Op de website van
Silicom.com kun je lezen wat de 10 grootste irritaties van Apple Inc.zijn.
Hieronder een
nederlandse samenvatting:
Nummer 1Veruit bovenaan de lijst van irritaties wordt het Reality Distortion Field (RDF)
genoemd dat Steve Jobs telkenmale genereert. Men spreekt van een RDF
als iemand 'Zijn Waarheid' zo weet over te brengen, dat het op de luisteraar overkomt
als De Waarheid. Van alle nieuwe innovaties die Steve presenteert als zijnde
Nieuw, Cool en Revolutionair, zouden er een aantal al lang en breed door anderen
zijn uitgevonden en geproduceerd. Er is alleen minder ruchtbaarheid aan gegeven.
Nummer 2De iPod. Eenzaam aan de top sinds zijn geboorte. Een icoon. Synoniem
voor alle apparaatjes die MP3's kunnen afspelen. Eindeloos geïmiteerd.
En toch hoog op de lijst van irritaties. Waarom? Omdat Apple ervoor kiest
om design en lifestyle hoger te schalen dan functionaliteit en kwaliteit.
Wie kent niet de verhalen over krasgevoeligheid, belabberde batterijen en
korte levensduur. Tel daarbij op de recente Sweatshop-kritiek en voilá, u
heeft een waardige tweede in de lijst.
Nummer 3Style over Substance, of in goed Nederlands Vorm boven Vent. Apple heeft
ervoor gekozen veel aandacht te besteden aan het uiterlijk, de beleving en
de 'Look & Feel' van hun produkten. Daarmee kwam het noodlijdende Apple
met de iMac in Bondi Blue als bij donderslag weer in the picture. Helaas maken
ze bij Apple niet waar wat ze met het uiterlijk lijken te beloven. Het ziet er uit als
High Tech Design, het functioneert als een gewone computer. Ehmmmm... ja?
Nummer 4De iPhone. Een mengeling van punt 1 en punt 3. Er wordt een hype gegenereerd
met nieuwe features die andere telefoons allang hebben, en wederom is de
vorm van het apparaat belangrijker dan het gebruik ervan. En dan ook nog
slechts leverbaar via een enkele telecom-aanbieder.
Nummer 5Arrogantie. Met stip. Lichtend voorbeeld is wederom de iPhone. Een produkt
lanceren terwijl Cisco de rechten op de naam heeft. Vista wordt openlijk
belachelijk gemaakt en vergeet vooral niet de kloon-bouwers die ooit door
Ome Steve hardhandig uit de business werden gemanoevreerd. Nee,
dan toch liever de zachte hand van Microsoft...alhoewel 'zachte hand'...
Nummer 6Abonnement op de rechtzaal. Voor iedere scheet die dwarszit in
Cupertino stapt men naar de rechter. Of het om grote bedrijven
gaat of om ienie-mienie bloggers, iedereen die Apple onrecht aandoet
zal dat moeten verantwoorden voor een Magistraat. Gebruik vooral
niet de woorden Apple, iPod of Pod in de naam van je website...
Nummer 7iEverything, iMac, iPod, iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD, iCal, iChat,
iPhone.... need iSay more?
Nummer 8DRM. Apple's FairPlay DRM zorgt ervoor dat muziek, aangeschaft in
de - altijd gezellige - iTunes Store, uitsluitend op een iPod of via iTunes
is af te spelen. Diverse Europese wetgevers breken er op dit moment
hun hoofd over.
Nummer 9Milieu. Volgens de jongens en meisjes van Greenpeace is Apple lang
niet zo milieuvriendelijk als ze zouden kunnen zijn. En omdat Greenpeace
het zegt, is het ook zo. Punt.
Nummer 10Dat ben jij! Ja, jij! Jij bent degene die om 4 uur 's nachts een
Keynote volgt omdat His Steveness het Evangelie verkondigt.
En jij rent naar de winkel als er een nieuwe versie van OSX uitkomt.
Of om de nieuwe iPod te halen die naast foto's ook video's afspeelt.
Om nog maar te zwijgen van de Nieuwe en Revolutionaire tweeknops
Mighty Mouse met scrollwheel. Kortom, de lantaarndrager in deze lijst is
de Slaafse-Volger-Van-De-Hype. Zo slaafs, dat iedere vorm van kritiek
op Apple met hand en tand bestreden wordt. Want: "Kom je aan Apple, dan
kom je aan mij!"
Eerlijk is eerlijk, stuk voor stuk allemaal waar of herkent de gemiddle Apple liefhebers zich
hier helemaal niet in?
[ Bericht 1% gewijzigd door sanni op 07-02-2007 19:02:56 ]