TS, als ik jou was zou ik eens een 'informatief' gesprek aanvragen met de opleidingsleider van de opleiding die jij wilt doen, op de betreffende school. Zeker op jouw leeftijd (in 2004 was je minstens 17, gezien je HAVO-papiertje) is er meer mogelijk dan de 'lange' trajecten. Volwassen trajecten, flexibele trajecten, etcetera.
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 19:25 schreef JediMindTricks het volgende:Nu is het dus alweer 2007 en zit zwaar te twijfelen over wat ik moet gaan doen. Ben inmiddels 21 jaar, en de tijd begint toch wel te dringen.
Hoezo begint de tijd te dringen? Je kunt nog lang genoeg studeren, hoor. Misschien niet het meest ideaal, maar zet jezelf niet teveel onder druk door jezelf wijs te maken dat de tijd begint te dringen.
![]()
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 19:25 schreef JediMindTricks het volgende:Een vriend van me zit op een MBO school waar ze ook compositie/productie geven, en hij is hier erg tevreden mee. Als ik de verhalen hoor over zijn opleiding lijkt me dit een hele vette opleiding.
Ga eens naar een Open Dag, bestel wat brochures (kan vaak wel via de website van een school of anders met één telefoontje te regelen), ga desnoods naar de onderwijsbeurs ofzo
![]()
, oriënteer je. Vraag een gesprek aan, loop desnoods een dagje mee met een student (weet niet in hoeverre dit gebruikelijk is op het MBO, maar op het HBO komt het veel voor en heb er zelf altijd veel aan gehad
![]()
.
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 19:25 schreef JediMindTricks het volgende:Alleen nu komt het dilemma, als ik MBO ga doen heb ik het gevoel dat ik zojuist 5 of 6 jaar van m'n leven heb weggegooid met twijfelen. Die MBO opleiding kon ik immers al in 2000 gaan doen toen ik van 3atheneum naar 4havo ging. En tussen de HBO opleiding zit eigenlijk niet veel waar ik m'n interesse/creativiteit in kwijt kan.
Je had die MBO-opleiding inderdaad ook in 2000 kunnen gaan doen. Maar, in 2000 was je pas 15 (ga ik vanuit), en wist je nog niet zoveel als je nu doet, keek je niet tegen dingen aan zoals je ze nu doet en was je, voor zover ik dat vanaf hier kan beoordelen dan
![]()
), waarschijnlijk nooit tot deze keuze gekomen.
![]()
Plus, jij hebt nu je HAVO-diploma, die neemt niemand je meer af. Eerst HAVO en dan MBO staat niet slecht op je CV, hoor. Zeker niet met jouw toelichting er bij dat je die opleiding op MBO gewoon leuk vindt (het is bij jou verder geen kwestie van 'HBO lukte niet' als ik het zo lees)..
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 19:25 schreef JediMindTricks het volgende:Heeft iemand ooit in zo'n situatie gezeten, en wat zou jij doen ?
Iemand met goede tips?
Ja, ik dus.
![]()
Heb havo gedaan, in havo5 blijven zitten, jaar erop alsnog geslaagd (in 2005).
![]()
Toen een jaar HBO gedaan, door omstandigheden maar 36 studiepunten kunnen scoren, 4 te weinig dus.
Het jaar erna (dit studiejaar dus) weer aan een nieuwe HBO-opleiding (lerarenopleiding) begonnen, liep ook niet echt 'lekker'. Vond het wel erg leuk, de opleiding op zich, maarja als het niet lekker gaat zit je dat ook wel dwars. Dus ben eind januari ook daarmee gestopt.
Ben nu aan het werken, tijdelijk. Tot september of tot september volgend jaar. Daarna weer aan de studie, want met alleen een havo-diploma kom je niet zo ver.
Ben me nu dus aan het oriënteren, welke opleiding ik wil doen als ik weer ga studeren. Twijfel tussen de lerarenopleiding die ik dus deed, pedagogiek (HBO), of kinderopvang (MBO niveau 4
(voor de mensen die nu gaan zeggen dat SPW kinderopvang niveau 3 is: de opleiding wordt dus met ingang van het studiejaar 2007-2008 helemaal omgegooid. Het heet nu ook niet SPW meer, maar Pedagogisch Agogisch Werker
![]()
). Heb afgelopen woensdag een gesprek gehad op een MBO-school hier in de stad, er bleken best veel mogelijikheden te zijn. Aangezien ik maandag 20 wordt, kom ik in aanmerking voor een 'flexibel' traject. Dit is wél een dagopleiding, krijg ook wel studiefinanciering en OV dan dus, maar kan het in 2 jaar doen in plaats van in 4 jaar. Die man zei ook: tuurlijk mag je ook het gewone traject doen, maar dan kom je tussen 15/16/17 jarige pubertjes in de klas, die op heel andere manier tot de keuze voor de opleiding zijn gekomen, wiens levens er totaal anders uit zien dan het jouwe, kinderen die nog allemaal bij hun ouders wonen, die nog door de klas gillen. Ik denk dat je dan binnen een week gek wordt. (was wel een grappige man trouwens
![]()
)
Weet niet of je nog meer wilt weten over de mogelijkheden, bijvoorbeeld het traject dat ik dus kan gaan volgen. Dat ziet er namelijk zo uit: eerste halfjaar 2 dagen school, 3 dagen zelfstudie (eerste halfjaar is theorie). Tweede halfjaar twee dagen school, drie dagen stage. Het gehele tweede jaar bestaat uit één dag school en dan vier dagen stage. En dan ben ik dus al klaar!
Áls ik het ga doen, dus. Want dat weet ik nog niet. ![]()
Edit: Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden!