quote:
'De grandeur van club Willem II moet altijd intact blijven'
door Wilber Hack
Zaterdag 17 maart 2007 - TILBURG - Hans Verbunt kan terugkijken op een bewogen eerste jaar als voorzitter van Willem II. Door de reorganisatie en de zwakke prestaties fungeerde hij niet zelden als de kop van jut.
Toch kijkt hij met een goed gevoel terug op zijn eerste ambtsjaar. Nu Willem II wat meer punten heeft, is de klamme deken verdwenen. De voorzitter verklaart dat de club de huidige selectie zoveel mogelijk intact wil houden en dat het Tilburgse bedrijfsleven ervoor moet zorgen dat de club een sportieve stap kan maken.
U bent nu een jaar voorzitter van Willem II. Er is veel kritiek geweest op het beleid. Nooit spijt gehad van het voorzitterschap?
"Die kritiek is niet zo vreemd. We hebben onplezierige beslissingen moeten nemen, in het belang van de club. Je probeert mensen niet te beschadigen en kunt jezelf niet altijd verdedigen. Dan krijg je de volle laag. Ik heb er niet zo'n moeite mee dat ik een kop van jut ben geweest. We moesten met Willem II eerst door een dal heen. Ik had iets in mijn hoofd toen ik maart vorig jaar aan de klus begon. Dat komt er nu langzaam uit. Ik heb er een goed gevoel over. Je ziet dat er overal weer arbeidsvreugde heerst."
Toch is er geen duidelijk beleid zichtbaar. Voor de competitie riep u dat er een selectie stond waar Willem II niet mee in de problemen zou komen. In de winterstop moest er toch weer flink geïnvesteerd worden. U deed voorkomen alsof het een kwaliteitsinjectie was die al lang in de pen zat.
"We hadden ook een aardige selectie bij elkaar aan het begin van de competitie. Maar al snel raakte onze scoringsmachine onklaar. Dat was Mounir el Hamdaoui. Ik ben ervan overtuigd dat Willem II - als hij fit was gebleven - niet in de problemen was gekomen. Dat we zo afhankelijk waren van één speler, heeft alles met het budget te maken. Onze strategie was om in een periode van veertien maanden in drie stappen een goede selectie neer te zetten. Met de eerste stap in het begin van de competitie hadden we pech. Daarom moesten we in de winterstop twee stappen in één keer nemen. Door de komst van Aerts en Hill wonnen we achterin aan kwaliteit. Een bewijs is dat Willem II nu drie keer op rij de nul heeft gehouden. Verder hebben we de as versterkt. Er zit een betere balans in het elftal."
Door de verkoop van Dembele en Agustien aan AZ waren er financiële middelen om spelers aan te trekken. Waarom is er niet meteen zo geïnvesteerd dat Willem II niet in de problemen zou raken. Nu lijkt het erop alsof de investeringen van de vorige zomer in de winter nog eens zijn overgedaan.
"Vooropgesteld, zonder de verkoop van Dembele zou het een heel lang proces geworden zijn om Willem II er sportief weer bovenop te helpen. In de zomer konden we niet alles investeren. We hadden een taakstellende begroting gemaakt. Je moet altijd maar afwachten wat je daar daadwerkelijk van kunt realiseren. Dat weet je pas als het seizoen al lang en breed is begonnen. Daarom konden we pas in de winter opnieuw aankopen doen. Ik bestrijd dat investeringen zijn overgedaan. Sommige spelers kregen voor de winterstop een andere rol. Kargbo ontwikkelde zich geweldig als verdedigende middenvelder en is de laatste weken drie keer man of the match geweest."
U zei dat er al een voorschot genomen is op de zomerse investeringen. Dat betekent dat er weinig spelers bij zullen komen. Maar Aerts en Poepon zijn gehuurd en moeten in principe terug naar hun club. Ook voor Cristiano zal een vergoedingssom op tafel moeten komen.
"Het is de bedoeling dat we met het grootste deel van deze selectie doorgaan. Er zal een aantal spelers vertrekken, onder wie Kerekes. We zijn tevreden over de spelers die we aangetrokken hebben. We bekijken op dit moment de mogelijkheden om met ze verder te gaan. Wat er met Rydell Poepon gebeurt, is aan Ajax. We willen hem best nog een jaar huren. Met Cristiano zitten we door een optie ruimer in onze tijd. De technische staf moet aangeven of ze met hem verder willen gaan. Dan kunnen we actie ondernemen."
Is er financieel dan nog zoveel ruimte om afkoopsommen en salarissen te betalen? Willem II moet er ook nog rekening mee houden dat Redan en eventueel Assou-Ekotto terugkeert.
"Om bijvoorbeeld Aerts en Cristiano te behouden voor Willem II zullen we externe financiers aan moeten spreken. We hebben momenteel al een tekort op de begroting tussen de zeven ton en een miljoen euro dat door hen wordt afgedekt. Dat is natuurlijk geen ideale situatie. Om echt stappen te maken heeft Willem II het Tilburgse bedrijfsleven nodig. Net wel of net niet hangt op een paar miljoen euro. De kwaliteit van het voetbal heeft alles met budget te maken."
Hoe denkt U de inkomsten structureel op te schroeven?
"We zoeken naar een tiental subsponsors, die minimaal 100.000 euro in willen leggen. In ruil daarvoor worden ze bij allerlei uitingen van Willem II betrokken. We hebben inmiddels vijf toezeggingen binnen. Om echt beleid te kunnen maken heb je de zekerheid van bepaalde geldstromen nodig. We ontwikkelen ook nieuwe sponsorconcepten, proberen een nieuwe generatie ondernemers aan ons te binden. Alleen stoeltjes verkopen is te simpel. We zijn creatief concepten aan het verzinnen."
Toch zal het een hele klus worden om clubs als AZ, Twente, Heerenveen of FC Groningen bij te houden. Die beschikken over grotere stadions.
"Je zou inderdaad zeggen dat Willem II op termijn niet kan aanhaken bij dat soort clubs. We hebben pech dat we in een met betaalde clubs druk bevolkt gebied zitten. Met zo'n 13.000 toeschouwers op de tribune doen we het procentueel niet eens zo slecht. Het huidige stadion biedt nog mogelijkheden voor een sprong in het budget met 2,5 miljoen euro. Laten we daar eerst maar eens aan werken. Bouwtechnisch gezien zou je tribunes over de bestaande tribunes heen kunnen bouwen. Daar zijn nog geen plannen voor. Door goed te scouten en op te leiden, moeten we clubs met meer financiele middelen proberen bij te houden. Het opleiden van talenten zit ons in de genen. Daar moeten we van profiteren."
In het beleidsplan van Willem II staat ook dat de club over een toptrainer moet beschikken om de concurrentie aan te kunnen gaan. Voldoet Dennis van Wijk aan de verwachtingen? Het lukte Co Adriaanse wel om uit de beschikbare spelers een winnend elftal samen te stellen. De kwaliteit van de spelersgroep was indertijd ook niet zo groot.
"Wij zijn heel tevreden over Van Wijk. Hij ligt goed in de groep. Binnen een paar maanden voelde hij zich al een echte Willem II'er. Zo praat hij ook. In het begin van het seizoen hebben we veel bij elkaar gezeten. We waren het erover eens dat Willem II een heel krappe selectie had. Hij kreeg alleen de toezegging dat we zouden bekijken of er in de winter iets aan te doen was. Hij bleef keihard werken. Elke andere trainer had al op de barricaden gestaan. Zo'n stunt als met Adriaanse zit er niet meer in. We zullen waarschijnlijk nooit meer tweede worden. Dat heeft alles met geld te maken."
Een andere kwestie. Willem II is op zoek naar een technisch directeur. U heeft al eens uitgelegd dat Wiljan Vloet via zijn zaakwaarnemer Ploegsma zijn interesse in de functie kenbaar gemaakt heeft. Intern hoor je dat assistent-trainer Andries Jonker bij alle technische besluitvorming betrokken is en dus ook een goede kandidaat zou zijn.
"De functie van technisch directeur is cruciaal voor onze organisatie. De man die je voor zo'n functie binnenhaalt, moet een hele goede zijn. We zijn bezig om sportief op een normale manier in de eredivisie te blijven. Het meeste werk voor het komende seizoen is al gedaan. De taken zijn momenteel goed verdeeld tussen Van Wijk, Jonker en Zwamborn. We voelen in deze fase van de competitie geen grote noodzaak om een technisch directeur aan te trekken. Jonker kan een belangrijke kandidaat zijn. Hij heeft een enorm organisatietalent. Hij fungeert nu al als klankbord van de trainer. Dat hij belangrijk is voor de individuele trainingen van spelers is geen bezwaar. Het ligt er maar aan hoe je de functie van technisch directeur invult. Of Jonker de beste optie is, zullen we beoordelen op het moment dat de functie daadwerkelijk wordt ingevuld."
U zegt dat u al 47 jaar alle thuiswedstrijden van Willem II bezoekt en er hooguit tien gemist heeft. Ik heb inmiddels heel wat oudere supporters gesproken. Maar niemand had u ooit gezien voor u in het bestuur kwam. U bent toch dominant aanwezig. Is dat niet vreemd?
"Ik heb op vak B gestaan, twintig jaar in vak A en tijdens de verbouwing van het stadion aan de overkant gezeten. In de tijd van de surseance van betaling ging ik met loten langs de deur. De laatste jaren ben ik sponsor geweest, bestuurslid en nu dus voorzitter. Dat ik vroeger niet opgevallen ben, is niet zo vreemd. Ik had het druk met buitenlandse werkzaamheden. Ik kwam vlak voor een duel het stadion binnen en was er meteen na de wedstrijd weer uit."
U wekt nog steeds vaak de indruk dat u meer een clubman bent dan een voorzitter.
"Ik vind dat een voorzitter ook een clubman moet zijn. Iemand, die lijdt onder slechte resultaten. Als voorzitter ga ik in die omstandigheden confrontaties niet uit de weg. Ik heb aan de poort gestaan met verontruste supporters, tijdens een forumavond het beleid van de club verdedigd. Bij alles wat ik doe, houd ik voor ogen dat het om de club gaat. Wij zijn allemaal passanten die moeten proberen de grandeur van Willem II intact te houden. Als je daar als voorzitter in slaagt, heb je het goed gedaan."
Hans Verbunt is sinds 1 maart 2006 voorzitter van Willem II.Voorheen was hij als supporter, sponsor en bestuurslid verbonden aan de Tilburgse club. Verbunt, die vroeger in het bankwezen werkzaam was, fungeerde tijdens het jeugd-WK als directeur van de speelstad Tilburg.
Onder zijn bewind stelde de club met Dennis van Wijk en Andries Jonker een nieuwe technische staf aan. Sinds zijn aantreden trok de club met Baelum, Kargbo, Sengier, Messoudi, El Hamdaoui, Den Ouden, Hermans, Hill, Cristiano, Poepon, Aerts en Boutahar twaalf nieuwe spelers aan. Mede door de verkoop van Dembele en Agustien en de inkomsten uit de tranfer van Mathijsen van AZ naar HSV was er geld om te investeren.