t blijft raar. wat ze er op wikipedia van zeggen..
Vanwege concurrentie en belangentegenstellingen tussen spoorwegmaatschappijen is de totstandkoming van Centraal Stations een moeizaam proces geweest. Amsterdam kreeg in 1889 een Centraal Station, Utrecht in 1938, Rotterdam in 1954 en Den Haag pas in 1975. De term Centraal Station werd dan ook als overwinningskreet gevoerd en is door de spoorwegen altijd gereserveerd geweest voor die stations waar voordien de onpraktische situatie bestaan heeft dat een stad werd bediend door meerdere stations. Hiermee heeft 'Centraal Station' een zelfde betekenis als het Amerikaanse 'Union Station'.
In 1987 werd voor het eerst van dit principe afgeweken bij de opening van Almere CS. Hier drukte de term 'CS' de ambitie van de nieuwe stad Almere uit om tot de grote steden van Nederland te gaan behoren. Zo bleek dat 'Centraal Station' een aanduiding is die een stad status kan geven. Toen in 1997 in Leiden een nieuw station werd geopend claimde deze gemeente dat haar station, in reizigers gemeten de vijfde van Nederland, ook recht had op de aanduiding CS. NS heeft toen haar beleid voor stationsnaamgeving moeten heroverwegen. Besloten werd de grootste stations de aanduiding 'Centraal' te geven, kleinere stations zouden zo nodig de aanduiding 'Centrum' kunnen krijgen. In 1997 werd Leiden als eerste 'Leiden Centraal' gedoopt. In de jaren daarna kregen Amsterdam CS, Rotterdam CS, Den Haag CS en Utrecht CS eveneens de aanduiding 'Centraal'. Almere CS werd gedegradeerd tot Almere Centrum.