Pfffff......
![]()
quote:
'Voor mij stortte alles in'
Door RIEPKO BUIKEMA
ENSCHEDE - FC Twente en SC Heerenveen trappen vanavond om 19.30 uur af voor de nieuwe Eredivisie Vrouwen. Zonder Sanne Pluim. De middenvelder mag van de Stichting Eredivisie Vrouwen niet uitkomen voor FC Twente, uit vrees dat die club anders te sterk wordt.
Sanne Pluim:'Geen toestemming van Stichting Eredivisie Vrouwen, ik dacht eerst aan een grap.' FOTO ERIC BRINKHORST Sanne Pluim viert vandaag haar twintigste verjaardag, maar een feestdag wordt het niet voor de studente. Zij is geen voetbalster meer.
Als FC Twente en Heerenveen vanavond in het Arke-stadion in Enschede aftrappen voor de nieuw opgerichte Eredivisie Vrouwen, verbijt Pluim zich op de tribune.
,,Dat is heel zuur. Iedereen leeft toe naar de openingswedstrijd, maar ik zit op de tribune. Ik weet dat ik niet ga spelen, hoe goed ik ook train. Dat doet veel pijn.’’
In haar kamer hangt een spotprent waarop Pluim dreigt te worden verscheurd door een paard en een leeuw.
,,Dat paard staat voor FC Twente en de leeuw is de KNVB, de voetbalbond,’’ legt Pluim uit.
De tekening symboliseert de strijd die losbarstte, toen de Enschedese club de talentvolle speelster van Be Quick’28 aan haar selectie wilde toevoegen voor het nieuwe seizoen. In de ogen van de aan de KNVB gelieerde Stichting Eredivisie Vrouwen werd het vrouwenteam van Twente te sterk. De stichting streeft naar een evenwichtige competitie en dreigde Twente uit de competitie te halen als Pluim en haar beoogde teamgenoot Karin Stevens zouden worden vastgelegd.
Pluim kon het niet geloven.
,,Ik dacht eerst dat het een grap was. Dit kon gewoon niet. Alles stortte in. Ik voetbal vanaf mijn tiende en al die tijd droom ik van zo’n kans. Nu het dan eindelijk zover is, mag ik niet spelen.’’
Niet voor FC Twente tenminste, want de de stichting wilde dat Pluim zou overstappen naar de vrouwenselectie van Heerenveen.
,,Ik heb er wel aan gedacht om gewoon naar Heerenveen te gaan. Maar het gaat om het principe. Hoe alles is gelopen en hoe ik onder druk ben gezet. Er zijn al genoeg ja-knikkers. Ik wil gewoon een eigen mening hebben.’’
,,In het convenant (over de oprichting van eredivisie vrouwen, red.) stond dat de internationals mochten kiezen naar welke club ze gingen. Op dat moment zat ik bij de nationale selectie van 24 vrouwen. Ik koos voor FC Twente. Dat leek heel lang goed te gaan, totdat ik steeds meer gesprekken kreeg met mensen van de bond die vroegen of ik niet naar Heerenveen wilde. Maar kwalitatief is de selectie van FC Twente gewoon beter. Ik heb een duidelijke keuze gemaakt. Voor mij was het Twente, of helemaal niks.’’
Het werd uiteindelijk niks, omdat ook de stichting voet bij stuk hield. Hevig teleurgesteld besloot Pluim aanvankelijk om dan maar helemaal te stoppen met voetballen.
,,Ik had er zó genoeg van. Er werd aan alle kanten aan me getrokken. Ik zat slecht in mijn vel. Het moet niet ten koste van alles gaan.’’
Inmiddels traint Pluim volledig mee bij FC Twente, zonder uitzicht op speelminuten. ,,Want waar gáát dit over? Ik zat een half jaar bij de nationale selectie, maar heb nog geen interland gespeeld. Moet ík dan het verschil maken bij Heerenveen?’’