abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46164120
Als je in een totaal stille ruimte zit (bijv. slaapkamer), dus je hoor ook geen natuurlijke geluiden zoals het suizen van de wint, de ventilator van een computer (oke onnatuurlijk) etc. maar totale absolute stilte. Mensen in de stad kunnen dit misschien niet voorstellen?

Hoor je dan helemaal niets? of hoor je dan altijd een bepaalde achtergrond ruis/gepiep/etc.

Ik hoor namelijk altijd een soort pieptoon/onderwater geluid. Ik heb dan ook een lichte gehoorsbeschadiging. Maar vele mensen schijnen dit te hebben. dit loop je namelijk al op na enkele bezoeken aan een discotheek, radio te hard in auto, concert, luid electrische gereedschap en andere onnatuurlijke geluiden.

Nadat ik een verkoudheidje had opgelopen (ooronsteking die je niet als pijn voelt) hoorde ik een hoge pieptoon op een nivea dat je er overdag geen last van had (maar hem wel hoorde als het redelijk stil was) maar s'avond er bijna niet van kon slapen. gelukkig is het bijna geheel over gegaan.

Maar ik kan het nog steeds horen (gelukkig is het niet storend en kan ik er mee leven), ik vraag me dus af of dit enigsinds ongewoon is of dat het veel voorkoment is. of dat mijn gehoor toch werkelijk ongewoon is beschadigt.

ik kan me eigenlijk niet meer herinneren hoe absolute stilte 'klinkt' bestaat het eigenlijk wel?
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_46164145
absolute stilte bestaan wel degelijk. Veel mensen horen het niet net zoals jij vanwege een gehoorbeschadiging of omdat ze in de stad wonen. Soms hoor je het ook niet omdat je je bloedsomloop hoort.

Vanavond had ik nog absolute stilte toen ik van mijn ouders afkwam en het was echt overweldigend, op het eerste moment even eng maar daarna overweldigend
  zaterdag 10 februari 2007 @ 03:32:27 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_46164210
Wat je hebt is een hele lichte tinnitus (oorsuizen). Ik heb dit wat zwaarder, d.w.z. ik hoor het ook als er wel omgevingsgeluid is. Pas op je oren, dus oordoppen bij concerten enzo. Ik had het ook heel licht maar door verdere gehoorbeschadiging is 't nu best wel vervelend (het went wel, maar toch).

't Is een normale reactie van het brein op een gebrek aan geluidsinvoer in een bepaald frequentiegebied. Het is een veel voorkomend verschijnsel bij een gehoorbeschadiging.

Er is in 1953 een onderzoek gedaan (Heller) waaruit bleek dat, in een extreem stille omgeving (geluidsdichte studio), meer dan 90% van de - gezonde - proefpersonen een tinnitus-geluid kon waarnemen. Dus: ja, als je het maar stil genoeg maakt, dan komt dit 'geluid van het brein' bij vrijwel iedereen naar voren. Maar de meeste mensen, die nooit in zulke extreem stille ruimtes verblijven, nemen normaal gesproken geen tinnitus waar.

Ik weet ook niet meer hoe stilte echt klinkt, maar op een gegeven moment wordt dit gewoon je nieuwe stilte en weet je niet meer anders. Net zoals je altijd je trui of je broek of de stoel waar je op zit voelt, het is er altijd, als je er op let kun je het gevoel beschrijven, maar je bent er niet mee bezig, het zijn gewoon zinloze prikkels. En het brein kan dat na verloop van tijd erg goed uitfilteren. Mensen die een tijdje naast het spoor wonen nemen de treinen meestal ook niet meer waar.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_46164335
Wat je zegt is waar soylent, echter tinnitus is behoorlijk moeilijk te negeren waarneer je er in hogere mate last van hebt.
Aan prikkels van buiten af wen je inderdaad automatisch (bijv een tikkende klok hoor je niet meer, op en duur wen je eraan en filteren je hersens deze zinloze informatie voor je weg).

Echter serieuze tinnitus wordt (zegt men, de doktoren) veroorzaakt omdat je haarcellen in je binnenoor afgebroken en beschadigt zijn, je gehoorzenuw geeft dan geluiden door omdat hij geen reactie krijgt van de haarcellen.

omdat dit signaal direct in je hersens wordt geproduceert en niet van buitenaf komt is het moeilijk te negeren, zeker bij stress en angst.

ik wil dus iedereen die dit herkent waarschuwen erg zuinig op hun oren te zijn !!!
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_46164389
tijdens oud en nieuw jaartje of 6 geleden heb ik ook een eeuwige pieptoon mogen ontvangen. klootzak die een rotje naar me toegooide, knalde 20 cm van me oor af. sinds die dag een pieptoon.

ik hoor nog wel goed, maar absolute stilte zal het nooit meer worden.

Als je er niet aan denkt is het er niet. Ga je jezelf er aan ergeren kan het een serieus probleem worden.
^_
  zaterdag 10 februari 2007 @ 04:08:59 #6
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_46164464
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 03:48 schreef ooge het volgende:
Wat je zegt is waar soylent, echter tinnitus is behoorlijk moeilijk te negeren waarneer je er in hogere mate last van hebt.
Aan prikkels van buiten af wen je inderdaad automatisch (bijv een tikkende klok hoor je niet meer, op en duur wen je eraan en filteren je hersens deze zinloze informatie voor je weg).
Klopt ooge. Ik moet er ook nog aan wennen hoor. Het is sinds een jaartje erger, echt lekker is het nog niet, maar overdag gaat het gewoon standaard goed nu. 's Nachts zet ik een radiootje aan op FM ruis, dat zorgt voor wat contrast.
quote:
Echter serieuze tinnitus wordt (zegt men, de doktoren) veroorzaakt omdat je haarcellen in je binnenoor afgebroken en beschadigt zijn, je gehoorzenuw geeft dan geluiden door omdat hij geen reactie krijgt van de haarcellen.

omdat dit signaal direct in je hersens wordt geproduceert en niet van buitenaf komt is het moeilijk te negeren, zeker bij stress en angst.
Het verschil tussen iets wel kunnen negeren en niet kunnen negeren, zit hem niet in het mechanisme of de oorsprong. Het is moeilijker te negeren, omdat je er een negatieve emotie aan verbindt. Het gehoor van de mens is een ontzettend gevoelig systeem. Wanneer er ook maar het kleinste hoorbaar is dat ons bang maakt, dan kunnen de hersenen dat extreem uitvergroten. In de natuur hadden we dit nodig om te overleven, en die systemen zitten er nog steeds. Maar dit heeft ook een andere kant: als je de reactie - en - later - de emotie weet te beperken, dan zal het uiteindelijk in de achtergrond kunnen verdwijnen en een zinloze prikkel worden. Zeker als je er erg van baalt, is dit een proces dat soms lang kan duren. Er zijn wel therapieen om hierbij te helpen, zoals cognitieve gedragstherapie en TRT (Tinnitus Retraining Therapy).
quote:
ik wil dus iedereen die dit herkent waarschuwen erg zuinig op hun oren te zijn !!!
Dat ben ik helemaal met je eens!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_46164557
Het schijnt dat wanneer je in een volledig geluiddichte ruimte bent, je je eigen hart hoort kloppen. Dus echt absolute stilte waarnemen is waarschijnlijk onmogelijk.
pi_46164589
true
Het leven is prachtig.
stewardess opleiding
  zaterdag 10 februari 2007 @ 04:56:06 #9
64108 EgoTrippin
what I mean, not what I say
pi_46164615
Om de stilte goed te kunnen horen, moet je niet zoveel praten IN je hoofd
of niet
pi_46264737
Ik heb pas absolute stilte met oordopjes.
Ookal woon ik niet in de stad, je hoort altijd ruisen van de wind of gekraak van het huis,,,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')