abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46169934
quote:
Pvda-senator wil Irak-onderzoek

HILVERSUM (ANP) - Vertrekkend Eerste Kamerlid Erik Jurgens (PvdA) wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de manier waarop Nederland betrokken is geraakt bij de oorlog in Irak. Dit zei hij in Netwerk.

In het tv-programma zei Jurgens vrijdagavond dat het onderzoek uitgevoerd kan worden door het Nederlands Instituut voor Oorlogs Documentatie (NIOD). Als de regering dit weigert, lijkt dat op toedekking van iets dat we niet mogen weten, aldus Jurgens.

Het nieuwe kabinet, met daarin de PvdA, wil geen onderzoek laten doen naar de besluitvorming rond de politieke steun die in 2003 werd gegeven aan de Amerikaanse aanval op Irak. In de oppositie heeft de PvdA verschillende keren gevraagd om een onderzoek. Met name het CDA heeft tijdens de formatiebesprekingen een onderzoek geblokkeerd.

Jurgens, die niet herkiesbaar is in de Eerste Kamer, wees erop dat de fracties in de Eerste Kamer niet gebonden zijn aan het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie. De Eerste Kamer zou in een nieuwe samenstelling kunnen besluiten tot een parlementair onderzoek, aldus Jurgens.
Gisteren was PvdA-coryfee Klaas de Vries aanwezig bij Pauw en Witteman. Ondanks zijn lage positie op de kandidatenlijst voor de Eerste Kamer heeft de media-aandacht daarover gezorgd dat de Vries nu toch weer kans maakt op een zetel in de Senaat.
Klaas de Vries heeft zich gisteren in navolging van Erik Jurgens uitgesproken over het instellen van een onderzoek naar de besluitvorming rond de politieke steun aan het unilaterale optreden van de Amerikanen. Met een veranderende samenstelling van de Eerste Kamer (na de verkiezingen van de Provinciale Staten) is het niet ongeloofwaardig, dat waar het regeerakkoord vaststelt dat deze kabinetsperiode geen Kamermeerderheid behaald gaat worden voor zo’n onderzoek, de Senaat de instrumenten ter hand neemt een parlementair onderzoek in te stellen.
Het Irak-onderzoek is na de presentatie van het regeerakkoord beslist niet nu al van de baan.

Ik vraag me af of er een onderzoek naar de besluitvorming van politieke steun moet komen én als dat nodig blijkt welke specifieke details onderzocht moeten gaan worden, waar nu nog vragen over zijn en de regering in het verband van de informatievoorziening in gebreke is gebleven.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 13:21:55 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_46169989
Dat onderzoek moet er zeker komen. Niet alleen voor nu, maar ook voor later. Het voorkomt dat er later teveel in het duister wordt getast door historici. Voor nu: Ik wil wel weten waarom het nodig is, dat er Nederlanders de puinhopen in Irak moesten gaan opruimen (en in het verlengde daarvan, in Afghanistan). Ik denk namelijk, dat de regering zeer zeker niet open is geweest over de redenen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_46170124
Mijn persoonlijke mening is dat ik een onderzoek niet nodig acht, omdat:

• De verantwoordelijke ministers zijn al door de Tweede Kamer in debatten ter verantwoording geroepen en ook minister-president Balkenende heeft destijds meerdere malen uiteengezet hoe het besluit tot stand is gekomen.
  • De formulering destijds ‘politiek steun geen militaire steun’ veronderstelt een zorgvuldige afweging die mijn inziens nu nog houdbaar is. Niet op het laatste plaats, omdat in internationale politiek het volstrekt normaal is steun of afkeer te uiten.
  • Het argument van Nederland tot het besluit te komen was het niet nakomen van resolutie 1441 en niet de relatie tot al-Qaeda of het vinden van massavernietigingswapens. Daarbij wil ik wel opmerken dat het Non-proliferatieverdrag niet enkel gericht is op hardware, maar ook de software en kennis.
  • Een onderzoek naar de werking van de AIVD is onzinnig, omdat het al vaststaat dat zij een analyse baseerde op inlichtingen uit tweede hand, aangezien Nederland toentertijd geen spionnen of informanten ter plekke tot haar beschikking had.
  • If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
      zaterdag 10 februari 2007 @ 13:30:31 #4
    66444 Lord_Vetinari
    pi_46170196
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 13:27 schreef damian5700 het volgende:
    Mijn persoonlijke mening is dat ik een onderzoek niet nodig acht, omdat:

• De verantwoordelijke ministers zijn al door de Tweede Kamer in debatten ter verantwoording geroepen en ook minister-president Balkenende heeft destijds meerdere malen uiteengezet hoe het besluit tot stand is gekomen.
  • Gezien de record van het Kabinet op het gebied van 'het spreken van de waarheid in de Tweede kamer' lijkt me dat een reden te meer om een onafhankelijk onderzoek in te stellen.
    quote:
  • De formulering destijds ‘politiek steun geen militaire steun’ veronderstelt een zorgvuldige afweging die mijn inziens nu nog houdbaar is. Niet op het laatste plaats, omdat in internationale politiek het volstrekt normaal is steun of afkeer te uiten.
  • En daarom hebben er maanden militairen in Irak gezeten? Vreemde vorm van politieke steun.
    quote:
  • Het argument van Nederland tot het besluit te komen was het niet nakomen van resolutie 1441
  • In 1441 wordt oorlog pas gesanctioneerd na akkoord door alle leden van de SC. De VS heeft echter op eigen houtje, en voordat er over gesproken was, de militaire optie genomen. nJ eberoepen op 1441 is dus een drogreden.
    pi_46170489
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 13:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Gezien de record van het Kabinet op het gebied van 'het spreken van de waarheid in de Tweede kamer' lijkt me dat een reden te meer om een onafhankelijk onderzoek in te stellen.
    [..]

En daarom hebben er maanden militairen in Irak gezeten? Vreemde vorm van politieke steun.
    [..]

In 1441 wordt oorlog pas gesanctioneerd na akkoord door alle leden van de SC. De VS heeft echter op eigen houtje, en voordat er over gesproken was, de militaire optie genomen. nJ eberoepen op 1441 is dus een drogreden.
    Het onderzoek zal gaan over de besluitvorming van het demissionair kabinet rond de politieke steun die gegeven is aan de acties van de Britten en Amerikanen.
    Jij denkt dat het onderzoek ook de militaire steun wil onderzoeken?

Ik beroep me niet op resolutie 1441, maar de regering. Dat is immers telkens haar uitleg gweest in de diverse Kamerdebatten. Ik ben het daarmee eens ook omdat dit ook immer consistent de argumentatie vormt.
    If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
    pi_46170656
    Ik zie echt niets in dat onderzoek. Oude koeien moet je lekker in de sloot laten.
    Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
    [quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
    Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
      zondag 11 februari 2007 @ 17:09:58 #7
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46209129
    Het punt is niet zozeer de militaire steun aan de bezetting van Irak, deze vond onder VN-mandaat plaats, maar de politieke steun zoals door Balkenende uitgesproken vlak nadat de oorlog begonnen was. Hij zou 'onomstotelijke bewijzen' van Irak's WMD-programma onder ogen hebben gehad .
    En wat was later ook alweer de reden om van een onderzoek af te zien? "Dat kost alleen maar tijd en geld" Dat zij geloven dat wij die smoes geloven, onvoorstelbaar.
    The End Times are wild
      zondag 11 februari 2007 @ 17:13:01 #8
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_46209239
    Wat een onzin zo'n onderzoek.
    What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
    - Oriana Fallaci 1929-2006
      zondag 11 februari 2007 @ 17:13:56 #9
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46209263
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 17:13 schreef PJORourke het volgende:
    Wat een onzin zo'n onderzoek.
    Waarom zou je überhaubt iets onderzoeken? Je kunt onze machthebbers toch ook gewoon op hun woord geloven?
    The End Times are wild
      zondag 11 februari 2007 @ 17:41:34 #10
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_46210342
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 17:13 schreef LXIV het volgende:
    Waarom zou je überhaubt iets onderzoeken? Je kunt onze machthebbers toch ook gewoon op hun woord geloven?
    Het is een politiek spelletje. Gelijk proberen te halen achteraf. Verspilling van tijd, geld en energie.
      zondag 11 februari 2007 @ 17:45:25 #11
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46210478
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 17:41 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het is een politiek spelletje. Gelijk proberen te halen achteraf. Verspilling van tijd, geld en energie.
    Een heel kleine investering in tijd, geld of energie wanneer je het tegen willekeurig wat dan ook wat onze regering doet afzet. Dat kan het punt niet zijn.
    Het nut van iemand achteraf verantwoording te laten afleggen is dat hij de volgende keer minder gemakkelijk een besluit neemt. Laat je de boel maar waaien onder het mom van 'gedane zaken nemen geen keer', geef je politici eigenlijk een vrijbrief om maar precies te doen wat hen goeddunkt.
    The End Times are wild
      zondag 11 februari 2007 @ 17:47:27 #12
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_46210540
    Het gaat nergens over. Politieke steun voor iets dat zonder onze steun ook wel gebeurd zou zijn.
      zondag 11 februari 2007 @ 17:52:05 #13
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46210672
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 17:47 schreef PJORourke het volgende:
    Het gaat nergens over. Politieke steun voor iets dat zonder onze steun ook wel gebeurd zou zijn.
    Is je punt nu dat zo een onderzoek 'teveel geld' kost, of dat het toezeggen van politieke steun uiteindelijk geen verschil maakt?
    The End Times are wild
      zondag 11 februari 2007 @ 17:54:11 #14
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_46210740
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 17:52 schreef LXIV het volgende:
    Is je punt nu dat zo een onderzoek 'teveel geld' kost, of dat het toezeggen van politieke steun uiteindelijk geen verschil maakt?
    Mijn punt is dat het muggenzifterij op de vierkante politieke millimeter is, om achteraf gelijk te kunnen halen over iets dat zonder ons ook was gebeurd en dat alle tijd en geld veel zinvoller besteed kunnen worden.
      zondag 11 februari 2007 @ 17:58:11 #15
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_46210868
    Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom dit onderzoek überhaupt nodig is. Kan iemand dat even uitleggen? Zijn er nu al sterke aanwijzingen dat er zaken gebeurd zijn die absoluut niet door de beugel kunnen? Of probeert men zulke aanwijzingen alsnog te vinden, om op die manier alsnog achteraf het gelijk te halen, zoals PJO hierboven ook zegt?

In dat laatste geval kun je overal wel een onderzoek over openen. Je zult in zo'n geval altijd wel wat vinden dat niet helemaal in de haak is. En als je niks vindt, nou, dan open je gewoon nog een onderzoek, net zolang totdat je wel wat vindt. Dit lijkt me toch niet de bedoeling.
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
      zondag 11 februari 2007 @ 17:59:47 #16
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46210930
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 17:54 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Mijn punt is dat het muggenzifterij op de vierkante politieke millimeter is, om achteraf gelijk te kunnen halen over iets dat zonder ons ook was gebeurd en dat alle tijd en geld veel zinvoller besteed kunnen worden.
    Een op valse gronden begonnen illegale oorlog, die een land half verwoest heeft, honderdduizenden levens gekost heeft, miljoenen vluchtelingen heeft voortgebracht en vele miljarden dollars verslonden heeft noem ik geen muggenzifterij op de vierkante millimeter. Dat noem ik een catastrophe van ongekende omvang, waarvoor de betrokkenen tot verantwoording geroepen worden. Kostte wat kost.
    Wanneer het bovengenoemde mag kosten om Saddam voor 'het gerecht' te brengen, waarom dan niet een paar euro voor een onderzoek naar de toedracht en de geleverde politieke steun?
    The End Times are wild
      zondag 11 februari 2007 @ 18:06:05 #17
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_46211112
    quote:
    In het tv-programma zei Jurgens vrijdagavond dat het onderzoek uitgevoerd kan worden door het Nederlands Instituut voor Oorlogs Documentatie (NIOD). Als de regering dit weigert, lijkt dat op toedekking van iets dat we niet mogen weten, aldus Jurgens.
    Dit ook. Pure chantage.

De PvdA bepaalt zoals gewoonlijk wel weer even wie, hoe en wat, en als de regering niet mee wil werken dan is zij dus bij voorbaat al fout.
      zondag 11 februari 2007 @ 18:06:37 #18
    66444 Lord_Vetinari
    pi_46211127
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 13:42 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik beroep me niet op resolutie 1441, maar de regering. Dat is immers telkens haar uitleg gweest in de diverse Kamerdebatten. Ik ben het daarmee eens ook omdat dit ook immer consistent de argumentatie vormt.
    Reden te meer om het te onderzoeken. Waarom was men niet op de hoogte van de beperking van 1441?
      zondag 11 februari 2007 @ 18:06:39 #19
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_46211128
    Wat schieten we er mee op, behalve dat de politieke felheid van links, zoals jij die ook weer etaleert, met alle versleten cliches van dien, weer een podium krijgt?
      zondag 11 februari 2007 @ 18:07:27 #20
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_46211160
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 18:06 schreef Lemmeb het volgende:
    Dit ook. Pure chantage.

De PvdA bepaalt zoals gewoonlijk wel weer even wie, hoe en wat, en als de regering niet mee wil werken dan is zij dus bij voorbaat al fout.
    Alleen lijkt Jurgens nog niet te begrijpen dat de PvdA ook in de regering zit.
      zondag 11 februari 2007 @ 18:07:41 #21
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46211167
    quote:

[..]

Dit ook. Pure chantage.

De PVDA is ondertussen bijna de regering!
    The End Times are wild
      zondag 11 februari 2007 @ 18:10:24 #22
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_46211238
    Wie zijn de nieuwe ministers van defensie en BuZa? PvdA'ers?
      zondag 11 februari 2007 @ 18:10:25 #23
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46211240
    quote:

[..]

Dit ook. Pure chantage.

Dat Balkenende zélf beslist over het wel of niet doorgaan van een onderzoek naar zíjn eventuele misstappen of fouten lijkt me bij voorbaat chantage.

Net of een verdachte zélf even mag bepalen of er een justitieel onderzoek naar een misdrijf mag worden ingesteld...
    "Doe maar niet, er gaat al geld genoeg naar het Openbaar Ministerie"
    The End Times are wild
      zondag 11 februari 2007 @ 18:12:09 #24
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_46211285
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 18:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat Balkenende zélf beslist over het wel of niet doorgaan van een onderzoek naar zíjn eventuele misstappen of fouten lijkt me bij voorbaat chantage.

Net of een verdachte zélf even mag bepalen of er een justitieel onderzoek naar een misdrijf mag worden ingesteld...
    "Doe maar niet, er gaat al geld genoeg naar het Openbaar Ministerie"
    Er is helemaal nog niemand ergens van verdacht. Dat is nu net het hele punt.
      zondag 11 februari 2007 @ 18:13:14 #25
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46211314
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 18:12 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Er is helemaal nog niemand ergens van verdacht. Dat is nu net het hele punt.
    M-E-T-A-F-O-O-R!
    The End Times are wild
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')