De discipelen hebben in de tijd dat Jezus tussen opstanding en hemelvaart nog op aarde was, de opdracht gekregen om het evangelie te verkondigen overal ter wereld. Op de reizen die zij, veelal apart van elkaar, hebben gemaakt, hebben zijn hun bijbelboeken geschreven.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:54 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar het is toch maar op één plek in de wereld gebeurd? Of zit ik er nu naast..
Hoe kunnen die mensen het dan allemaal van verschillende plaatsen beleefd hebben?
Dat lijkt me nog meer onwaarnemelijker..![]()
Wie zegt dat ik niet ongelovig ben opgevoed?quote:In elk geval denk ik als je ongelovig was opgegroeid en zelf je mening moest vormen over het wel of niet geloven, je niet zomaar zou aannemen wat er in de bijbel staat
Maar met alles wat er tegenover staat, dwingt hij je zowat wel om te luisteren. Het is niet echt een keuze die je hebt.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:53 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Warning, christenpraat coming.
God is liefde, God heeft ons gemaakt omdat Hij van ons houdt. Ondanks dat wij zo'n beetje elke dag alles doen wat Hij verbiedt. Zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet, is liefde pas oprecht als het van 2 kanten komt: iemand houdt van jou en jij houdt van die iemand en pas dan kun je spreken van echte liefde. God heeft ons een vrije wil gegeven omdat Hij wil dat wij alleen voor Hem gaan als we daar ook echt voor kunnen kiezen. Het gaat niet om 'kijken of we wel luisteren', het gaat erom dat we eigenlijk elke dag (doordat we onze rug naar Hem toekeren) zondig zijn en in principe (als je de oud testamentische regels erbij houdt) het verdienen om te sterven. God is zo genadig om, als je alleen maar vóór Hem kiest en gelooft in Jezus, al die zonde te vergeten. En dat is waar die vrije wil voor is. Kies je daar niet voor? Prima, maar dan heb je bewust tegen God gekozen en ben je Zijn 'probleem' niet meer, om het even bot te zeggen.
Dat weet ik niet, maar dat neem ik aan. Dit is omdat de meeste mensen die zonder enkel geloof of voorkeur worden opgevoed, niet inneens overstappen naar het Christendom of een ander geloof. Voor de meerderheid werkt het tenminste zo.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:57 schreef Ladidadida het volgende:
Wie zegt dat ik niet ongelovig ben opgevoed?
Daar kan ik alleen maar van die antwoorden op geven als "Gods wegen zijn niet te begrijpen door mensen" en dergelijke.. Nogmaals, mijn vertrouwen in God is groter dan mijn begrip.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoe weet jij dat hij van je houdt? Als hij dat echt deed.. waarom mag je dat nu niet alvast naar de hemel toe i.p.v. hier op aarde lijden zoals sommige mensen echt doen?Misschien nogal simpel gezegt door me.. maar zo zie ik het dan.
Alleen gebod 5 tm 10 zijn belangrijk,quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:55 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Hoe kun jij je houden aan Zijn woorden als het nummer 1 gebod is: "Heb God lief boven alles"?
Dat neemt niet weg dat ik prima in staat ben om zelf na te denken. Zoals ik ook al eerder aangaf: Christelijk zijn vergt echt een boel van je en vraagt een hele verandering in een mensenleven.. Dat doe je niet omdat het je verteld wordt.. Iedereen kan nadenken en Christenen dus ook..quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:02 schreef -Strawberry- het volgende:
Dat weet ik niet, maar dat neem ik aan. Dit is omdat de meeste mensen die zonder enkel geloof of voorkeur worden opgevoed, niet inneens overstappen naar het Christendom of een ander geloof. Voor de meerderheid werkt het tenminste zo.
Je mag ook wel op mijn hele tekst reageren hoor.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:04 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Daar kan ik alleen maar van die antwoorden op geven als "Gods wegen zijn niet te begrijpen door mensen" en dergelijke.. Nogmaals, mijn vertrouwen in God is groter dan mijn begrip.
Bron?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:05 schreef Agiath het volgende:
Alleen gebod 5 tm 10 zijn belangrijk,
De eeste 4 zijn fabeltjes,
Waar wou je verder nog reactie op dan?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:06 schreef -Strawberry- het volgende:
Je mag ook wel op mijn hele tekst reageren hoor.
Maar als zoiets inderdaad niet te verwoorden is.. is discussiëren met gelovigen echt moeilijk.
En dat weet je zeker, omdat?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:57 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
De discipelen hebben in de tijd dat Jezus tussen opstanding en hemelvaart nog op aarde was, de opdracht gekregen om het evangelie te verkondigen overal ter wereld. Op de reizen die zij, veelal apart van elkaar, hebben gemaakt, hebben zijn hun bijbelboeken geschreven.
Fabeltjes voor mij danquote:
Zei ik ook al in één van mijn eerste posts. Maar.. je kan altijd een poging doen. Niets is onmogelijk, als je de gebeurtenissen in de bijbel zo bekijkt.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:08 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Waar wou je verder nog reactie op dan?
Dat laatste roep ik al zo'n beetje vanaf post 1..![]()
Wel grappig, dat kan ik eigenlijk ook aan het eind van die hele bijbel zetten: Bron?quote:
Maar ik kan ook nadenken en ben als ik dat mag zeggen, behoorlijk slim. In elk geval slim genoeg hiervoor, dat weet ik zeker. Ik ben ongelovig opgevoed. Maar waarom.. komen die dingen die jij als feiten aanneemt, bij mij dan niet zo over? Ik zie echt geen bewijs in de dingen die jij zegt.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:05 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat ik prima in staat ben om zelf na te denken. Zoals ik ook al eerder aangaf: Christelijk zijn vergt echt een boel van je en vraagt een hele verandering in een mensenleven.. Dat doe je niet omdat het je verteld wordt.. Iedereen kan nadenken en Christenen dus ook..
Ah, dat klinkt al een stuk beter danquote:
Anyway, NT, Marcus 12 om precies te zijn:quote:Dus omdat ik niet geloof in de wederopstanding van jezus mag ik me niet houden aan zijn woorden?
Trouwens het valt me op dat als er niet een duidelijk antwoord voor iets is, er altijd wel uitspraken komen zoals "Gods wegen zijn niet te begrijpen door mensen". Dat ziet er in mijn ogen nogal makkelijk uit.. niet?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:04 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Daar kan ik alleen maar van die antwoorden op geven als "Gods wegen zijn niet te begrijpen door mensen" en dergelijke.. Nogmaals, mijn vertrouwen in God is groter dan mijn begrip.
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:57 schreef Ladidadida het volgende:
De discipelen hebben in de tijd dat Jezus tussen opstanding en hemelvaart nog op aarde was de opdracht gekregen om het evangelie te verkondigen overal ter wereld Op de reizen die zij veelal apart van elkaar hebben gemaakt hebben zijn hun bijbelboeken geschreven
Ja, negeer deze vraag eens niet.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En dat weet je zeker, omdat?
Mooi, dan ga ik zo even wat mensen bestelen, ik geloof immers toch niet in 'Hem'quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:14 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ah, dat klinkt al een stuk beter dan
[..]
Anyway, NT, Marcus 12 om precies te zijn:
28 Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’
Je kunt dus simpelweg niet Gods geboden opvolgen zonder in Hem te geloven.
Maar er zijn mensen die dat wel doen. Hiermee doel ik op mensen die bang zijn voor de dood en wat erna komt (als er al iets is) en uit die angst gaan geloven in god en de hemel. Als een soort houvast.. troost.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:14 schreef Ladidadida het volgende:
Je kunt dus simpelweg niet Gods geboden opvolgen zonder in Hem te geloven.
Ook daarover staan weer dingen in de Bijbel, die ik dan dus ook voor waar aanneem. Bijvoorbeeld dat je God pas echt kunt zien/voelen/merken als je de Heilige Geest hebt gekregen en die krijg je pas wanneer je voor Hem kiest. Om er een tekst bij te halen: Wat geweldig dat U deze dingen hebt verborgen voor intellectuelen en geleerden, maar ze bekend maakt aan kleine kinderen"quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar waarom.. komen die dingen die jij als feiten aanneemt, bij mij dan niet zo over? Ik zie echt geen bewijs in de dingen die jij zegt.
The hero pattern:quote:Op dinsdag 20 februari 2007 16:24 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
De enige reden waarom Jezus op aarde kwam, was om te sterven voor ons. Zijn dood en opstanding zijn dus wel degelijk het belangrijkste aan het verhaal. Daarnaast heeft Hij ons inderdaad ook laten zien hoe Hij wil dat wij leven, maar het verhaal draait om Zijn dood en opstanding.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |