abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 februari 2007 @ 16:04:17 #1
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_46697832
Mijn ouders komen volgend jaar in de bijstand en dan mag je ongeveer 10.000 euro aan eigen geld hebben. Zit je daar boven, dan wordt je gekort op je bijstand. Nu komen mijn ouders niet boven die grens (daar passen ze wel voor op).

Ik zelf, woon nog bij mijn ouders thuis en ik zit in mijn laatste jaar studiefinanciering (moet nog 3 jaar HBO) en heb sinds kort een lening bij ib-groep. Die lening zet ik appart op mijn spaarrekening om zo rente erover te krijgen. Op deze manier stijgt mijn eigen vermogen behoorlijk snel en kom ik over een paar maandjes al over die 10.000 euro eigen vermogen.

Nu is mijn vraag:
Kunnen me ouders volgend jaar gekort worden op hun bijstand, omdat ik dan meer dan 10.000 euro eigen vermogen heb (wat dus grotendeels geleend geld is)?
Drugs are good mkay?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 26 februari 2007 @ 16:07:47 #2
862 Arcee
Look closer
pi_46697955
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:04 schreef Party_P het volgende:
Mijn ouders komen volgend jaar in de bijstand
Waarom?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 26 februari 2007 @ 16:31:52 #3
167723 sanni
Acima de seu
pi_46698718
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:04 schreef Party_P het volgende:

Nu is mijn vraag:
Kunnen me ouders volgend jaar gekort worden op hun bijstand, omdat ik dan meer
dan 10.000 euro eigen vermogen heb (wat dus grotendeels geleend geld is)?
Nee. Ondanks dat je in huis woont heb jij niets te maken met hun persoonlijke omstandigheid.
Het zijn dus 2 aparte kapitalen mede omdat de een een lening is en geen eigen vermogen
verkregen uit arbeid. Dus niets aan de hand.
pi_46698911
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:07 schreef Arcee het volgende:

[..]

Waarom?
  maandag 26 februari 2007 @ 19:03:48 #5
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_46703869
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:07 schreef Arcee het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat NL een kutland is voor mensen die 50+ zijn om weer aan het werk te kunnen komen. Philips Apeldoorn is paar jaar geleden gesloten. Daarna vele reintegratie cursussen gehad, maar mocht niet baten (terwijl hij toch erg handig is). Dus volgend jaar bijstand (na paar jaar uitkering) tenzij hij nu nog werk vind. En hij wil maar al te graag werken (wat hem aanstaat).
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:31 schreef sanni het volgende:

[..]

Nee. Ondanks dat je in huis woont heb jij niets te maken met hun persoonlijke omstandigheid.
Het zijn dus 2 aparte kapitalen mede omdat de een een lening is en geen eigen vermogen
verkregen uit arbeid. Dus niets aan de hand.
Hmm, ik hoorde vandaag van me moeder dat iemand in de familie die ook bijstand kreeg...dat van diegene ook werd nagekeken hoeveel hun kinderen verdienden. En vermogen uit arbied, klopt deels. Grotendeels is het opgespaard van mijn studiefinanciering en later ook een lening. Het andere gedeelte is van mijn loon.
Drugs are good mkay?
  maandag 26 februari 2007 @ 19:13:30 #6
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_46704278
Je bent toch 1 huishouden? Wordt dan niet naar het gezamelijk kapitaal gekeken?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 26 februari 2007 @ 19:43:21 #7
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_46705458
quote:
Op maandag 26 februari 2007 19:13 schreef _Flash_ het volgende:
Je bent toch 1 huishouden? Wordt dan niet naar het gezamelijk kapitaal gekeken?
Precies. En ik vrees dat jij gelijk hebt (maar hoop het niet).
Drugs are good mkay?
pi_46705714
quote:
Op maandag 26 februari 2007 19:43 schreef Party_P het volgende:

[..]

Precies. En ik vrees dat jij gelijk hebt (maar hoop het niet).
Je hebt toch ook een corresponderende schuld aan de IB-groep?
  maandag 26 februari 2007 @ 20:06:35 #9
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_46706471
quote:
Op maandag 26 februari 2007 19:49 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je hebt toch ook een corresponderende schuld aan de IB-groep?
uhh? (m'n woordenschat laat te wensen over).
Bedoel je dat je in studiefinanciering ook een schuld is (die kwijt gescholden wordt als je diploma haalt)?
Drugs are good mkay?
pi_46706994
quote:
Op maandag 26 februari 2007 20:06 schreef Party_P het volgende:

[..]

uhh? (m'n woordenschat laat te wensen over).
Bedoel je dat je in studiefinanciering ook een schuld is (die kwijt gescholden wordt als je diploma haalt)?
Nee, je basisbeurs (plus waarschijnlijk de aanvullende) wordt een gift, maar heb je die helemaal opgespaard? Je hebt toch de lening op een spaarrekening gezet? Die lening wordt geen gift, en dus heb je een schuld aan de IB-groep. Die schuld wordt voor het bepalen van jouw vermogen van je positieve banksaldi afgetrokken lijkt me.
  maandag 26 februari 2007 @ 20:41:39 #11
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_46708131
Owzo. Mijn basis+aanvullend heb ik door de tijd gewoon gebruikt voor o.a. school. Sinds december heb ik ook een lening van ib-groep 250 euro per maand. Ik zet dat + extra 150 euro op mijn spaarrekening. Dus komt er elke maand zowiezo 400 euro op me spaarrekening erbij. Ervoor zette ik elke maand 100 euro op zij (naar spaarrekening dus) voor school. Dat was dus maar een gedeelte van mijn totale studiefinanciering.

De lening wordt geen gift, maar gewoon een schuld. De aanvullende beurs is wel gewoon een gift als ik diploma haal.

Dus hoe langer ik leen, stel een jaar en dus 250x12=3000 euro schuld heb, zou dan gewoon van me "vermogen" afgetrokken worden?

nja, ik ga dit nog eens heel goed nazoeken dit
Drugs are good mkay?
pi_46708918
quote:
Op maandag 26 februari 2007 20:41 schreef Party_P het volgende:
Owzo. Mijn basis+aanvullend heb ik door de tijd gewoon gebruikt voor o.a. school. Sinds december heb ik ook een lening van ib-groep 250 euro per maand. Ik zet dat + extra 150 euro op mijn spaarrekening. Dus komt er elke maand zowiezo 400 euro op me spaarrekening erbij. Ervoor zette ik elke maand 100 euro op zij (naar spaarrekening dus) voor school. Dat was dus maar een gedeelte van mijn totale studiefinanciering.

De lening wordt geen gift, maar gewoon een schuld. De aanvullende beurs is wel gewoon een gift als ik diploma haal.

Dus hoe langer ik leen, stel een jaar en dus 250x12=3000 euro schuld heb, zou dan gewoon van me "vermogen" afgetrokken worden?

nja, ik ga dit nog eens heel goed nazoeken dit
Dat lijkt mij logisch, ja. Ik ben echter niet op de hoogte van alle regels waaraan je als uitkeringsgerechtigde aan moet voldoen, maar het lijkt mij logisch.
  maandag 26 februari 2007 @ 21:29:09 #13
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_46711166
quote:
Op maandag 26 februari 2007 20:55 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat lijkt mij logisch, ja. Ik ben echter niet op de hoogte van alle regels waaraan je als uitkeringsgerechtigde aan moet voldoen, maar het lijkt mij logisch.
Ok alvast bedankt. Maar volgens mij zijn we allebij het er wel over eens dat niet alle regeltjes altijd even logisch zijn in de werkelijkheid (nu maar hopen dat deze wel logisch is)
Drugs are good mkay?
pi_46711660
Mag ik vragen waarom je in vredesnaam leent, terwijl je het geleende geld opspaart?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_46712616
Over het geleende geld moet je 3,7% rente betalen. Alleen als je meer krijgt op een spaarrekening ben je voordelig uit en dan gaat het nog om hooguit een paar euro per jaar bij die bedragen.
  maandag 26 februari 2007 @ 21:53:21 #16
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_46712642
quote:
Op maandag 26 februari 2007 21:37 schreef Biancavia het volgende:
Mag ik vragen waarom je in vredesnaam leent, terwijl je het geleende geld opspaart?
Ik zit in het laatste jaar van studiefinanciering. Dus ik bouw nu al een ruime buffer op. En ik krijg er rente over. De rente bij aflossen is hoger dan rente die ik nu op me spaarrekening krijgt, maar...ik had al heel wat geld op spaarrekening waar ik ook rente over krijg. Oftewel: ik krijg meer rente (in absolute vorm en niet relatief) dan ik terug moet betalen.
Nu verdien ik daar zo goed als niks aan, maar het was dan ook niet mijn bedoeling om er aan te verdienen.

Ik ben erg anti-lenen en op deze manier vind ik het nog wel te doen en het moet ook wel, wil ik nog rondkomen (of nog meer werk zoeken).
quote:
Op maandag 26 februari 2007 21:52 schreef Jaymza het volgende:
Over het geleende geld moet je 3,7% rente betalen. Alleen als je meer krijgt op een spaarrekening ben je voordelig uit en dan gaat het nog om hooguit een paar euro per jaar bij die bedragen.
Precies, of als je al veel eigen geld hebt wat niet uit geleend geld bestaat. Op die manier heb ik min of meer een renteloze lening.
Drugs are good mkay?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 26 februari 2007 @ 22:01:51 #17
862 Arcee
Look closer
pi_46713169
quote:
Op maandag 26 februari 2007 21:53 schreef Party_P het volgende:
Precies, of als je al veel eigen geld hebt wat niet uit geleend geld bestaat. Op die manier heb ik min of meer een renteloze lening.
Maar je zou dan meer overhouden als je niet zou lenen, als je die rente (van het eigen geld) niet hoeft aan te spreken om weer mee af te lossen.

Daarnaast moet je ook rekening houden met vermogensrendementsheffing, mocht je behoorlijk meer dan 10.000 krijgen en richting de 20.000 gaan (of misschien al zitten).

Overigens kun je je studieschuld weer aftrekken van de belasting (boven een bepaalde drempel).
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_46713253
Maar goed, er wordt dus naar het gezin als totaal gekeken.
quote:
Maar u hebt geen recht als u bijvoorbeeld:
vermogen heeft boven een bepaald bedrag. Onder vermogen valt bijvoorbeeld spaargeld of een eigen huis. Voor gezinnen geldt een grens van ¤ 10.490,00, voor alleenstaanden ¤ 5.245,00. Voor mensen die een bijstandsuitkering ontvangen en een eigen huis bewonen, geldt een extra vrijlating van maximaal ¤ 44.300,00. Deze bedragen worden elk half jaar bijgesteld.

Onder inkomsten wordt verstaan:
# Inkomsten van een van uw gezinsleden
Deze tellen voor de bijstand mee als inkomsten. Dit geldt niet voor inkomsten uit arbeid van kinderen tot 18 jaar.
http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=134&link_id=33271

Jouw eigen vermogen telt dus inderdaad ook mee.

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=22817
quote:
Hoeveel vermogen mag ik hebben als ik een bijstandsuitkering aanvraag?

U mag een vast bedrag van het vermogen houden. Voor alleenstaanden is dit in 2007 � 5.245 en voor alleenstaande ouders en gehuwden of samenwonenden het dubbele: � 10.490. Als u meer hebt dan dit bedrag, moet u dat eerst op verantwoorde wijze opmaken voordat u recht hebt op een bijstandsuitkering. Schulden worden van uw vermogen afgetrokken. Maar studieschulden en andere niet-direct-opeisbare schulden worden níet van uw vermogen afgetrokken.

[ Bericht 19% gewijzigd door Biancavia op 26-02-2007 22:09:56 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 26 februari 2007 @ 22:59:18 #19
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_46715993
Ok....dat is niet fijn om te lezen, maar had er al rekening mee gehouden. Bedankt voor het antwoord. Nu weet ik het.
Drugs are good mkay?
pi_46740573
Als je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs, maar nog wel als voltijd student staat ingeschreven bij je opleiding, kun je nog drie jaar uitsluitend lenen. In dat geval mag je in 2007 per maand een vast bedrag van maximaal ¤ 809,93 lenen. Dit staat op de site van de ib-groep. je hoeft dus geen buffer op te bouwen.

pi_46764731
Ahum, je graaft aan de ene kant een put (schuld) en je schept al het zand op een berg, en je zegt 'kijk eens hoeveel zand ik nu heb!'

Lenen om te sparen is achteruit bankieren.
Netto heb je gewoon 0 euro, alleen omdat je 10000 op een spaarrekening hebt staan en een oogje dichtknijpt naar de -10000 die je af moet lossen doe je net alsof je een buffer hebt.
Je ontvangt minder rente op die spaarrekening dan je voor je lening moet betalen, dus netto gezien ga je er op achteruit.

Ik zou je voorstellen om niet te sparen met geleend geld.
Als je aan de ene kant 3% rente krijgt op een spaarrekening en aan de andere kant 6% rente betaalt aan een lening (goedkoop!), brengt je geld dus 3 procentpunten méér op wanneer je het overhevelt van je spaarrekening naar je lening.
Het klinkt niet leuk omdat je dan een spaarsaldo van 0 hebt.
Maar je geld brengt meer op wanneer je die lening aflost dan wanneer je het angstvallig bij die put vandaan houdt.

Als je die buffer echt nodig hebt (als je uit huis gaat bijvoorbeeld) kun je alsnog een persoonlijk krediet afsluiten.

[ Bericht 6% gewijzigd door mgerben op 28-02-2007 10:53:57 ]
pi_46765555
Maar de rente van de ib-groep is behoorlijk laag. Ik heb echt mazzel en zit met 2,74% per jaar rente. Waar TS wel rekening mee dient te houden is de inflatie. Als je dit moet opvangen kom je al rond de 3% rente van de ib-groep + 2% inflatie. Kortom je moet al 5% rente kunnen vangen om echt winst te gaan maken.

Wat dat betreft heb je meer kans met beleggen, maar ja ook meer risico. Sowieso is beleggen met geleend geld niet echt aan te raden...

(Maar goed dit is offtopic, al los je het 10.000 euro probleem er misschien vanzelf wel mee op )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')