abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46665684
quote:
23-02-07 06:41

DEN HAAG - Bij een ongeluk met een tram op het Hobbemaplein in Den Haag is een 17-jarige jongen om het leven gekomen.
De jongen uit Den Haag wilde om ongeveer 16.15 uur oversteken en is geschept door een tram van lijn 12. Het slachtoffer was op slag dood.
Later werd bekent dat hij zijn ipod aan had

quote:
Stille tocht voor 17-jarige dode onder tram
Door MAAIKE KRAAIJEVELD

DEN HAAG - Buurtbewoners lopen vrijdagavond een stille tocht voor de 17-jarige Juan-Carlos Suarez-Maza die donderdag bij de Haagse Markt, met een iPod in zijn oren, onder een tram liep en werd gedood.
De jongen, die vrijdag 18 jaar zou zijn geworden, hoorde door de muziek uit zijn iPod de tram waarschijnlijk niet aankomen. Veel voetgangers en fietsers nemen deel aan het verkeer met dopjes in hun oren en luisteren naar muziek, waardoor ze zich afsluiten van geluiden uit de omgeving.

Laura van Herpen (30) voelt zich een beetje betrapt. Op haar fiets met kinderzitje voorop én de twee dopjes van haar iPod met muziek in haar oren. „Ik heb hem net twee dagen en wordt er helemaal gelukkig van. Maar voor alle duidelijkheid: als mijn kind voorop zit, heb ik mijn iPod níet op! Dan praten we en zingen we met elkaar.’’

Ze schrikt als ze hoort over de 17-jarige Juan-Carlos Suarez-Maza uit de Van Miereveltstraat die donderdag met zijn iPod in zijn oren onder de tram is gelopen bij de Haagse Markt en op slag werd gedood. „Dat is wel van heel andere orde. Als ik dan zeg dat ik door mijn iPod het heerlijke gevoel heb dat ik in een film leef, klinkt dat idioot.’’ Toch neemt ze kennelijk het risico om op de fiets met muziek in haar oren zich af te sluiten van omgevingsgeluiden. Een optrekkende vrachtwagen of een zoevende tram. „Ik vind mezelf een hele goede fietser.’’

Zo reageren de meeste ondervraagden met dopjes in hun oren. Van hun iPod, de draagbare muziek- en mediaspeler van het Amerikaanse technologiebedrijf Apple of de wat eenvoudiger Mp3-speler. Luisteren naar muziek op de fiets of lopend, is ook niet verbóden. Maar gevaarlijk is het wel degelijk. „Er is geen wetsartikel die het verbiedt, maar het kan heel gevaarlijk zijn om aan het verkeer deel te nemen en je af te sluiten voor omgevingsgeluiden,’’ zegt Annemarie de Mooij van politie Haaglanden. Cijfers over verkeersslachtoffers door het luisteren naar muziek heeft ze niet.

Ook bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn geen cijfers bekend over ongelukken waarbij een iPod of Mp3-speler is betrokken. „Maar er moet wel betere voorlichting komen’’, zegt Clyde Moerlie van VVN. „Er zijn meer nieuwe producten die gevaarlijk kunnen zijn in het verkeer en vooral door jonge mensen worden gebruikt. Omdat ze stoer zijn, omdat iedereen ze heeft en iedereen het doet. Sms-en op de fiets. Soms zie je beide: iPod in de oren én tegelijk sms-en op de fiets. Of mobiel bellen.’’

Velig Verkeer Nederland is nadrukkelijk niet voor een verbod op het gebruik van muziekspelers in het verkeer. „Je moet niet alles bij wet gaan verbieden. Je moet niet de vrijheid van mensen beperken. Maar goede voorlichting is wel belangrijk. Nee, wij kunnen zelf niet zo’n voorlichtingscampagne opzetten. Die kost wel een miljoen. Maar wij ondersteunen campagnes van de overheid. Wij vinden het ook wel een onderwerp voor een voorlichtingscampagne.’’

Thomas van Bussel (17) zit op de fiets met zijn skateboard onder het zadel geklemd. Twee witte dopjes in zijn oren, de draadjes verdwijnen in zijn jas richting iPod. „Ik zet hem wel iets zachter in het verkeer,’’ zegt hij. „Zodat ik wel hoor of er een tram aankomt of een auto achter me rijdt. Ik let altijd wel goed op wat er om me heen gebeurt en op verkeersborden langs de weg enzo.’’
filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Dd9h7SZol04

[ Bericht 1% gewijzigd door MIster911 op 26-02-2007 18:24:37 ]
  zondag 25 februari 2007 @ 18:55:36 #2
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_46665785
Verschrikkelijk .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_46665835
Ja, trekt toch volk aan zoiets....
pi_46665856
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:55 schreef Posdnous het volgende:
Verschrikkelijk .
Dat wel, alleen een beetje jammer dat de Ipod de schuld krijgt.
pi_46665863
Dat wordt weer een actie van Veilig Verkeer Nederland om I-Pods te verbieden in het verkeer
pi_46665908
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:57 schreef Kwarkie het volgende:
Dat wordt weer een actie van Veilig Verkeer Nederland om I-Pods te verbieden in het verkeer
Lees het bericht eens
quote:
Velig Verkeer Nederland is nadrukkelijk niet voor een verbod op het gebruik van muziekspelers in het verkeer. „Je moet niet alles bij wet gaan verbieden. Je moet niet de vrijheid van mensen beperken. Maar goede voorlichting is wel belangrijk. Nee, wij kunnen zelf niet zo’n voorlichtingscampagne opzetten. Die kost wel een miljoen. Maar wij ondersteunen campagnes van de overheid. Wij vinden het ook wel een onderwerp voor een voorlichtingscampagne.’’
pi_46665921
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:57 schreef Kwarkie het volgende:
Velig Verkeer Nederland is nadrukkelijk niet voor een verbod op het gebruik van muziekspelers in het verkeer. „Je moet niet alles bij wet gaan verbieden. Je moet niet de vrijheid van mensen beperken. Maar goede voorlichting is wel belangrijk. Nee, wij kunnen zelf niet zo’n voorlichtingscampagne opzetten. Die kost wel een miljoen. Maar wij ondersteunen campagnes van de overheid. Wij vinden het ook wel een onderwerp voor een voorlichtingscampagne
  zondag 25 februari 2007 @ 18:58:45 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_46665922
Was recentelijk in het nieuws: in New York willen ze zo'n verbod al instellen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_46666006
Jezus, wat een commentaar bij dat filmpje zeg. Lekker geintegreerd zou ik zeggen
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_46666012
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:58 schreef Lienekien het volgende:
Belachelijk. Het gaat erom hoe je ermee omgaat, niet dat jet het doet. Mogen mensen in de auto het volume dan ook niet harder zetten dan fluisterniveau?
  zondag 25 februari 2007 @ 19:00:24 #11
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_46666016
Ik heb ook altijd oordopjes in. Misschien toch maar uitdoen als ik op straat loop...
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_46666066
Den Haag .
Secrets never die. Only people.
  zondag 25 februari 2007 @ 19:04:46 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_46666189
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:00 schreef Beelzebub85 het volgende:

[..]

Belachelijk. Het gaat erom hoe je ermee omgaat, niet dat jet het doet. Mogen mensen in de auto het volume dan ook niet harder zetten dan fluisterniveau?
Als voetganger of fietser ben je behoorlijk kwetsbaar in het verkeer. Als je je gehoor uitschakelt als middel om de veiligheid van situaties in te kunnen schatten, neem je een groot risico.
The love you take is equal to the love you make.
pi_46666238
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:00 schreef TC03 het volgende:
Ik heb ook altijd oordopjes in. Misschien toch maar uitdoen als ik op straat loop...
Of gewoon goed kijken waar je loopt.
When god said "Let there be light" Chuck Norris said "Say please".
  zondag 25 februari 2007 @ 19:06:32 #16
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_46666262
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 74% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 16:23:35 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_46666307
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als voetganger of fietser ben je behoorlijk kwetsbaar in het verkeer. Als je je gehoor uitschakelt als middel om de veiligheid van situaties in te kunnen schatten, neem je een groot risico.
Tuurlijk, er is niets gevaarlijker dan een fietser die je niet ziet/hoort. Maar om dan muziek te verbieden? Leer de mensen hoe ze ermee om moeten gaan. 1 dopje in in plaats van 2. En in plaats van het volume op 10, op 5 ofzo.
Je kan mensen ook iets leren zonder het ze af te pakken.
  zondag 25 februari 2007 @ 19:07:53 #18
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_46666313
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:58 schreef Lienekien het volgende:
100 $ boete voor lopen met ipod New York

Nog steeds een raar plan?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_46666314
En in dat filmpje al die mensen die onder de tram kijken, zal er niet fris uit hebben gezien denk ik zo.
When god said "Let there be light" Chuck Norris said "Say please".
pi_46666379
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:07 schreef Chillur het volgende:
En in dat filmpje al die mensen die onder de tram kijken, zal er niet fris uit hebben gezien denk ik zo.
Ik denk dat er niet veel te zien was.... iedereen loopt maar wat rond en te zoeken.
pi_46666407
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:07 schreef popolon het volgende:

[..]

100 $ boete voor lopen met ipod New York

Nog steeds een raar plan?
Daar lees ik zelfs dat mobiel bellen ook niet mag...... Dat kan toch helemaal niet?
pi_46666534
Dat filmpje is in Nederland gemaakt?
pi_46666546
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:13 schreef pingu_ het volgende:
Dat filmpje is in Nederland gemaakt?
Op locatie geschoten in Marokko
  zondag 25 februari 2007 @ 19:13:49 #24
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_46666554
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:10 schreef Beelzebub85 het volgende:

[..]

Daar lees ik zelfs dat mobiel bellen ook niet mag...... Dat kan toch helemaal niet?
Die moeten ook op de bon.

Iedereen die niet oplet moet op de bon.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_46666655
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:13 schreef popolon het volgende:

[..]

Die moeten ook op de bon.

Iedereen die niet oplet moet op de bon.
Dat kan al helemaaaaal niet. Stel je voor dat je even naar een reclamebord kijkt op een gebouw, of op een rijdende bus/auto. Dan let je ook niet op. Of iemand die een bekende ziet en zijn hoofd draait, let ook niet op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')