Hallo allemaal, sinds afgelopen vrijdag zijn mijn vriendin en ik de trotse bezitter van een nieuw huis. In K&W heb ik al lange tijd flink mee lopen kijken met iedereen om ideeën en tips op te doen. En nu heb ik besloten om ook maar eens zo'n mooi topic te openen met de vorderingen van dit project.
Een kleine voorgeschiedenis: al ruim 2 jaar zijn we (de ene keer wat intensiever dan de andere keer) op zoek geweest naar een groter huis in de wijk waar ik al woonde,
Wittevrouwen in Utrecht. November vorig jaar viel ons oog op een oud huis dat volledig gestript was, achteraf bleek het van een projectontwikkelaar te zijn die het in de verkoop wilde zetten begin dit jaar. Door de puinhopen heen zagen we gelukkig de potentie van dit huis, en een paar dagen later was de koop gesloten.
Kort samengevat hebben we destijds dus een volledig gestripte woning gekocht met een oppervlakte van 135 m2, een lekkere tuin van bijna 50 m2 en geen flauw idee hoe het eruit zou zien als het opgeleverd zou worden (al hadden we nog wel enige inspraak).
De afgelopen 3 maanden is er flink verbouwd aan het huis, helaas was het nog niet helemaal klaar zoals de bedoeling was maar binnen nu en 2 weken moeten ook de laatste dingetjes gedaan zijn.
En nu wordt het dus tijd om de boel eens in te gaan richten, een aantal grotere dingen hebben we al geregeld maar dat kom je verderop tegen. Want na al die blablabla wordt het dan tijd voor wat foto's van de afgelopen tijd...
#1![]()
Dit is de voorkant, de steigers zijn inmiddels weg en alle ramen zijn vervangen door dubbel glas. De lelijke rookglazen bovenlichtjes zijn inmiddels ook vervangen door mooie heldere ramen.
#2![]()
En dit is het rijtje van 3 huizen waar precies in het midden ons nieuwe onderkomen staat.
#3![]()
En dit is de achterzijde, helaas hebben we niet de foto's van de verandering, maar het dak is er volledig afgehaald en de eerste verdieping achter en de vliering zijn uitgebouwd tot 2 volledige etages.
#4![]()
De binnenkant zoals deze was: somber, donker en oud oud oud. Inmiddels ziet het er helemaal anders uit, maar die foto's zal ik later toevoegen omdat ik die hier nu even niet heb.
#5![]()
De achterkant nadat ze alweer een stuk verder waren, het zeil is vervangen door ramen en het begon al iets meer vorm te krijgen.
#6![]()
Een paar weken geleden kwamen we er trouwens ineens achter dat we een leuk uitzicht hadden op de trots van Utrecht
#7![]()
Na lang twijfelen tussen staande of liggende tegels in de badkamer uiteindelijk voor de laatste optie gekozen, en naar alle tevredenheid. Inmiddels staat het hoekbad er ook al in, is de vloer betegeld (mat grijs) en vanavond zxal ik zien of ook de douchecabine inmiddels geplaatst is. Elke avond is weer even spannend wat dat betreft.
#8![]()
Ook het uitzicht aan de achterkant is trouwens niet verkeerd, we kijken hier op de
Paardenkathedraal... een markant gebouw in de buurt. Het grote voordeel is dat we geen directe achterburen hebben en dus een achterom en lekker veel ruimte hebben.
#9![]()
Ook de verwarming werkt inmiddels volop, en de vochtigheid van al het stukwerk en schilderen is inmiddels grotendeels weg. Inmiddels is alles mooi ingebouwd en weggewerkt, maar dit wordt duidelijk op een volgende serie foto's.
Zoals gezegd hebben we inmiddels officieel de sleutel, en als het goed is is op dit moment een schoonmaakteam bezig om alles schoon te maken en op te ruimen. Aanstaande maandag wordt op de bovenste 2 etages de vloer gelegd (licht laminaat) en wordt de vloer voor de begane grond volledig ingemeten...
Ook de keuken hebben we inmiddels besteld, deze wordt eind maart geplaatst en wordt volgens ons erg bijzonder omdat we deze een stuk door laten lopen in de woonkamer (Deze is 12 meter diep op het langste stuk, dus de ruimte is er). Aangezien de keuken op de 'ambachtelijke manier' helemaal op maat is ontworpen door Lodder Keukens hebben we hier geen mooie 3D-foto's van maar een ouderwetse schets:
#10![]()
De keuken bestaat uit 2 delen, een laag wit hoogglans dee van ong. 4,5 meter lang met een dik granieten blad en daarboven alleen een dikke plank met daarin de verlichting. Onder het blad links en rechts 2 brede laden (1.80 meter) en in het midden een vaatwasser. Dit is een volledig recht stuk (dus geen L-vorm) zonder bovenkastjes... en de afzuigkap wordt volledig weggewerkt in een gestukte schouw.
Links van het lage deel komen 3 white washed kasten van 3.05 meter hoog (van vloer tot plafond) met daarin 2 ovens (zichtbaar) en een koel-vries combi (weggewerkt). Verder lekker veel bergruimte door de hoogte van de kasten.
De houten kasten worden ook nog eens 'ingebouwd' omdat aan beide zijdes van de kasten nog een dun (10cm) muurtje wordt gestukt. We vinden het heel gewaagd, maar denken dat door de lange vorm van de kamer de lengte nog eens extra wordt benadrukt en dit heel strak en rustig zal zijn. Eind maart zullen we het weten.
Als de keuken geplaatst is zullen we nog een paar dagen moeten wachten op de houten vloer beneden, en dan kunnen we beginnen met het inrichten van de woonkamer. HEt idee is nu om het alsvolgt te doen:
#11![]()
We willen niet teveel poespas in de kamer, maar deze (en nog enkele andere) elementen moeten er zeker in komen. De bank is bijna uitgezocht... tafel (eiken tafel van 2.50 m) ook bijna en de rest... tja, die periode gaan we nu in.
Na volgende week dinsdag kunnen we wel al beginnen met het inrichten en opbouwen van de bovenste verdiepingen en een plan maken voor inbouwkasten, slaapmeubels en ga maar door. Dus genoeg te doen nog de komende twee maanden. En als alles goed gaat is dat dus te volgen in dit topic
![]()
Tot later!