abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47004547
Zeg ExperimentalFrentalMental: Heb je ook nog zélf wat toe te voegen aan dit topic of doe je enkel alle nieuwsberichten die verbandhouden met Japan hier neerkwakken?

Ik heb 'm overigens al eerder genoemd: De autobiografie van Iwasaki Mineko (Geisha, a life) is een aanrader als je hier eens wat meer over wilt weten. Het is het boek dat ze heeft geschreven als reactie op Memoires of a Geisha wat zo vol fouten en leugens zou staan dat ze Arthur Golden er zelfs voor heeft aangeklaagd.
pi_47005283
Die heb ik ook net binnen. Ik heb em voor mijn vriendin besteld maar ik kan em net zo goed zelf lezen. Memoires of a Geisha heb ik uiteraard al gelezen. En de film gezien.

Ik wil binnenkort ook Murakami gaan lezen. Tot op nu heb ik veel van Kenzaburo Oe gelezen, en the Makioka Sisters van Junichiro Tanizaki, prachtig boek! Kan ik aanraden. Verder heb ik betreffende Japan een aantal leuke boeken.
-Enigma of Japanse power van Karel van Wolferen
-The Japanese Mind van Davies en Ikeno(dit boek is geweldig, als je meer wil weten over Japans denken vind ik dit een must)

en verder nog een zooi cultuur boeken, kookboeken, feitjesboeken en romans die zich in Japan afspelen.
pi_47018179
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 08:55 schreef xienix84 het volgende:
Die heb ik ook net binnen. Ik heb em voor mijn vriendin besteld maar ik kan em net zo goed zelf lezen. Memoires of a Geisha heb ik uiteraard al gelezen. En de film gezien.

Ik wil binnenkort ook Murakami gaan lezen. Tot op nu heb ik veel van Kenzaburo Oe gelezen, en the Makioka Sisters van Junichiro Tanizaki, prachtig boek! Kan ik aanraden. Verder heb ik betreffende Japan een aantal leuke boeken.
-Enigma of Japanse power van Karel van Wolferen
-The Japanese Mind van Davies en Ikeno(dit boek is geweldig, als je meer wil weten over Japans denken vind ik dit een must)

en verder nog een zooi cultuur boeken, kookboeken, feitjesboeken en romans die zich in Japan afspelen.
Als dat boek van Iwasaki toch hebt liggen: vooral lezen. Het is interresant en ook erg onderhoudend, je gaat er ook heel anders van tegen memoires aankijken. Die Karel van Wolferen heb ik al op de plank staan, in de nederlandse vertaling. Maar dat is taaie politieke kost zeg... Ik heb er maar stukken in gelezen. The Japanese Mind is dat wat lichtere literatuur?
pi_47023655
Ja die is erg licht Hoofdstukjes van 4-5 bladzijden, ieder met een eigen thema en evt cross cultural vraagstellingen voor als je er zin in hebt. Het geeft je stof tot nadenken, op een leuke manier. Zeker als je in Japan geweest bent. Dan zie je veel dingen terugkomen met uitleg, die je zelf meegemaakt hebt.

van Wolferen is erg zware kost ja, maar wel ontzettend boeiend.
  donderdag 8 maart 2007 @ 02:30:02 #105
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_47041566
Ik heb thuis een gesigneerd exemplaar liggen van De vrouw breekt los
Heb een tijdje met Kjeld Duits gemaild en hij heeft me ontzettend geholpen. Toen ik zijn boek bestelde had hij em gesigneerd en er een paar foto's bijgedaan, erg leuk !
Het boek kan ik in ieder geval aanraden. Ik begreep eindelijk waarom mijn vriendin soms zei dat ik egoistisch was en waarom haar ouders mij erg heel erg aardig vonden als persoon (mocht zelfs met hun mee op vakantie), maar toch niet helemaal zagen zitten als "vriend van hun dochter".
Het geeft een inzicht over het "waarom" van voor ons vreemde zaken.
  Eindredactie Games donderdag 8 maart 2007 @ 22:47:54 #106
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_47074012
natuurlijk hebben ze in tokyo internet cafe's maar zijn daar grote ketens in? dat je net zoals bij ons Easy internet cafe's hebt? en hoeveel kost het ongeveer?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  vrijdag 9 maart 2007 @ 00:05:23 #107
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_47077050
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 22:47 schreef donald_dick het volgende:
natuurlijk hebben ze in tokyo internet cafe's maar zijn daar grote ketens in? dat je net zoals bij ons Easy internet cafe's hebt? en hoeveel kost het ongeveer?
Waar ik nog wel eens naartoe ga is GeraGera. Toch wel 1 van de grotere. Kost Y480 per uur en dan heb je een privebox en ongelimiteerd gratis drinken.
pi_47080893
Had ook een keer gratis gebruik van een massagestoel

"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
  Eindredactie Games vrijdag 9 maart 2007 @ 07:32:58 #109
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_47081173
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 00:05 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Waar ik nog wel eens naartoe ga is GeraGera. Toch wel 1 van de grotere. Kost Y480 per uur en dan heb je een privebox en ongelimiteerd gratis drinken.
das wel chill
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  vrijdag 9 maart 2007 @ 09:37:09 #110
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_47082522
Hoe heet ook alweer zo´n warmhoudkacheltafel..? Die wil ik ook man!
"Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
pi_47082700
Dat is een Kotatsu... inderdaad erg lekker en comfortabel!
pi_47083277
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 09:45 schreef xienix84 het volgende:
Dat is een Kotatsu... inderdaad erg lekker en comfortabel!
Kotatsu

"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
pi_47120521
Geisha Of Gion by Mineko Iwasaki & Rande Brown
Is het toevallig dit boek van Iwasaki Mineko? Ik zou em wel willen lezen ^__^
(gezien ik het boek, en de film, van 'Memoirs of a Geisha' heel erg mooi vind)
すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
  zaterdag 10 maart 2007 @ 13:48:57 #114
122997 zquing
Drama Junk
pi_47122580
nu we het toch hier over boeken hebben, de 12 kingdoms reeks is vertaald in het engels, Deel1 van de 7 kan je nu al kopen
http://www.archonia.com/index.php?page=subject&idx=1&series=1381&cat=7
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_47124353
Ik denk/hoop dat dat het boek is ja . Ik heb het binnen, nog niet begonnen met lezen. Maar volgens mij is dat inderdaad het boek van de geisha op wie 'memoirs of a geisha' voor het grootste deel is gebaseerd. Alleen dit is haar éigen verhaal.
pi_47138460
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 12:21 schreef SureZal het volgende:
Geisha Of Gion by Mineko Iwasaki & Rande Brown
Is het toevallig dit boek van Iwasaki Mineko? Ik zou em wel willen lezen ^__^
(gezien ik het boek, en de film, van 'Memoirs of a Geisha' heel erg mooi vind)
Dat is inderdaad de autobiografie van Iwasaki Mineko en een aanrader! Bol.com heeft 'm overigens ook in de nederlandse vertaling als je dat liever zou hebben. Die heb ik er zelf ook besteld. Memoirs heb ik alleen de film van gezien, maar het boek niet gelezen. Maar er zitten nogal wat ernstige fouten in de film (ik neem aan dus ook in het boek) Die Iwasaki in haar boek recht zet.

Ik heb gister bij de boekhandel een fijne mid-price pocket gevonden van een amerikaanse antropologe die een studie heeft gedaan naar Geisha in Kyoto. Ze heeft ook een poos gewoond in Japan en heeft deels de opleiding doorstaan. Ik ben er net in begonnen, maar het is vooral zakelijke en informatief geshreven én erg leerzaam ook, maar wel met een rode draad van verhaal erin. In plaats van Iwaski's autobiografie dat echt een levensverhaal is, gelardeerd met informatieve passages. Ook intteresant dat deze schrijfster in een andere Geisha wijk heeft gewoond/gewerkt/geobserveerd. Waar Iwasaki in Gion woonde zat Liza Dalby in Pontocho. Het boek wordt verkocht onder de titel Geisha (zowel in engels als in nederlandse vertaling).
pi_47141602
Die had ik inderdaad ook gevonden. (nog) niet gekocht. Lijkt me ook ontzettend boeiend ja.

Er waren sowieso kritieken op de film(alleen al het feit dat de hoofdrolspeelster een chinese is zorgde al voor veel kritieken). Maar er waren ook al kritieken uit het boek. Arthur Golden heeft Mineko Iwasaki geinterviewd maar daarna zo veel feiten veranderd, romantischer gemaakt, feitjes van andere geisha's, uit andere wijken en zelfs feitjes en verhalen uit andere steden(een groot! verschil) in het boek verwerkt. Dus heeft Mineko Iwasaki besloten om de mensen te laten weten hoe het écht was en ze een écht beeld van de geisha uit Gion te geven.
pi_47147206
Dat van de chinese en koreaanse actrices kan ik ze dan weer niet kwalijk nemen. Naar wat ik heb begrepen zijn er bij de audities gewoon niet of nauwelijks actrices van Japanse origine komen opdagen. Ik vind dat ook geen on overkomelijk feit. In hollywood is men daar niet zo strikt meen, kijk maar naar Rutger Hauer die speelt ook allerlei nationaliteiten in films.

Maar inderdaad er zitten gewoon te veel fouten in Memoirs om het anders te zien dan totaale fictie. Het is wat waarheidsgehalte van hetzelfde gehalte als de Da Vinci Code en de andere boeken van Dan Brown. (die allemaal beginnen met de leugen dat alle besproken kunstwerken en architectuur waarheidsgetrouw zijn.) Ik ben verder ook benieuwd wat Dalby allemaal te vertellen heeft. Haar onderzoek heeft zich gefocused op 'haar' wijk pontocho, maar ze heeft ook onderzoek gedaan naar de andere wijken.
pi_47159203
Is natuurlijk ook zo bij die audities. Maar Japanners zijn wat dat betreft weer erg nationalistisch

Zijn er eigenlijk boeken die compleet non-fictie zijn, over het geisha leven? Echt duidelijke documentatie, voorbeelden, verhalen, vergelijkingen en niet alleen door het oog van de geinteresseerde buitenlander? Lijkt me erg interessant.

En ik vroeg dit al in het murakami topic in TTK, maar boeken als van Murakami zijn makkelijk te vinden. Mooie boeken over Japan ook wel. Maar zijn er winkels waar minder bekende literatuur van minder bekende Japanse schrijvers te vinden is?(bv Mishima vind ik eigenlijk nooit) De gewone boekhandels doen daar namelijk niet aan, terwijl er toch best veel vertaald is, in het Engels dan.
  zondag 11 maart 2007 @ 16:48:58 #120
8369 speknek
Another day another slay
pi_47159295
Is het al bijna Hanami?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_47162414
In het zuiden wel. Ook in Japan was er een warme winter. Bijvoorbeeld in Tokyo is er voor het eerst sinds documentatie beschikbaar is(1856 dacht ik) geen sneeuw gevallen. De sakura bloeit in Kyushu al wel dacht ik.

Vorig jaar rond deze tijd was ik in Nara/Kyoto, daar stond het toen in knop.
  zondag 11 maart 2007 @ 19:35:24 #122
8369 speknek
Another day another slay
pi_47164903
Eind april is het zeker wel voorbij dan? .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_47165822
quote:
Op zondag 11 maart 2007 19:35 schreef speknek het volgende:
Eind april is het zeker wel voorbij dan? .
Dat ligt eraan waar. In Sendai(noord honshu) was er nog zeker Sakura eind april(volgens mij foto's ) maar verder zuidelijk denk ik dat het ver voorbij is ja. Maar het zal wel erg lekker weer zijn eind april! Ik denk alleen wel dat het dan ook Golden week is en iedereen vrij is en het dus overal stampvol is.
  zondag 11 maart 2007 @ 20:10:14 #124
122997 zquing
Drama Junk
pi_47166178
ik zou zo graag een keer de Hanami willen meemaken, het lijkt me zo mooi om te zien
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_47169146
De hanami op mijn lab was het stomste moment dat ik heb meegemaakt(de drie/vier andere hanami's waren geweldig hoor ) maar we zouden vrijdag hanami hebben, barbeque en veel alcohol. Donderdagavond had ik les dus moest om 17h naar huis. Die hele dag gekookt voor de vrijdag.

Kom ik vrijdag op lab, en het wordt later... en later... geen hanami. Spreek ik mijn begeleider toen die op lab aankwam. Vertelt hij me vrolijk dat ze dat die avond ervoor hebben gedaan. Hadden ze alles op t lab opgegeten, hadden op alle computerschermen foto's van sakura gezet en hebben zich binnen, zonder enige boom waardanook volledig volgegoten...

reden: mijn sensei(een prof. van in de 50) had de avond ervoor gewoon zin om yopparai te worden(volledig zat)... dat voelde toch echt niet fijn...

maar goed, verder waren de hanami's echt gaaf, voor Doodkapje, als je vanaf jouw campus de dichtstbijzijnde grote weg afrijdt, heb je na een tijd aan je linkerhand een park, waar ook het observatorium is. Daar zijn leuke en drukke hanami's, veel jeugd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')