Als we ervan uit gaan dat de investeerders club redelijk constant is, dan zullen deze na een paar defaults (dus geen terugbetaling), minder geneigd tegen deze tarieven te lenen en dan zal het tarief dus op gaan lopen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 05:36 schreef SeLang het volgende:
Ik verwacht trouwens dat de uitleners de tarieven voor slechte leningen naar te lage niveaus zullen trekken omdat ze de risicos te laag inschatten. Want wat weet een doorsnee particulier nu over krediet risico?
Wat ik interessant vind is om te zien waar mensen zoal voor (zeggen) te willen lenen. Je komt de gekste dingen tegen. Als je een mooie tuin wilt: spaar er dan maar voor zou ik zeggen. Haal wat leuke spulletjes bij het tuincentrum en doe het daarmee totdat je het geld bij elkaar gespaard hebt.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 05:49 schreef SeLang het volgende:
Motivatie: "De belastingschuld dat ik heb wil ik met dit bedragaflossen en huishoudelijkapparatuur aanschaffen die aan vervanging toe zijn, gasfornuis, nieuw bed en koelkast"
Ik denk dat je aanname (dat de investeerdersclub constant is) fout is.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:38 schreef josvr het volgende:
[..]
Als we ervan uit gaan dat de investeerders club redelijk constant is, dan zullen deze na een paar defaults (dus geen terugbetaling), minder geneigd tegen deze tarieven te lenen en dan zal het tarief dus op gaan lopen.
Wat je nu ziet is dat leningen met een hoge rating snel vol lopen. AAA en AA zijn gegarandeerd voor 99.5 en 90%. Leningen met een lagere rating en zeer lange looptijd (b.v. lening #40, EUR 10K, 60 maanden, 4.50%) loopt voor geen meter. Ik verwacht ook niet dat deze lening vol gaat lopen, waardoor deze lener zijn rente tarief zal moeten verhogen wil deze wel voor de lening in aanmerking komen.
Ja daar heb je ook wel weer gelijk in.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk dat je aanname (dat de investeerdersclub constant is) fout is.
Want investeerders die slechte ervaringen hebben lopen weg van de slechte leningen, maar door de lage drempel zijn er altijd onwetende newbies die denken dat ze een goede deal hebben omdat ze een procentje meer krijgen. Ik denk namelijk niet dat veel mensen echt een gedegen risicoanalyse zullen doen op grond van de creditrating.
Ik doe ook mee. Ik snap je kritiek niet. Ik heb al zeker ingeschreven op 40 leningen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 19:54 schreef tinny het volgende:
maar het is kanp veel werk vind ik om je geld telkens te moeten verdelen onder 10 leners...
of je bent net te laat of de lening staat nog 11 dagen open...
duurt mij allemaal welw at lang....
maar echt definitief is er nog niks van me rekening afgeschreven...uiteraard hou ik jullie op de hoogte
Boober loopt nu een maand en werkt best aardig. Leningen met lage rentes lopen nooit vol en lopen dus af. Vervolgens wordt door de lener de rente condities aangepast. Vervolgens loopt de lening wel of nog steeds niet.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 05:36 schreef SeLang het volgende:
Ik verwacht trouwens dat de uitleners de tarieven voor slechte leningen naar te lage niveaus zullen trekken omdat ze de risicos te laag inschatten. Want wat weet een doorsnee particulier nu over krediet risico?
De aflossing/rente wordt direct op je bankrekening gestort, dus niks virtueel. Dat virtueel is alleen bij het uitlenen niet bij het terugbetalen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:17 schreef tinny het volgende:
en wordt het maandbedrag no virtueel elke maand gestort? en kun je dan aangeven wat je er mee doet (terug storten op je bankrekening of verder investeren?) want dat is mij nog niet duidelijk.
Nee want 5 en 6 maart zijn er weer een hele trits leningen afgeschreven van mijn rekening. Ik denk dat ze in februari gewoon een achterstand hadden.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:19 schreef tinny het volgende:
Overigens begint het bij mij nu ineens ook te lopen... op 1 maart is er ineens voor 7 leningen iets afgeschreven.
Dus volgens mij hebben ze gewoon gewacht tot 1 maart met de admin en in één keer alles aangeboden...
Ben benieuwd bij de eerste maand betalingen (zouden die nu navenant de uitbetaal datum gaan lopen of op vaste data aan het iend van de maand?)
Nee hoor. Boober pakt 0.5%. maar dit is al verekend in het bedrag dat staat onder 'maandelijks te ontvangen.' Dus zolang de lener braaf betaald en boober niet falliet gaat zal dit wel gebeuren hoop ikquote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:58 schreef Fastmatti het volgende:
Je moet wel uitkijken met die rentepercentages. Stel dat je 7,5% rente hebt afgesproken dan krijg je echt maar iets van 3 a 3,5%.
Doordat er elke maand een klein bedrag wordt afgelost, gaat de effectieve rente naar beneden. Als je daar dus niets meer mee doet is de effectieve rente echt niet zoveel hoger dan de spraarrente. Dit zie je ook gebeuren in die Excel-sheet.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:07 schreef josvr het volgende:
[..]
Nee hoor. Boober pakt 0.5%. maar dit is al verekend in het bedrag dat staat onder 'maandelijks te ontvangen.' Dus zolang de lener braaf betaald en boober niet falliet gaat zal dit wel gebeuren hoop ik
Lening #62 is net bij mij op status 'uitbetaald' gegaan dus als het goed is heb je het bedrag ontvangen of gebeurd dit de komende dagen. Groetjes, Josquote:Op dinsdag 6 maart 2007 14:52 schreef Maria45 het volgende:
Oke die van 62 is van mijn man en mij bedankt voor het melden
Zodra ik het heb gestort gekregen zet ik het hier neer
Ja mijn eerste is ook van 21-2-2007 (lening #19, de jouwe ook?) en ook nog niets gezien. Ik den k dat je wat ongeduldig bent. 21 maart was afgelopen woensdag. Dus als het al is afgeschreven 21 maart, en het is 22 maart (donderdag) bijgeschreven (best case scenario), dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het er vrijdag al op staat.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 17:12 schreef tinny het volgende:
iemand van de investeerders al wat geld ontvangen? Mijn eerste investering is van 21-2-2007, maar heb nu een maand en een paar dagen later nog niks ontvangen, maar ben misschien wat ongedudlig?
Prachtigquote:Op vrijdag 9 februari 2007 04:41 schreef SeLang het volgende:
want ik vind het wel leuk om te verdienen aan paupers die plasma TV's kopen
Niemand dus, dat is ook het risico van dat soort spelletjes, mensen die niet de alarmbellen bij het BKR laten rinkelen zullen gewoon naar een bank gaan tegen lagere rentes.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 23:32 schreef Icey1986 het volgende:
Hmm, grappig systeem. Kijk bijv. hier eens naar. Gewoon als een voorbeeldje. Deze persoon betaald naar eigen zeggen 17% rente bij wat postorde-bedrijven. Door 7000¤ te lenen tegen 10% rente gaat hij er goed op vooruit. Voor de mensen die hem dat geld lenen is het ook een leuke investing want 10% is niet niks.
De enige vraag waar ik dan mee zou zitten. Hoe erg is iemand te vertrouwen die blijkbaar voor iets van 7000¤ spullen koopt bij wehkamp terwijl hij/zij weet dat er eigenlijk geen geld voor beschikbaar is? Wie staat er dan garant voor die persoon?
ok... dus de grote vraag is dan waarom dit persoon niet gewoon bij de ABN binnenstapt en daar wat geld leent tegen minder dan de 12.5% die hij daar biedt als hij zo'n fantastisch salaris heeftquote:Motivatie
Ik wil graag zo snel mogelijk een andere auto. Mijn vorige auto is niet door de APK gekomen...Ik heb de auto nodig voor woon// werk verkeer! Wie helpt mij ? Aflossen geen probleem ik heb een prima salaris !
heel toevallig is geen een van de openstaande aanvragen van die rating, dus niks geen garantie. Ja dat lener een deurwaarder achter zich aankrijgt na wanbateling, maar van de kale kippen daar kun je ook niet plukkenquote:# Garantie tegen wanbetaling: Boober is de enige instantie in Nederland die dit aanbiedt. Deze garantie geldt momenteel enkel voor de hoogste credit ratings. Voor AAA garanderen we 99,5% op het verschuldigde kapitaalsaldo en de rente. De AA rating heeft een garantie van 90% op het openstaande saldo en de rente.
In Engeland hebben ze ookquote:Op dinsdag 27 maart 2007 23:46 schreef worker het volgende:
Dat is inderdaad de grote vraag. Er zullen genoeg mensen met geldzorgen proberen bij boober geld los te peuteren. Je kunt je daar dus enigszins tegen beschermen door te kijken naar de rating, al moet nog blijken hoe betrouwbaar deze is.
Daarnaast denk ik (misschien naief) dat je een incassoburo niet zomaar ontloopt. Als uitlener hoef je niet achter je centjes aan.
Volgens Boober is er in Engeland een wanbetalingspercentage van 0.05%...
In NL:quote:Everyone who wants to borrow is identity-checked, credit-checked and risk-assessed. All Zopa borrowers have good credit histories, and anyone with high levels of unsecured debt or a history of not repaying credit is prevented from borrowing.
Dat betekent dus dat je met bv 600 netto in de maand, 20K ergens anders in het rood gewoon lekker door kan lenenquote:Wij hanteren een streng acceptatiebeleid. Een lener kan alleen een lening aanvragen indien hij voldoet aan de volgende voorwaarden: Ouder dan 18 jaar. Vast dienstverband en/of regelmatig inkomen. Vaste woon- en verblijfplaats in Nederland. Een rekening bij een in Nederland erkende en gevestigde bank.
Volgens de website van Boober wordt de rating door een extern bureau gedaan. Ik ga er vanuit dat er meer background checking plaatsvind dan het laten invullen van een internet formuliertje.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 23:50 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
In Engeland hebben ze ook
[..]
In NL:
[..]
Dat betekent dus dat je met bv 600 netto in de maand, 20K ergens anders in het rood gewoon lekker door kan lenen
In NL vul je zo te zien zelf wat gegevens in en krijg je je rating, dat je die persoon misschien ook wel op elke blacklist van NL banken tegenkomt staat daar los van.
Van een kale kip kun je niet plukken, ook een deurwaarder niet
Dit is echt een misverstand. De effectieve rente lijkt naar beneden te gaan, maar tegelijkertijd neemt het uitgeleende bedrag ook af! Dat al afgeloste geld kun je opnieuw aan iemand uitlenen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:14 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Doordat er elke maand een klein bedrag wordt afgelost, gaat de effectieve rente naar beneden. Als je daar dus niets meer mee doet is de effectieve rente echt niet zoveel hoger dan de spraarrente. Dit zie je ook gebeuren in die Excel-sheet.
Da's heel interessant. Er zijn dus al 4 mensen die hier al meer dan 15.000 euro in hebben zitten.quote:Op woensdag 28 maart 2007 08:39 schreef josvr het volgende:
Check de BOOBERWATCH. Hier kun je de laatste wijzigingen zien, alsmede de grootste leners en uitleners. http://vdtoorn.nl/booberwatch.php
Dan blijft mijn vraag nog staan wat de Credit Ratings AAA t/m D precies betekenen. Hoe erg in de shit zit iemand die rating C of D heeft gekregen???quote:De vermelding berust op een kennelijke fout op onze site waarvoor onze excuses. Leners hebben de mogelijkheid zich te verzekeren tegen wanbetaling in geval van : overlijden werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Indien een lener een dergelijke verzekering heeft afgesloten constateert Boober dit en vermeldt dat bij de gegevens van de lener. Deze verzekering heeft geen invloed op de credit rating maar dient louter als extra informatie voor de uitlener. Het is echter nog niet mogelijk voor leners een dergelijke verzekering af te sluiten. Wij verwachten dat we dit binnen een maand voor elkaar hebben.
Mmja, maar BKR check is de enige goede check en die doen ze niet. Zomaar een bedrijfje kan erg weinig checken aangezien je totaal geen rechten hebben in wat voor inzage in welke gegevens dan ook.quote:Op woensdag 28 maart 2007 13:33 schreef worker het volgende:
[..]
Volgens de website van Boober wordt de rating door een extern bureau gedaan. Ik ga er vanuit dat er meer background checking plaatsvind dan het laten invullen van een internet formuliertje.
Heel ergquote:Op woensdag 28 maart 2007 19:46 schreef worker het volgende:
ik heb eindelijk bericht van Boober over de verzekering tegen wanbetaling:
[..]
Dan blijft mijn vraag nog staan wat de Credit Ratings AAA t/m D precies betekenen. Hoe erg in de shit zit iemand die rating C of D heeft gekregen???
Valt het wel waterdicht te maken?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:46 schreef DoimeN het volgende:
Het leukste van deze site is dat je kan zien waarom mensen geld lenen. De echte hardcore leners lenen om een andere lening aftebetalenDe wannebe yuppen willen luxe goederen terwijl ze eigenlijk geen geld hebben. De sjonnies willen geld voor hun autos.
Ik vind het idee goed. Het moet alleen nog bewezen worden, en ze moeten het waterdicht maken. Zodat investeerders weinig risico lopen.
of een avondje roulette spelen doet ook wonderen met je spaargeldquote:
Nope, waardoor je dus gewoon jezelf nog verder in de shit kan werken zonder dat de bank het weetquote:Op zondag 1 april 2007 01:07 schreef simone_van_dorp het volgende:
De vraag is: worden leners, mensen die dus een lening krijgen via boober, ook aangemeld voor die lening bij BKR????? Ofwel, registreert Boobs.nl de lening bij het BKR, meldt zij deze aan of niet??
Je hebt dus geld uitgeleend zonder je daarin te verdiepen? Ga zelf maar eens bedenken of dat nou echt bijzonder slim isquote:Op zondag 1 april 2007 11:22 schreef tinny het volgende:
ik vind het nog steeds wel interessant om te weten of BOOBER leners nu aanmeldt bij BKR??
(of uberhaupt toetst bij de BKR want daar zie ik bij de accpetatie niets van terug)
Ik heb in een spontane aktie inderdaad 100 hele euro's er in gepompt.quote:Je hebt dus geld uitgeleend zonder je daarin te verdiepen? Ga zelf maar eens bedenken of dat nou echt bijzonder slim is![]()
Wat is er cool aan vragen?quote:Op zondag 1 april 2007 15:32 schreef SeLang het volgende:
Op zich is het gewoon cool om woekerrentes te vragen aan paupers die een plasma TV willen kopen
Heb je de algemene voorwaarden gelezen?quote:Op zondag 1 april 2007 14:22 schreef tinny het volgende:
[..]
Ik heb in een spontane aktie inderdaad 100 hele euro's er in gepompt.
Ik vond het het leukste initiatief sinds tijden...
Ik wil kijken hoe en of het werkt... en ja... ik had net zo goed ook honderd euro kunnen affakkelen of aan jou geven...
Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik met die 100 euro binnenloop????! (wel goed blijven lezen he frederik)quote:Op zondag 1 april 2007 16:10 schreef frederik het volgende:
Volgens mij kan het totaal niet uit namelijk bij het soort bedragen waar jij over praat,
En, heb je het geld al binnen?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 10:27 schreef tinny het volgende:
net een mailtje gehad van BOOBER er waren wat problemen met incasseren van de eerste leningbedragen voor 3 april staat het geld op de rekeing van de investeerder
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |