abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46538364
Ik kwam pas onderstaand bericht tegen in de krant:

http://agent327m.spaces.live.com/?_c11_PhotoAlbum_spaHandler=TWljcm9zb2Z0LlNwYWNlcy5XZWIuUGFydHMuUGhvdG9BbGJ1bS5GdWxsTW9kZUNvbnRyb2xsZXI%24&_c11_PhotoAlbum_spaFolderID=cns!EA32AC2BD1B5B59F!697&_c11_PhotoAlbum_startingImageIndex=0&_c11_PhotoAlbum_commentsExpan

De vraag is nu: In hoeverre dienen minderjarigen VERANTWOORDING te dragen voor wat ze doen?
En dan gaat het niet alleen om crimineel en/of sexueel gedrag.
In hoeverre dient een minderjarige verantwoording te dragen voor zijn/haar keuzes/gedrag?

Uiteraard is de volgende vraag dan: "Wanneer ben je minderjarig?"
Dit verschilt van land tot land en ook nog eens van onderwerp tot onderwerp...

In Nederland word je volledig volwassen (= in staat verantwoording te dragen) geacht op je 18e verjaardag.
Wellicht kan dit voor sommige specifieke dingen je 21e zijn? (bijv. tekenen van bepaalde actes?)

Vanaf je 16e wordt je volgens de Nederlandse wet echter geacht, al in staat te zijn om verantwoording te dragen (= volwassen te zijn) op de volgende gebieden:
- Drank (sterke-drank vanaf je 18e)
- Sex
- Brommer
- Op jezelf wonen (als je de middelen hebt)
- meer?

In werkelijkheid ligt het moment van verantwoording kunnen dragen (= volwassen zijn) natuurlijk veel genuanceerder: Je hebt geen knop onder je oksel zitten, die je op je 16e (of 18e) verjaardag indrukt, waardoor je capaciteit om verantwoorde beslissingen te nemen ineens van 0% op 100% springt! (duh?)
In werkelijkheid ben je (op bepaalde gebieden) vaak al eerder volwassen, maar sommigen soms juist (veel?) later...
Het verschilt dus van persoon tot persoon en van onderwerp tot onderwerp...
Er zijn zelfs mensen die nooit echt volwassen worden...

In bovenstaand krante-artikel meent de Amerikaanse rechtbank dat genoemde "minderjarigen" wel degelijk wisten waar ze mee bezig waren (= capaciteit om verantwoording te dragen).
De Amerikaanse rechtbank zegt: 100% verantwoordelijkheidscapaciteit = 100% straf
De Nederlandse wetgeving zegt: Verminderde verantwoordelijkheidscapaciteit (bijv. 80%) = 80% straf....
Hoe denken jullie hierover?
The truth is out there...
  woensdag 21 februari 2007 @ 21:03:36 #2
166300 InProduction
zulks een groot ding!
pi_46538983
Er zijn mensen die op hun 25'e pas echt leren wat sex is, of het niet meer vies vinden/er bang voor zijn. Een vriendin van me lag op haar 15'e al te batsen met iemand anders van 15 (nu beiden 19, nog steeds bij elkaar) en dat waren gewone lui (geen breezah's)

Het ligt helemaal aan de persoon zelf, maarr.. hoe kan je een grens trekken? Het zou erg lullig zijn om de verantwoordelijkheidsleeftijd voor sex omhoog te gooien naar 18 waardoor je alle 16/17-jarigen met 'serieuze' relaties keihard in de rug steekt. Omlaag gooien is sowieso een slecht idee, omdat je dan veel problemen krijgt met: 'Ja, ze was 14, vanaf dan is ze verantwoordelijk, en ik heb haar niet gedwongen.'.
joyridin' with police cars
pi_46540146
Beste In-Production,

Jij ziet het goed: Het ligt inderdaad moeilijk....

Daarom hebben ze in Nederland de wet gemaakt zoals die is:
--> Omdat sommige personen soms juist wel op vroegere leeftijd aan sex toe kunnen zijn (en daar dus ook zelf doelbewust om vragen), heeft men besloten om geen vervolging in te stellen wanneer het kinderen betreft tussen de 12 en 16 jaar...... Tenzij men een KLACHT indient....

Onder die KLACHT wordt dan aangenomen dat er onvrijwillige sex zou hebben plaats gevonden
(= bedwelming, dwang, incest, misbruik van beroep/functie, verkrachting)

Maar helaas is het dus ook mogelijk om op die manier MISBRUIK te maken van deze wet!
Denk maar aan dat 15 jarig meisje dat zei dat ze door haar vader was misbruikt, terwijl er achteraf helemaal NIETS van waar bleek te zijn! Die man heeft heel lang onschuldig vast gezeten!

Zolang iemand dus nog geen 16 is, wordt het ook extra makkelijk om de boel te flessen helaas....
The truth is out there...
pi_46577985
Okeej Agentjuh327m......

Je link werkt voor geen meter, maar ik heb je krante-artikeltje op je web-site gevonden hoor

Inderdaad heel erg aso allemaal !

Verantwoording ? Kenne ze dat dragen? Horu ze dat te dragen?
Volgens USA weten die leiers wat ze doen, dus 100% straf = levenslang
Volgens Holland zijn ze "verminderd toerekeningsvatbaar omdat ze nog geen 16 zijn"
dus in Holland inderdaad zoals jij zegt: 80% schuld = 80% straf...

Maar volgens mij heb je het oordeel van Goldfishie nog niet gelezen:
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 13:57 schreef Kiteless het volgende:

[..]

Ja, want jij wist op je 15e niet dat het niet normaal was om bepaalde dingen te doen met een vent van 36

Hou toch op met huilen, je wist waar je mee bezig was.
Dat je er later spijt van hebt gekregen wil niet zeggen dat je zelf geen verantwoordelijkheid draagt.
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 18:03 schreef Goldfishie het volgende:

[..]

WTF ik hoop dat je een geintje maakt anders ben je echt zo dom als het achtereind van een varken. Ben jij er ook zo een dat je vind dat een vrouw in een kort rokje het zelf uitlokt om verkracht te worden?

Hou op met huilen. Ik vind dat jij een dusdanig oerlompe opmerking maakt dat ik hier nieteens op inga. Echt... En ik hoop dat ze die tering lijer een keertje gaan opsluiten. Wat hij mij allemaal heeft aangedaan heeft zulke diepe sporen achtergelaten... ik pluk er nog steeds de vruchten van zullen we maar zeggen.

Tuurlijk kan je op je 15e experimenteren. Op basis van gelijkwaardigheid. Iemand die 36 is en een (toen) onzeker meisje gaat versieren door precies te zeggen wat ze wil horen en de hele tyfus zooi bij elkaar te manipuleren verdient gewoon een kogel door zn strot. Als je een kleuter gaat kriebelen vind ze dat misschien ook fijn. Moet je die dan ook maar neuken want ze vind het leuk? Dacht het niet. Ik vind dat oude kerels gewoon eens na moeten denken. Als ik zo n zelfde type nu op mn 23e tegen zou komen zou ik zoiets hebben van ga jij eens effe lekker n eindje fietsen fucking pervert. Opzouten. En dat is het, een 15 jarige is daar stukke minder weerbaar in. En dat ruiken ze, de schoften.
MET ANDERE WOORDEN: GOLDFISHIE ONKENT DAT IEMAND ONDER DE 16 OOK MAAR ENIGE VERANTWOORDING HOEFT TE DRAGEN !

DUS VERANTWOORDING MINDERJARIGE IS 0% = TOTAAL GEEN STRAF
Het maakt dus niet uit wat je doet: zolang je onder 16 bent hoef je geen enkele verantwoording te dragen voor je daden/keuzes!

En dan nog zo grof tekeer gaan tegen Kiteless: Wat een taal zeg !

En om toch maar ff in te gaan op je quote, Goldfishie:
- Agent327m heeft jou niet versierd: JIJ hebt HEM versierd !
- Agent327m heeft jou NOOIT om sex gevraagd !
(Daar ken ik die sukkel te goed voor inmiddels - vraag ook maar aan zijn vriendinnen !)
- In feite heb JIJ dan Agent327m gemanipuleerd !
- Verder vergelijk je jezelf ineens met een KLEUTER ?!
(mot ik daar nog op in gaan dan? Ik verwijs je naar het verhaal van Strawberry)

Agent327m heeft nog nooit achter zijn lul aan gelopen, en hij had zat vriendinnen, dus denk je nu werkelijk nog steeds dat hij alleen op je doosje uit was?! En dat hij jou daar ook nog eens apart voor gaat "manipuleren" ? Die sukkel kent dat woord niet eens ! (Maar je ouders wel !)
Link between the real world and The Matrix
pi_46579254
GOLDFISHIE EN HAAR "MANIPULATIE-VERHAAL" :

Als we de fantasie van Goldfishie mogen geloven, dan was Agent327m DOM genoeg om zich door drie sukkelige pubers te laten belazeren, maar tegelijkertijd WEL SLIM GENOEG om Goldfishie (Met haar Gymnasium) te "manipuleren" ?
Yeah Right .......... niet dus.

Twee van de drie pubers hebben hun doel uiteindelijk bereikt: Goldfishie belazeren (en de rest !)
Zij liepen WEL achter hun lul aan ! (Maar goed: Volgens de vader van Goldfishie is dat "normaal" voor pubers !?)
Maar het lukte die pubers dan ook pas na uitgebreide hulp van haar ouders > De ECHTE "manipulators" !

Goldfishie en Agent327m hadden 7 maanden lang een mooie relatie - dat geloof ik echt wel - maar uiteindelijk kreeg de fantasie dat ze "gemanipuleerd" zou zijn (van de ene dag op de volgende) vat op haar. De schade die hiermee over haarzelf en hem is afgeroepen is werkelijk gigantisch geweest !

Nog ff voor de duidelijkheid:
Als je een "fucking pervert" bent, dan heeft dat te maken met je KARAKTER en niet met je leeftijd !

Agent327m heeft vriendinnen gehad die nog niet half zo slim waren als Goldfishie, en die wisten ook allemaal waar ze mee bezig waren wanneer ze hem om sex vroegen. Het lijkt wel of Goldfishie gewoon niet spoort....?
Link between the real world and The Matrix
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')