Het lijkt me voor een Joods persoon anders behoorlijk beledigend als je ontkent dat nazi-Duitsland jouw volk gericht heeft willen uitmoorden...quote:
je mag ook niet je discriminerend uitlaten (ja, in je eigen huis kun je zeggen wat je wil, maar in het openbaar, of de werksfeer zijn er toch wel restricties), je mag geen haatzaaien, zijn toch ook meningen, die niet persé daden zijn.quote:Op donderdag 15 februari 2007 13:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus omdat die persoon een andere afwijkende mening heeft over een bepaalde zaak. Let op het is slechts een mening, er is geen sprake van een daad of iets dergelijks, maar puur iets wat in zijn of haar gedachte afspeelt moet hij veroordeeld worden. Dat past niet in een democratische samenleving, je kan van bovenaf niet een mening opleggen (tenzij je in een dictatoriaal regime leeft)
Nou en? Alles moet toch mogen onder het mom van vrijheid van meningsuiting, ook al beledig je daar een ander mee?quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:22 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het lijkt me voor een Joods persoon anders behoorlijk beledigend als je ontkent dat nazi-Duitsland jouw volk gericht heeft willen uitmoorden...
Maar daarmee is het nog niet wáár!quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:21 schreef damian5700 het volgende:
Holocaustontkenning. Amnesty beschouwt mensen die veroordeeld worden omdat ze de holocaust ontkennen niet als gewetensgevangenen, omdat zo’n ontkenning feitelijk neerkomt op haatzaaien. In Nederland en België is het ontkennen van de holocaust wettelijk verboden.
Bron
Wat dan nog vreemder is, is dat je in Duitsland wel de Armeense genocide kan ontkennen, maar de Holocaust niet? Ik begrijp dat niet.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:26 schreef gr8w8 het volgende:
Als je zoiets mag ontkennen, dan moet het andersom ook kunnen. Armeense genocide iemand? Daar worden ook nog steeds mensen om vervolgd, al is het niet hier.
Misschien vind een joods persoon het wel ultiem beledigend als anderen menen je met wetjes dergelijke stupiditeit te moeten besparenquote:Op donderdag 15 februari 2007 14:22 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het lijkt me voor een Joods persoon anders behoorlijk beledigend als je ontkent dat nazi-Duitsland jouw volk gericht heeft willen uitmoorden...
Nou, ik zou zeggen, publiceer zelf eens wat, en verander hem.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:19 schreef Floripas het volgende:
[..]
Bijna altijd, zeker de Nederlandse wiki is waardeloos.
(Internationale) politiek is niet altijd gebaseerd op feiten he.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat dan nog vreemder is, is dat je in Duitsland wel de Armeense genocide kan ontkennen, maar de Holocaust niet? Ik begrijp dat niet.
Het CIDI veranderd hem net zo hard terugquote:Op donderdag 15 februari 2007 14:30 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nou, ik zou zeggen, publiceer zelf eens wat, en verander hem.
God weet dat ik het heb geprobeerd, maar er lopen genoeg trollen rond en nu ben ik gebandquote:Op donderdag 15 februari 2007 14:30 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nou, ik zou zeggen, publiceer zelf eens wat, en verander hem.
Wat mij betreft wel, maar voor de duidelijkheid: Bedreigingen en oproepen tot geweld vallen niet onder de vrijheid van meningsuiting.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Nou en? Alles moet toch mogen onder het mom van vrijheid van meningsuiting, ook al beledig je daar een ander mee?
Dat is niet zo moeilijk. Van de joden is bekend dat er een genocide op is gepleegd, van de armenen is het uiterst twijfelachtig.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat dan nog vreemder is, is dat je in Duitsland wel de Armeense genocide kan ontkennen, maar de Holocaust niet? Ik begrijp dat niet.
Het gaat niet om de twijfelachtigheid. Wat is het officiele standpunt van de Duitse overheid? Zegt deze dat er sprake is geweest van een Armeense genocide ja of nee? Als dat wel het geval is dan is er sprake van meten met twee maten.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat is niet zo moeilijk. Van de joden is bekend dat er een genocide op is gepleegd, van de armenen is het uiterst twijfelachtig.
Nu is een verbod op ontkenning al twijfelachtig, maar een twijfelachtig verbod op een het ontkennen van een feitelijke waarheid is nog enigszins te begrijpen. Een twijfelachtig verbod op het ontkennen van een twijfelachtig gebeurtenis is dat zeer zeker niet.
Uiteraard.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:31 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel, maar voor de duidelijkheid: Bedreigingen en oproepen tot geweld vallen niet onder de vrijheid van meningsuiting.
Zonder erbij een oordeel te geven was ik in de veronderstelling dat het arrest van de Hoge Raad in de zaak Verbeke de norm bevestigd, dat de opzettelijke ontkenning en het bagatelliseren van de holocaust, in Nederland verboden is.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar daarmee is het nog niet wáár!
Er is geen wet die holocaustontkenning strafbaar stelt in Nederland, zo'n wet is er wel in België. In Nederland is haatzaaien verboden. En grof beledigen.
Beetje erg simpel van Amnesty om Belgie en Nederland hierin op één lijn te stellen, en de argumentatie is te simpel voor woorden. En een van de redenen waarom ik Amnesty niet heel hoog heb zitten.
En vergeet de achterlijksheidsmarge nietquote:Op donderdag 15 februari 2007 14:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat is niet zo moeilijk. Van de joden is bekend dat er een genocide op is gepleegd, van de armenen is het uiterst twijfelachtig.
Nu is een verbod op ontkenning al twijfelachtig, maar een twijfelachtig verbod op een het ontkennen van een feitelijke waarheid is nog enigszins te begrijpen. Een twijfelachtig verbod op het ontkennen van een twijfelachtig gebeurtenis is dat zeer zeker niet.
Het moet allebei niet verboden zijn, hoe smakeloos het ook is. Er zijn trouwens weinig historici en wetenschappers die nog twijfelen over het plaatsvinden van de Armeense genocide, maar ik weet dat je een beetje verblind bent door nationalisme.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
hypocrieteling, komt daar even de aap uit de mouw zeg. hier laat jij jouw ware aard juist zienquote:Op donderdag 15 februari 2007 14:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Trust me, specifieke wetgeving is er gewoonweg niet omtrent dit onderwerp.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:34 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zonder erbij een oordeel te geven was ik in de veronderstelling dat het arrest van de Hoge Raad in de zaak Verbeke de norm bevestigd, dat de opzettelijke ontkenning en het bagatelliseren van de holocaust, in Nederland verboden is.
Over specifieke wetgeving of een verwijzing naar aanverwante artikelen wordt niet gesproken.
Tsja, over de moslims mogen we tegenwoordig ook alles zeggen bljikbaar, dat is volkomen geaccepteerd. Waarom over de joden dan niet? Gelijke monniken, gelijke kappen.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:22 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Belediging van het klimaat.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:37 schreef Evil_Jur het volgende:
Misschien moet ik ook ooit naar de gevangenis voor het bagatelliseren van het menselijk aandeel in klimaatverandering
Dat is natuurlijk wel het gevaar van een verbod op holocaustontkenning, dat historische waarheid en staatswaarheid met elkaar botsen zoals in China het spreekverbod over de gebeurtenissen op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:34 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Het moet allebei niet verboden zijn, hoe smakeloos het ook is. Er zijn trouwens weinig historici en wetenschappers die nog twijfelen over het plaatsvinden van de Armeense genocide, maar ik weet dat je een beetje verblind bent door nationalisme.
Daarin vertrouwde ik me zelf reeds.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Trust me, specifieke wetgeving is er gewoonweg niet omtrent dit onderwerp.
Inderdaad, maar ik zit er vooral mee dat het zo hypocriet is. Er gebeuren veel meer vreselijke dingen in de wereld en die zou je dan wel mogen ontkennen, maar andere weer niet? Beetje belachelijk.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:38 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel het gevaar van een verbod op holocaustontkenning, dat historische waarheid en staatswaarheid met elkaar botsen zoalsin China het spreekverbod over de gebeurtenissen op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989.
Ik denk dat het er juist voor zorgt dat mensen wat actiever op zoek gaan naar de waarheid (en er dan uiteindelijk zelf achterkomen dat het wel heeft plaatsgevonden) in plaats van dat ze het maar klakkeloos MOETEN aannemen van overheidswege, omdat ze anders gestraft worden.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:38 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel het gevaar van een verbod op holocaustontkenning, dat historische waarheid en staatswaarheid met elkaar botsen zoalsin China het spreekverbod over de gebeurtenissen op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989.
Hoge Raad (Strafkamer) 25 november 1997, nr.105393 Mrs. Hermans, Koster, Schipper, Corstens, Aaftink; A-G Machielse) DD 98.083quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:34 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zonder erbij een oordeel te geven was ik in de veronderstelling dat het arrest van de Hoge Raad in de zaak Verbeke de norm bevestigd, dat de opzettelijke ontkenning en het bagatelliseren van de holocaust, in Nederland verboden is.
Over specifieke wetgeving of een verwijzing naar aanverwante artikelen wordt niet gesproken.
quote:Artikel 137c
1.
Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
2.
Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.
Heb je zelf niet het idee dat je alleen maar aan het flamen bent? Wat was er op tegen om het (bijvoorbeeld) zo te posten:quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:35 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
hypocrieteling, komt daar even de aap uit de mouw zeg. hier laat jij jouw ware aard juist zien
de armeense genocide heeft wel degelijk plaatsgevonden. maar nee, jullie ontkennen dat natuurlijk.
wat vind je eigenlijk van de strafbaarheid van erkenning van de armeense genocide in turkije? daar heb je natuurlijk geen problemen mee.
Dan kan je het idee geven dat je de argumenten, en niet de persoon, veroordeeld.quote:hypocrieteling, komt daar even de aap uit de mouw zeg. hier laat jij jouw ware aard juist zien
de armeense genocide heeft wel degelijk plaatsgevonden. maar nee, jullie ontkennen dat natuurlijk.
wat vind je eigenlijk van de strafbaarheid van erkenning van de armeense genocide in turkije? daar heb je natuurlijk geen problemen mee.
pwnedquote:Op donderdag 15 februari 2007 14:41 schreef BlackJack het volgende:
[..]
Heb je zelf niet het idee dat je alleen maar aan het flamen bent? Wat was er op tegen om het (bijvoorbeeld) zo te posten:
[..]
Dan kan je het idee geven dat je de argumenten, en niet de persoon, veroordeeld.
Ik heb het al eens eerder doorgelezen, maar ik had het over een zekere norm van uitingen over Joden.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoge Raad (Strafkamer) 25 november 1997, nr.105393 Mrs. Hermans, Koster, Schipper, Corstens, Aaftink; A-G Machielse) DD 98.083
Sr art.137c; EVRM art. 6
[Essentie] Ook uitlatingen gedaan tijdens openbare terechtzitting in civiele zaak kunnen opzettelijk beledigend zijn cfm. art.137c Sr tenzij noodzakelijk ter verdediging.
[Tekst] Arrest op het beroep in cassatie tegen een arrest van het Gerechtshof te 's-Gravenhage van 2 mei 1996 in de strafzaak tegen S.M.T.C.V., te Antwerpen, adv. mr. C.N.M. Dekker te Amsterdam.
Hof:
Bewezenverklaring
Ten laste van de verdachte is bewezenverklaard dat hij op 10 maart 1994 te's-Gravenhage in het openbaar, te weten ter openbare terechtzitting van het Gerechtshof aldaar, zich mondeling opzettelijk beledigend heeft uitgelaten over een groep mensen, te weten Joden, wegens hun ras, door toen en daar de volgende uitlatingen te doen, welke uitlatingen elk voor zich en/of in onderling verband en/of in hun context beledigend waren: (..)
De rest van het arrest: http://www.meldpunt.nl/index.php?link=revisionisme
Overtreden artikel:
[..]
Oh. Nou, er bestaat dus geen aparte "zekere norm van uitingen over Joden". En ik vind het uiters beledigend ten opzichte van joden dit wel te veronderstellen.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:42 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik heb het al eens eerder doorgelezen, maar ik had het over een zekere norm van uitingen over Joden.
dat is geen flamen hoor. ik wees hem gewoon terecht op de enorme hypocrietie van die reactie.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:41 schreef BlackJack het volgende:
[..]
Heb je zelf niet het idee dat je alleen maar aan het flamen bent? Wat was er op tegen om het (bijvoorbeeld) zo te posten:
[..]
Dan kan je het idee geven dat je de argumenten, en niet de persoon, veroordeeld.
Luister lieverd, als jij in jouw vakgebied genoeg gepubliceerd hebt, dan kan men echt niet meer om jou heen. Denk je dat ze Cees Dekker gaan weigeren of bannen als hij op Wikipedia een stukje over Biofysica wil schrijven? Nee natuurlijk niet, die krijgt meteen vrij spel en weet er en passant ook nog een lulverhaal over ID doorheen te moffelen.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:31 schreef Floripas het volgende:
[..]
God weet dat ik het heb geprobeerd, maar er lopen genoeg trollen rond en nu ben ik geband![]()
Goed punt. Ik denk dat je op basis van die redenatie kan zeggen dat het nooitaan de politiek is bepaalde geschiedschrijving goed te keuren of strafbaar te stellen.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:38 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel het gevaar van een verbod op holocaustontkenning, dat historische waarheid en staatswaarheid met elkaar botsen zoals in China het spreekverbod over de gebeurtenissen op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989.
Echt wel, dat interesseert ze daar geen hol. Alles is gebaseerd op reputatie op de wiki zelf, iedereen kan maar gewoon zeggen dat-ie die en die is. Ik ben verbannen omdat ik teveel had gerevert ofzo.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:47 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Luister lieverd, als jij in jouw vakgebied genoeg gepubliceerd hebt, dan kan men echt niet meer om jou heen. Denk je dat ze Cees Dekker gaan weigeren of bannen als hij op Wikipedia een stukje over Biofysica wil schrijven? Nee natuurlijk niet, die krijgt meteen vrij spel en weet er en passant ook nog een lulverhaal over ID doorheen te moffelen.
Niet helemaal. Zo erkent de hele internationale gemeenschap de holocaust. De vermeende genocide op de armenen is niet voor niets niet langs de VN gekomen. Het is niet voor niets dat nu wordt gepoogd dit via de politiek erkend te krijgen en dan alleen in plaatsen waar een grote armeense minderheid leeft of in mede-christelijke landen.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat niet om de twijfelachtigheid. Wat is het officiele standpunt van de Duitse overheid? Zegt deze dat er sprake is geweest van een Armeense genocide ja of nee? Als dat wel het geval is dan is er sprake van meten met twee maten.
Omdat het niet overeenkwam met je eigen verstoorde visie?quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:50 schreef Floripas het volgende:
Ik ben verbannen omdat ik teveel had gerevert ofzo.
Het misdrijf in de zaak Verbeke, zoals de Hoge raad oordeelde, was de opzettelijke belediging. De norm van strafvervolging over Holocaustontkenning is dus de jurisprudentie van de zaak Verbeke.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh. Nou, er bestaat dus geen aparte "zekere norm van uitingen over Joden". En ik vind het uiters beledigend ten opzichte van joden dit wel te veronderstellen.
Zoek eerst even op wat genocide inhoudt en kom daarna terug om verder te praten.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:34 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Het moet allebei niet verboden zijn, hoe smakeloos het ook is. Er zijn trouwens weinig historici en wetenschappers die nog twijfelen over het plaatsvinden van de Armeense genocide, maar ik weet dat je een beetje verblind bent door nationalisme.
Je kwam vanaf de eerste reactie flamend binnen met een hele duidelijke mening over de motivatie van de TS. Misschien heb je vanuit eerdere aanvaringen daar reden toe, dat kan ik moeilijk beoordelen. Maar je verziekt er wel een interessante discussie mee.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:47 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
dat is geen flamen hoor. ik wees hem gewoon terecht op de enorme hypocrietie van die reactie.
Hmmm. Nouja, jij zegt het. Het zou best kunnen dat het een inteeltclub geworden is, ik weet het niet. Ik voel nooit zo de behoefte om daar een beetje te gaan zitten editen. En bovendien kom ik in m'n onderzoeksgebied nooit wat tegen dat verkeerd is, met name omdat dat überhaupt al veel te diep gaat voor zo'n Wikipedia.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:50 schreef Floripas het volgende:
[..]
Echt wel, dat interesseert ze daar geen hol. Alles is gebaseerd op reputatie op de wiki zelf, iedereen kan maar gewoon zeggen dat-ie die en die is. Ik ben verbannen omdat ik teveel had gerevert ofzo.
Zo, is dit weer één van je befaamde ik-heb-een-geheugen-van-een-gouvis-met-koliek-momenten?quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:35 schreef __Saviour__ het volgende:
-bla-
Nou, dan had hij wel een link gegegeven naar een post waar Mutant antisemitisch doet.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:53 schreef BlackJack het volgende:
Misschien heb je vanuit eerdere aanvaringen daar reden toe, dat kan ik moeilijk beoordelen.
De VN is een zwakke organisatie. een blaffende hond die niet bijt.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Niet helemaal. Zo erkent de hele internationale gemeenschap de holocaust. De vermeende genocide op de armenen is niet voor niets niet langs de VN gekomen. Het is niet voor niets dat nu wordt gepoogd dit via de politiek erkend te krijgen en dan alleen in plaatsen waar een grote armeense minderheid leeft of in mede-christelijke landen.
Een overheid kan niet beslissen over historische gebeurtenissen of zou het in ieder geval niet moeten kunnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |