Dit is geen onzin, dit is serieus bedoelt.quote:Op woensdag 14 februari 2007 13:57 schreef clowncloon het volgende:
> ONZ
Omdat de bakstenen veeeel groter zijn dan zandkorrelsquote:Op woensdag 14 februari 2007 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit is geen onzin, dit is serieus bedoelt.
Waarom wordt een bestraat terrein geen modderzooi met stenen erdoor
dat bakstenen groter zijn dat weet ik, maar waarom is dat van invloed?quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:04 schreef -Banaan- het volgende:
[..]
Omdat de bakstenen veeeel groter zijn dan zandkorrels![]()
Het hangt van de grootte van de stenen af en het "verband" dat de stenen vormen en uiteraard ook de eigenschappen van het onderliggende zand.quote:Op woensdag 14 februari 2007 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt dat allemaal wel eens, je weet dat het zo is, maar waarom is dat zo.
Als ik een stuk land heb en ik ga daar auto`s parkeren dan wordt het met een beetje regen een modderzooi.
Als ik dat stuk land bestraat met stenen, en het regent, dan wordt het geen modderzooi met stenen.
Waarom is dat zo?
Wie weet het antwoord? Wie vraagt zich nog meer af
Stenen hebben een interne structuur waardoor ze geen water doorlaten of kunnen mengen er mee.quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat bakstenen groter zijn dat weet ik, maar waarom is dat van invloed?
kijk een aardig begin.quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:06 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het hangt van de grootte van de stenen af en het "verband" dat de stenen vormen en uiteraard ook de eigenschappen van het onderliggende zand.
Hoe groter de stenen (qua oppervlak) deste beter wordt de druk verdeeld over de onderlaag en blijven de stenen beter liggen en gaan niet verzakken -> geen modderpoel.
En er dient natuurlijk een goede waterafvoer te zijn, anders wordt het een waterballet
Omdat stenen zich niet laten mengen met water. Een stuk land met zand wel.quote:Op woensdag 14 februari 2007 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik een stuk land heb en ik ga daar auto`s parkeren dan wordt het met een beetje regen een modderzooi.
Als ik dat stuk land bestraat met stenen, en het regent, dan wordt het geen modderzooi met stenen.
Waarom is dat zo?
De afmeting van de steen tov zandkorrels (modder is in feite extreem fijn zand gemengt met water) heet meer invloed op het effect van vergroten van de entropie. Dat is de fysica achter het effect, entropievergroting. En de reden is de beweegbaarheid onder invloed van de krachten die er op werken. Zou je de krachten proportioneel vergroten zodat het effect van de auto op de zandkorrels vergelijkbaar zou zijn met die op bakstenen, dan zou je een vergelijkbaar effect krijgen. Een omgeploegd veld van bakstenen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat bakstenen groter zijn dat weet ik, maar waarom is dat van invloed?
Ja, asfalteren die hapquote:Op woensdag 14 februari 2007 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
kijk een aardig begin.
Dan moet er dus een optimale grote van stenen zijn (1 steen die het hele opp bedekt)
Is dat zo? Ik drink vrijwel altijd sinaasappelsap bij het ontbijt, net nadat ik mijn tanden gepoetst heb. Nooit iets van gemerkt eigenlijk. Is het bij alle soorten tandpasta?quote:Op woensdag 14 februari 2007 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgende vraag, waarom smaakt een sinaasappel zo smerig na het poetsen van je tanden?
Poets je tanden een keer niet?quote:Op woensdag 14 februari 2007 16:38 schreef Lucille het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik drink vrijwel altijd sinaasappelsap bij het ontbijt, net nadat ik mijn tanden gepoetst heb. Nooit iets van gemerkt eigenlijk. Is het bij alle soorten tandpasta?
Je weet toch dat tanden net na het poetsen kwetsbaarder zijn, waardoor het zure sinaasappelsap je tanden meer zal aantasten dan wanneer je niet gepoetst zou hebben?quote:Op woensdag 14 februari 2007 16:38 schreef Lucille het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik drink vrijwel altijd sinaasappelsap bij het ontbijt, net nadat ik mijn tanden gepoetst heb. Nooit iets van gemerkt eigenlijk. Is het bij alle soorten tandpasta?
Omdat tandpasta vaak een krachtige smaak heeft (supermentholpower etc). Daardoor raken je voorste smaakpapillen (tijdelijk) overprikkeld. Daar is zelfs nog een mooie vakterm voor: facilitatie van tijd. De smaakpapillen aan de achterkant van je tong zijn om de smaak bitter te detecteren. Deze papillen blijven langer actief omdat ze in staat moeten zijn om je te waarschuwen voor mogelijk schadelijke stoffen. Die zijn vaak bitter van smaak. In de sinaasappel zitten verschillende smaken tezamen. Zoet, zuur en bitter. Omdat je de smaakpapillen voor zoet en zuur tijdelijk hebt uitgeschakeld, krijgt de bittere smaak de overhand.quote:Op woensdag 14 februari 2007 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgende vraag, waarom smaakt een sinaasappel zo smerig na het poetsen van je tanden?
Werkt dat ook voor de ogen? Als ik een tijd in een ruimte met groen licht ben, zien ik dan een magenta kleurzweem als ik in een ruimte met wit licht kom?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 23:13 schreef Knip het volgende:
[..]
Omdat tandpasta vaak een krachtige smaak heeft (supermentholpower etc). Daardoor raken je voorste smaakpapillen (tijdelijk) overprikkeld. Daar is zelfs nog een mooie vakterm voor: facilitatie van tijd. De smaakpapillen aan de achterkant van je tong zijn om de smaak bitter te detecteren. Deze papillen blijven langer actief omdat ze in staat moeten zijn om je te waarschuwen voor mogelijk schadelijke stoffen. Die zijn vaak bitter van smaak. In de sinaasappel zitten verschillende smaken tezamen. Zoet, zuur en bitter. Omdat je de smaakpapillen voor zoet en zuur tijdelijk hebt uitgeschakeld, krijgt de bittere smaak de overhand.
Het wordt geen modderzooi omdat:quote:Op woensdag 14 februari 2007 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom is dat zo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |