abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 februari 2007 @ 13:52:57 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46295101
Je hebt dat allemaal wel eens, je weet dat het zo is, maar waarom is dat zo.
Als ik een stuk land heb en ik ga daar auto`s parkeren dan wordt het met een beetje regen een modderzooi.
Als ik dat stuk land bestraat met stenen, en het regent, dan wordt het geen modderzooi met stenen.
Waarom is dat zo?
Wie weet het antwoord? Wie vraagt zich nog meer af
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 februari 2007 @ 13:57:13 #2
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_46295216
> ONZ
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  woensdag 14 februari 2007 @ 14:01:34 #3
45206 Pietverdriet
pi_46295346
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 13:57 schreef clowncloon het volgende:
> ONZ
Dit is geen onzin, dit is serieus bedoelt.
Waarom wordt een bestraat terrein geen modderzooi met stenen erdoor
pi_46295381
En waarom groeien er aan een lantaarnpaal geen blaadjes?
feest
pi_46295426
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit is geen onzin, dit is serieus bedoelt.
Waarom wordt een bestraat terrein geen modderzooi met stenen erdoor
Omdat de bakstenen veeeel groter zijn dan zandkorrels
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
pi_46295479
Het is maar net waar je erbij stil staat, wat voor kijk je er op hebt, subjectief, rationeel etc.
  woensdag 14 februari 2007 @ 14:06:07 #7
45206 Pietverdriet
pi_46295488
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 14:04 schreef -Banaan- het volgende:

[..]

Omdat de bakstenen veeeel groter zijn dan zandkorrels
dat bakstenen groter zijn dat weet ik, maar waarom is dat van invloed?
pi_46295510
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik een stuk land heb en ik ga daar auto`s parkeren dan wordt het met een beetje regen een modderzooi.
Als ik dat stuk land bestraat met stenen, en het regent, dan wordt het geen modderzooi met stenen.
Waarom is dat zo?
Het hangt van de grootte van de stenen af en het "verband" dat de stenen vormen en uiteraard ook de eigenschappen van het onderliggende zand.
Hoe groter de stenen (qua oppervlak) deste beter wordt de druk verdeeld over de onderlaag en blijven de stenen beter liggen en gaan niet verzakken -> geen modderpoel.
En er dient natuurlijk een goede waterafvoer te zijn, anders wordt het een waterballet
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_46295657
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Stenen hebben een interne structuur waardoor ze geen water doorlaten of kunnen mengen er mee.
pi_46295676
Dingen zijn zo, omdat de betreffende factoren samen een formule vormen met een bepaald product. Het product is het ding dat zo is, ḍ̣r die factoren.... of zoiets...
  woensdag 14 februari 2007 @ 14:22:54 #11
45206 Pietverdriet
pi_46295938
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 14:06 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Het hangt van de grootte van de stenen af en het "verband" dat de stenen vormen en uiteraard ook de eigenschappen van het onderliggende zand.
Hoe groter de stenen (qua oppervlak) deste beter wordt de druk verdeeld over de onderlaag en blijven de stenen beter liggen en gaan niet verzakken -> geen modderpoel.
En er dient natuurlijk een goede waterafvoer te zijn, anders wordt het een waterballet
kijk een aardig begin.
Dan moet er dus een optimale grote van stenen zijn (1 steen die het hele opp bedekt)
pi_46296323
quote:
Waarom is dat zo?
Omdat stenen zich niet laten mengen met water. Een stuk land met zand wel.
pi_46296476
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De afmeting van de steen tov zandkorrels (modder is in feite extreem fijn zand gemengt met water) heet meer invloed op het effect van vergroten van de entropie. Dat is de fysica achter het effect, entropievergroting. En de reden is de beweegbaarheid onder invloed van de krachten die er op werken. Zou je de krachten proportioneel vergroten zodat het effect van de auto op de zandkorrels vergelijkbaar zou zijn met die op bakstenen, dan zou je een vergelijkbaar effect krijgen. Een omgeploegd veld van bakstenen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_46296807
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
kijk een aardig begin.
Dan moet er dus een optimale grote van stenen zijn (1 steen die het hele opp bedekt)
Ja, asfalteren die hap
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_46296808
je verdeeld de massa van een object (zoals een auto) over een groter opervlak (de baksteen)
daardoor kan er meer gewicht op komen te staan voordat het doorzakt of een dergelijk effect behaald als een autoband zal doen (welke smaller is).

Waarom snijd een mes wat scherp is beter als een bot mes? dat het zelfde...
  woensdag 14 februari 2007 @ 15:27:40 #16
45206 Pietverdriet
pi_46298046
Volgende vraag, waarom smaakt een sinaasappel zo smerig na het poetsen van je tanden?
pi_46300419
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgende vraag, waarom smaakt een sinaasappel zo smerig na het poetsen van je tanden?
Is dat zo? Ik drink vrijwel altijd sinaasappelsap bij het ontbijt, net nadat ik mijn tanden gepoetst heb. Nooit iets van gemerkt eigenlijk. Is het bij alle soorten tandpasta?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 14 februari 2007 @ 16:39:12 #18
45206 Pietverdriet
pi_46300464
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 16:38 schreef Lucille het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik drink vrijwel altijd sinaasappelsap bij het ontbijt, net nadat ik mijn tanden gepoetst heb. Nooit iets van gemerkt eigenlijk. Is het bij alle soorten tandpasta?
Poets je tanden een keer niet?
Ik gebruik Elmex
pi_46352459
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 16:38 schreef Lucille het volgende:

[..]

Je weet toch dat tanden net na het poetsen kwetsbaarder zijn, waardoor het zure sinaasappelsap je tanden meer zal aantasten dan wanneer je niet gepoetst zou hebben?
  vrijdag 16 februari 2007 @ 07:01:58 #20
167723 sanni
Acima de seu
pi_46357190
Volgens mij verveelt de TS zich met deze topic-header.
Man...wat een geneuzel seg. Rijp voor de ONZ subfora.

ik heb er ook een: Waarom glijden de schillen van een banaan zo
langzaam naar beneden en waarom blijft er soms en velletje over
en geeft mij lichaam door dat ik het in een prullenmand moet gooien?
  zaterdag 17 februari 2007 @ 23:13:13 #21
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_46413141
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Omdat tandpasta vaak een krachtige smaak heeft (supermentholpower etc). Daardoor raken je voorste smaakpapillen (tijdelijk) overprikkeld. Daar is zelfs nog een mooie vakterm voor: facilitatie van tijd. De smaakpapillen aan de achterkant van je tong zijn om de smaak bitter te detecteren. Deze papillen blijven langer actief omdat ze in staat moeten zijn om je te waarschuwen voor mogelijk schadelijke stoffen. Die zijn vaak bitter van smaak. In de sinaasappel zitten verschillende smaken tezamen. Zoet, zuur en bitter. Omdat je de smaakpapillen voor zoet en zuur tijdelijk hebt uitgeschakeld, krijgt de bittere smaak de overhand.
Non possumus non loqui
  zaterdag 17 februari 2007 @ 23:45:27 #22
45206 Pietverdriet
pi_46413877
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 23:13 schreef Knip het volgende:

[..]

Omdat tandpasta vaak een krachtige smaak heeft (supermentholpower etc). Daardoor raken je voorste smaakpapillen (tijdelijk) overprikkeld. Daar is zelfs nog een mooie vakterm voor: facilitatie van tijd. De smaakpapillen aan de achterkant van je tong zijn om de smaak bitter te detecteren. Deze papillen blijven langer actief omdat ze in staat moeten zijn om je te waarschuwen voor mogelijk schadelijke stoffen. Die zijn vaak bitter van smaak. In de sinaasappel zitten verschillende smaken tezamen. Zoet, zuur en bitter. Omdat je de smaakpapillen voor zoet en zuur tijdelijk hebt uitgeschakeld, krijgt de bittere smaak de overhand.
Werkt dat ook voor de ogen? Als ik een tijd in een ruimte met groen licht ben, zien ik dan een magenta kleurzweem als ik in een ruimte met wit licht kom?
  zondag 18 februari 2007 @ 00:25:28 #23
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_46414913
Ik weet niet zo veel over de ogen. Ik weet wel dat je de ogen met lichteffecten flink voor de gek kunt houden. De structuur van de ogen is wel wat ingewikkelder met alle staafjes etc. Misschien is er een opticien op FOK die hier meer over kan vertellen.
Non possumus non loqui
pi_46414946
eerste keer paddos P{iet?
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_46417175
quote:
Waarom is dat zo?
Het wordt geen modderzooi omdat:

1. stenen naast elkaar de druk van de auto's verdelen en daardoor wordt het gewicht van de auto opgevangen
2. voordat een stenen weg in gebruik wordt genomen er eerst een wals overheen gaat en daardoor worden deze in de grond gedrukt, zodat het een harde samenstelling wordt van stenen
3. het zand tussen de stenen zo hard is (door de druk van de wals) dat het onmogelijk is een modderzooi te krijgen
Google is your friend, abuse your friends
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')