Zou wel weer wat voor hem zijnquote:Op woensdag 7 maart 2007 17:16 schreef AminBen het volgende:
Vanavond gaat-ie een rooie kaart pakken.
Volgens mij ben je wel een beetje bang, dat hij vanavond Real de das om doet.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:16 schreef AminBen het volgende:
Die van taco vd velde over dat Mark de echte leider van oranje zou moeten zijn?quote:
Ik ben niet bang voor een matige speler als Mark, wel voor eenzelfde scenario als in 2004.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:23 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Volgens mij ben je wel een beetje bang, dat hij vanavond Real de das om doet.![]()
quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:16 schreef AminBen het volgende:
geworden!quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:50 schreef Erwtensoep het volgende:
Niet geworden, altijd al geweest.
zeker was niet nodigquote:Op woensdag 7 maart 2007 23:13 schreef tong80 het volgende:
Domme rode kaart.Maar wel de belangrijkste speler van Bayern.
quote:‘Mark is een echte Duitser’
Door CHRISTIAN BOLLERT
ROTTERDAM - Duitsland is onder de indruk van Mark van Bommel. De Limburger is de aanjager van Bayern München, dat het de laatste weken steeds beter doet. In de Champions League schakelde de club Real Madrid uit en in de competitie nadert de ploeg koploper Schalke 04. Van Bommel is uitgegroeid tot de nieuwe leider van Bayern.
De fans van Bayern bewonderen zijn agressieve manier van spelen. Ze roemen zijn capaciteit het elftal in moeilijke omstandigheden aan de hand te nemen. Coach Ottmar Hitzfeld noemt hem de absolute leider van zijn elftal.
Veel Duitsers zien in Van Bommel de voormalige middenvelder Stefan Effenberg - in diens goede tijd bij Bayern op het veld de baas - terug. Vooral in hun felle speelwijze zien ze overeenkomsten. Zoals Van Bommel tegen Real Madrid zijn ploeggenoot Lukas Podolski hardhandig aanpakte, zo deed Effenberg dat in de Champions League-finale in 2001 tegen Valencia met zijn tegenstander Mendieta. Die duwde hij ruw omver. Met als signaal zijn team wakker te schudden.
Toen Van Bommel naar Bayern kwam, was Effenberg sceptisch. Inmiddels is hij om en beschouwt hij de Nederlander als zijn enige echte opvolger.
Effenberg noemde hem een Leitwolf. Typisch zo’n Duits woord, waarvoor geen goede Nederlandse vertaling is. Het heeft te maken met dominantie. Voetbalschrijver Christoph Biermann zegt: ,,Hij is een echte Duitser. Wij zien voetbal ook als een psychologische sport, waarin je, zoals in een hondenroedel, in elk elftal een alfadier nodig hebt dat dominant is. Zon alfadier is Van Bommel.’’
Biermann is fan van hem. ,,De Duitse supporters vinden het mooi dat hij in een vijandig stadion iedereen tegen zich in het harnas jaagt. Zoals hij deed in Madrid met Podolski; dat vonden de fans prima. Podolski speelde heel slecht.’’
Het gebaar dat hij na zijn doelpunt in de slotfase maakte, begreep niet iedereen. In Duitsland zegt het niets. Het was een typisch Spaanse belediging. Het is dat Van Bommel na de wedstrijd zijn excuses ervoor aanbood, anders was de discussie totaal aan Duitsland voorbijgegaan. ,,Het was niets,’’ zegt Johannes Mathis, voorzitter van Simple Red, een van de 2000 Bayern-fanclubs. ,,In het spel ging het om veel belangrijkere zaken. Bayern speelde tot aan die wedstrijd in Madrid heel slecht en daar kwam de omslag. Van Bommel is extreem gemotiveerd en dat is goed voor de ploeg.’’
Karl-Heinz Wild, chef-verslaggever van het toonaangevende voetbaltijdschrift Kicker, zegt dat ‘Van Bommel precies weet hoe ver hij moet gaan’. ,,Hij zoekt de grens op. In Madrid streelde hij door het haar van Beckham - daarmee maakte hij hem gek. Soms geeft hij de scheidsrechter een schouderklopje. Over alles is nagedacht. Van Bommel wil winnen.’’
Zo’n speler heeft Bayern gemist, aldus Wild. ,,Iemand die op het veld de lakens uitdeelt.’’ Zijn collega Klaus Hölzenbein van de Süddeutsche Zeitung signaleert dat Van Bommel onder de vorige trainer Felix Magath minder dominant was. ,,Magath wilde hem eigenlijk niet kopen. Hun relatie is nooit optimaal geweest. Van Bommel had tijdens trainingen vaak een eigen mening. Hij bekritiseerde Magath ook: dat er te weinig met de bal werd getraind en dat hij te weinig met de spelers sprak.’’
Hitzfeld daarentegen houdt van een type speler als Van Bommel. Hij maakt hem juist belangrijk en wil dat hij zijn ideeën overbrengt op de anderen. Dat is ook de reden dat hij de laatste weken zo opvallend speelt.
De ervaren Hitzfeld werkte in het verleden met grote Duitse voetballers als Stefan Effenberg, Matthias Sammer en Lothar Matthäus, net als Van Bommel spelers die in het veld een verlengstuk van de trainer waren. In Nederland gelden zij als typisch Duitse voetballers. ,,Ze zijn geliefd bij ons, omdat in onze voetbalcultuur zo’n speler heel belangrijk is,’’ zegt professor Jürgen Beckmann, sportpsycholoog in München. ,,Wij vinden dat ieder elftal zo iemand nodig heeft. Wat niet wil zeggen dat we ook van ze houden. Ook Duitsers zien liever Beckenbauer of Schweinsteiger de bal beroeren dan Matthäus of Effenberg een speler omver duwen. Maar we beseffen dat dat soms moet. In dat geval heiligt het doel het middel.’’
quote:Van Bommel: één kaart per drie duels
Dat Mark van Bommel in zijn spel bij Bayern München vaak de grens opzoekt, blijkt ook wel uit zijn kaartenlast.
Sinds de middenvelder op 9 september van het vorige jaar zijn debuut maakte voor Bayern, incasseerde hij in 31 officiële duels tien kaarten: negen gele (waarvan zeven in de Bundesliga) en één rode.
Laatstgenoemde prent was een dubbele gele kaart in de recente Champions League-ontmoeting met Real Madrid, die Bayern voor eigen publiek met 2-1 won. De Beierse club schaarde zich ten koste van de Koninklijke bij de laatste acht ploegen.
Van Bommel gaat er vanuit dat hij door die indirecte rode kaart slechts voor één Europese wedstrijd is geschorst. Dat zou betekenen dat hij de eerste van twee kwartfinaleduels met AC Milan (op dinsdag 3 april) moet missen. Voor de cruciale return in München van acht dagen later kan Bayern-trainer Ottmar Hitzfeld dan weer een beroep op hem doen.
quote:Van Bommel twee Europese duels geschorst
NYON - Trainer Ottmar Hitzfeld van Bayern München kan tijdens beide duels in de kwartfinale van de Champions League met AC Milan niet over Mark van Bommel beschikken. De voormalige international is door de tuchtcommissie van de UEFA voor twee duels geschorst.
Hitzfeld leefde in de veronderstelling dat hij de Limburgse middenvelder als gevolg van zijn twee gele kaarten in de return van de achtste finales tegen Real Madrid (2-1) alleen tijdens de eerste ontmoeting met de Italianen zou moeten missen. De reglementaire schorsing voor twee keer geel is één wedstrijd uitsluiting.
Tegen Van Bommel liep echter ook nog een voorwaardelijke schorsing van één duel met een proeftijd. De middenvelder dankte die straf aan de manier waarop hij zijn doelpunt in het uitduel met Real Madrid (3-2) vierde. Van Bommel, vorig seizoen nog speler van Barcelona, maakte na de treffer tegen zijn voormalige aartsrivaal obscene gebaren richting het Spaanse publiek.
Een echte leider, zo eentje is hard nodig in het NL elftal.quote:
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:49 schreef Rekkie het volgende:
ik wil ook wat te zeggen hebben.... zieluhug
Irritant zijn en praatjes hebben in het veld is niet hetzelfde als leiderschap.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:51 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Een echte leider, zo eentje is hard nodig in het NL elftal.
Jammer alleen dat de bondscoach er anders over denkt.
In dat geval hoop ik niet dat je de persoon in je avatar ziet als ideale leiderquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:48 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Irritant zijn en praatjes hebben in het veld is niet hetzelfde als leiderschap.
Als hij echt een slimme 'leider' was geweest, had hij niet zo'n stomme rode kaart gepakt terwijl hij al voorwaardelijk geschorst voor een nog stommere actie.
Je noemt nu puur zijn slechte eigenschappen op, zijn winnaarsmentaliteit en zijn vermogen om de tegenstander tot op het bot te irriteren zijn gewoon nodig in het hedendaagse voetbal, vooral bij het NL elftal.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:48 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Irritant zijn en praatjes hebben in het veld is niet hetzelfde als leiderschap.
Als hij echt een slimme 'leider' was geweest, had hij niet zo'n stomme rode kaart gepakt terwijl hij al voorwaardelijk geschorst voor een nog stommere actie.
Hij is wel een leider, maar niet de ideale leider. Hij zou daarvoor iets meer zelfbeheersing moeten hebben.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:52 schreef Rekkie het volgende:
[..]
In dat geval hoop ik niet dat je de persoon in je avatar ziet als ideale leider
Vind ik ook een hele goede leider, je hebt nu eenmaal echte mannen nodig voor het leiderschap.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:52 schreef Rekkie het volgende:
[..]
In dat geval hoop ik niet dat je de persoon in je avatar ziet als ideale leider
Hij zou best een leider kunnen zijn in het Nederlands elftal. Door voorop te gaan in de strijd en vooral goed te voetballen. Daar gaat het om.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:53 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Je noemt nu puur zijn slechte eigenschappen op, zijn winnaarsmentaliteit en zijn vermogen om de tegenstander tot op het bot te irriteren zijn gewoon nodig in het hedendaagse voetbal, vooral bij het NL elftal.
Iedereen maakt weleens fouten op momenten dat het eigenlijk niet kan, maar dat doet niets af aan het feit dat hij wel de meest dominante middenvelder is die Nederland in huis heeft.
Ik moest lachen toen ik het bericht las. Die gast is rond de 30 en nog zo dom zijnquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:03 schreef mcyodogg het volgende:
Uiteindelijk toch nog gewoon een wedstrijd schorsing door dat provoceren in Madrid
Bayern zal hem missen.
Dat vind ik nou ook van Van Bommelquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hij is wel een leider, maar niet de ideale leider. Hij zou daarvoor iets meer zelfbeheersing moeten hebben.
Over Rijkaard heb je groot gelijk, ware het niet dat hij al de grote vedette was bij Ajax en hij een heel leger met onervaren jongens omzich heen had.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hij zou best een leider kunnen zijn in het Nederlands elftal. Door voorop te gaan in de strijd en vooral goed te voetballen. Daar gaat het om.
De tegenstander irriteren is prima, maar bij Van Bommel komt het vaak over alsof hij op die manier geforceerd zijn 'leiderschap' wil tonen.
Weet je wie een echte leider was?
Rijkaard. De rustigheid zelve, maar hij straalde wel iets uit naar de rest van de ploeg. Blind zei ooit: "Wat ik moest bereiken met voortdurend coachen in het veld, bereikte Frank door iemand aan te kijken of zijn voet op de bal te zetten."
Tuurlijk had Frank ook zijn fouten (als je spugen in het haar van Voller een fout kan noemen), maar zijn manier van leiderschap spreekt mij meer aan dan Van Bommels geforceerde gedoe.
Van Bommels gedrag kan een ploeg ook helemaal opfokken (zie Portugal op het WK). Nederlanders zijn geen Duitsers of Portugezen die een wedstrijd winnen door te zuigen en irritant te zijn. Wij kunnen goed voetballen. Laten we dat ook zo houden.
Remember Zidanequote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:05 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
Ik moest lachen toen ik het bericht las. Die gast is rond de 30 en nog zo dom zijn
Dus..... 90% van de voetballers is zoo domquote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:05 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
Ik moest lachen toen ik het bericht las. Die gast is rond de 30 en nog zo dom zijn
Van mij mag Van Bommel best nog een kans krijgen in Oranje hoor. Als hij meer niet denkt 'de man' te zijn om vervolgens elke tegenstander uit zijn rug te laten lopen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:09 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Over Rijkaard heb je groot gelijk, ware het niet dat hij al de grote vedette was bij Ajax en hij een heel leger met onervaren jongens omzich heen had.
Dat heeft van Bommel niet, het zijn allemaal al goede voetballers die de klappen van de zweep kennen.
Echte leiderschap is er niet nodig, het gaat er meer om dat je je spelers scherp houd en dat je ze coacht wanneer het allemaal even tegenzit.
Bijvoorbeeld bij het NL elftal kun je het nu goed zien, het middenveld vind ik er altijd zo slap er bij lopen, altijd alleen handelend naar de opdrachten van van Basten.
Geen initiatief en ook geen creatieve oplossingen vanuit het middenveld, iemand als van Bommen zou met de zegen van van Basten wat meer passie en strijd op het middenveld kunnen brengen.
Er zijn simpelweg geen spelers die dat wel kunnen en ook nog eens het niveau aankunnen van het Nederlands elftal.
Dat zeg ik geloof ik niet . . .quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:12 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Dus..... 90% van de voetballers is zoo dom
Ik vind dat nogal een vreemde uitspraak van van Basten/ Cruijff.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Van mij mag Van Bommel best nog een kans krijgen in Oranje hoor. Als hij meer niet denkt 'de man' te zijn om vervolgens elke tegenstander uit zijn rug te laten lopen.
Sneijder en Seedorf zijn vaak de spelverdelers en mogen hun man incidenteel wel eens laten lopen. Van Bommel had op het WK meer een controlerende rol, dan mag je dus NOOIT je man laten lopen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:34 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Ik vind dat nogal een vreemde uitspraak van van Basten/ Cruijff.
Ik zie Sneijder en Seedorf af en toe ook hun man laten lopen, je hebt die controlerende middenvelder toch niet voor niets lopen?
Ik vond het iedergeval maar een zwak excuus om van Bommel uit de selectie te zetten.
Heeft hij zelf om die controlerende rol gevraagd? Waarom kijk je Van Basten niet scheel aan als je verneemt dat hij Van Bommel (geen controleur) als controleur opstelt? Als Van Basten Sneijder centraal in de verdediging zet in plaats van op linkshalf met een vrije, diepgaande rol, ga je Sneijder dan ook een faler noemen? Ik dacht het nietquote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Sneijder en Seedorf zijn vaak de spelverdelers en mogen hun man incidenteel wel eens laten lopen. Van Bommel had op het WK meer een controlerende rol, dan mag je dus NOOIT je man laten lopen.
Dan speel je in mijn ogen toch het verkeerde systeem, dan wil je dus 433 spelen zonder 10 maar wel met een creatieve middenvelder die van links moet komen en de rest moet maar verdedigen?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Sneijder en Seedorf zijn vaak de spelverdelers en mogen hun man incidenteel wel eens laten lopen. Van Bommel had op het WK meer een controlerende rol, dan mag je dus NOOIT je man laten lopen.
Wat een stunt zou dat wezen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:43 schreef cultheld het volgende:
Als Van Bommel met Van Nistelrooy straks de gouden plak pakt op de OS, lacht hij Bassie uit, die wéér geen prijs wint.
Sneijder komt kwaliteiten tekort voor een plaats in de verdediging, dat lijkt me duidelijk.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:41 schreef cultheld het volgende:
[..]
Heeft hij zelf om die controlerende rol gevraagd? Waarom kijk je Van Basten niet scheel aan als je verneemt dat hij Van Bommel (geen controleur) als controleur opstelt? Als Van Basten Sneijder centraal in de verdediging zet in plaats van op linkshalf met een vrije, diepgaande rol, ga je Sneijder dan ook een faler noemen? Ik dacht het niet.
Want? Bij PSV speelde hij nooit in de Vogel-rol. Van Bommel is van nature de aanjager van de ploeg. Een balafpakker (niet hetzelfde als een controleur) met diepgang en loopvermogen die de ploeg op sleeptouw neemt. Hij komt het best tot z'n recht als rechtshalf met een leidinggevende rol.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Sneijder komt kwaliteiten tekort voor een plaats in de verdediging, dat lijkt me duidelijk.
Van Bommel is wel bekwaam genoeg om als controlerende rechtermiddenvelder (de Landzaat-rol) te spelen.
Volgens Van Marwijk is Van Bommel begonnen als controleur bij Fortuna.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:51 schreef cultheld het volgende:
[..]
Want? Bij PSV speelde hij nooit in de Vogel-rol. Van Bommel is van nature de aanjager van de ploeg. Een balafpakker (niet hetzelfde als een controleur) met diepgang en loopvermogen die de ploeg op sleeptouw neemt. Hij komt het best tot z'n recht als rechtshalf met een leidinggevende rol.
Dat hij óók als controleur kan spelen betekent niet dat die positie bepaalt of hij Oranje-waardig is. De Van Bommel die naam maakte was er één die aanjager van de ploeg was. Geen stofzuiger om het vuile werk op te knappen voor twee luie Ajacieden (Marco's ideaal).quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:52 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Volgens Van Marwijk is Van Bommel begonnen als controleur bij Fortuna.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |