abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46041973
Betaal je bij een eigen woning vermogensbelasting? Ik neem aan vanaf het moment dat de waarde hoger is als de nog openstaande schuld?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:34:35 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_46042012
Nee.
Lang leve mij! *O*
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:36:14 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_46042055
Never mind.
Lang leve mij! *O*
pi_46042058
Eigen woning valt in box 1 en niet in box 3. Een evt. tweede woning valt wel in box 3 en daarmee binnen de vermogensrendementsheffing.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:10:23 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_46045385
Absurd eigenlijk
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:12:25 #6
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_46045474
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:10 schreef SeLang het volgende:
Absurd eigenlijk
Dat je over een eigen woning geen vermogenrendementsheffing betaalt? (Vermogenbelasting bestaat niet meer).
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:21:20 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_46045773
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Dat je over een eigen woning geen vermogenrendementsheffing betaalt? (Vermogenbelasting bestaat niet meer).
Ja.
Ik vind de hele vermogensbelasting een raar concept omdat er geen sprake is van inkomsten.
Maar als je dan toch vermogensbelasting heft, wees dan consequent en hef die belasting over het echte vermogen en niet alleen over een bankrekening of aandelen belegging.
Het is raar dat mensen die bijvoorbeeld vaak verhuizen en daarom op huren zijn aangewezen (en hun geld op de bank houden) over hetzelfde vermogen belasting moeten betalen terwijl mensen die het in een huis steken daarvan vrijgesteld zijn.

p.s. een ECHTE vermogensrendement belasting (dus belasting over gerealiseerde winsten) vind ik een beter concept omdat er dan tenminste sprake is van echte inkomsten. In dat geval zouden zowel koerswinsten als winst op verkoop van een eigen huis belast moeten worden. Uiteraard mogen dan alleen voor inflatie gecorrigeerde winsten belast worden. (dus als je na 5 jaar 30% winst hebt wordt daar eerst 5 jaar inflatie (ca 12%) vanaf getrokken)

[ Bericht 9% gewijzigd door SeLang op 06-02-2007 17:27:23 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 7 februari 2007 @ 01:00:03 #8
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_46062675
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja.
Ik vind de hele vermogensbelasting een raar concept omdat er geen sprake is van inkomsten.
Maar als je dan toch vermogensbelasting heft, wees dan consequent en hef die belasting over het echte vermogen en niet alleen over een bankrekening of aandelen belegging.
Het is raar dat mensen die bijvoorbeeld vaak verhuizen en daarom op huren zijn aangewezen (en hun geld op de bank houden) over hetzelfde vermogen belasting moeten betalen terwijl mensen die het in een huis steken daarvan vrijgesteld zijn.
Precies, en wat mij nog het meeste stoort is dat die politici het steeds hebben over "De economie moet flexibeler worden" "We moeten weer een kennisland worden"

Dat bereik je imho niet door mensen te belonen om op één plek te blijven.

De mensen die wel huren en verhuizen hebben vaak een dusdanig salaris dat ze voor vrij forse prijzen moeten huren, terwijl de huiskoper de HRA heeft. En een huis kopen in dit geval te stom voor worden aangezien daar ook zo'n gedrocht van ene belasting aan vast zit (overdrachtsbelasting )

Nee hoor, Nederland komt er wel als flexibele kenniseconomie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')