abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:27:51 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_46070671
quote:
Beleggen in broeikasgas
Bron : energieportal

Datum 02-02-2007

De stijgende populariteit van de handel in CO2-emissierechten lokt beleggers. De koers van het aandeel Climate Exchange stijgt explosief CO2 is hip: de animo voor de handel in dit broeikasgas neemt halsoverkop toe. Dit biedt kansen voor de speculatieve belegger. Sinds de Europese Unie in 1997 het Kyoto-akkoord omarmde, is CO2, kool-dioxide, geld waard. Hoe dat zit? De Europese lidstaten hebben zichzelf als doel gesteld de uitstoot van CO2 met 8 procent terug te brengen ten opzichte van referentiejaar 1990. Om dit te realiseren, krijgen de lidstaten maximale emissiequota opgelegd. Deze rechten om broeikasgas uit te stoten, mogen de landen op hun beurt uitdelen aan bedrijven.

Landen, of bedrijven, die de quota overschrijden, moeten emissierechten bijkopen. Hiertoe zijn verschillende handelsplaatsen opgericht. Een van de actiefste beurzen voor emissierechten is de in Londen zelf ook beursgenoteerde Climate Exchange. Eén op deze termijnmarkt gekocht emissierecht is goed voor 1.000 ton uitstoot. Een prijsvoorbeeld: het recht om in december 2008 1.000 ton CO2 uit te stoten, kost 15,55 euro.

De termijnhandel voor emissierechten is een zeer speculatieve aangelegenheid. Zo is de hoeveelheid gratis rechten die landen krijgen onderhevig aan politiek getouwtrek binnen de Europese Unie.
quote:
Invoering emissierechten werkt averechts
Bron : RTL

Datum : 06-02-2007

De invoering van emissierechten komt het milieu niet ten goede. De industrie vervuilt juist meer dan eigenlijk de bedoeling was.

Koers
Op de Europese Klimaatbeurs is de koers van de emissierechten binnen een jaar gekelderd van 32 euro naar 1,95 euro. Dat betekent dat de industrie nu vrijwel gratis emissierechten kan kopen en dus goedkoop kan vervuilen.

Kopen
Aanvankelijk werd afgesproken dat de industrie een hoeveelheid rechten kreeg om CO2 uit te stoten. Als fabrieken meer nodig hadden, konden ze emissierechten kopen op de Klimaatbeurs. Omdat er toentertijd te veel gratis rechten zijn weggegeven, is de koers nu ingestort.
Dat hebben ze Europees goed verkloot, en de vervuiler betaald deze keer niet mee.
pi_46073201
Ik snap niet dat dit een verrassing is... Ik zag aankomen dat handel in emissie rechten niets ging opleveren en ik ben niet paranormaal begaafd. Waarom ziet de politiek dat dan niet?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 7 februari 2007 @ 13:57:16 #3
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_46073264
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 13:54 schreef DS4 het volgende:
Ik snap niet dat dit een verrassing is... Ik zag aankomen dat handel in emissie rechten niets ging opleveren en ik ben niet paranormaal begaafd. Waarom ziet de politiek dat dan niet?
De politiek heeft het systeem laten klappen, waarbij vervuilende bedrijven economisch geen beperkingen worden opgelegd. Soort van marktprotectionisme boven het milieubelang.
pi_46074815
De oplossing is en blijft even simpel. In geheel europa moet ieder bedrijf evenveel per joule fossiele brandstoffen gaan betalen. Dan blijft het idee bestaan dat de vervuiler echt betaald.
  woensdag 7 februari 2007 @ 15:22:33 #5
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46075775
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 14:49 schreef Basp1 het volgende:
De oplossing is en blijft even simpel. In geheel europa moet ieder bedrijf evenveel per joule fossiele brandstoffen gaan betalen. Dan blijft het idee bestaan dat de vervuiler echt betaald.
pi_46075878
3 keer raden uit welk land straks de monopoly bedrijven gaan komen die de CO2remmers e.d. gaan verkopen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_46076257
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 14:49 schreef Basp1 het volgende:
Te simpel.

Ik zou een systeem waarbij innovatie wordt aangejaagd beter vinden. B.v. per branche een mileuheffing die zodanig is ingericht dat deze aansluit bij de uitstoot, maar tevens niet marktverstorend werkt en de heffing in totaal gelijk blijft. Een combinatie met importheffingen, gebaseerd op de gemiddelde uitstoot van de branche in bepaalde werelddelen, maakt dat de markt niet wordt verstoord en bovendien ook bedrijven van buiten de EU stimulatie krijgen om efficiënter te gaan werken.

Op die manier wordt het bedrijf welke het meest succesvol innoveert beloond met lagere productiekosten, zodat er in innovatie zal worden geïnvesteerd. Wie later op komt dagen heeft een probleem, want die moet dan investeren om niet meer te gaan betalen.
pi_46076526
En hoe gaan jullie dat probleem oplossen met die koeien? Want 1 koe richt in 1 jaar meer schade aan dan een auto.
Alle producten van de koe achterlijk duur maken?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_46077312
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 15:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Te simpel.

Ik zou een systeem waarbij innovatie wordt aangejaagd beter vinden. B.v. per branche een mileuheffing die zodanig is ingericht dat deze aansluit bij de uitstoot, maar tevens niet marktverstorend werkt en de heffing in totaal gelijk blijft. Een combinatie met importheffingen, gebaseerd op de gemiddelde uitstoot van de branche in bepaalde werelddelen, maakt dat de markt niet wordt verstoord en bovendien ook bedrijven van buiten de EU stimulatie krijgen om efficiënter te gaan werken.

Op die manier wordt het bedrijf welke het meest succesvol innoveert beloond met lagere productiekosten, zodat er in innovatie zal worden geïnvesteerd. Wie later op komt dagen heeft een probleem, want die moet dan investeren om niet meer te gaan betalen.
Vaak zijn de simpelste oplossinge het makkelijkst te realiseren.

Lees ik hier goed dat je wel importheffingen op slecht geproduceerde producten wilt heffen, goed plan.

Maar zou ook hierbij niet heel veel bureaucratie koomen kijken. Het mooiste zou zijn als over de gehel wereld een hoge prijs voor energie betaald zou worden. dan hoeven we die bureacratie ook niet in te voeren.
pi_46077356
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 15:46 schreef JohnDope het volgende:
En hoe gaan jullie dat probleem oplossen met die koeien? Want 1 koe richt in 1 jaar meer schade aan dan een auto.
Alle producten van de koe achterlijk duur maken?
Alleen nog maar vleesverangers verkopen, of heel duur vlees door al die heffingen
pi_46077619
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 16:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Alleen nog maar vleesverangers verkopen, of heel duur vlees door al die heffingen
Ik bedoel maar. De enige die de uiteindelijke dupe van al deze maatregelen is, is de Plebejer.

Ik blijf het ook maar vreemd vinden, want het is ook geen oplossing, men probeert enkel het broeikaseffect enkele jaren te vertragen. Het is natuurlijk een hypocriete druppel op een gloeiende plaat.
Zeker wanneer landen als China nooit zullen mee doen aan die poppenkast.
pi_46083319
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 16:12 schreef Basp1 het volgende:

Vaak zijn de simpelste oplossinge het makkelijkst te realiseren.
Maar dan gaat e.e.a. snel ten koste van de eigen economie.
quote:
Lees ik hier goed dat je wel importheffingen op slecht geproduceerde producten wilt heffen, goed plan.
Waarom niet? Mes snijdt aan twee kanten: enerzijds bereik je zo ook buiten de EU het e.e.a. en je houdt je concurentiepositie overeind. Zou je misschien wel bij export nog wat moeten betekenen, maar misschien moet je dat ook voor lief nemen. Afhankelijk van de branche natuurlijk.
quote:
Maar zou ook hierbij niet heel veel bureaucratie koomen kijken.
Die is er al en heet EU. Importheffingen worden geregeld bekeken en indien nodig herzien. En e.e.a. geldt voor de gehele EU. Dat is dus niet het probleem.
pi_46084750
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 19:16 schreef DS4 het volgende:

Maar dan gaat e.e.a. snel ten koste van de eigen economie.
Of het gebuerd vanzelf als we de peakoil theorie mogen geloven.
quote:
Waarom niet? Mes snijdt aan twee kanten: enerzijds bereik je zo ook buiten de EU het e.e.a. en je houdt je concurentiepositie overeind. Zou je misschien wel bij export nog wat moeten betekenen, maar misschien moet je dat ook voor lief nemen. Afhankelijk van de branche natuurlijk.
Dat was een gemeend goed plan, zonder cynische ondertoon

Ze zouden ook nog wat mij betreft de arbeidsomstandigheden in de heffingen mogen meenemen.
pi_46104555
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 15:25 schreef JohnDope het volgende:
3 keer raden uit welk land straks de monopoly bedrijven gaan komen die de CO2remmers e.d. gaan verkopen.
Ok; 1, 2, 3:

Amurica
pi_46106237
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 13:51 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ok; 1, 2, 3:

Amurica
Ga toch eens buiten spelen in de sneeuw ,met die onzin opmerkingen,zo nu en dan komt er nog wel wat zinnigs uit je maar dit is natuurlijk weer complete nonsens. co2 remmers
pi_46107558
Neem nou maar van mij aan als er straks dik verdiend gaat worden met co2-remmers of andere anti-co2-patenten, dat Amerika boven in de piramide staat met haar monopoly bedrijven en zij diegene zijn die hun zakken gaan vullen.
pi_46108645
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 15:21 schreef JohnDope het volgende:
Neem nou maar van mij aan als er straks dik verdiend gaat worden met co2-remmers of andere anti-co2-patenten, dat Amerika boven in de piramide staat met haar monopoly bedrijven en zij diegene zijn die hun zakken gaan vullen.
Kom eerst eens op de proppen met een bron van je co2 remmers, is dat hetzelfde als een biostabiel die je om je uitlaat kan doen.
pi_46108971
Ik heb daar geen bron voor nodig, dat lijkt me toch 1 en 1 is 2.
Als er ergens een markt is, waar nu veel geld te halen valt, dan is het wel de markt mbt het reduceren van CO2 e.d.

CO2-remmers is een term die ik als leek gebruik, R&D-ers in die wereld zullen het vast anders noemen.
pi_46110748
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 16:03 schreef JohnDope het volgende:
Ik heb daar geen bron voor nodig, dat lijkt me toch 1 en 1 is 2.
Als er ergens een markt is, waar nu veel geld te halen valt, dan is het wel de markt mbt het reduceren van CO2 e.d.

CO2-remmers is een term die ik als leek gebruik, R&D-ers in die wereld zullen het vast anders noemen.
Mensen met vmbo scheikunde niveau zullen je met met zulke onnozele opkmerkingen al hard uitlachen.

Even korte uitleg speciaal voor jou, fossiele brandstoffen zijn stoffen als hoofdbestanddeel C (koolstof),H (waterstof) en N (stikstof) atomen in zitten. Deze zitten in verschillende configuraties, afhankelijk van de configuratie heb je een ander brandstoftype. (van methaan gas, benzine, kerosine, tot teer, ook kunnen we de ketens nog langer maken en dan krijgen we kunsstoffen.)

CO2 is niet te remmen zolang je fossiele brandstoffen verbrand is het restafval hiervan CO2, NOx en H2O

Het enigste wat je met je co2 kan doen is afvangen en proberen onder de grond te gaan stoppen en hopen dat het daar een hele tijd blijft.
pi_46112353
ze vinden echt wel iets mbt tot CO2-probleem waar ze dik geld mee gaan verdienen, daar hoef je geen scheikunde voor gestudeerd te hebben, om dat te kunnen concluderen.
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:34:11 #21
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_46112513
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 16:48 schreef Basp1 het volgende:
Het enigste wat je met je co2 kan doen is afvangen en proberen onder de grond te gaan stoppen en hopen dat het daar een hele tijd blijft.
Enige

CO2 is om te zetten, bijvoorbeeld in zuurstof.
Planten doen het all the time, met een beetje water.
Ga doorrrrrr!
pi_46115110
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:34 schreef Ablaze het volgende:

[..]

Enige

CO2 is om te zetten, bijvoorbeeld in zuurstof.
Planten doen het all the time, met een beetje water.
Ook dat klopt maar gedeeltelijk. Overdag zetten planten de co2 om door middel van fotosynthese, snacht ademen ze ook weer co2 uit. Netto genomen nemen ze wel co2 op, dat dan weer wel. Alleen we produceren op dit moment sneller co2 dan dat de huidige biosmassa op aarde het weer om kan zetten in nieuwe koolwaterstofketens.

Als je een plant/alg/bacterie/whatever vindt die je in een kastje kan stoppen en die co2 zonder te veel energie te gebruiken snel kan omzetten naar koolwaterstoffen ben je binnen.
pi_46124155
Weten we trouwens nog het millenniumprobleem? Een paar mensen wisten de hele wereld op te stoken met de meest afschuwelijke doomscenario's.....
Om het probleem op te kunnen lossen moest er 600 tot 1200 miljard gulden tegen aangegooid worden..... Want anders zou de wereldwijde schade vele 100den miljarden meer zijn...

De hele Wereld hapte, achter af bleek het een Hoax te zijn. Maar dat is iedereen alweer vergeten.....
pi_46130137
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 22:57 schreef JohnDope het volgende:
Weten we trouwens nog het millenniumprobleem? Een paar mensen wisten de hele wereld op te stoken met de meest afschuwelijke doomscenario's.....
Om het probleem op te kunnen lossen moest er 600 tot 1200 miljard gulden tegen aangegooid worden..... Want anders zou de wereldwijde schade vele 100den miljarden meer zijn...

De hele Wereld hapte, achter af bleek het een Hoax te zijn. Maar dat is iedereen alweer vergeten.....
Ja geod was dat he, maar dat is natuurlijk wel heel wat anders dan een globale klimaat verandering, die door veel meer onafhankelijke meetgevens ondersteund wordt dan het millenium probleem.
pi_46136811
ja heel goed.... 1200 miljard, volgens heb jij geen idee hoeveel geld dat is :S Wij zijn er allemaal met OPEN ogen ingestonken.

Dat CO2-verhaal gaat waarschijnlijk nog meer kosten.
En dat CO2 verhaal heeft meer overeenkomsten met het millenniumprobleem dan verschillen.

'De mens heeft gewoon iets nodig om te geloven, want anders gaat de mens er met de pet naar gooien'.
Vroeger was dat geloof, nu zijn het de moderne-hi-tech verhalen waardor wij ons bij de neus laten nemen.
De burger heeft nu weer als van ouds 1 grote gemeenschappelijke vijand; CO2

En bij het millennium probleem zijn wij gewoon keihard opgelicht (Topje van de Ijsberg) en daar hoor je helemaal niemand meer over, maar wel laten ons wel door hetzelfde Clubje een CO2-complex aanpraten :S

I rest my case.

Amen.

[ Bericht 6% gewijzigd door JohnDope op 09-02-2007 13:57:07 ]
pi_46141694
Ach jij zuigt nogal veel uit je duim beste johndope. Ik zou dan graag eens een bericht uit 1999 zien waarbij je kan staven dat de millenium bug idd zoveel zou moeten gaan kosten.

Verder kun je niet ontkennen dat er grondige milieu verbeteringen in het westen heben plaatsgevonden de afgelopen 40 jaar.

Maar als het door jou als een co2 complex wat ons is aangepraat moet worden gezien dan zou ik zeggen op een topic in thru

Ik zou je verder willen adviseren : ga eens helpen slopen bij de probo koala, daar zoeken ze nog wel wat asbest saneerders die ook graag zonder beschermmiddelen zouden willen werken. Wat jammer helaas dat het in nederland gesloopt moet worden dan moet je verplicht door de arbo wet gebruik maken van de aangeboden beschermingsmiddelen.
pi_46142082
een link kan ik niet zo snel vinden......
Maargoed het was een hele berg geld (de grootste financiele hoax allertijden) En er is niemand op door gegaan....

Ik zou gewoon 3 keer nadenken voordat je door datzelfde clubje een CO2-complex laat aan praten....

edit: even een klein inkje gevonden, het komt notabene bij de NRC vandaan
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Millennium/economie.html
quote:
Het millennium is nu al een flinke kostenpost. Gartner berekende dat wereldwijd zeshonderd tot twaalfhonderd miljard gulden wordt uitgegeven aan de oplossing van het probleem. Dat is meer dan de kosten van de oorlog in Vietnam [....]

[ Bericht 40% gewijzigd door JohnDope op 09-02-2007 15:53:21 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')