abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46119356
Historie:

Sneek is ontstaan waar de vaarweg (in oude documenten "Magna Fossa", groot kanaal, genoemd) naar het noorden de zuidelijke dijk van de Hempolder Scherhem kruist. De vaarweg naar het noorden (Geeuw, Sneeker Oudvaart) was nodig geworden omdat de Middelzee door dichtslibbing verloren was gegaan. De oude hemdijk komt Sneek binnen als Hemdijk, wordt vervolgens de Oude Dijk en loopt dan verder als de Wijde en Nauwe Noorderhornes. Daarna vervolgt hij zijn weg als Peperstraat en Nauwe en Wijde Burgstraten, en is vervolgens de basis van de drukke winkelstraat Oosterdijk, om tenslotte als Griene Dyk Sneek te verlaten.

Sneek verkreeg vanaf de 13e eeuw diverse stadsrechten, die in 1456 officieel werden vastgelegd. Sneek werd daarmee een van de Friese elf steden. Dit was tevens het begin van een bloeiperiode als handelsstad die tot circa 1550 zou duren. In 1492 werd met de aanleg van een stadsgracht en stadsmuur begonnen. Vanaf die tijd was Sneek de enige ommuurde stad van Friesland. Van de oude vestingwerken resteren thans nog de Waterpoort en het Bolwerk.

De stad telt ongeveer 33.000 inwoners.

(bron Wikipedia)

- waterpoort

Het bouwwerk wordt in binnen- en buitenland vaak op het eerste gezicht herkend als symbool van de stad Sneek. Een militaire functie heeft de Waterpoort, ondanks de schietgaten in de toren, nooit gehad. Het fraaie gebouw had vanaf zijn ontstaan veel meer een representatieve functie. De ene na de andere poort werd met de grond gelijkgemaakt. Alleen de Hoogendsterpijp, die tegenwoordig bekend staat als de Sneker Waterpoort, bleef overeind. Wel werd hij vele malen gerestaureerd en aan het tijdsbeeld aangepast

Sneekweek

In augustus wordt het jaarlijkse zeilevenement gehouden. Elke dag is in verschillende categorieėn een zeilwedstrijd op het Snekermeer en de binnenstad wordt gevuld met allerlei feestelijke activiteiten, bandjes die optreden en terassen die vol zitten. De week wordt traditiegetrouw met een vlootschouw door 't centrum van Sneek geopend en is er kermis voor de liefhebbers. Sneekweek is tegenwoordig het grootste evenement op de binnenwateren van Europa, en begint op de vrijdag voor de eerste zaterdag van augustus.

Enkele sfeerimpressies:

Grootzand:

Stadhuis:

Station:

Bronnen: Wikipedia en Sneek.nl

Mooie knusse stad als je t mij vraagt. Schroom niet en let me know wat jullie er van vinden!
just give a second thought
what if we don't get caught...
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:00:19 #2
145297 MagiLune
....Believe....
pi_46119452
Sneek
Aa' lasser en lle coia orn n' omenta gurtha
pi_46133510
Niet allemaal tegelijk...
pi_46145257
Het grootzand is nou niet echt een goed voorbeeld van een sfeerimpressie Ik heb zelden zo'n matige winkelstraat meegemaakt, zelfs eindhoven is gezelliger dan het Grootzand.
(:
  vrijdag 9 februari 2007 @ 17:59:48 #5
145297 MagiLune
....Believe....
pi_46146560
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 17:16 schreef nein het volgende:
Het grootzand is nou niet echt een goed voorbeeld van een sfeerimpressie Ik heb zelden zo'n matige winkelstraat meegemaakt, zelfs eindhoven is gezelliger dan het Grootzand.
Oosterdijk was beter geweest voor de sfeerimpressie.
pi_46146947
kon ik niet zo schnell fotos van vinden. Tis idd wel gezelliger op de oosterdijk, true.
pi_46180370
“Everybody's got plans...until they get hit.” - Mike Tyson
pi_46180995
@ Mugger: Mooie fotos!! Tige tank!

ps: hoe kun je je zelfgemaakte fotos hier plaatsen...?
pi_46190713
woohoo! ik ken alle plaatjes, behalve die met de paarden...is dat bij t weiland bij dat aquaduct genman?
(:
  zondag 11 februari 2007 @ 00:21:27 #10
130351 jannet1234
keep happy, no matter what
pi_46190943
woon hier nou bijna 10 jaar. beste move die ik gedaan heb om hier naar toe te verhuizen. gezellig winkelcentrum, leuke mensen, geweldige zomers
pi_46209926
quote:
Op zondag 11 februari 2007 00:21 schreef jannet1234 het volgende:
woon hier nou bijna 10 jaar. beste move die ik gedaan heb om hier naar toe te verhuizen. gezellig winkelcentrum, leuke mensen, geweldige zomers
TIs lekker knus. Ligt niet zover allemaal uit elkaar enzo, zoals je in Ljouwert ziet bijv.
  zondag 11 februari 2007 @ 17:33:02 #12
145297 MagiLune
....Believe....
pi_46210016
quote:
Op zondag 11 februari 2007 00:12 schreef nein het volgende:
woohoo! ik ken alle plaatjes, behalve die met de paarden...is dat bij t weiland bij dat aquaduct genman?
Volgens mij is dat bij het Burgemeester Rasterhoffpark. Dat park op het voormalige vuilstort.
vette koeis daaro
pi_46210467
quote:
Op zondag 11 februari 2007 17:33 schreef MagiLune het volgende:

[..]

Volgens mij is dat bij het Burgemeester Rasterhoffpark. Dat park op het voormalige vuilstort.
vette koeis daaro
Oh daar! Daar op de hoek bij de A7 richting joure? Nog nooit geweest, wel regelmatig mensen zien wandelen en fietsen idd.
(:
  zondag 11 februari 2007 @ 18:01:24 #14
145297 MagiLune
....Believe....
pi_46210990
quote:
Op zondag 11 februari 2007 17:45 schreef nein het volgende:

[..]

Oh daar! Daar op de hoek bij de A7 richting joure? Nog nooit geweest, wel regelmatig mensen zien wandelen en fietsen idd.
Ja precies!
Ik kwam er een tijdje om te joggen, heuveltje op, heuveltje af.. 1 keer bijna aangevallen door die koeis..... toen maar op de sportschool gegaan

[ Bericht 9% gewijzigd door MagiLune op 11-02-2007 20:55:06 (Foto koeis) ]
pi_46422457
en HUP weer omhoog met wat pics vanuit Snits
Als alles een beetje meewerkt tenminstee

De bios in Sneek:

Het Sneker carillon van de Martinikerk:

Snits kent ook vele mooi oude gebouwen. Een daarvan is deze waar het lokale radiostation Radio Markant, waar ik werk, gevestigd zit. Links is de discotheek Alcatraz dat in een vroeger een gevangenis was.

En nog ff de waterpoort. Beeetje donker. Zal m nog wel es efkes bewerken:

Later meer
  zondag 18 februari 2007 @ 14:06:23 #16
130351 jannet1234
pi_46424516
hee das grappig. jij hebt mijn "baantje" bij radio markant overgenomen. Ik presenteerde eerst het sportprogramma bij hun. Is alweer een tijd geleden hoor maar vondt het wel grappig om te lezen.
pi_46424715
quote:
Op zondag 18 februari 2007 14:06 schreef jannet1234 het volgende:
hee das grappig. jij hebt mijn "baantje" bij radio markant overgenomen. Ik presenteerde eerst het sportprogramma bij hun. Is alweer een tijd geleden hoor maar vondt het wel grappig om te lezen.
VET! Zit nu inderdaad bij het sport programma op de zaterdagmiddag. Sport op Sneon . Werk er sinds mei vorig jaar. Wanneer ben jij opgestapt dan?
  zondag 18 februari 2007 @ 20:01:54 #18
130351 jannet1234
pi_46436184
dat was geloof ik rond 2004. programma liep op zich wel goed, hadden ook elke week een bokaal voor het elftal wat de meeste doelpunten scoorde. Ze deden echt hun best om die bokaal te winnen, haha
Ben er toen mee gestopt omdat ik het niet kon combineren met werk
pi_46436489
quote:
Op zondag 18 februari 2007 20:01 schreef jannet1234 het volgende:
dat was geloof ik rond 2004. programma liep op zich wel goed, hadden ook elke week een bokaal voor het elftal wat de meeste doelpunten scoorde. Ze deden echt hun best om die bokaal te winnen, haha
Ben er toen mee gestopt omdat ik het niet kon combineren met werk
Leuk idee, dat van dat bokaal!! Deed je dat ook op de zaterdag dan? Met hoeveel lui presenteerde je t programma? 2004 is idd alweer een tijd terug. Dus om nou te zeggen dat we elkaar net hebben misgelopen
  maandag 19 februari 2007 @ 00:05:19 #20
130351 jannet1234
pi_46445316
haha, nee net misgelopen hebben we elkaar niet. ik deed het met nog 1 iemand. ben de naam helemaal kwijt, erg he. Hij deed de techniek en ik de presentatie. Was nogal hectisch allemaal want tijdens de tijd dat de uitslagen bekend waren van de voetbalwedstrijden moest ik naar beneden (studio was toen nog helemaal boven) en had ik ongeveer 4 platen lang de tijd om de uitslagen te pakken te krijgen. Nu had ik daar wel een foefje voor. 1 team bellen en die had dan op een gegeven moment alle uitslagen voor me van iedereen waar dat team bij in zat. En ze konden me op een gegeven moment wel dus ze hadden het allemaal klaar voor me.
Maar het was een leuke tijd,
En ja, we deden dit ook op zaterdag van 15.00 - 17.00 uur. Op een gegeven moment had "hogerhand" het idee om er meer mensen bij te voegen en dat het format maar ff moest worden verandert. en daar waren we het ook niet mee eens dus dat was ook een reden om te zeggen van de groeten. Dus
pi_46451207
leuk man! Die studio zit nu idd beneden maar ben wel es een keer boven gweest waar ie voorheen zat. Ook wel een leuk plekje. Echt studio achtig daaro. Wij zitten met zn 4en of 3en. Ik doe dan t regionaal nieuws en ga met een stelling de straat op om de meningen van winkelend sneek op te nemen, en de ander doet de sportuitslagen. Ben daar niet zo'n ster in . Maar je hebt zelf nooit echt de techniek gedaan EN presenteren? En heb je toen ook meegewerkt met de Sneekweek? Staan nog wel fotos van op de site. Niet zulke hele duidelijke - das wel jammer.
  maandag 19 februari 2007 @ 13:43:36 #22
130351 jannet1234
pi_46455830
het was idd een leuk stukkie daar maar ontzettend warm in de zomer. Ik heb nooit en de techniek en de presentatie gedaan. Regionaal nieuws kwam er ook wel in voor maar het ging hoofdzakelijk om de sport. Heb nog een maand of 3 bezig geweest om Foppe de Haan naar de studio te krijgen maar dat is helaas nooit gelukt. Ik heb ook nooit meegewerkt aan de sneekweek. Wij gingen altijd weg als de sneekweek er was maar kan dat nu niet meer doen ivm die kleine van ons. Vraag Elsbeth maar eens naar me. Die kent me vast nog wel.
pi_46456825
zal ik doen! Je naam is gewoon Jannet of is dat je nickname
pi_46464533
Sneker meldt zich *

Momenteel inwoner van de wijk Duinterpen 2 en bezoeker van de RSG. Sneek is okey
pi_46465068
quote:
Op maandag 19 februari 2007 18:37 schreef LedZep het volgende:
Sneker meldt zich *

Momenteel inwoner van de wijk Duinterpen 2 en bezoeker van de RSG. Sneek is okey
RSG is bekend - heb er stage gelopen. Een goeie vriendin van me woont aan de Gele Lis in Duinterpen. Weet zo niet of dat 1, 2, of 3 is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')