Rest mij de vraag; hoe goed was jij in scheikunde / biologie?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:10 schreef Wackyduck het volgende:
Alleen jammer dat het geen ene rukt help.
Alleen als de bomen flink groeien nemen ze een beetje CO2 op. Maar naar 10 jaar worden ze gekapt en gaan ze in de fik en komt de CO2 weer de atmosfeer in. En anders rotten ze wel weg en komt de CO2 ook in de atmosfeer. Als je telkens bomen op die plek blijft planten heb je naar een paar miljoen jaar wel een deel opgeslagen in de grond als gas en olie enzo. Maar dat duurt behoorlijk lang, het aanplanten van bomen heeft amper nut dus.
[..]
Je hebt helemaal gelijk, bomen blijven hun hele leven alle CO2 in hun buurt opnemen. En daarna verdwijnt het op magische wijze en komt het absoluut niet terug als die boom als brandhout gebruikt wordt.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:12 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Rest mij de vraag; hoe goed was jij in scheikunde / biologie?
De CO2 die we nu uitstoten komt uit olie. De olie komt van planten die heel lang in de grond hebben gezeten. Dus hoeveel olie je ook opstookt, je bent hoe dan ook CO2 neutraal bezig. Alleen de verhouding waarin CO2 in de grond/in planten/in de lucht zit varieert enigzins. Eigenlijk is er dus helemaal geen CO2 probleem.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:14 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, bomen blijven hun hele leven alle CO2 in hun buurt opnemen. En daarna verdwijnt het op magische wijze en komt het absoluut niet terug als die boom als brandhout gebruikt wordt.![]()
Hype he dan krijg je dit soort dingen.quote:
Slim, dan wordt het warmer in Nederland en hoeven we over een paar jaar niet meer zo'n pokkeeind te vliegen. Kunnen we gewoon op het fietsje naar de kustquote:
Kijk jij snapt het. Lange termijn visie vergt wat meer fantasie.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 16:34 schreef dubidub het volgende:
Slim, dan wordt het warmer in Nederland en hoeven we over een paar jaar niet meer zo'n pokkeeind te vliegen. Kunnen we gewoon op het fietsje naar de kust
Ik voorspel vakanties naar Nepal om 'af te koelen'.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 16:34 schreef dubidub het volgende:
[..]
Slim, dan wordt het warmer in Nederland en hoeven we over een paar jaar niet meer zo'n pokkeeind te vliegen. Kunnen we gewoon op het fietsje naar de kust
Natuurlijk is het dat. Met het aanplanten van bomen maak je de schade aan het milieu niet ongedaan. Ik zal ook zeker niet beweren dat ik met een zuiver geweten kan vliegen als ik voor mijn ritje geld geef aan een milieufonds. Maar ik zorg er dan wél voor dat er weer een aantal nieuwe bomen op de planeet staan.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 16:37 schreef Oosthoek het volgende:
Het is puur je eigen zonden afkopen.
Er kunnen niet genoeg anti-propaganda topics zijnquote:Op zaterdag 19 mei 2007 16:58 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Natuurlijk is het dat. Met het aanplanten van bomen maak je de schade aan het milieu niet ongedaan. Ik zal ook zeker niet beweren dat ik met een zuiver geweten kan vliegen als ik voor mijn ritje geld geef aan een milieufonds. Maar ik zorg er dan wél voor dat er weer een aantal nieuwe bomen op de planeet staan.
Laten we van dit topic geen klimaatdiscussie maken trouwens. Er zijn al genoeg 'het-broeikaseffect-is-een-hoax'-topics waar je je in kunt uitleven.
Whatever. Als je dit topic maar vrijhoudt van je "anti-propaganda".quote:Op zaterdag 19 mei 2007 17:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er kunnen niet genoeg anti-propaganda topics zijn![]()
Of van al die nieuwe bomen een paar mooie zeilschepen bouwen.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 18:36 schreef cheukert het volgende:
Het probleem los je niet op door het te compenseren...
Het probleem los je op door het probleem aan te pakken. Ik vind dat als je klimaarneutraal wil vliegen, je juist geld moet stoppen in de ontwikkeling van schonere motoren.
Je moet wel hun definitie van 'CO2 neutraal' gebruiken.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De CO2 die we nu uitstoten komt uit olie. De olie komt van planten die heel lang in de grond hebben gezeten. Dus hoeveel olie je ook opstookt, je bent hoe dan ook CO2 neutraal bezig. Alleen de verhouding waarin CO2 in de grond/in planten/in de lucht zit varieert enigzins. Eigenlijk is er dus helemaal geen CO2 probleem.
Het klimaat varieert een beetje, we moeten ons daar misschien aan aanpassen. Maar het (door menselijke CO2-uitstoot versterkte) broeikaseffect is een onzin verhaal.
Overigens zijn uitlaatgassen niet gezond, dus niet vliegen is nog steeds beter.
Laten we vooral de juiste definities gebruiken ja.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 19:41 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Je moet wel hun definitie van 'CO2 neutraal' gebruiken.![]()
Daarbij zit het in de grond/bomen meer in koolwaterstof verbindingen dan als CO2.![]()
En deze methode bestaat niet uit een miljoen jaar wachten, maar het zogenaamd 'instantaan' opnemen van de CO2 door de bomen.
Nee. De koolstof in aardolieproducten is al miljoenen jaren uit de CO2-kringloop. Door het nu in enkele tientallen jaren op te stoken brengt de mens een heleboel CO2 in de lucht die er eerst niet was. Meer productie dan afbraak dus => (versterkt) broeikaseffect.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daarnaast maakt het natuurlijk niet uit of koolstof met zuurstof is verbonden of met andere atomen. De netto hoeveelheid koolstof blijf gelijk en daarmee ook de potentiële hoeveelheid CO2 in de atmosfeer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |