abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55227826
quote:
Op woensdag 12 december 2007 14:28 schreef Dwerfion het volgende:
Het afwijzen van een Godsbeeld omdat de heilige geschriften je niet overtuigen, is mogelijk. Je kunt dan redenen hebben om dat Godsbeeld af te wijzen. Dat kan prima. Dat zou ik niet als geloof willen zien.

Er lijken echter allerlei atheisten te zijn die zeggen dat er uberhaupt geen goden zouden bestaan. Dat is dan weer een heel ander verhaal. En daar ging het mijns inziens om in de posts hierboven.
Ik kan jou dezelfde vraag stellen als floris.exe: jij weet toch ook dat er geen kabouters bestaan? Dat kun je ook niet bewijzen. (Is dat dan een geloof btw?) Toch denk ik dat je er in je leven bar weinig rekening mee houdt dat ze evt. wel zouden kunnen bestaan. Dat is dus van 'dezelfde orde' als religie. En toch denk je dat de het ene niet bestaat en het andere wel.

Het probleem is volgens mij (en dat is al vaker gezegd in dit soort topics) dat gelovigen geloof als het vanzelfsprekende zien, als het referentiekader, als het 'nulpunt' en dat je dus moeite moet doen zeg maar je daar van af te zetten, een stap terug zeg maar (en dus een actieve bezigheid). Waar atheļsten van het niet-bestaan van iets uitgaan tot het tegendeel bewezen is (logisch toch? waarom met God/Allah etc. dan niet?) en geloof dus juist een stap extra is (en dus een actieve bezigheid).

Vanuit die verschillende referentiekaders hebben aangedragen argumenten nooit dezelfde waarde voor de verschillende partijen en kan je dus ook niet 'normaal' discussiėren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')