abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46588198

Blogger Karim Amer werd gisteren veroordeeld tot vier jaar cel.
quote:
Weblogs maken de Egyptische overheid zenuwachtig. Een Egyptische blogger werd gisteren wegens het beledigen van de islam veroordeeld tot vier jaar cel. Zijn vader heeft hem bovendien verstoten.
Vorig jaar hadden de autoriteiten al zes bloggers gearresteerd. Maar elke keer werden ze na maximaal een paar weken cel en een flink pak slaag weer naar huis gestuurd. Niet bij Abdelkarim Solleiman Amer, blognaam Karim Amer (zijn site is karam903.blogspot.com). De 22-jarige jongen uit Alexandrië is de eerste Egyptenaar die wegens zijn publicaties op het internet is veroordeeld.

Zoals wel meer bloggers had hij kritiek op het beleid van de president Mubarak. Maar Karim klom hoger op de ladder van Egyptische gevoeligheden. Waar anderen religie als onderwerp schuwen, haalde Karim uit naar de religieuze autoriteiten van Al-Azhar en hekelde hij de godsdienst die hem ’zijn vrijheid misgunt’. In een artikel noemde Karim de Ramadan ’de maand van deceptie’, een van de beledigingen waardoor hij zich volgens de rechter schuldig maakte aan ’minachting van religie.’

Daarbij nam de rechter in overweging dat het niet de eerste keer was dat Karim in moeilijkheden was geraakt door de artikelen die hij op het internet publiceerde. Na kritiek op het religieuze onderwijs in Egypte werd hij van de universiteit van Al-Azhar gegooid. Ook zat hij twee weken vast wegens een artikel over de aanvallen op Koptische kerken in Alexandrië, waarbij zijn zeer religieuze broers betrokken zouden zijn geweest. Na zijn vrijlating bleef Karim kritische artikelen schrijven, hoofdzakelijk over de rechten van vrouwen en religieuze minderheden die hij onder meer op Amerikaans-Koptische websites plaatste.

Ook een uitgebreide campagne (freekareem.org) van mensenrechtenactivisten en collega-bloggers mocht deze keer niet baten. Dalia Ziada, een activiste van het Interfaith Blogger Network waar Karim deel van uitmaakte, ziet de veroordeling als een duidelijke boodschap van het regime. „Het internet was enige mogelijkheid tot vrije meningsuiting in Egypte. De regering is bang voor die vrijheid. Nu moeten we allemaal gaan uitkijken met wat we schrijven.”

Terwijl Karim in zijn isoleercel zat, wachtend op zijn proces, werd hij verstoten door zijn vader. Die staat evenals zijn drie broers bekend om zijn radicale salafistische denkbeelden. De vader gaf zijn zoon drie dagen om spijt te betuigen. Als zijn zoon hiertoe niet bereid was, verdiende hij de doodstraf, een standpunt waarvoor hij via de blogsite van zijn zoon steun kreeg uit de hele islamitische wereld.

Ondanks de ’zwakke juridische argumenten’ is de uitspraak is voor Alaa Abdel Fatah, activist en beruchte Egyptische blogger, geen verassing. „Niemand wordt vrijgesproken als hij beschuldigd wordt van het beledigen van religie. Met het schrijven over politieke onderwerpen, kun je nog wel wegkomen in Egypte”, vertelt Alaa, die zelf vorig jaar ook werd opgepakt vanwege de staatsondermijnende teksten op zijn blog (manaala.net) die hij met zijn vrouw Manal onderhoudt. „Maar met belediging van de islam, overschrijd je in Egypte de grens. Zo krijg je mensen echt boos.”

Wat ook niet hielp, vindt Alaa, is het betrekken door Kareem van de internationale gemeenschap bij zijn conflict met de autoriteiten. „Als je senatoren uit de VS brieven laat schrijven, creëer je alleen maar meer problemen. Dan komt de aanval op het geloof opeens uit het Westen, en worden echt geen concessies meer gedaan.”
Trouw

Mensenrechten zijn niet universeel. Het bewijs is andermaal geleverd.
Het integratiedebat wordt vaak beherst door de vraag in welke mate men moet integreren. Ik ben van mening dat het antwoord hiermee ook geleverd is: volledige erkenning en acceptatie van Westerse universele waarde.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_46588275
God zij dank zijn ze erg tolerant in Egypte, in andere landen was hij gevierendeeld en onthooft.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_46588464
Jammer dat ik zijn in het arabisch geschreven log niet kan lezen. Ben toch wel benieuwd waarom hij de ramadan maand van deceptie noemt. En ik ben nog benieuwder waarom dit een belediging zou moeten zijn voor de islam.
pi_46588475
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
4 Jaar maar? Schandalig
zo'n grote mond heb je in Turkije ook niet
pi_46588504
quote:
4 Jaar maar? Schandalig
Wat is in jouw opvatting dan wel een 'verdiende straf'?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_46588646
Google translate is your friend -KLIK-
ignorantia legis neminem excusat
pi_46588786
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:32 schreef HoansCage het volgende:
Google translate is your friend -KLIK-
Dank u! Tis wel een beetje lastig volgen, maar hij is de Egyptische versie van de amerikaanse president:
"I am here announced explicitly and clearly my rejection and repudiation of any law, any legislation, any regime that does not respect the rights of the individual personal freedom, does not recognize the absolute freedom of the individual to do anything as long as around not affect materially does not recognize the freedom of Alavra".
pi_46590193
quote:
4 Jaar maar? Schandalig
Eerst dacht ik dat je een grapje maakte, maar toen zag ik je username en onderschrift.
pi_46591425
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:29 schreef Kadoc het volgende:

[..]

Eerst dacht ik dat je een grapje maakte, maar toen zag ik je username en onderschrift.
En dat mag naar hartelust hier zulke kreten slagen
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
  vrijdag 23 februari 2007 @ 13:07:27 #11
144296 Hakbar
Neem een snuif...
pi_46591469
- nee! -

[ Bericht 90% gewijzigd door sp3c op 24-02-2007 00:40:58 ]
... en pak een fuif!
pi_46612300
quote:
4 Jaar maar? Schandalig

Ik geloof dat ik me in je heb vergist.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_46617703
quote:
hoofdzakelijk over de rechten van vrouwen en religieuze minderheden
Vreselijke daden inderdaad.

En hier maar krijsen over dieskriemiejnasjie en 'respect'.... bah, wat een kutvolk. Je zult als verlichte geest maar in zo'n land met barbaren wonen zeg, ik heb echt medelijden met die kerel.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_46618187
punt is ook dat deze blogger in het Arabisch publiceerde. Er zijn meer kritische blogs in Egypte, maar die schrijven in het Engels. Één daarvan BigPharaoh houdt er voorlopig mee op, met een goede smoes, en er is ook Sandmonkey.

http://www.bigpharaoh.com/

http://www.sandmonkey.org/

opvallend is ook dat het nog geeneens de overheden zijn die zo radicaal zijn, maar grote delen van de bevolking, die de overheid op dit soort wijzes probeert te paaien. Oftewel, niets nieuws uit het Midden Oosten.
pi_46619503
De prioriteiten in de islamitische wereld worden prima weergegeven: terwijl duizenden islamitische jongeren bereid zijn zich in een groep van leden van een andere sekte/buitenlanders/ongelovigen op te blazen en tientallen mensen in hun dood te betrekken, maakt men zich druk om een blogger die radicale islam bekritiseert.

Way to go .
quote:
God zij dank zijn ze erg tolerant in Egypte
Noem jij dit tolerant?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')