Later werd bekent dat hij zijn ipod aan hadquote:23-02-07 06:41
DEN HAAG - Bij een ongeluk met een tram op het Hobbemaplein in Den Haag is een 17-jarige jongen om het leven gekomen.
De jongen uit Den Haag wilde om ongeveer 16.15 uur oversteken en is geschept door een tram van lijn 12. Het slachtoffer was op slag dood.
filmpje:quote:Stille tocht voor 17-jarige dode onder tram
Door MAAIKE KRAAIJEVELD
DEN HAAG - Buurtbewoners lopen vrijdagavond een stille tocht voor de 17-jarige Juan-Carlos Suarez-Maza die donderdag bij de Haagse Markt, met een iPod in zijn oren, onder een tram liep en werd gedood.
De jongen, die vrijdag 18 jaar zou zijn geworden, hoorde door de muziek uit zijn iPod de tram waarschijnlijk niet aankomen. Veel voetgangers en fietsers nemen deel aan het verkeer met dopjes in hun oren en luisteren naar muziek, waardoor ze zich afsluiten van geluiden uit de omgeving.
Laura van Herpen (30) voelt zich een beetje betrapt. Op haar fiets met kinderzitje voorop én de twee dopjes van haar iPod met muziek in haar oren. „Ik heb hem net twee dagen en wordt er helemaal gelukkig van. Maar voor alle duidelijkheid: als mijn kind voorop zit, heb ik mijn iPod níet op! Dan praten we en zingen we met elkaar.’’
Ze schrikt als ze hoort over de 17-jarige Juan-Carlos Suarez-Maza uit de Van Miereveltstraat die donderdag met zijn iPod in zijn oren onder de tram is gelopen bij de Haagse Markt en op slag werd gedood. „Dat is wel van heel andere orde. Als ik dan zeg dat ik door mijn iPod het heerlijke gevoel heb dat ik in een film leef, klinkt dat idioot.’’ Toch neemt ze kennelijk het risico om op de fiets met muziek in haar oren zich af te sluiten van omgevingsgeluiden. Een optrekkende vrachtwagen of een zoevende tram. „Ik vind mezelf een hele goede fietser.’’
Zo reageren de meeste ondervraagden met dopjes in hun oren. Van hun iPod, de draagbare muziek- en mediaspeler van het Amerikaanse technologiebedrijf Apple of de wat eenvoudiger Mp3-speler. Luisteren naar muziek op de fiets of lopend, is ook niet verbóden. Maar gevaarlijk is het wel degelijk. „Er is geen wetsartikel die het verbiedt, maar het kan heel gevaarlijk zijn om aan het verkeer deel te nemen en je af te sluiten voor omgevingsgeluiden,’’ zegt Annemarie de Mooij van politie Haaglanden. Cijfers over verkeersslachtoffers door het luisteren naar muziek heeft ze niet.
Ook bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn geen cijfers bekend over ongelukken waarbij een iPod of Mp3-speler is betrokken. „Maar er moet wel betere voorlichting komen’’, zegt Clyde Moerlie van VVN. „Er zijn meer nieuwe producten die gevaarlijk kunnen zijn in het verkeer en vooral door jonge mensen worden gebruikt. Omdat ze stoer zijn, omdat iedereen ze heeft en iedereen het doet. Sms-en op de fiets. Soms zie je beide: iPod in de oren én tegelijk sms-en op de fiets. Of mobiel bellen.’’
Velig Verkeer Nederland is nadrukkelijk niet voor een verbod op het gebruik van muziekspelers in het verkeer. „Je moet niet alles bij wet gaan verbieden. Je moet niet de vrijheid van mensen beperken. Maar goede voorlichting is wel belangrijk. Nee, wij kunnen zelf niet zo’n voorlichtingscampagne opzetten. Die kost wel een miljoen. Maar wij ondersteunen campagnes van de overheid. Wij vinden het ook wel een onderwerp voor een voorlichtingscampagne.’’
Thomas van Bussel (17) zit op de fiets met zijn skateboard onder het zadel geklemd. Twee witte dopjes in zijn oren, de draadjes verdwijnen in zijn jas richting iPod. „Ik zet hem wel iets zachter in het verkeer,’’ zegt hij. „Zodat ik wel hoor of er een tram aankomt of een auto achter me rijdt. Ik let altijd wel goed op wat er om me heen gebeurt en op verkeersborden langs de weg enzo.’’
Lees het bericht eensquote:Op zondag 25 februari 2007 18:57 schreef Kwarkie het volgende:
Dat wordt weer een actie van Veilig Verkeer Nederland om I-Pods te verbieden in het verkeer
quote:Velig Verkeer Nederland is nadrukkelijk niet voor een verbod op het gebruik van muziekspelers in het verkeer. „Je moet niet alles bij wet gaan verbieden. Je moet niet de vrijheid van mensen beperken. Maar goede voorlichting is wel belangrijk. Nee, wij kunnen zelf niet zo’n voorlichtingscampagne opzetten. Die kost wel een miljoen. Maar wij ondersteunen campagnes van de overheid. Wij vinden het ook wel een onderwerp voor een voorlichtingscampagne.’’
Velig Verkeer Nederland is nadrukkelijk niet voor een verbod op het gebruik van muziekspelers in het verkeer. „Je moet niet alles bij wet gaan verbieden. Je moet niet de vrijheid van mensen beperken. Maar goede voorlichting is wel belangrijk. Nee, wij kunnen zelf niet zo’n voorlichtingscampagne opzetten. Die kost wel een miljoen. Maar wij ondersteunen campagnes van de overheid. Wij vinden het ook wel een onderwerp voor een voorlichtingscampagnequote:Op zondag 25 februari 2007 18:57 schreef Kwarkie het volgende:
Dat wordt weer een actie van Veilig Verkeer Nederland om I-Pods te verbieden in het verkeer
Belachelijk. Het gaat erom hoe je ermee omgaat, niet dat jet het doet. Mogen mensen in de auto het volume dan ook niet harder zetten dan fluisterniveau?quote:Op zondag 25 februari 2007 18:58 schreef Lienekien het volgende:
Was recentelijk in het nieuws: in New York willen ze zo'n verbod al instellen.
Als voetganger of fietser ben je behoorlijk kwetsbaar in het verkeer. Als je je gehoor uitschakelt als middel om de veiligheid van situaties in te kunnen schatten, neem je een groot risico.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:00 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Belachelijk. Het gaat erom hoe je ermee omgaat, niet dat jet het doet. Mogen mensen in de auto het volume dan ook niet harder zetten dan fluisterniveau?
Of gewoon goed kijken waar je loopt.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:00 schreef TC03 het volgende:
Ik heb ook altijd oordopjes in.Misschien toch maar uitdoen als ik op straat loop...
Tuurlijk, er is niets gevaarlijker dan een fietser die je niet ziet/hoort. Maar om dan muziek te verbieden? Leer de mensen hoe ze ermee om moeten gaan. 1 dopje in in plaats van 2. En in plaats van het volume op 10, op 5 ofzo.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als voetganger of fietser ben je behoorlijk kwetsbaar in het verkeer. Als je je gehoor uitschakelt als middel om de veiligheid van situaties in te kunnen schatten, neem je een groot risico.
100 $ boete voor lopen met ipod New Yorkquote:Op zondag 25 februari 2007 18:58 schreef Lienekien het volgende:
Was recentelijk in het nieuws: in New York willen ze zo'n verbod al instellen.
Ik denk dat er niet veel te zien was.... iedereen loopt maar wat rond en te zoeken.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:07 schreef Chillur het volgende:
En in dat filmpje al die mensen die onder de tram kijken, zal er niet fris uit hebben gezien denk ik zo.![]()
Daar lees ik zelfs dat mobiel bellen ook niet mag......quote:Op zondag 25 februari 2007 19:07 schreef popolon het volgende:
[..]
100 $ boete voor lopen met ipod New York
Nog steeds een raar plan?
Die moeten ook op de bon.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:10 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Daar lees ik zelfs dat mobiel bellen ook niet mag......Dat kan toch helemaal niet?
Dat kan al helemaaaaal niet. Stel je voor dat je even naar een reclamebord kijkt op een gebouw, of op een rijdende bus/auto. Dan let je ook niet op. Of iemand die een bekende ziet en zijn hoofd draait, let ook niet op.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:13 schreef popolon het volgende:
[..]
Die moeten ook op de bon.
Iedereen die niet oplet moet op de bon.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |