abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 februari 2007 @ 23:39:33 #151
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46641696
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:36 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

nogmaals ik had niet de intentie om op de persoon te spelen

als ik triggershot beledigd heb spijt me dat

aan de andere kant.... ik had de opening van triggershot ook als belediging kunnen opvatten

immers hoe durft iemand mijn atheïsme in een adem te noemen met het verderfelijke geloven?
[WFL Feedback #23] WFL-Klaagmuur - Hakotel sjel WFL.

Daar verder over die kwestie.

In dit topic gaan we nu weer on-topic reageren.
pi_46641728
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:39 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

maar goed,, ik wacht nog steeds geduldig hoor dat triggershot mijn betoog waarom atheisme geen geloof kan zijn met tegenargumenten beantwoord

Kan je nog lekker lang wachten, ik ga nu na dit alles niet bepaalt meer 'normaal' tegen je reageren.
pi_46641775
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:36 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik noem het mijn motivatie om een topic te openen.
motivatie is toch de reden waarom je een topic opend

en dit:
quote:
Ik als moslim geloof dat God bestaat.
Een atheïst gelooft dat niet.
is een stelling

en een stelling is geen motivatie op zich

ik denk dat je motivatie veel dieper gaat
pi_46641893
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Kan je nog lekker lang wachten, ik ga nu na dit alles niet bepaalt meer 'normaal' tegen je reageren.
ik ben niet je vijand of zo.. ben ook niet anti moslim

ben alleen niet gelovig..

nogmaals ik heb niet de bedoeling om je aan te vallen.. dus moderators hou op om mij intenties in de mond te leggen die ik niet heb..

zaterdag 24 februari 2007 @ 23:50:34 #155
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46642062
Triggershot, maak je niet oneigenlijk gebruik van het woord "geloven". Ik bedoel daarmee dat je puur uitgaat van het woordgebruik in de dagelijkse spraak en voorbij gaat aan de religieuze lading van geloof.

Als iemand aan mij vraagt "Gaat dat raam naar buiten toe open?" en ik antwoord "Ik geloof het wel" ben ik niet gelovig en heb ik ook niet het geloof dat het raam naar buiten open gaat.

Waar een atheist niet gelooft in God heeft het denk ik niet de religieuze lading die het voor een gelovige heeft. Voor een atheist bestaat God niet op de manier waarop een gelovige God ziet.

Een atheist gelooft niet dat God niet bestaat, hij gelooft niet dat God bestaat. Dat is een subtiel verschil wat denk ik wel belangrijk is.
pi_46642148
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:50 schreef Alicey het volgende:

Een atheist gelooft niet dat God niet bestaat, hij gelooft niet dat God bestaat. Dat is een subtiel verschil wat denk ik wel belangrijk is.
een atheist vindt het niet aannemelijk , dat lijkt me toch ook een niet zo subtiel verschil met geloven?

zaterdag 24 februari 2007 @ 23:55:55 #157
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46642238
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:53 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

een atheist vindt het niet aannemelijk , dat lijkt me toch ook een niet zo subtiel verschil met geloven?

Is dat niet oorzaak/gevolg? Omdat een atheist het niet aannemelijk vindt dat er een God is, gelooft hij er niet in (Waarmee hij het bestaan van God nog niet ontkent, maar er verder ook niet van uit gaat).
pi_46642308
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:50 schreef Alicey het volgende:
Triggershot, maak je niet oneigenlijk gebruik van het woord "geloven". Ik bedoel daarmee dat je puur uitgaat van het woordgebruik in de dagelijkse spraak en voorbij gaat aan de religieuze lading van geloof.
Als iemand aan mij vraagt "Gaat dat raam naar buiten toe open?" en ik antwoord "Ik geloof het wel" ben ik niet gelovig en heb ik ook niet het geloof dat het raam naar buiten open gaat.

Waar een atheist niet gelooft in God heeft het denk ik niet de religieuze lading die het voor een gelovige heeft. Voor een atheist bestaat God niet op de manier waarop een gelovige God ziet.

Natuurlijk doe ik dat, dat was ook mijn motivering toen ik het topic opende, in hoeverre je een verband kunt stellen tussen atheïsme en geloven. Mijn intentie was het dan ook allerminst tot het beperken naar een religieus context en al helemaal niet naar mijn afkomst, maar omtrent alles, alles wat mogelijk om (niet) in te geloven.

In de vraag die jou wordt gesteld ben je inderdaad niet gelovig, maar in de voorbeeld die ik gaf, ik geloof dat God bestaat, een atheist gelooft dat een God niet bestaat, is het in beide gevallen een kwestie van geloof, uiteraard kan alles daarna dieper gaan als je wetenschap, logica etc bji betrekt, maar het gaat mij voornamelijk dus om waar je de basis legt volgens mijn interpretatie van atheïsme. En dat hoeft dus helemaal niet met religieuze ladingen tegensproken te worden, integendeel.
pi_46642445
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:55 schreef Alicey het volgende:

[..]

Is dat niet oorzaak/gevolg? Omdat een atheist het niet aannemelijk vindt dat er een God is, gelooft hij er niet in (Waarmee hij het bestaan van God nog niet ontkent, maar er verder ook niet van uit gaat).
een atheist sluit niet uit dat er en god is.. mist er voldoende bewijs is..

iemand die gelooft sluit uit dat er geen god is... ondankt wetenschappelijke aanwijzigen/ feiten
  zondag 25 februari 2007 @ 00:03:10 #160
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46642454
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 23:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Natuurlijk doe ik dat, dat was ook mijn motivering toen ik het topic opende, in hoeverre je een verband kunt stellen tussen atheïsme en geloven. Mijn intentie was het dan ook allerminst tot het beperken naar een religieus context en al helemaal niet naar mijn afkomst, maar omtrent alles, alles wat mogelijk om (niet) in te geloven.
Ik geloof niet dat er 's nachts kabouters rondlopen in huis, ik geloof niet dat er op de maan paarse tulpen groeien, ik geloof niet dat Thor met zijn donderwagen door de hemel rijdt. Ik geloof wel dat ik belasting zal moeten betalen, ik geloof dat ik een keer dood ga en ik geloof dat i imaginair is. Dat heeft (denk ik) geen verband met welke religie dan ook, met atheisme of een persoonlijk geloof..
quote:
In de vraag die jou wordt gesteld ben je inderdaad niet gelovig, maar in de voorbeeld die ik gaf, ik geloof dat God bestaat, een atheist gelooft dat een God niet bestaat
Nee, een atheist gelooft niet dat God bestaat. Dat is net iets anders.

Al zijn er ook wel atheisten die geloven dat God niet bestaat.
quote:
, is het in beide gevallen een kwestie van geloof, uiteraard kan alles daarna dieper gaan als je wetenschap, logica etc bji betrekt, maar het gaat mij voornamelijk dus om waar je de basis legt volgens mijn interpretatie van atheïsme. En dat hoeft dus helemaal niet met religieuze ladingen tegensproken te worden, integendeel.
Blijft voor jezelf je stelling overeind wanneer je mijn definitie van atheisme gebruikt ipv de jouwe?
  zondag 25 februari 2007 @ 00:03:51 #161
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46642477
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:02 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

een atheist sluit niet uit dat er en god is.. mist er voldoende bewijs is..

iemand die gelooft sluit uit dat er geen god is... ondankt wetenschappelijke aanwijzigen/ feiten
Dat is het verschil in nuance waar ik op doel, maar dan vanaf de andere kant verwoord.
pi_46642544
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat er 's nachts kabouters rondlopen in huis, ik geloof niet dat er op de maan paarse tulpen groeien, ik geloof niet dat Thor met zijn donderwagen door de hemel rijdt. Ik geloof wel dat ik belasting zal moeten betalen, ik geloof dat ik een keer dood ga en ik geloof dat i imaginair is. Dat heeft (denk ik) geen verband met welke religie dan ook, met atheisme of een persoonlijk geloof..
Allemaal een kwestie van wel/niet geloven toch?
quote:
Nee, een atheist gelooft niet dat God bestaat. Dat is net iets anders.

Al zijn er ook wel atheisten die geloven dat God niet bestaat.
[..]
Hoe weet je ze te onderscheiden? Resultaat blijft hetzelfde ervanuitgaan dat God niet bestaat, ik bedoel zekerheid zal er niet zijn.
quote:
Blijft voor jezelf je stelling overeind wanneer je mijn definitie van atheisme gebruikt ipv de jouwe?
Daar geloof ik zeker in
pi_46642601
ik heb de van dale er maar even bijgehaalt

geloven heeft meer betekenissen dan ik dacht:
quote:
ge·lo·ven1 (onov.ww.)
1 er vast van overtuigd zijn dat iem. of iets niet alleen in de verbeelding, maar in werkelijkheid bestaat
2 gelovig zijn

ge·lo·ven2 (ov.ww.)
1 vertrouwen stellen in
2 (iets) op gezag van een ander als waar beschouwen => aannemen, geloof hechten aan iets
3 menen, aannemen => vermoeden

ge·lo·ven in (ww.)
1 vast vertrouwen op
@tiggerschot, welke definitie van bovenstaande alternatieven heb jij voor ogen dan ?

is geloof voor jou een vermoeden.. zo ja.. dan neem ik het merendeel terug van wat ik allemaal gezegt heb

indien het de definitie is van er van overtuigd zijn dat het werkelijk bestaat.. dan neem ik niets terug

pi_46642686
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:07 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
ik heb de van dale er maar even bijgehaalt

geloven heeft meer betekenissen dan ik dacht:
[..]

@tiggerschot, welke definitie van bovenstaande alternatieven heb jij voor ogen dan ?

is geloof voor jij een vermoeden.. zo ja.. dan neem ik het merendeel terug van wat ik allemaal gezegt heb

indien het de definitie is van er van overtuigd zijn dat het werkelijk bestaat.. dan neem ik niets terug

1 vertrouwen stellen in
  zondag 25 februari 2007 @ 00:13:03 #165
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46642766
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

1 vertrouwen stellen in
Ik stel vertrouwen in het feit dat ik op een dag toch echt dood ga.

Ben ik nu ook gelovig?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_46642780
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

1 vertrouwen stellen in
vertrouwen stellen in god?

een persoonlijke contact met god ervaren/beleven?

zijn presentie voelen? zoiets?
  zondag 25 februari 2007 @ 00:14:23 #167
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46642806
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Allemaal een kwestie van wel/niet geloven toch?
Nee, meer een kwestie van patronen herkennen en toepassen.
quote:
Hoe weet je ze te onderscheiden? Resultaat blijft hetzelfde ervanuitgaan dat God niet bestaat, ik bedoel zekerheid zal er niet zijn.
Ook dat niet. Het resultaat is dat de een er van uitgaat dat God niet bestaat en de andere gaat er niet van uit dat God bestaat. Je kunt ze onderscheiden doordat de een God definieert en vervolgens stelt dat deze niet bestaat, terwijl de ander God niet definieert. De een zal redenen hebben om te menen dat God niet bestaat. De ander heeft slechts gebrek aan redenen om wel te menen dat God bestaat.
quote:
Daar geloof ik zeker in
ING* Tweede ronde
pi_46642817
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik stel vertrouwen in het feit dat ik op een dag toch echt dood ga.

Ben ik nu ook gelovig?
Jij gelooft toch dat je een dag dood gaat? Maakt dat je een gelovige? Nee zoals Vandale stelt zijn er ruimere interpretaties, je haalt wel fijn een voorbeeld, maar nogmaals ik heb het over mijn interpretatie, mijn motivatie en in mijn context dat het een kwestie van geloof is en, niet dat het allesomvattend is.
pi_46642854
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:13 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

vertrouwen stellen in god

dus een persoonlijke contact met god ervaren/beleven?

zijn presentie voelen? zoiets?
Denk niet dat het voor iedereen hetzelfde is.
pi_46642900
Je hebt een punt. In de zin van:

Vroeger dacht men dat de aarde plat was. De eerste personen die het tegendeel beweerden werden achterlijk bevonden, en niet altijd even aardig behandeld. Zij konden niet bewijzen dat zij gelijk hadden. Maar nu weten we wel beter.

Oftewel: Omdat je iets niet kan bewijzen, wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat.

Het verschil met een atheist en een gelovige is echter:
Een gelovige sluit, ondanks elk bewijs uit, dat er geen god is (of wat dan ook het object van zijn religie is). Terwijl een atheist mogelijkheden open laat. Gelovigen houden vast aan bepaalde zaken, en zijn in veel dingen statischer dan niet gelovigen.

Mensen die zaken wetenschappelijk beschouwen, nemen makkelijker andere gedachtengoederen aan. Terwijl gelovigen er vaak alles aan doen, om de zaken aan te passen naar hun reeds bestaande gedachtengoed. Overigens is dat iets dat heel menseigen is, gelovig of niet gelovig. Maar toch zie je duidelijk meer ruimte voor veranderingen bij niet-gelovigen.

disclaimer: Uiteraard heb je overal uitzonderingen op
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_46642902
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jij gelooft toch dat je een dag dood gaat? Maakt dat je een gelovige? Nee zoals Vandale stelt zijn er ruimere interpretaties, je haalt wel fijn een voorbeeld, maar nogmaals ik heb het over mijn interpretatie, mijn motivatie en in mijn context dat het een kwestie van geloof is en, niet dat het allesomvattend is.
ligt je motivatie niet meer in de opvoeding

als je bevoorbeeld in een gereformeerd gezin was opgevoed.. was je nu waarschijnlijk gereformeerd

en zou je dezelfde discussie voeren... maar dan vanuit je gereformeerde opvoeding

het geloven is dan bepaald door de meningen/overtuigingen die je hebt meegekregen in je opvoeding
pi_46642923
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nee, meer een kwestie van patronen herkennen en toepassen.
Geloven, je gaat er vanuit in mijn context dan he, dat het niet zo is.
quote:
Ook dat niet. Het resultaat is dat de een er van uitgaat dat God niet bestaat en de andere gaat er niet van uit dat God bestaat. Je kunt ze onderscheiden doordat de een God definieert en vervolgens stelt dat deze niet bestaat, terwijl de ander God niet definieert. De een zal redenen hebben om te menen dat God niet bestaat. De ander heeft slechts gebrek aan redenen om wel te menen dat God bestaat.
Maar dan spelen dan andere factoren in he?
pi_46642936
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:18 schreef djenneke het volgende:

Vroeger dacht men dat de aarde plat was. De eerste personen die het tegendeel beweerden werden achterlijk bevonden, en niet altijd even aardig behandeld. Zij konden niet bewijzen dat zij gelijk hadden. Maar nu weten we wel beter.

Oftewel: Omdat je iets niet kan bewijzen, wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat.

Een gelovige sluit, ondanks elk bewijs uit, dat er geen god is (of wat dan ook het object van zijn religie is). Terwijl een atheist mogelijkheden open laat. Gelovigen houden vast aan bepaalde zaken, en zijn in veel dingen statischer dan niet gelovigen.

Mensen die zaken wetenschappelijk beschouwen, nemen makkelijker andere gedachtengoederen aan. Terwijl gelovigen er vaak alles aan doen, om de zaken aan te passen naar hun reeds bestaande gedachtengoed. Overigens is dat iets dat heel menseigen is, gelovig of niet gelovig. Maar toch zie je duidelijk meer ruimte voor veranderingen bij niet-gelovigen.

he he , eindelijk iemand die mij begrijpt
  zondag 25 februari 2007 @ 00:20:11 #174
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46642968
quote:

Mensen die zaken wetenschappelijk beschouwen, nemen makkelijker andere gedachtengoederen aan.
Aan de andere kant maakt dat juist wetenschappelijk ingestelde mensen erg beinvloedbaar en kneedbaar, maar ik mag niet het slechte voorbeeld geven door off-topic te gaan.
pi_46643008
quote:

Interessante toevoeging
  zondag 25 februari 2007 @ 00:21:44 #176
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46643023
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:18 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

het geloven is dan bepaald door de meningen/overtuigingen die je hebt meegekregen in je opvoeding
Opvoeding speelt een grote rol bij je geloof, maar er zijn ook hier weer genoeg uitzonderingen en dan doel ik niet alleen op mensen die van hun geloof afvallen of atheistisch opgevoede mensen die zich laten bekeren tot een geloof.
pi_46643033
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Aan de andere kant maakt dat juist wetenschappelijk ingestelde mensen erg beinvloedbaar en kneedbaar, maar ik mag niet het slechte voorbeeld geven door off-topic te gaan.
ik wordt liever door wetenschappelijke argumenten beinvloed

dan door een boek met 2000 jaar oude ( achterhaalde, sorry) ideeen

pi_46643055
Voor de mensen die het nog niet hebben opgemerkt, ik ben iets wat gaar, vandaar de niet kwalitatieve posts
  zondag 25 februari 2007 @ 00:23:27 #179
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46643064
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Geloven, je gaat er vanuit in mijn context dan he, dat het niet zo is.

[..]

Maar dan spelen dan andere factoren in he?
Ik snap je post niet helemaal. Wat is jouw context? Op welke manier is mijn vorige post in jouw context te plaatsen? Welke andere factoren spelen er mee en waarom is dat belangrijk?

Sorry voor de vele vragen
pi_46643067
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:21 schreef Alicey het volgende:

[..]

Opvoeding speelt een grote rol bij je geloof, maar er zijn ook hier weer genoeg uitzonderingen en dan doel ik niet alleen op mensen die van hun geloof afvallen of atheistisch opgevoede mensen die zich laten bekeren tot een geloof.
ik ben ook zo'n geval

zwaar christelijk opgevoed

maar ondanks alle sociale druk en andere druk ( je bent slecht en komt in de hel)

toch van het geloof afgestapt en mijn eigen weg gaan volgen

zondag 25 februari 2007 @ 00:24:33 #181
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46643109
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:22 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

ik wordt liever door wetenschappelijke argumenten beinvloed

dan door een boek met 2000 jaar oude ( achterhaalde, sorry) ideeen

Niet in elke situatie is dat wenselijk denk ik, maar het is ook niet echt on-topic hierl (Mea culpa! )
  zondag 25 februari 2007 @ 00:26:13 #182
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46643162
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:23 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

ik ben ook zo'n geval

zwaar christelijk opgevoed

maar ondanks alle sociale druk en andere druk ( je bent slecht en komt in de hel)

toch van het geloof afgestapt en mijn eigen weg gaan volgen

Ik hang ook niet het geloof van mijn ouders aan, al ben ik wat betreft waarden en normen weer niet ver van de boom gevallen..
pi_46643167
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

Niet in elke situatie is dat wenselijk denk ik, maar het is ook niet echt on-topic hierl (Mea culpa! )
nee joh, juist erg ontopic lijkt me

geloof ( en dus ook een oud boek met oude ideeen) vergelijken /op gelijke voet stellen met moderne wetenschappelijke inzichten
pi_46643194
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik hang ook niet het geloof van mijn ouders aan, al ben ik wat betreft waarden en normen weer niet ver van de boom gevallen..
ja dat herken ik wel
pi_46643196
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:23 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik snap je post niet helemaal. Wat is jouw context? Op welke manier is mijn vorige post in jouw context te plaatsen? Welke andere factoren spelen er mee en waarom is dat belangrijk?

Sorry voor de vele vragen
Sorry voor de onduidelijkheid ben iets wat moe,
Maar mijn context is dus de voorbeelden die ik aanhaal in de OP.
Bij de voorbeelden die jij geeft wordt er verder op in gegaan en begint logica ook al een rol te spelen en dat is voorbij geloof
pi_46643223
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je hebt wel gelijk, en in sommige gevallen misschien zelfs een beetje onbetrouwbaar/ongeloofwaardig, of inconsistent. Maar ik zal er dan ook maar niet verder op ingaan
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  zondag 25 februari 2007 @ 00:31:50 #187
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46643335
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De vandale stelt dus ook dat geloof dus ook in religieuze zin op te vatten is (def. 2 en 3).
quote:
ge loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst
Atheisme (of ongeloof) is echter geen religie en dus is die definitie ook niet toepasbaar op het ongeloof.

Maar als je naar definitie 1 kijkt betekent geloof weer een vertrouwen in de waarheid van iets. In zo'n geval is een ieder die ook maar iets als waarheid aanneemt een persoon die 'gelooft'.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is er binnen het atheisme van de 2 hoofdstromingen maar 1 die per definitie iets als een waarheid aanneemt (Sterk Atheisme). De andere stroming ziet gewoon geen reden om iets als waarheid aan te nemen. Die mensen zullen dan vast wel iets van 100.000 dingetjes hebben waar ze in geloven zoals dat ze zullen sterven, dat morgen de zon weer opkomt en dat het over een paar maanden weer zomer gaat worden. Maar het "atheist zijn" is per definitie niet een docterine die jou bepaalde feiten opdringt. Het is heel simpel om een "Weak atheist" te zijn. Je hoeft eigenlijk niets te doen en je bent het al
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 25 februari 2007 @ 00:32:47 #188
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46643368
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:26 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

nee joh, juist erg ontopic lijkt me

geloof ( en dus ook een oud boek met oude ideeen) vergelijken /op gelijke voet stellen met moderne wetenschappelijke inzichten
Misschien is het een nieuw draadje waard, maar ik denk dat mensen in de kern niet veranderd zijn in de tijd dat de mens bestaat. In de kern zijn we niet veranderd ten opzichte van de mensen die in de Bijbel, Koran of welk religieus geschrift dan ook beschreven zijn. Als puntje bij paaltje komt zijn onze beslissingen en motivaties niet rationeel. Als het er op aankomt zijn we kuddedieren. Als het er op aankomt maken emoties de dienst uit.

Mocht je hier op door willen gaan, wil je dan een nieuw draadje aanmaken?
  zondag 25 februari 2007 @ 00:33:45 #189
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46643393
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sorry voor de onduidelijkheid ben iets wat moe,
Maar mijn context is dus de voorbeelden die ik aanhaal in de OP.
Bij de voorbeelden die jij geeft wordt er verder op in gegaan en begint logica ook al een rol te spelen en dat is voorbij geloof
Ok, dus je ziet geloof dus wel op een meer religieuze manier en niet op elke manier waarop je het in spraak kunt gebruiken?
pi_46643396
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:31 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De vandale stelt dus ook dat geloof dus ook in religieuze zin op te vatten is (def. 2 en 3).
[..]

Atheisme (of ongeloof) is echter geen religie en dus is die definitie ook niet toepasbaar op het ongeloof.

Maar als je naar definitie 1 kijkt betekent geloof weer een vertrouwen in de waarheid van iets. In zo'n geval is een ieder die ook maar iets als waarheid aanneemt een persoon die 'gelooft'.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is er binnen het atheisme van de 2 hoofdstromingen maar 1 die per definitie iets als een waarheid aanneemt (Sterk Atheisme). De andere stroming ziet gewoon geen reden om iets als waarheid aan te nemen. Die mensen zullen dan vast wel iets van 100.000 dingetjes hebben waar ze in geloven zoals dat ze zullen sterven, dat morgen de zon weer opkomt en dat het over een paar maanden weer zomer gaat worden. Maar het "atheist zijn" is per definitie niet een docterine die jou bepaalde feiten opdringt. Het is heel simpel om een "Weak atheist" te zijn. Je hoeft eigenlijk niets te doen en je bent het al
Ik lees het morgen wel uitgebreid, mijn ogen glijden er over heen joh
pi_46643438
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ok, dus je ziet geloof dus wel op een meer religieuze manier en niet op elke manier waarop je het in spraak kunt gebruiken?
In mijn geval volgens de OP is geloof religieus, maar in de context van een atheïst niet.
Tot hier vind ik het een kwestie van geloof ( niet in religieuze zin ) of God wel of niet bestaat, daarna als je het wil toetsen aan logica of wetenschap, of beiden natuurlijk, dat het voorbij geloof is en dat er dan andere factoren bij spelen.
pi_46643443
Edit - Wegwezen ermee.

[ Bericht 73% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2007 00:36:54 ]
  zondag 25 februari 2007 @ 00:36:18 #193
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46643449
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik lees het morgen wel uitgebreid, mijn ogen glijden er over heen joh
Schrijf ik zo saai?
pi_46643464
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Misschien is het een nieuw draadje waard, maar ik denk dat mensen in de kern niet veranderd zijn in de tijd dat de mens bestaat. In de kern zijn we niet veranderd ten opzichte van de mensen die in de Bijbel, Koran of welk religieus geschrift dan ook beschreven zijn. Als puntje bij paaltje komt zijn onze beslissingen en motivaties niet rationeel. Als het er op aankomt zijn we kuddedieren. Als het er op aankomt maken emoties de dienst uit.

Mocht je hier op door willen gaan, wil je dan een nieuw draadje aanmaken?
ik weet niet, ik snap niet waarom dit niet juist de kern van de discussie is die tigegrshot aankaart

geloven vs wetenschap.. daar komt deze discussie in de kern toch op neer

nou voor mij dan ..

dus een nieuw draadje .. tja.. van mij hoeft het niet. maar goed jij bent de mod..
pi_46643478
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Schrijf ik zo saai?
Nee, alleen ik wil het eerst helemaal verwerken voor ik iets zeg
  zondag 25 februari 2007 @ 00:38:16 #196
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46643491
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:35 schreef Triggershot het volgende:

[..]

In mijn geval volgens de OP is geloof religieus, maar in de context van een atheïst niet.
Tot hier vind ik het een kwestie van geloof ( niet in religieuze zin ) of God wel of niet bestaat, daarna als je het wil toetsen aan logica of wetenschap, of beiden natuurlijk, dat het voorbij geloof is en dat er dan andere factoren bij spelen.
Ik blijf er toch bij dat niet geloven geen geloof is.

Blauw is blauw.
Niet-blauw is niet-blauw. Niet blauw is niet rood.
Met blauw beken ik kleur. Met rood beken ik ook kleur. Door te zeggen het is niet blauw beken ik geen kleur.
pi_46643558
quote:
Op zondag 25 februari 2007 00:38 schreef Alicey het volgende:

[..]

Goed je recht
quote:
Blauw is blauw
Met blauw beken ik kleur. Met rood beken ik ook kleur. Door te zeggen het is niet blauw beken ik geen kleur.
Dat is afgesproken, onderhevig aan logica dat blauw, blauw is
Al was dat niet het geval, een kleur is waarneembaar en te onderscheiden van andere kleuren.
pi_46643574
Misschien dwarrel ik rond in mijn eigen onzin, kan best hoor
pi_46643610
quote:

[..]

ik ook, mijn mening is dat het niet waarschijnlijk is dat er een god is.

iets onwaarschijnlijk vinden ... zeker omdat er geen wetenschappelijke feiten zijn die die veronderstelling onderbouwen.. is toch heel wat anders... dan iets geloven?

het is juist het tegenovergestelde

omdat iets geloven te maken heeft met het hebben van een mening zonder bewijs..

daarom kan atheïsme geen geloof zijn

dit is mijn mening, en mijn mening is niet het zelfde als ""dit is mijn geloof""

immers ik heb geen geloof
  zondag 25 februari 2007 @ 00:44:07 #200
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46643626
quote:

[..]

Blauw is blauw.
Je bekent niet specifiek een kleur maar je sluit wel een kleur uit. Dus je commit jezelf weldegelijk op een geloof dat iets alles behalve blauw kan zijn.

Je kan ook zeggen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het blauw is en tot de tijd dat er bewijs komt dat het die kleur is acht ik de kans dat het blauw is als erg klein/verwaarloosbaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')