Gisteren was PvdA-coryfee Klaas de Vries aanwezig bij Pauw en Witteman. Ondanks zijn lage positie op de kandidatenlijst voor de Eerste Kamer heeft de media-aandacht daarover gezorgd dat de Vries nu toch weer kans maakt op een zetel in de Senaat.quote:Pvda-senator wil Irak-onderzoek
HILVERSUM (ANP) - Vertrekkend Eerste Kamerlid Erik Jurgens (PvdA) wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de manier waarop Nederland betrokken is geraakt bij de oorlog in Irak. Dit zei hij in Netwerk.
In het tv-programma zei Jurgens vrijdagavond dat het onderzoek uitgevoerd kan worden door het Nederlands Instituut voor Oorlogs Documentatie (NIOD). Als de regering dit weigert, lijkt dat op toedekking van iets dat we niet mogen weten, aldus Jurgens.
Het nieuwe kabinet, met daarin de PvdA, wil geen onderzoek laten doen naar de besluitvorming rond de politieke steun die in 2003 werd gegeven aan de Amerikaanse aanval op Irak. In de oppositie heeft de PvdA verschillende keren gevraagd om een onderzoek. Met name het CDA heeft tijdens de formatiebesprekingen een onderzoek geblokkeerd.
Jurgens, die niet herkiesbaar is in de Eerste Kamer, wees erop dat de fracties in de Eerste Kamer niet gebonden zijn aan het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie. De Eerste Kamer zou in een nieuwe samenstelling kunnen besluiten tot een parlementair onderzoek, aldus Jurgens.
Gezien de record van het Kabinet op het gebied van 'het spreken van de waarheid in de Tweede kamer' lijkt me dat een reden te meer om een onafhankelijk onderzoek in te stellen.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 13:27 schreef damian5700 het volgende:
Mijn persoonlijke mening is dat ik een onderzoek niet nodig acht, omdat:De verantwoordelijke ministers zijn al door de Tweede Kamer in debatten ter verantwoording geroepen en ook minister-president Balkenende heeft destijds meerdere malen uiteengezet hoe het besluit tot stand is gekomen.
En daarom hebben er maanden militairen in Irak gezeten? Vreemde vorm van politieke steun.quote:De formulering destijds ‘politiek steun geen militaire steun’ veronderstelt een zorgvuldige afweging die mijn inziens nu nog houdbaar is. Niet op het laatste plaats, omdat in internationale politiek het volstrekt normaal is steun of afkeer te uiten.
In 1441 wordt oorlog pas gesanctioneerd na akkoord door alle leden van de SC. De VS heeft echter op eigen houtje, en voordat er over gesproken was, de militaire optie genomen. nJ eberoepen op 1441 is dus een drogreden.quote:Het argument van Nederland tot het besluit te komen was het niet nakomen van resolutie 1441
Het onderzoek zal gaan over de besluitvorming van het demissionair kabinet rond de politieke steun die gegeven is aan de acties van de Britten en Amerikanen.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 13:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Gezien de record van het Kabinet op het gebied van 'het spreken van de waarheid in de Tweede kamer' lijkt me dat een reden te meer om een onafhankelijk onderzoek in te stellen.
[..]
En daarom hebben er maanden militairen in Irak gezeten? Vreemde vorm van politieke steun.
[..]
In 1441 wordt oorlog pas gesanctioneerd na akkoord door alle leden van de SC. De VS heeft echter op eigen houtje, en voordat er over gesproken was, de militaire optie genomen. nJ eberoepen op 1441 is dus een drogreden.
Waarom zou je überhaubt iets onderzoeken? Je kunt onze machthebbers toch ook gewoon op hun woord geloven?quote:Op zondag 11 februari 2007 17:13 schreef PJORourke het volgende:
Wat een onzin zo'n onderzoek.
Het is een politiek spelletje. Gelijk proberen te halen achteraf. Verspilling van tijd, geld en energie.quote:Op zondag 11 februari 2007 17:13 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou je überhaubt iets onderzoeken? Je kunt onze machthebbers toch ook gewoon op hun woord geloven?
Een heel kleine investering in tijd, geld of energie wanneer je het tegen willekeurig wat dan ook wat onze regering doet afzet. Dat kan het punt niet zijn.quote:Op zondag 11 februari 2007 17:41 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is een politiek spelletje. Gelijk proberen te halen achteraf. Verspilling van tijd, geld en energie.
Is je punt nu dat zo een onderzoek 'teveel geld' kost, of dat het toezeggen van politieke steun uiteindelijk geen verschil maakt?quote:Op zondag 11 februari 2007 17:47 schreef PJORourke het volgende:
Het gaat nergens over. Politieke steun voor iets dat zonder onze steun ook wel gebeurd zou zijn.
Mijn punt is dat het muggenzifterij op de vierkante politieke millimeter is, om achteraf gelijk te kunnen halen over iets dat zonder ons ook was gebeurd en dat alle tijd en geld veel zinvoller besteed kunnen worden.quote:Op zondag 11 februari 2007 17:52 schreef LXIV het volgende:
Is je punt nu dat zo een onderzoek 'teveel geld' kost, of dat het toezeggen van politieke steun uiteindelijk geen verschil maakt?
Een op valse gronden begonnen illegale oorlog, die een land half verwoest heeft, honderdduizenden levens gekost heeft, miljoenen vluchtelingen heeft voortgebracht en vele miljarden dollars verslonden heeft noem ik geen muggenzifterij op de vierkante millimeter. Dat noem ik een catastrophe van ongekende omvang, waarvoor de betrokkenen tot verantwoording geroepen worden. Kostte wat kost.quote:Op zondag 11 februari 2007 17:54 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het muggenzifterij op de vierkante politieke millimeter is, om achteraf gelijk te kunnen halen over iets dat zonder ons ook was gebeurd en dat alle tijd en geld veel zinvoller besteed kunnen worden.
Dit ook. Pure chantage.quote:In het tv-programma zei Jurgens vrijdagavond dat het onderzoek uitgevoerd kan worden door het Nederlands Instituut voor Oorlogs Documentatie (NIOD). Als de regering dit weigert, lijkt dat op toedekking van iets dat we niet mogen weten, aldus Jurgens.
Reden te meer om het te onderzoeken. Waarom was men niet op de hoogte van de beperking van 1441?quote:Op zaterdag 10 februari 2007 13:42 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik beroep me niet op resolutie 1441, maar de regering. Dat is immers telkens haar uitleg gweest in de diverse Kamerdebatten. Ik ben het daarmee eens ook omdat dit ook immer consistent de argumentatie vormt.
Alleen lijkt Jurgens nog niet te begrijpen dat de PvdA ook in de regering zit.quote:Op zondag 11 februari 2007 18:06 schreef Lemmeb het volgende:
Dit ook. Pure chantage.
De PvdA bepaalt zoals gewoonlijk wel weer even wie, hoe en wat, en als de regering niet mee wil werken dan is zij dus bij voorbaat al fout.
De PVDA is ondertussen bijna de regering!quote:Op zondag 11 februari 2007 18:06 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dit ook. Pure chantage.
De PvdA bepaalt zoals gewoonlijk wel weer even wie, hoe en wat, en als de regering niet mee wil werken dan is zij dus bij voorbaat al fout.
Dat Balkenende zélf beslist over het wel of niet doorgaan van een onderzoek naar zíjn eventuele misstappen of fouten lijkt me bij voorbaat chantage.quote:Op zondag 11 februari 2007 18:06 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dit ook. Pure chantage.
Er is helemaal nog niemand ergens van verdacht. Dat is nu net het hele punt.quote:Op zondag 11 februari 2007 18:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat Balkenende zélf beslist over het wel of niet doorgaan van een onderzoek naar zíjn eventuele misstappen of fouten lijkt me bij voorbaat chantage.
Net of een verdachte zélf even mag bepalen of er een justitieel onderzoek naar een misdrijf mag worden ingesteld...
"Doe maar niet, er gaat al geld genoeg naar het Openbaar Ministerie"
M-E-T-A-F-O-O-R!quote:Op zondag 11 februari 2007 18:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Er is helemaal nog niemand ergens van verdacht. Dat is nu net het hele punt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |