Zie je nu echt zelf de kromheid van die vergelijking niet in?quote:Op woensdag 7 februari 2007 13:51 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Jaarlijks gaan er ook mensen dood door alcoholmisbruik.
Alcohol ook maar meteen verbieden?
Tuurlijk wel, maar ik doelde meer op dat oogpunt van volksgezondheid waar dvpt het over had.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:22 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zie je nu echt zelf de kromheid van die vergelijking niet in?
Zeg dat maar tegen mishandelde mensen die toegetakeld zijn door iemand die omdat ie' een biertje teveel ophad en met iedereen ruzie ging zoeken. Of mensen die overleden zijn omdat er iemand dronken achter het stuur zat.quote:Op woensdag 7 februari 2007 13:54 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
maar als iemand drinkt, ondervindt een ander die daar naast zit er geen last van. bij roken wel.
Wat mij betreft wel. Indien je dronken bent hoor je niet thuis op de openbare weg.quote:Op woensdag 7 februari 2007 13:51 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Jaarlijks gaan er ook mensen dood door alcoholmisbruik.
Alcohol ook maar meteen verbieden?
Kom op zeg, wederom zo'n kromme vergelijking. Niet iedereen die alcohol drinkt in een kroeg veroorzaakt schade bij omstanders. Iedereen die rookt in de kroeg doet dit in principe wel. Dat dronken gasten mensen gaan mishandelen, of dat ze mensen doodrijden door achter het stuur gaan zitten klopt inderdaad. Daarom hebben we het ook verboden!quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:26 schreef Tyler..Durden het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen mishandelde mensen die toegetakeld zijn door iemand die omdat ie' een biertje teveel ophad en met iedereen ruzie ging zoeken. Of mensen die overleden zijn omdat er iemand dronken achter het stuur zat.
Ik denk dat wanneer men de statistieken erbij pakt het eigenlijk niet eens zo heel veel zal uitmaken.
Op het gebied van nadelen van omstanders.
Wel als je democratie wil definiëren als de tyrannie van een gelegenheidsmeerderheid.quote:Op woensdag 7 februari 2007 16:44 schreef _Qmars_ het volgende:
Kom op zeg, moet alles tegenwoordig zo repressief doorgevoerd worden? Het criminaliseren van gebruiken van anderen lijkt mij niet een oplossing in een democratie.
wel hoor. check pubmed maar op 'passive smoking'.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:21 schreef Tyler..Durden het volgende:
Het is trouwens nog niet volledig bewezen dat meeroken dodelijk is.
tuurlijk, want nietrokers dwingen om als ze uit willen gaan in een rokerig hol te eindigen is helemaal niet iemand duperen. Dupeert is met een t trouwens.quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:26 schreef Tyler..Durden het volgende:
Kies dan een middenweg en niet de weg waarmee je specifiek één groep mee dupeerd.
Mij ook, al zal ik met enige weemoed terug denken aan de tijd dat we nog echt ouderwetse coffeeshops haddenquote:
Hoezo? Je mag ook gewoon naar huis gaan hoor. Er is niemand die je met een pistool op je hoofd dwingt om een rokerige kroeg binnen te gaan.quote:Op woensdag 7 februari 2007 17:02 schreef anneja het volgende:
[..]
tuurlijk, want nietrokers dwingen om als ze uit willen gaan in een rokerig hol te eindigen is helemaal niet iemand duperen. Dupeert is met een t trouwens.
Dwingen? Vuurwapen in de rug? Mes op de keel?quote:Op woensdag 7 februari 2007 17:02 schreef anneja het volgende:
[..]
tuurlijk, want nietrokers dwingen om als ze uit willen gaan in een rokerig hol te eindigen is helemaal niet iemand duperen. Dupeert is met een t trouwens.
Waarbij de zes kort samengevatte onderzoeken die ik daar zo zie niets zeggen over dosering. Water dan ook maar op de lijst van verboden middelen zetten? Daar ga je bij voldoende dosis ook dood aan tenslotte.quote:Op woensdag 7 februari 2007 17:01 schreef anneja het volgende:
[..]
wel hoor. check pubmed maar op 'passive smoking'.
Die tussenoplossing was ook al gevonden. Geen verbod, afspraken met de horeca over rookvrije ruimtes en ventilatie, en een bijpassend tijdschema. Helaas is die oplossing vakkundig om zeep geholpen door de horeca, die massaal de afspraken niet na is gekomen, waarschijnlijk met de gedachte dat het toch zo'n vaart niet zou lopen.quote:Op woensdag 7 februari 2007 16:44 schreef _Qmars_ het volgende:
Kom op zeg, moet alles tegenwoordig zo repressief doorgevoerd worden? Het criminaliseren van gebruiken van anderen lijkt mij niet een oplossing in een democratie.
Ze hadden ook een tussenoplossing kunnen gaan zoeken, waarbij alle partijen tevreden waren geweest. Alleen Europa heeft een flinke vinger in de pap tegenwoordig. We wonen toch met elkaar in één land? Dan moeten we ook verdraagzaam zijn ten opzichte van elkaars gewoontes (zoals drinken en roken enz), gebruiken en andere cultuuruitingen.
Op deze manier creeer je een maatschappij die iedere keer op zoek gaat naar een Pariah. Het gaat nog niet eens om het roken, het gaat hier om de vrijheden die door één wet naar behoren ingeperkt kunnen worden. Nu is het roken, volgende keer drinken en daarna vet eten. Misschien wat nog meer volgt.
En er zullen iedere keer mensen vooraan staan om dit te steunen. Democratie en vrijheid heffen zich op deze manier op. Willen we in zo'n wereld leven?
er is ook niemand die rokers dwingt om uit te gaan als je er niet meer mag roken.quote:Op woensdag 7 februari 2007 17:14 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Hoezo? Je mag ook gewoon naar huis gaan hoor. Er is niemand die je met een pistool op je hoofd dwingt om een rokerige kroeg binnen te gaan.
Dat is omdat er voor sigarettenrook schijnbaar geen veilige ondergrens te geven is. Als je kwalitatief (wel/niet meeroken) al een schadelijk effect vindt is een eventueel dosis-respons effect natuurlijk bijzaak (voor de bewering 'de schadelijkheid van meeroken is niet bewezen').quote:Op woensdag 7 februari 2007 17:19 schreef Litpho het volgende:
[..]
Waarbij de zes kort samengevatte onderzoeken die ik daar zo zie niets zeggen over dosering. Water dan ook maar op de lijst van verboden middelen zetten? Daar ga je bij voldoende dosis ook dood aan tenslotte.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |