Mijn ervaringen met Vista (Home Premium) na een week zijn wat tweezijdig, met een sterke nadruk naar het negatieve, maar dat komt echt omdat ik een audiofreak ben (daarover dus zo meer).
Mijn systeem waarmee (logischerwijs) deze volgende ervaringen zijn getest:
AMD Athlon64 3 Ghz
1024 intern geheugen
ATI Radeon Videokaart 128 MB
Soundblaster Extigy
Eerst de positieve kant.
In de eerste plaats ziet het er allemaal mooi uit met dat Aero. Als je iets aanklikt komt het nieuwe venster er rustig en relaxed 'ingefade' terwijl dit in XP ineens -pats- zichtbaar zou zijn. Ook het glazige/doorschijnende effect is mooi te noemen als je een venster niet helemaal gemaximaliseerd hebt. Het doorschijnende effect verdwijnt vreemd genoeg weer als je een venster compleet hebt geopend. Ook de startbalk verliest na maximaliseren van een willekeurig venster zijn glans en ziet er dan ineens weer puur donker uit.
De vernieuwde zoekfunctie (
![]()
) werkt simpelweg
briljant en is écht vernieuwend te noemen. Ik vind door middel van het typen van één simpel woord werkelijk bijna alles wat ik ooit ook maar opgeslagen had vele jaren terug. Dus voor mensen die hun HD('s) nu niet compleet geordend hadden (zoals ik) is dat echt een verádeming.
Ik had geen enkel probleem direct na installeren online te zijn en Vista had gelijk de benodigde plugins al geinstalleerd, zoals Java, Flash etc. zodat ik op internet gelijk na het installeren alles wel kon bekijken zonder problemen. (En áls er dan eens iets benodigd is, vraagt ie het direct en wordt datgene correct geinstalleerd).
Ook vind ik dat standaard nieuwe lettertype wel oké. Webpagina's lijken zo allemaal wat gelikter en je krijgt zo psychisch meer zin om wat langer rond te neuzen/reageren op een site. (Althans, dat ervaarde ik).
Windows Media Center heb ik niet echt getest nog eigenlijk. Ja, een beetje. En alles wat ik toen zag is dat, na een lieflijk tune'tje alles ineens (blauw) fullscreen werd en ik wat liedjes van m'n HD kon afspelen en ik een melding kreeg dat het geen TV-zenders kon ontvangen.
De nieuwe internet Explorer werkt zeker wel lekker, met die tabbladen enzo, maar ik gok dat Mozilla-gebruikers dit al wel langer kende.
Dan nu de negatieve ervaringen.
Ik ben iemand die nogal graag eens een liedje maakt, en als iemand ook maar iets van herkenbaarheid voelt tijdens het lezen van dit, en een soundblaster Extigy heeft (en ik vrees ook vele andere 'gemiddelde' geluidskaarten) dient ernstig te twijfelen over te stappen naar Vista.
Oké. Vista vond standaard mijn Creative Extigy en het werkte. Maar daar is dan ook alles eigenlijk wel mee gezegd. Het speelt (in Media Player/Winamp/name it wel muziek af, maar hapert om de minuut een tiende van een seconde, ongeacht ik nu een programma open heb, of compleet geen andere processen uitvoer. De standaard 'mixer' is zeer cliché. Ik kan enkel kiezen om het geluid van m'n luidspreker te dempen, harder te zetten; of hetzelfde met de optie 'hoofdtelefoon', maar daar is de pet wel mee af. Ik wil je ten opzichte van dit de technische 'verademingen' die XP in zich had onthouden in deze, maar daar kon ik (zacht gezegd) zóóóveel meer mee. (What you hear/Line in voor de insiders).
Dus ik was ervan overtuigd dat het ermee te maken had dat de originele Creative drivers niet geinstalleerd waren.
Na het (meermaals) installeren hiervan brak de klomp dan officieel... "U heeft geen geluid, klik hier voor oplossingen", was de melding van Vista. Je begrijpt wel, het klikken op dát is sowieso al nutteloos.
Wat echt gefreaked rot is, is dat ik alleen hierdoor, wil ik ooit nog een nummer kunnen maken terug moet naar XP, of op de gok een nieuwere geluidskaart dien te kopen die me dan wel weer deze standaard toepassingen geeft in Aero. Lang leve de commercie.
Nog een (recent) penibel punt is dat ik Limewire had geinstalleerd en dat Vista dan ineens constant aangeeft zodra het programma (automatisch overigens, terwijl ik duidelijk in Limewire-options deze functie heb uitgeschakeld) start ik te zien krijg: "Het kleurschema is gewijzigd in Vista Standaard', en dus alle Aero-'heerlijkheden' weg zijn. Dit zal ongetwijfeld met veel meer programma's het geval zijn.
Nu ja, dat zou dan wel kunnen, dus ik besloot Limewire maar te deinstalleren. Sindsdien probeert ie klaarblijkelijk nog steeds Limewire te starten en zie ik nadat ik dit bericht afsluit onafgebroken na een halve minuut:
![]()
Ja, een systeemherstel werkt dan wel weer (dat ik overigens alleen eenvoudig terug kan vinden in het
klassiek menu start).
![]()
Nee, ik wil nu weer niet al te negatief zijn hoor. Vista biedt best coole dingen, en ik kan er veel mee doen met dat wat ik ook met XP kon, maar wees alsjeblieft niet overhaast (zoals ik) in het overschakelen naar dit besturingssysteem als je wat meer wilt dan foto's bekijken, mailen, een website bezichtigen en een spelletje spelen in een stoerder vormgegeven geheel. (Hoewel je er snel aan went) ziet het er zeker erg mooi uit en de zoekfunctie is gewoonweg briljant... Toch zijn er nog teveel haken en ogen die je doen belemmeren in wat je nu kan (gewend bent) met XP. En om de eventuele Apple-gebruikers de mond te snoeren: En wat je nu al tachtig jaar kunt met OSX.
Wacht anders gewoon even tot Vista SP1 een feit is en naar de meningen positief bevalt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ceriel op 16-02-2007 05:19:48 ]