abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46499975
Hey,

Ik weet het ff allemaal niet meer wat ik moet gaan doen.

Heb in 2004 m'n HAVO diploma behaalt, en wist niet welke richting ik verder wilde studeren. Heb toen een jaar gewerkt bij een chocoladefabriek ( ). Het jaar erop heb ik geprobeerd aangenomen te worden bij de HKU richting sound composition/production maar dit was voor mij te hoog gegrepen. Dat jaar had ik geen backup opleiding dus heb ik maar weer gewerkt.
Het jaar daarna (2006) heb ik me vrij weinig met een eventuele vervolgopleiding bezig gehouden, en alleen maat gewerkt, totdat ik in September erachter kwam dat het te laat was om me in te schrijven .

Nu is het dus alweer 2007 en zit zwaar te twijfelen over wat ik moet gaan doen. Ben inmiddels 21 jaar, en de tijd begint toch wel te dringen. Ik heb al veel HBO opleidingen bekeken, maar heb eigenlijk bij geen een zoiets van "ja dit lijkt me wel wat". Ik wil graag iets creatiefs doen met muziek, alleen de HBO opleidingen die daarvoor zijn zijn boven mijn niveau.
Een vriend van me zit op een MBO school waar ze ook compositie/productie geven, en hij is hier erg tevreden mee. Als ik de verhalen hoor over zijn opleiding lijkt me dit een hele vette opleiding.

Alleen nu komt het dilemma, als ik MBO ga doen heb ik het gevoel dat ik zojuist 5 of 6 jaar van m'n leven heb weggegooid met twijfelen. Die MBO opleiding kon ik immers al in 2000 gaan doen toen ik van 3atheneum naar 4havo ging. En tussen de HBO opleiding zit eigenlijk niet veel waar ik m'n interesse/creativiteit in kwijt kan.

Ook begint mij het gevoel te bekruipen dat ik iets _moet_ doen qua opleiding, omdat ik mezelf anders tot m'n 65e in een fabriek zie staan, terwijl ik toch zeker niet dom ben.

Heeft iemand ooit in zo'n situatie gezeten, en wat zou jij doen ?

Iemand met goede tips?
. : ] S T U D I O B E AT S [ : .
pi_46500115
waarom zijn de Hbo opleidingen die daarvoor zijn boven je niveau? Heeft dat met je profiel te maken ofzo?
pi_46500171
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 19:28 schreef kauwkikker het volgende:
waarom zijn de Hbo opleidingen die daarvoor zijn boven je niveau? Heeft dat met je profiel te maken ofzo?
Eeuhm nee dat niet.

Maar de meeste HBO opleidingen op dat gebied (muziek/geluid) zijn opleidingen waar je met een portfolio moet komen, en een toelatingsexamen moet maken. Het toelatingsexamen van de HKU was boven m'n niveau en m'n portfolio waarschijnlijk niet geavanceerd genoeg om aangenomen te worden.
. : ] S T U D I O B E AT S [ : .
pi_46500175
MBO is sowieso zonde van je tijd als je een HAVO niveau hebt, het niveau ligt daar echt heel laag.
For great justice!
pi_46500341
Ik zou het ook zonde vinden, zou het alleen doen als je echt helemaal zeker weet dat die opleiding het helemaal is en dat je er wat mee kan.
dat van die portfolio snap ik niet helemaal, je begint dan toch pas net? dan hoef je het toch nog niet allemaal perfect in orde te hebben? dat je een bepaald niveau moet hebben snap ikwel.
pi_46500774
Ik heb na de havo 2 jaar HTS gedaan, was toch net te zwaar voor mij. MTS gedaan en daarna gelijk een heel goede baan gekregen. Bij het bedrijf zelf nog de nodige opleidingen gedaan. Ik werk er nog steeds met veel plezier en een goed salaris. Nooit spijt gehad dat ik niet alsnog een HBO-opleiding heb afgemaakt.
Je kunt dus gewoon MBO doen, daarna kun je altijd nog naar het HBO (eventueel avondstudie als je al een baan hebt).
Some weasel took the cork out of my lunch...
  Moderator dinsdag 20 februari 2007 @ 19:52:23 #7
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_46501002
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 19:29 schreef Q. het volgende:
MBO is sowieso zonde van je tijd als je een HAVO niveau hebt, het niveau ligt daar echt heel laag.
Alles over een kam scheren ook.

Ik bedoel, theoretische opleiding, akkoord, ICT, akkoord. Maar Ik denk dat een 'creatieve' met je handenwerk opleiding heus niet onder je niveau ligt..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 20 februari 2007 @ 23:38:15 #8
169546 MissDeLuxe
A Disturbance in Atmosphere
pi_46511460
quote:
wat lul jij nou??

ik neem maar een voorbeeld. als je al heel je leven lang kapster wilt worden en je bent toevallig naar de havo gegaan dan ga je toch niet een opleiding doen waar geheid een gedeeltelijke kantoorbaan uitkomt terwijl jij iets heel anders wilt??

volgens mij is het belangrijk dat je nadenkt over wat je wilt bereiken in je leven.. voor de een is kapster genoeg en bevredigend. de ander wil graag hartcirurg worden.. bijvooorbeeld dus...

dus mijn advies..

je moet je hele leven nog werken dus kies dan iets wat je ziet zitten en waar je gemotiveerd voor bent omdat je die kant echt opwilt.. als het dan een niveautje lager blijkt te zijn.. so be it..
This odd diversity of misery and joy..
pi_46511699
* Sylvana met MissDeLuxe eens is

Als ik jou was zou ik gewoon lekker MBO gaan doen
  dinsdag 20 februari 2007 @ 23:48:59 #10
81237 releaze
best of both worlds
pi_46511840
Ik zou gewoon MBO gaan doen, valt geloof ik ook buiten het studiefinancierings gebeuren enzo. Doe je eerst dat vier jaar, kan je een mooi portfolio maken en dan doorstromen naar de HKU.
Wat je ook kan doen is eerst beginnen op MBO niveau, en dan na een jaartje (of twee) doorstromen naar de HKU. Gewoon combineren, gaat prima. Zo werk je aan de praktijkervaring (je portfolio) die je nodig hebt om toegelaten te worden tot die school. Het is immers kunst, het draait om je talenten en wat je daarmee al hebt gedaan, als toelating. (denk ik dan)
pi_46511917
Dat klopt idd releaze, je kunt 4 jaar MBO doen met stufi en daarna nog 4 jaar HBO doen met stufi
  dinsdag 20 februari 2007 @ 23:56:58 #12
81237 releaze
best of both worlds
pi_46512083
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 23:51 schreef Sylvana het volgende:
Dat klopt idd releaze, je kunt 4 jaar MBO doen met stufi en daarna nog 4 jaar HBO doen met stufi
maar goed, ik kan voorstellen dat als je 21 bent je niet echt zit te wachten op nog 8 jaar onderwijs. Maar meestal is het wel dat als je eerst mbo hebt gedaan je dan wel een rits vrijstellingen krijgt op het HBO, dat je studie daardoor een jaartje verkort raakt.
pi_46512157
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 23:56 schreef releaze het volgende:

[..]

maar goed, ik kan voorstellen dat als je 21 bent je niet echt zit te wachten op nog 8 jaar onderwijs. Maar meestal is het wel dat als je eerst mbo hebt gedaan je dan wel een rits vrijstellingen krijgt op het HBO, dat je studie daardoor een jaartje verkort raakt.
jja klopt, ik heb 3 jaar HBO gedaan ( 1e jaar en 2 keer 2e jaar, maar in 2e jaar allebei de keren niet genoeg punten gehaald vanwege persoonlijke problemen, maar dus wel propedeuse gehaald) en ik ga nu dus MBO doen en omdat ik mn propedeuse wel heb krijg ik daar al 1 jaar vrijstelling en als ik dan klaar ben met MBO ga ik weer verder met HBO en dat kan ik dan ook weer verkort doen
pi_46559422
Ik heb zelf geen ervaring met het MBO maar ik zou het gewoon doen als ik jou was Ik heb altijd het idee dat de creatieve MBO opleidingen (Grafisch Ontwerpen, wat jij wil doen, etc) best wel goed zijn.
pi_46564598
Waarom zijn het verloren jaren? Mbo is niet slecht ofzo, bedoel je gaat niveau 4 doen.. of kijk je er op neer? volg gewoon je hart en kijk niet naar niveau. De afgelopen jaren heb je vast ontzettend veel geleerd, doe daar je voordeel mee.
pi_46584663
TS, als ik jou was zou ik eens een 'informatief' gesprek aanvragen met de opleidingsleider van de opleiding die jij wilt doen, op de betreffende school. Zeker op jouw leeftijd (in 2004 was je minstens 17, gezien je HAVO-papiertje) is er meer mogelijk dan de 'lange' trajecten. Volwassen trajecten, flexibele trajecten, etcetera.
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 19:25 schreef JediMindTricks het volgende:
Nu is het dus alweer 2007 en zit zwaar te twijfelen over wat ik moet gaan doen. Ben inmiddels 21 jaar, en de tijd begint toch wel te dringen.
Hoezo begint de tijd te dringen? Je kunt nog lang genoeg studeren, hoor. Misschien niet het meest ideaal, maar zet jezelf niet teveel onder druk door jezelf wijs te maken dat de tijd begint te dringen.
quote:
Een vriend van me zit op een MBO school waar ze ook compositie/productie geven, en hij is hier erg tevreden mee. Als ik de verhalen hoor over zijn opleiding lijkt me dit een hele vette opleiding.
Ga eens naar een Open Dag, bestel wat brochures (kan vaak wel via de website van een school of anders met één telefoontje te regelen), ga desnoods naar de onderwijsbeurs ofzo , oriënteer je. Vraag een gesprek aan, loop desnoods een dagje mee met een student (weet niet in hoeverre dit gebruikelijk is op het MBO, maar op het HBO komt het veel voor en heb er zelf altijd veel aan gehad .
quote:
Alleen nu komt het dilemma, als ik MBO ga doen heb ik het gevoel dat ik zojuist 5 of 6 jaar van m'n leven heb weggegooid met twijfelen. Die MBO opleiding kon ik immers al in 2000 gaan doen toen ik van 3atheneum naar 4havo ging. En tussen de HBO opleiding zit eigenlijk niet veel waar ik m'n interesse/creativiteit in kwijt kan.
Je had die MBO-opleiding inderdaad ook in 2000 kunnen gaan doen. Maar, in 2000 was je pas 15 (ga ik vanuit), en wist je nog niet zoveel als je nu doet, keek je niet tegen dingen aan zoals je ze nu doet en was je, voor zover ik dat vanaf hier kan beoordelen dan ), waarschijnlijk nooit tot deze keuze gekomen. Plus, jij hebt nu je HAVO-diploma, die neemt niemand je meer af. Eerst HAVO en dan MBO staat niet slecht op je CV, hoor. Zeker niet met jouw toelichting er bij dat je die opleiding op MBO gewoon leuk vindt (het is bij jou verder geen kwestie van 'HBO lukte niet' als ik het zo lees)..
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 19:25 schreef JediMindTricks het volgende:Heeft iemand ooit in zo'n situatie gezeten, en wat zou jij doen ?

Iemand met goede tips?
Ja, ik dus. Heb havo gedaan, in havo5 blijven zitten, jaar erop alsnog geslaagd (in 2005).
Toen een jaar HBO gedaan, door omstandigheden maar 36 studiepunten kunnen scoren, 4 te weinig dus.
Het jaar erna (dit studiejaar dus) weer aan een nieuwe HBO-opleiding (lerarenopleiding) begonnen, liep ook niet echt 'lekker'. Vond het wel erg leuk, de opleiding op zich, maarja als het niet lekker gaat zit je dat ook wel dwars. Dus ben eind januari ook daarmee gestopt.

Ben nu aan het werken, tijdelijk. Tot september of tot september volgend jaar. Daarna weer aan de studie, want met alleen een havo-diploma kom je niet zo ver.

Ben me nu dus aan het oriënteren, welke opleiding ik wil doen als ik weer ga studeren. Twijfel tussen de lerarenopleiding die ik dus deed, pedagogiek (HBO), of kinderopvang (MBO niveau 4 (voor de mensen die nu gaan zeggen dat SPW kinderopvang niveau 3 is: de opleiding wordt dus met ingang van het studiejaar 2007-2008 helemaal omgegooid. Het heet nu ook niet SPW meer, maar Pedagogisch Agogisch Werker ). Heb afgelopen woensdag een gesprek gehad op een MBO-school hier in de stad, er bleken best veel mogelijikheden te zijn. Aangezien ik maandag 20 wordt, kom ik in aanmerking voor een 'flexibel' traject. Dit is wél een dagopleiding, krijg ook wel studiefinanciering en OV dan dus, maar kan het in 2 jaar doen in plaats van in 4 jaar. Die man zei ook: tuurlijk mag je ook het gewone traject doen, maar dan kom je tussen 15/16/17 jarige pubertjes in de klas, die op heel andere manier tot de keuze voor de opleiding zijn gekomen, wiens levens er totaal anders uit zien dan het jouwe, kinderen die nog allemaal bij hun ouders wonen, die nog door de klas gillen. Ik denk dat je dan binnen een week gek wordt. (was wel een grappige man trouwens )

Weet niet of je nog meer wilt weten over de mogelijkheden, bijvoorbeeld het traject dat ik dus kan gaan volgen. Dat ziet er namelijk zo uit: eerste halfjaar 2 dagen school, 3 dagen zelfstudie (eerste halfjaar is theorie). Tweede halfjaar twee dagen school, drie dagen stage. Het gehele tweede jaar bestaat uit één dag school en dan vier dagen stage. En dan ben ik dus al klaar! Áls ik het ga doen, dus. Want dat weet ik nog niet.

Edit: Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden!
pi_46639902
Heel herkenbaar verhaal van de TS! Misschien kan je er over nadenken om voor een opleiding te kiezen die een beetje dezelfde richting op gaat dat je wil "worden".

Vaak ligt het interessegebied heel breed, zonder dat je het zelf doorhebt.
pi_46643946
quote:
Ben ik mee eens ik zie gasten van 21 jaar bij mijn opleiding die MBO hebben gedaan voordat ze HBO hebben gedaan en ze hebben minder kennis als mij, kom van Havo, ikzelf zou ook dan nooit MBO doen als ik havo heb, wat ik ook heb. Ik heb immers niet voor niks 5 jaar op me luie kont gezeten , nah grapje heb er wel wat voor moeten doen. Maar ikzelf zou niet doen gewoon rondkijken en kijken of je toch niet ergens bij kan wat je leuk vind.
pi_46647674
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 23:51 schreef Sylvana het volgende:
Wat is dat voor belachelijke regeling? Kan iemand mij uitleggen waarom deze mensen 8 jaar stufi kunnen krijgen en iemand die rechtstreeks HBO of WO doet slechts 4 jaar?
  zondag 25 februari 2007 @ 10:05:01 #20
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_46647811
Ik heb na de havo 2 jaar heao gedaan. Dat werkte voor geen meter en heb daana in overleg met de meao decaan alleen het eindexamenjaar hoeven doen (dat was 6 maanden en eindigde met een diploma ).

Daarna redelijk snel een baan gevonden (ben nu met mijn 15de jaar bezig)

Denk maar zo:
wat maakt dat ene of die 2 jaar mbo uit op de rest van je leven? Het gaat toch alleen maar om dat blaadje waarop staat dat je bent geslaagd en zelfs dat heb je nooit meer nodig
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_46652571
quote:
Op zondag 25 februari 2007 09:45 schreef mausb het volgende:

[..]

Wat is dat voor belachelijke regeling? Kan iemand mij uitleggen waarom deze mensen 8 jaar stufi kunnen krijgen en iemand die rechtstreeks HBO of WO doet slechts 4 jaar?
Ik heb geen idee waarom het is, maar ik vind het wel handig iig

Want ik heb dus 3 jaar HBO gedaan nu, maar ga dus MBO doen, dan krijg ik daar dus weer gewoon 2 jaar stufi en daarna ga ik weer verder met HBO en moet ik nog 2 jaar en krijg ik ook nog 2 jaar stufi ( krijg 1 jaar extra stufi vanweeg medische redenen) dus ik krijg ook gewoon 7 jaar stufi nou

En als ik gewoon 4 jaar MBO ging doen ipv 2 jaar dan had ik dus 9 jaar stufi kunnen krijgen
pi_46660462
Kijk gewoon op het HBO en kies een opleiding die je wel een beetje wat lijkt. Vaak kun je ook nog altijd wel switchen van opleiding als je het echt niks vindt geloof ik. MBO is denk ik echt niks voor je als je van de HAVO komt, hele andere mensen en manier van doen. Bovendien kun je ook een verkeerde opleiding kiezen op het MBO.
Ik support gevallen topclubs!
pi_46664245
quote:
Op zondag 25 februari 2007 09:45 schreef mausb het volgende:

[..]

Nederland wil een kenniseconomie worden he... HBO-niveau wordt gestimuleerd. Blijkt nu wel weer.

Moet zeggen dat de drempel om na MBO nog HBO te gaan doen wel stuk hoger zou worden voor velen, denk ik, als je dan álles uit eigen zak zou moeten betalen.
pi_46666192
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:14 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Nederland wil een kenniseconomie worden he... HBO-niveau wordt gestimuleerd. Blijkt nu wel weer.

Moet zeggen dat de drempel om na MBO nog HBO te gaan doen wel stuk hoger zou worden voor velen, denk ik, als je dan álles uit eigen zak zou moeten betalen.
Hmm ja want de overgang mbo-hbo voegt meer toe aan de kenniseconomie dan bijv. overgang hbo-wo of een goede (vaak duurdere!) WO studie? Het blijft een vreemde regeling..
pi_46667455
quote:
Op zondag 25 februari 2007 19:04 schreef mausb het volgende:

[..]

Hmm ja want de overgang mbo-hbo voegt meer toe aan de kenniseconomie dan bijv. overgang hbo-wo of een goede (vaak duurdere!) WO studie? Het blijft een vreemde regeling..
Voor de kenniseconomie wil men graag veel mensen op HBO-niveau... Niet per se universiteit.

Ergens snap ik het ook wel. Met HBO heb je ook al een goed diploma. Met MBO soms toch wat minder. (met alle respect, ga zelf ook misschien MBO doen dus )
pi_46672430
Dus mbo-hbo is onzin? denk ff na mensen,
Trouwens, ik voel me niet dommer dan de mensen die hbo doen en havo hebben, sterker nog, het is voor mij veel makkelijker omdat ik al veel breder opgeleid ben.

De overstap hoeft helemaal niet groot te zijn, in mijn geval sluit het niet eens aan en toch haal ik zonder veel moeite hoge cijfers. Kies wat je hart je ingeeft en kijk niet naar niveau.

Mensen die alleen op niveau letten, die hebben ergens een achterstand in hun ontwikkeling opgelopen,
pi_46674011
quote:
Op zondag 25 februari 2007 21:28 schreef nikkie1985 het volgende:
Dus mbo-hbo is onzin? denk ff na mensen,
Trouwens, ik voel me niet dommer dan de mensen die hbo doen en havo hebben, sterker nog, het is voor mij veel makkelijker omdat ik al veel breder opgeleid ben.

De overstap hoeft helemaal niet groot te zijn, in mijn geval sluit het niet eens aan en toch haal ik zonder veel moeite hoge cijfers. Kies wat je hart je ingeeft en kijk niet naar niveau.

Mensen die alleen op niveau letten, die hebben ergens een achterstand in hun ontwikkeling opgelopen,
Ik zeg niet dat mbo-hbo onzin is. Ik zeg alleen maar dat ik het vreemd vind dat je er 4 jaar extra stufi voor kan krijgen, terwijl dat voor de overgang hbo-wo niet mogelijk is of voor een tweede studie op universitair niveau of een uitgebreidere master. Ik vind het goed als mensen extra studeren, alleen snap ik dus het onderscheid niet..
pi_46690553
Na MBO kan je altijd nog HBO gaan doen. Ik denk dat je moet kijken naar wat je zelf leuk lijkt ipv het niveau. Als er niets aan is kom je in ieder geval niet vooruit, HBO, MBO, WO maakt niets uit...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')