quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 03:48 schreef ooge het volgende:Wat je zegt is waar soylent, echter tinnitus is behoorlijk moeilijk te negeren waarneer je er in hogere mate last van hebt.
Aan prikkels van buiten af wen je inderdaad automatisch (bijv een tikkende klok hoor je niet meer, op en duur wen je eraan en filteren je hersens deze zinloze informatie voor je weg).
Klopt ooge. Ik moet er ook nog aan wennen hoor. Het is sinds een jaartje erger, echt lekker is het nog niet, maar overdag gaat het gewoon standaard goed nu. 's Nachts zet ik een radiootje aan op FM ruis, dat zorgt voor wat contrast.
quote:
Echter serieuze tinnitus wordt (zegt men, de doktoren) veroorzaakt omdat je haarcellen in je binnenoor afgebroken en beschadigt zijn, je gehoorzenuw geeft dan geluiden door omdat hij geen reactie krijgt van de haarcellen.
omdat dit signaal direct in je hersens wordt geproduceert en niet van buitenaf komt is het moeilijk te negeren, zeker bij stress en angst.
Het verschil tussen iets wel kunnen negeren en niet kunnen negeren, zit hem niet in het mechanisme of de oorsprong. Het is moeilijker te negeren, omdat je er een negatieve emotie aan verbindt. Het gehoor van de mens is een ontzettend gevoelig systeem. Wanneer er ook maar het kleinste hoorbaar is dat ons bang maakt, dan kunnen de hersenen dat extreem uitvergroten. In de natuur hadden we dit nodig om te overleven, en die systemen zitten er nog steeds. Maar dit heeft ook een andere kant: als je de reactie - en - later - de emotie weet te beperken, dan zal het uiteindelijk in de achtergrond kunnen verdwijnen en een zinloze prikkel worden. Zeker als je er erg van baalt, is dit een proces dat soms lang kan duren. Er zijn wel therapieen om hierbij te helpen, zoals cognitieve gedragstherapie en TRT (Tinnitus Retraining Therapy).
quote:
ik wil dus iedereen die dit herkent waarschuwen erg zuinig op hun oren te zijn !!!
Dat ben ik helemaal met je eens!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel