abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46986508
Op het idee gebracht door Bluezz:

Oosterse stamppot met paksoi en taugé
Aantal personen: 4
Ingrediënten
1 kg aardappelen
2 dl melk
40 gr boter
Zout
Peper
1 eetlepel ketjap manis
1/2-1 theelepel sambal oelek
1 gesnipperde ui
2 gesnipperde teentjes knoflook
2 eetlepels olie
350 gr winterwortel in halve plakjes
1/2 struik paksoi in dunne repen
1 theelepel gemalen koriander
2 eetlepels pindakaas
8 stokjes saté (slager)
25 gr taugé
2 eetlepels seroendeng

Bereiding:
Verwarm de grill voor op de hoogste stand
Kook de aardappelen gaar, giet ze af en stamp ze fijn
Roer er de melk, de boter, zout, peper, de ketjap en de sambal door tot een stevige, pittige puree ontstaat
Bak de ui en de knoflook zachtjes 3 minuten in de olie
Voeg de wortel toe en ban omscheppend 7 minuten
Voeg de paksoi bij het wortel-uienmengsel en bak die omscheppend 2 minuten mee
Roer de koriander en de pindakaas erdoor en laat alles op laag vuur 5 minuten garen; voeg eventueel een scheutje water toe
Rooster de saté intussen onder de hete grill in 10 minuten rondom gaar
Schep het groentenmengsel door de aardappelpuree en warm alles goed door
Schep vlak voor het serveren de taugé door de stamppot en strooi er de seroendeng over
Leg de satéstokjes op de stamppot
Lekker met komkommer-zoetzuur

Eerst marinade maken voor de saté en het vlees klein snijden:

Dan de rest klaarzetten:

Receptje volgen en dan dit als resultaat op je bordje hebben:

Was alleen vergeten de taugé erbij te doen, heb ik daarna dus gedaan toen de foto al gemaakt was en had geen zin om een nieuwe te maken want ik had erge trek .
Verder was het erg lekker en absoluut weereens iets heel anders. Voor herhaling vatbaar dus
pi_46988202
Foto's doen het niet
quote:
Sorry, this GeoCities site is currently unavailable.

The GeoCities web site you were trying to view has temporarily exceeded its data transfer limit. Please try again later.
pi_46989355
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:11 schreef Bluezz het volgende:
Foto's doen het niet
[..]
Jah zag het...over een uurtje ofzo doen ze het wel weer hopelijk
pi_46989771
Foto's doen het

Lekker he
Jij gebruikt zeker niet het groen van de paksoi ?
pi_46992029
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 20:40 schreef Bluezz het volgende:
Foto's doen het

Lekker he
Jij gebruikt zeker niet het groen van de paksoi ?
Deze keer niet idd.
Foto's doen het bij mij weer niet, zal me van de week eens verdiepen in tinypic ofzo

Maar het was iig erg lekker
  woensdag 7 maart 2007 @ 21:22:14 #56
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47031313
@ SeaOfLove ziet er goed uit
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 8 maart 2007 @ 18:48:47 #57
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_47062025
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:38 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Deze keer niet idd.
Foto's doen het bij mij weer niet, zal me van de week eens verdiepen in tinypic ofzo

Maar het was iig erg lekker
Je leeft nog!
Ziet er goed uit, ga ik ook eens proberen!
be nice or go away
pi_47136659
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 18:48 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Je leeft nog!
Ziet er goed uit, ga ik ook eens proberen!
Dat dan weer wel . En idd probeer het eens, is echt de moeite waard Ik had alleen ietwat teveel melk bij de aardappels gedaan, dus dat was een btje drabberig, maar voor de smaak maakte het niet veel uit denk ik .

@ Martijn: Tnx!

Ik was al dol op koken, haalde al een hoop van i-net af maar het CUL-forum inspireert toch het meeste

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2007 21:54:50 ]
  maandag 12 maart 2007 @ 22:33:04 #59
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_47209868
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 11:34 schreef Curiosity het volgende:
Hindoestaanse kip van Farida
Lekker recept joh! althans, lijkt me een lekker recept, als ik zo naar de kruiden kijk die je ervoor nodig hebt.

Paksoi, daar maken wij al sinds jaar en dag sayoer van. Ik vind het niet speciaal smaken ofzo, ik eet het eigenlijk alleen omdat het gezond is en ik het nodig heb (net als bijvoorbeeld spinazie, ook niet speciaal ofzo). Maar ik ga dat recept eens uitproberen..
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
pi_47210125
quote:
Op maandag 12 maart 2007 22:33 schreef JMarsden het volgende:

[..]

Lekker recept joh! althans, lijkt me een lekker recept, als ik zo naar de kruiden kijk die je ervoor nodig hebt.

Paksoi, daar maken wij al sinds jaar en dag sayoer van. Ik vind het niet speciaal smaken ofzo, ik eet het eigenlijk alleen omdat het gezond is en ik het nodig heb (net als bijvoorbeeld spinazie, ook niet speciaal ofzo). Maar ik ga dat recept eens uitproberen..
wat is sayoer? recepten posten
  maandag 12 maart 2007 @ 23:29:04 #61
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_47212573
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
pi_47213204
quote:
Op maandag 12 maart 2007 23:29 schreef JMarsden het volgende:
Eigenlijk gewoon Indonesische groentensoep, met voornamelijk 1 hoofdingrediënt. Hou zelf het meest van sayur lodeh, verschillende groenten met klappermelk..

Voorbeeldjes:

http://kokkieblanda.nl/Content/pid=167.html
http://kokkieblanda.nl/Content/pid=995.html
http://kokkieblanda.nl/Content/pid=1222.html
http://kokkieblanda.nl/Content/pid=1223.html
http://kokkieblanda.nl/Content/pid=523.html
http://kokkieblanda.nl/Content/pid=989.html
Welke maak jij dan altijd? Eigen receptje posten jah En als het ff kan pics erbij
  dinsdag 13 maart 2007 @ 08:48:34 #63
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_47218150
quote:
Op maandag 12 maart 2007 22:33 schreef JMarsden het volgende:

[..]

Dit recept heeft toen ook een wedstrijd gewonnen op de site kip.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:55:28 #64
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_47227498
quote:
Op maandag 12 maart 2007 23:44 schreef SeaOfLove het volgende:
Welke maak jij dan altijd? Eigen receptje posten jah En als het ff kan pics erbij
Ik maak zelf altijd sayur lodeh, maar doe ik uit het hoofd.. is een recept dat in de familie blijft, dus ga ik niet met Fok! delen
pi_47229986
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:55 schreef JMarsden het volgende:

[..]

Ik maak zelf altijd sayur lodeh, maar doe ik uit het hoofd.. is een recept dat in de familie blijft, dus ga ik niet met Fok! delen
oke dan

Heb die site van jouw linkjes btw ff bij favorieten gezet, staan echt veel lekkere dingetjes op
pi_56094718
Vanaaf maar weereens aan de paksoi.

10 augistus 2007 voor het laatst gemaakt, en jah die datum weet ik nog omdat dat de eerste keer was dat ik voor vriendlief heb gekookt.

ging door de zenuwen btw helemaal mis
pi_56095935
Ik eet het eigenlijk alleen als groente als we eten van de toko hebben.
Dom, jammer etc... dus weer even een tieviepaksoi
pi_56095964
Hoe snij je paksoi? Welk gedeelte is eetbaar en welk gedeelte niet? .

*complete paksoi newbie*
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_56096180
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 10:16 schreef Jarno het volgende:
Hoe snij je paksoi? Welk gedeelte is eetbaar en welk gedeelte niet? .

*complete paksoi newbie*
Kontje eraf snijden, de rest is helemaal eetbaar. Het groene gedeelte altijd als laatste erbij doen

Volgens mij snij ik de steel in stukjes van zo'n anderhalf/2 cm, de blaadjes zo'n 2/3 cm. Zal er vanaaf even opletten.
pi_56096547
Choi sam vind ik persoonlijk wat lekkerder dan pak soi. Kleinere stronkjes en meer smaak vind ik.

Kangkung (waterspinazie) vind ik dan weer lekkerder dan choi sam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterspinazie (met plaatjes)
  donderdag 17 januari 2008 @ 12:39:54 #71
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56099838
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 10:41 schreef n0a het volgende:
Choi sam vind ik persoonlijk wat lekkerder dan pak soi. Kleinere stronkjes en meer smaak vind ik.

[ afbeelding ]

Kangkung (waterspinazie) vind ik dan weer lekkerder dan choi sam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterspinazie (met plaatjes)

Kangkung
En in Azië vind je dit soort groenten in overvloed ....
Ik ga maar weer eens een keertje met mijn dinnetje naar Xotus in Delft ... supertoko met veel exotische groenten (vers)
Alea jacta est
pi_56105027
Wat zonde, iedereen kookt of stooft 'm hier. Bijna rauw vind ik 'm veel lekkerder. De witte stukken even wokken, saus en pas op het eind nog de groene stukken erbij.
Sweet and innocent...
  zondag 20 januari 2008 @ 22:44:43 #73
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56190036
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 15:50 schreef Innocence het volgende:
Wat zonde, iedereen kookt of stooft 'm hier. Bijna rauw vind ik 'm veel lekkerder. De witte stukken even wokken, saus en pas op het eind nog de groene stukken erbij.
De groene stukken kort stomen, zodat ze al dente blijven
Alea jacta est
  vrijdag 25 januari 2008 @ 16:38:34 #74
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56302245
Snelle paksoi methode:

Olie in de wok
trassie erbij
fijngesnipperde sjalotjes en knoflook tot ze bijna glazig zijn
fijngesneden rode peper erbij (zonder zaadlijst, minder pittig)
vuur hoog
witte delen erbij
tot knapperig
dan de groene delen kort meewokken en onderwijl afmaken met vissaus

bon appetit

(serveren bij de rijst of nasi/bami goreng)
Alea jacta est
pi_56345259
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 15:50 schreef Innocence het volgende:
Gewoon rauwis paksai ook heel lekker, als salade met gebakken spekjes en tomaat, met een zure mayodressing vind ike rg lekker!
pi_56345744
Roerbakken met wat gember en knoflook. Beetje chili als je van pittig houdt. Doet het prima in de noedels/bami.
pi_56354331
Aangezien vriendin lief mn standaard wokgroenten (Broccoli, wortel, peultjes (of sugersnaps ), venkel, soms taugé (markt), ui) een beetje zat wordt Wil ik Paksoi daar aan toevoegen, maar ook bamboe. Weet iemand waar ik dat (bamboe) kan krijgen? Heb het nooit bij de toko zien liggen (ook nog niet actief naar gezocht).
pi_56354343
Paksoi is awesome Ik doe het altijd in de nasi enzo, weet niet echt wat ik er nog meer mee kan doen. oftewel tvp
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
  maandag 28 januari 2008 @ 07:04:35 #79
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56355036
quote:
Op maandag 28 januari 2008 01:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Aangezien vriendin lief mn standaard wokgroenten (Broccoli, wortel, peultjes (of sugersnaps ), venkel, soms taugé (markt), ui) een beetje zat wordt Wil ik Paksoi daar aan toevoegen, maar ook bamboe. Weet iemand waar ik dat (bamboe) kan krijgen? Heb het nooit bij de toko zien liggen (ook nog niet actief naar gezocht).
Bij de toko kun je bamboescheuten kopen, in blik, bij gewone supermarkten zul je het niet zo snel vinden.
Alea jacta est
pi_56356401
De bamboe die ik in de kast heb staan hebben we gewoon bij de plusmarkt gekocht. Staat bij de oosterse produkten.
  maandag 28 januari 2008 @ 13:07:59 #81
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56360458
quote:
Op maandag 28 januari 2008 01:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Wat dacht je overigens van: okra, kouseband, zoete aardappel, paprika, selderij, bloemkool, (groene) asperges en de groentevarianten zoals eerder in deit topic genoemd
Dus er is nog genoeg lekkers te wokken.
Alea jacta est
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')