Hoe oud ben je als ik vragen mag?quote:Op maandag 12 februari 2007 19:26 schreef Silvieja het volgende:
Ik let daar wel heel erg op. Als ik met iemand uiteten gaat dan let ik er goed op of iemand zijn/haar glas aan de juiste kant zet, of de messen, lepels en vorken op de juiste manier gebruikt. etc.
Oh.. en bij mezelf let ik er natuurlijk ook op.
Toevallig dat je dat voorbeeld pakt. Zat net een op een site hierover:quote:Op maandag 12 februari 2007 19:52 schreef Locusta het volgende:
Pff... waar ik bijvoorbeeld wel een beetje op let is met verjaardagen enzo...
Iedereen even bij langs gaan en feliciteren/voorstellen
Vind ik altijd wel zo netjes... dat zijn namelijk ook wel eens dingen die overgeslagen worden.. komt er iemand binnen "hoi" en ploft neer
Kijk, een ander verhaal word het natuurlijk als je er 100 man hebt zitten
Dé reden dat ik grootschalige verjaardagen haat. "Gefeliciteerd met het overbuurmeisje van uw kleindochter" waarna je 3 soppende smakken toe krijgt. Bah.quote:Op maandag 12 februari 2007 19:52 schreef Locusta het volgende:
Vind ik altijd wel zo netjes... dat zijn namelijk ook wel eens dingen die overgeslagen worden.. komt er iemand binnen "hoi" en ploft neer
Aah serieus? Dan heb je toch geen leven meerquote:Op maandag 12 februari 2007 19:26 schreef Silvieja het volgende:
Ik let daar wel heel erg op. Als ik met iemand uiteten gaat dan let ik er goed op of iemand zijn/haar glas aan de juiste kant zet, of de messen, lepels en vorken op de juiste manier gebruikt. etc.
Oh.. en bij mezelf let ik er natuurlijk ook op.
dat vind ik zo dom altijdquote:Op maandag 12 februari 2007 19:52 schreef Locusta het volgende:
Mensen staan niet voor mij op,ik ook niet voor mensen. Mensen helpen mij niet sjouwen,ik mensen ook niet. Noem me maar egoïstisch. Of het moet al bekenden zijn. Die helpen mij meest ook wel.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:18 schreef AgLarrr het volgende:
Maar ettiquete is natuurlijk niet alleen dat. Opstaan voor iem. in de tram, ff iemand helpen die zich een breuk tilt aan boodschappen, etc... Ik houd er wel van. Vooral ook omdat mensen over het algemeen best benaderbaar en vriendelijk blijken te zijn (in tegenstelling tot het beeld dat schijnt te heersen).
Mes rechts, vork links, lepel boven.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:00 schreef dborhem het volgende:
De basisregels die ik geleerd heb zijn
-duidelijk praten
-altijd een stevige hand geven als je je voorstelt
-in gezelschap matig zijn met eten en drinken dat op tafel staat (ik had neefjes die een hele hand chips namen en het als een varken in een trog opgromden)
-kijk iemand aan als er tegen je gesproken word
-aan tafel mes en vork (ik weet niets van bestekopstellingen enzo.....)
-als iemand die jij kent bij je gezelschap komt staan stel je die voor aan de derde persoon (bv Jan dit is Piet,Piet dit is Jan)
Voor de rest is het logisch,hang niet de botte boer uit en ga geen dingen doen die je thuis doet in VREEMD gezelschap of een serieuze gelegenheid.![]()
Ik heb altijd geleerd bij alleen mes, vork en lepel: vork links, mes rechts en daarnaast rechts lepel.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mes rechts, vork links, lepel boven.
In een restaurant altijd van buiten naar binnen het bestek "verbruiken" en altijd maar 1 setje bestek per gang.
Dat heb ik ook,alleen ben ik daarmee opgevoed,dus weet ik niet anders.quote:Op woensdag 14 februari 2007 05:11 schreef Faxie het volgende:
'wie goed doet, goed ontmoet' perspectief. Dat levert de minste problemen op lijkt me.
Oprecht is het overigens niet altijd. Soms wel, soms niet. Ligt aan de situatie/m'n stemming/de personen/de lokatie/enz.
quote:Op dinsdag 13 februari 2007 02:59 schreef clumsy_clown het volgende:
Dé reden dat ik grootschalige verjaardagen haat. "Gefeliciteerd met het overbuurmeisje van uw kleindochter" waarna je 3 soppende smakken toe krijgt. Bah.
Ik denk eigenlijk niet dat het specifiek te benoemen valt aan welke etiquette je je houdt, aangezien veel dingen als normaal gedrag worden gezien.
Maar daar gaat het toch niet om? Je hoeft ook niet iedereen te feliciteren met de jarige job (vind ik zelf ook beetje onzinnig), maar als je binnen komt op zo'n verjaardag vind ik het wel zo netjes als je even een rondje maakt en iedereen een hand geeft. Als het nou een grote verjaardag is met ik-weet-niet-hoeveel-mensen-in-een-partytent vind ik het weer wat anders, maar zo niet is het gewoon een beleefdheidsvorm.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:05 schreef Qwea het volgende:
dat vind ik zo dom altijdIk feliciteer de jarige. Meer niet. Doei. Ook niet de partner. De partner is fucking toch niet jarig
en ik wens al helemaal niet dat ze die onzin bij mij doenIk ben jarig! niet de rest van de visite
'Etiquette' gaat verder dan fatsoensregels. Maar de twee worden vaak door elkaar gehaald.quote:Op maandag 12 februari 2007 19:01 schreef vencodark het volgende:
Er zijn een hoop (ook overbodige) regels over hoe je als mens je tegenover een ander moet gedragen.
Je hoort iemand te feliciteren met een nieuwe baan, verjaardag, loterij prijs etc, maar doen we het ook allemaal? Je voorstellen aan iemand die nieuw is, of jij bent zelf nieuw. Wat zijn daarvoor de regeltjes?
Ik weet me altijd in van die situaties te manoevreren waardoor ik de fout bega zulke dingen te vergeten of niet te doen. Niet persé uit onbeleefdheid maar uit stommiteit en een diep gewortelde verlegenheid, i guess. Ik probeer er op te letten maar het gaat vaak ongemerkt.
Erg he.![]()
Hoe dan ook. Wie weet hiervoor de regels en begaan jullie zelfs weleens van die "blunders"?
Ik wel namelijk.![]()
Over het algemeen gaan etiquette vooral over beleefdheid, en hoe je iedereen met respect behandelt. Omgangsvormen. Soort van leidraad, zeg maar.quote:Op maandag 12 februari 2007 19:01 schreef vencodark het volgende:
Er zijn een hoop (ook overbodige) regels over hoe je als mens je tegenover een ander moet gedragen.
Je hoort iemand te feliciteren met een nieuwe baan, verjaardag, loterij prijs etc, maar doen we het ook allemaal? Je voorstellen aan iemand die nieuw is, of jij bent zelf nieuw. Wat zijn daarvoor de regeltjes?
Ik weet me altijd in van die situaties te manoevreren waardoor ik de fout bega zulke dingen te vergeten of niet te doen. Niet persé uit onbeleefdheid maar uit stommiteit en een diep gewortelde verlegenheid, i guess. Ik probeer er op te letten maar het gaat vaak ongemerkt.
Erg he.![]()
Hoe dan ook. Wie weet hiervoor de regels en begaan jullie zelfs weleens van die "blunders"?
Ik wel namelijk.![]()
Als 't een grote groep betreft en het onmogelijk (en ook niet nodig is) om iedereen bij langs te gaan. Dan feliciteer je de jarige en de nabije familie: de ouders, evt broer of zus en grootouders.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 02:59 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Dé reden dat ik grootschalige verjaardagen haat. "Gefeliciteerd met het overbuurmeisje van uw kleindochter" waarna je 3 soppende smakken toe krijgt. Bah.
Ik denk eigenlijk niet dat het specifiek te benoemen valt aan welke etiquette je je houdt, aangezien veel dingen als normaal gedrag worden gezien.
Indien een man en vrouw een trap opgaan: eerste de vrouw dan de man. Bij het naar beneden lopen andersom (eerst de man dan de vrouw). (reden: indien een vrouw struikelt kan de man die vrouw opvangen).quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:00 schreef dborhem het volgende:
De basisregels die ik geleerd heb zijn
-duidelijk praten
-altijd een stevige hand geven als je je voorstelt
-in gezelschap matig zijn met eten en drinken dat op tafel staat (ik had neefjes die een hele hand chips namen en het als een varken in een trog opgromden)
-kijk iemand aan als er tegen je gesproken word
-aan tafel mes en vork (ik weet niets van bestekopstellingen enzo.....)
-als iemand die jij kent bij je gezelschap komt staan stel je die voor aan de derde persoon (bv Jan dit is Piet,Piet dit is Jan)
Voor de rest is het logisch,hang niet de botte boer uit en ga geen dingen doen die je thuis doet in VREEMD gezelschap of een serieuze gelegenheid.![]()
Sorry, is andersomquote:Op woensdag 14 februari 2007 14:13 schreef wdn het volgende:
[..]
Indien een man en vrouw een trap opgaan: eerste de vrouw dan de man. Bij het naar beneden lopen andersom (eerst de man dan de vrouw). (reden: indien een vrouw struikelt kan de man die vrouw opvangen).
Aannemen en aanrijken van een jas van een vrouw tijdens het uitgaan.
Hmmm ik moet er nog meer kennen
Hmm doe ik het toch altijd foutquote:Op woensdag 14 februari 2007 14:15 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Sorry, is andersom.
Mannen moeten boven de vrouw lopen. Omdat je anders bij een vrouw onder der rokje/rok/jurk/whatever kan kijken.
Dat vind ik juist overbodig. Ik feliciteer altijd alleen de jarige zelf, zijn ouders en zijn eventuele partner.quote:Op maandag 12 februari 2007 19:52 schreef Locusta het volgende:
Glad I could helpquote:Op woensdag 14 februari 2007 19:44 schreef clumsy_clown het volgende:
Schopje LIF.
Bedankt voor de tip, dat ik daar niet eerder aan gedacht had
Ongebruikt bestek of niet, het is natuurlijk niet correct om met je eigen bestek in een gezamelijke saladeschaal te prikken. Lag er geen bestek naast waarmee me een portie op je bord kon scheppen om te proeven?quote:Op woensdag 14 februari 2007 19:28 schreef vencodark het volgende:
Ik had vandaag weer eens wat. Typisch dat het vandaag gebeurde net een paar dagen na het openen van dit topic.
We gingen vandaag toevallig samen "lunchen". Het was niet speciaal ofzo. Gewoon stokbrood met wat salades etc. in de hal aan tafel bij de ingang. Niets bijzonders verder.
Nu wilde ik van een salade proeven en ik ga met mijn nog ongebruikte mes in het saladebakje en proefde het zo. Ik dacht er niet bij na dat het onfatsoenlijk was aangezien de sfeer op mijn stage gewoon gezellig is en er eigenlijk niet echt naar zulke dingen gekeken wordt...dacht ik.![]()
Ik kreeg van die opmerkingen over messen in bakjes en dan in mijn mond ofzo. Ik was eigenlijk best verbaast. Ben ik nou zo raar en onfatsoenlijk daarin of werd er nou overdreven?
Het is niet dat ik mijn mes al 10 keer in mijn mond ofzo had geschoven want zoals ik zei, het mes was nog ongebruikt.
Vond het echt beetje overtrokken en voelde me op mijn vingers getikt alsof ik een klein kind was.
Nou zeg...![]()
Ja, ergens begrijp ik de gedachten van de mens wel dat zoiets niet netjes is maar ik kan me de laatste keer ook niet herinneren dat ik in gezelschap op deze manier met elkaar at. Ik voelde me er gewoon op mijn gemak en dacht er niet bij na.quote:Op woensdag 14 februari 2007 20:03 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ongebruikt bestek of niet, het is natuurlijk niet correct om met je eigen bestek in een gezamelijke saladeschaal te prikken. Lag er geen bestek naast waarmee me een portie op je bord kon scheppen om te proeven?
Thuis a la, maar in ander gezelschap horen dit soort dingen idd niet.
Snap je wel, hoor, maar bekijk het ook van de andere kant. Zou jij het bijv. prettig vinden om iemand met z'n eigen lepel uit een gezamelijke pan soep te zien lepelen?
HA dank uquote:Op woensdag 14 februari 2007 14:30 schreef Natalie het volgende:
wdn en bleiblei hebben allebei gelijk
Bij het opgaan van de trap gaat de man voor, zodat hij niet onder de rok van de vrouw kan kijken. (Tenzij het een heel steile trap is. Dan wacht de man onderaan de trap tot de vrouw veilig boven is. Mocht ze vallen, dan kan hij haar opvangen)
Bij het afdalen gaat de man ook voor om bovengenoemde valreden.
Leuk, deze regels, maar in de praktijk zijn er natuurlijk ook uitzonderingen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:30 schreef Natalie het volgende:
wdn en bleiblei hebben allebei gelijk
Bij het opgaan van de trap gaat de man voor, zodat hij niet onder de rok van de vrouw kan kijken. (Tenzij het een heel steile trap is. Dan wacht de man onderaan de trap tot de vrouw veilig boven is. Mocht ze vallen, dan kan hij haar opvangen)
Bij het afdalen gaat de man ook voor om bovengenoemde valreden.
Ik vind het eigenlijk ook niet kunnen in die context. Maar dat iemand je hierop aanspreekt in het bijzijn van anderen is ook niet echt beleefd.quote:Op woensdag 14 februari 2007 19:28 schreef vencodark het volgende:
Ik had vandaag weer eens wat. Typisch dat het vandaag gebeurde net een paar dagen na het openen van dit topic.
We gingen vandaag toevallig samen "lunchen". Het was niet speciaal ofzo. Gewoon stokbrood met wat salades etc. in de hal aan tafel bij de ingang. Niets bijzonders verder.
Nu wilde ik van een salade proeven en ik ga met mijn nog ongebruikte mes in het saladebakje en proefde het zo. Ik dacht er niet bij na dat het onfatsoenlijk was aangezien de sfeer op mijn stage gewoon gezellig is en er eigenlijk niet echt naar zulke dingen gekeken wordt...dacht ik.![]()
Ik kreeg van die opmerkingen over messen in bakjes en dan in mijn mond ofzo. Ik was eigenlijk best verbaast. Ben ik nou zo raar en onfatsoenlijk daarin of werd er nou overdreven?
Het is niet dat ik mijn mes al 10 keer in mijn mond ofzo had geschoven want zoals ik zei, het mes was nog ongebruikt.
Vond het echt beetje overtrokken en voelde me op mijn vingers getikt alsof ik een klein kind was.
Nou zeg...![]()
Da's ook een heel andere situatie dan het op- en aflopen van een trapquote:Op donderdag 15 februari 2007 15:39 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Leuk, deze regels, maar in de praktijk zijn er natuurlijk ook uitzonderingen.
Als je binnenkomt in het huis van een vrouw, lijkt het me dat zij je voorgaat. Je bent immers in haar huis, dus zij is degene die je door het huis leidt.
Of verzin ik nu gedragsregels die niet bestaan![]()
Ik ga nu even uit van een situatie waarbij de vrouw in kwestie op een hogere verdieping woont (en je dus een trap op moet).quote:Op donderdag 15 februari 2007 16:40 schreef Natalie het volgende:
[..]
Da's ook een heel andere situatie dan het op- en aflopen van een trap
die vat ik niet helemaalquote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:00 schreef dborhem het volgende:
Als je met een groepje staat te praten en er komt iemand bij staan die jij wel kent, maar de rest van het groepje niet, dan stel je hem voor aan de rest van het groepje.quote:Op donderdag 15 februari 2007 16:55 schreef KingKullWarriorKing het volgende:
[..]
die vat ik niet helemaal
(wel dat je iemand voorsteld, maar wie precies aan wie?)
bij mij zit het er gewoon in van jongs af aan, kost mij nog weinig moeite. Een beetje kennis van verschillende gerechten is ook altijd handig, en weten hoe je het op moet eten. Een scholletje van de graat halen gaat niet goed als je dat nog nooit gedaan hebt, wat weer voor graatjes in je mond zorgt.quote:Op donderdag 15 februari 2007 17:02 schreef Nouk het volgende:
Nou bij ons thuis moeten we er wel erg opletten.
Niet van tafel af tijdens het eten, niet van tafel als anderen nog aan het eten zijn.
Ellebogen van tafel, rug recht, geen pannen of iets pakken van de andere kant van de tafel pakken, dan gewoon aan je buurman vragen, dat soort zaken.
Ik vond het allemaal heel vermoeiend, maar in gezelschap waar je je netjes moet gedragen weet je nu wel hoe het hoort.
Same here, ben er nog dagellijks blij mee. Klinkt misschien stom, maar het is wel zo. Weet gewoon goed hoe ik me moet gedragen. Mijn vriend zegt ook wel eens tijdens het eten: "Sorry, ik wil niet meer, ik zit vol." Dat vind ik, door mijn opvoeding, ook echt raar. Dan zeg ik dat ik voldaan ben. Vroeger zei ik als ik bij een vriendinnetje weg ging ook de ouder(s) gedag en bedankte hen daar ik daar mocht komen. Net zoals ik in een winkel mensen bedank en goededag zeg.quote:Op donderdag 15 februari 2007 17:02 schreef Nouk het volgende:
Nou bij ons thuis moeten we er wel erg opletten.
Niet van tafel af tijdens het eten, niet van tafel als anderen nog aan het eten zijn.
Ellebogen van tafel, rug recht, geen pannen of iets pakken van de andere kant van de tafel pakken, dan gewoon aan je buurman vragen, dat soort zaken.
Ik vond het allemaal heel vermoeiend, maar in gezelschap waar je je netjes moet gedragen weet je nu wel hoe het hoort.
http://www.hetblauweboekje.nl/quote:Op donderdag 15 februari 2007 10:55 schreef mister_popcorn het volgende:
het blauwe boekje dames en heren
Precies. Mijn ouders vinden het ook echt raar als mensen binnenkomen en ze niet even normaal hallo en doei zeggen, of zich voorstellen, wel zo terecht eigenlijk. Toch is het wel zo dat veel mensen dat niet hebben geleerd en dan denk ik ook bij mezelf "Zeg nou ff gedag!".quote:Op donderdag 15 februari 2007 20:11 schreef seeya_40 het volgende:
[..]
Vroeger zei ik als ik bij een vriendinnetje weg ging ook de ouder(s) gedag en bedankte hen daar ik daar mocht komen. Net zoals ik in een winkel mensen bedank en goededag zeg.
Chapeau!, Zo weinig mensen doen dat en ik vind het zo onbeschoft!quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:00 schreef dborhem het volgende:
Eh,open deur misschien,maar dat ik het DOE of NIET gedaan word door andere mensen?quote:Op donderdag 15 februari 2007 23:55 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
en ik vind het zo onbeschoft!
Dat doe ik ook altijd. Laatst bij een jonge vrouw met een grote kinderwagen. Was op het station en zaten in het hokje. Dus ik hou die deur voor haar open en laat haar voorgaan. Maar toen ze half buiten stond (en ik er dus nog niet doorkon) ging ze nog uitgebreid het dekentje in de wagen goedleggen. Toen had ik eigenlijk zoiets van...quote:Op donderdag 1 maart 2007 12:54 schreef jehoeroen het volgende:
Wat ik hier ook nog niet gezien heb is zoiets simpels als de deur open houden voor iemand.
Van mij hoef je niet uren bij de deur te bljven staan en iedereen binnen te laten maar ik vind het altijd wel fijn als ik niet de deur in mijn gezicht krijg als ik ergens binnenkom omdat mijn voorganger zonder omkijken de deur weer dicht zwaait.
Of de deur open houden voor bjvoorbeeld iemand met een kinderwagen, of een rolstoel...
Dat herken ik wel ja. Had vorige week zoiets. Mijn zus was 3 weken geleden verjaard en nu kwamen er nog 2 kennissen. Dus ik zat eerst tijdje boven en kwam later naar beneden. Zeg gedag door gewoon goedeavond te zeggen enz. Pak een stoel en ga erbij zitten. Pas 10 min. later dacht ik ineens: Shit, had ik niet even naar ze toe moeten gaan en ze een hand geven (hun de kans geven mij te feliciteren met de verjaardag nog van mijn zus). Maar zoals jij ook zegt, zo stom om dat later te doen en ongemakkelijk voelen. Om 1 of andere reden was ik het vergeten ofzo.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 16:52 schreef Lollifant het volgende:
Vorig jaar had ik een verjaardag van mijn schoonzusje, een bbq. Nou ben ik daar niet echt een liefhebber van (vegetarier), maar goed, dat is verder niet echt een probleem ofzo. Maar op 1 of andere manier heb ik alleen haar gefeliciteerd, en ben daarna gewoon gaan zitten. Later dacht ik 'shit ik heb haar ouders en zussen helemaal niet begroet' maar ja om na een half uur ineens op te staan en een hand te geven is ook zo debiel. Ik heb me de hele avond erg ongemakkelijk gevoeld, en ik voel me nog steeds stom daardoor.
Ja ik dus ook, echt stom!quote:Op zaterdag 3 maart 2007 16:55 schreef vencodark het volgende:
[..]
Om 1 of andere reden was ik het vergeten ofzo.![]()
Is wel zo maar eigenlijk heb ik zoiets van dat iedereen weleens wat vergeet. Ook fatsoensnormen. Tuurlijk zitten bepaalde dingen in je vast gekoekt maar doordat je met je gedachte ergens anders zit kan je weleens dergelijke handelingen vergeten of je vergissen. ZOu eigenlijk niet eens moeten zijn om je te schamen o.i.d.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 17:11 schreef Lollifant het volgende:
[..]
Ja ik dus ook, echt stom!![]()
Ik vind het ook nu al erg dat ik er dit jaar weer heen ga, en dat ik dan opeens wel iedereen een hand geef. Die mensen zullen ook wel denken...
Ja daar heb je wel gelijk in ja. Waarschijnlijk weten zij het niet eens meer (hopelijkquote:Op zaterdag 3 maart 2007 17:18 schreef vencodark het volgende:
[..]
Is wel zo maar eigenlijk heb ik zoiets van dat iedereen weleens wat vergeet. Ook fatsoensnormen. Tuurlijk zitten bepaalde dingen in je vast gekoekt maar doordat je met je gedachte ergens anders zit kan je weleens dergelijke handelingen vergeten of je vergissen. ZOu eigenlijk niet eens moeten zijn om je te schamen o.i.d.![]()
Klopt, ligt erg aan de mensen. Deze kennissen zijn er bij elke verjaardag en hartstikke lieve en leuke mensen. Die zouden niet denken van: pff wat een onbeleefde meid is dat toch. Grmbl grmbl.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 17:34 schreef Lollifant het volgende:
[..]
Ja daar heb je wel gelijk in ja. Waarschijnlijk weten zij het niet eens meer (hopelijk)
Het ligt er ook wel een beetje aan wie het zijn. Die schoonfamilie is heel hartelijk, en echte zoeners. Toen ik ze voor het eerst ontmoette werd ik al meteen platgezoend door de ouders, zussen en tantes. (bij binnenkomst én toen ik weer wegging).
Daardoor voelde ik me na die bqq ook wel een beetje schuldig, alsof ik ze genegeerd had ofzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |