abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46004909
Ik heb last van een kloppende verwarming. 's Ochtends om 5:00 als het systeem aan gaat wordt er warm water rondgepompt waardoor de buizen uitzetten die dan een tikkend geluid geven. Daar wordt ik wakker van. Echt balen

Nog meer mensen het zelfde probleem? Hoe lossen jullie dat op? hoe kan ik het oplossen? De woningbouwvereneging is er mee bezig maar tot nu toe is het slechts minder geworden.
  maandag 5 februari 2007 @ 13:26:06 #2
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_46004965
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:23 schreef Corelli het volgende:
tot nu toe is het slechts minder geworden.
Mooi toch?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_46005064
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Mooi toch?
ik wordt nog steeds veels te vroeg wakker. Helemaal niet mooi.
pi_46005090
Even ontluchten en dan de ketel bijvullen.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 5 februari 2007 @ 13:33:25 #5
161756 hierissiedan
second first impression
pi_46005127
staal zet bij warmte uit. Beton zet niet uit en blijft op zijn plaats. Het tikken wat je hoort is de leiding die aan het uitzetten is maar het niet kan... Is weinig tegen te doen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
pi_46005172
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:33 schreef hierissiedan het volgende:
staal zet bij warmte uit. Beton zet niet uit en blijft op zijn plaats. Het tikken wat je hoort is de leiding die aan het uitzetten is maar het niet kan... Is weinig tegen te doen
precies

niks ana te doen - dat vermoedde ik en met mij de woningbouwvereneging ook al
pi_46005188
Tikken kan twee oorzaken hebben. Lucht in de leiding of rek/krimp waarbij de aanvoerbuizen onder spanning komen te staan.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_46005312
PVC pijpje eromheen proberen te schuiven (wel eerst een sleuf in de PVC pijp zagen !)
Google knows....
pi_46005340
Wij hebben het tikken alleen als wasmachine aanstaat als ie water aan het afvoeren is
pi_46005421
Ontluchten zoals hierboven gezegd.
pi_46005751
Check even of de leidingen tegen hout liggen. (vooral tussen de verdiepingen/balklaag)
Meestal komt dit geluid hiervan.
zo ja, zie reactie van CyBERvee
Mario Kart WII FC: 1375-7388-9640 (Pannekoek)
pi_46005779
Van welk merk is de ketel?
pi_46005780
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:53 schreef online het volgende:
Check even of de leidingen tegen hout liggen. (vooral tussen de verdiepingen/balklaag)
Meestal komt dit geluid hiervan.
->
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:33 schreef hierissiedan het volgende:
pi_46005805
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:54 schreef online het volgende:
Van welk merk is de ketel?
weet ik niet
pi_46005869
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:54 schreef Corelli het volgende:

[..]

->
[..]
Ben zelf 5 jaar cv-monteur geweest, beton nooit geen problemen gehad, hout echter wel.
Geluid is dan ook niet het uitzetten zelf, maar het materiaal waar het langs schuurt tijdens het uitzetten.
pi_46006211
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:57 schreef online het volgende:

[..]

Ben zelf 5 jaar cv-monteur geweest, beton nooit geen problemen gehad, hout echter wel.
Geluid is dan ook niet het uitzetten zelf, maar het materiaal waar het langs schuurt tijdens het uitzetten.
ok. snap het
Maar met hout heeft het niet te maken. De leidingen zitten echt omgeven door beton. Heb jij misschien een oplossing? Ik heb al oordopjes geprobeerd maar die werken niet.

Verhuzien rest mij nog en dat vind ik ook jammer
  maandag 5 februari 2007 @ 14:11:09 #17
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_46006288
Vroeger gaan slapen, dan is het niet erg dat je vroeg wakker wordt.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_46006315
Het is al gezegd, maar nog maar een keer. Waarschijnlijk komt het tikken doordat je leidingen uitzetten en daardoor langs een ander materiaal schuiven. Beton, hout, gips, of bijvoorbeeld een beugeltje waar de leiding mee vastzit.

Controleer dus alle plekken waar de leidingen andere materialen kruizen en zorg voor een vrije bewegingsmogelijkheid. Verder alle ophang- en montagebeugels waarmee de leidingen op de vloer, op het plafond of op de wand zijn bevestigd goed vastzetten. Eventueel een stukje binnenband tussen het beugeltje doen.
pi_46006735
het kan ook je ketel zijn.
Hoor regelmatig van intergas ketels dat de afdekplaat van de brander enorm veel geluidsoverlast geeft.
pi_46010717
ik heb dat ook gehad. Ontluchten heeft bij mij geholpen.
En wat betreft dat schuren langs iets wat hier zo vaak staat, hij heeft het toch over tikken? Dat klinkt toch heel anders dan wanneer ijzer langs beton/hout/ophangbeugel schuurt/schaaft?
Een collega van mij had dat ook (getik), continue alsof er iemand met een ijzeren sleutel op de verwarmingsbuizen tikte. Ontluchten was toen het antwoord en dat heeft geholpen.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_46011130
Het kan ook komen door defecte expansiestukken/compensatoren.
In grote gebouwen, waaronder kantoren, fabrieken en flatgebouwen worden in de leiding expansiestukken/compensatorengemonteerd om de het uitzetten en krimpen van de leiding op te vangen.
Deze expansiestukken/compensatoren slijten langzaam maar zeker ook, en hebben vaak een tikkend of klap geluiden tot gevolg.
Dus als er expansiestukken/compensatoren in de leiding zijn opgenomen, dan kan het weleens zo zijn dat deze aan vervanging toe zijn.

Een andere mogelijkheid is dat er een radiator is die niet vrij kan bewegen, om te achterhalen welke radiator dat is kun je het volgende doen:
Zet alle radiatoren dicht.
Zet de radiator die het dichtst bij de hoofdaanvoer zit open.
Zet indien aanwezig de thermostaat hoog.
Laat de radiator flink heet worden.
Zou hij nu al gaan tikken dan weet je dat het tussen de hoofdaanvoer zit en radiator.
Je hoort niets. Zet nu de 2e radiator open, dichtst mogelijk bij de eerste radiator.
Op die manier ga je de hele installatie af, net zolang totdat het tikken van de
leiding begint.
Als je de lokatie heb gevonden, laat dan nog even de installatie afkoelen, en
doe het dan nog 1x om zeker te zijn dat je het heb gevonden.
Nu zul je zien, dat de leiding of radiator niet vrij zit om te bewegen.
Als je weet wat de boosdoener is, kun je verdere stappen ondernemen.

Andere mogelijkheden zijn ook nog:
De leidingdoorvoeringen zitten te strak om de leiding heen ( inspuiten met wd40 wil weleens helpen)
De ijzeren beugels zitten te strak om de leiding heen, het beste kun je beugels met rubber inlage gebruiken. ( ook hier kan je eventueel wat wd40 inspuiten)
pi_46022440
Zoek de oorzaak van het tikken.
of

Laat de WBV de regeling voor het centrale ketelhuis verstellen. Nu gaat de regeling om 5 uur opstoken.
Dit heeft toch nauwlijks zin dus laat ze die verwarming s'nachts ook maar doorjoekelen. Het tikken blijft maar dan veel meer verdeelt over de dag
pi_46023543
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:51 schreef Wojworshebn het volgende:
Zoek de oorzaak van het tikken.
of

Laat de WBV de regeling voor het centrale ketelhuis verstellen. Nu gaat de regeling om 5 uur opstoken.
Dit heeft toch nauwlijks zin dus laat ze die verwarming s'nachts ook maar doorjoekelen. Het tikken blijft maar dan veel meer verdeelt over de dag
Hoogstwaarschijnlijk is de installatie aangesloten op een weersafhankelijk systeem, en gaat deze s`nachts in een nachtverlaging, het vroege opstoken word echter bepaald door de regeling welke op een gewenst tijdstip een gewenste temperatuur wilt hebben, vandaar dat deze eerder begint met opstoken.

Je zult nog versteld staan van de hoeveelheid stookkosten die dit scheelt om de installatie gedurende 24 uur per dag in dagstand te laten staan.
En dan krijg je de vraag of de bewoners bereid zijn om deze extra stookkosten te dragen, sommigen zullen het geen probleem vinden maar de meeste bewoners zullen tegen stemmen.
pi_46023712
Meestal worden de bewoners afgerekend op hun eigen verbruik. Doormiddel van die dingen op de verwarming of doormiddel van individuele bemetering.

Het totale verbruik delen zou al helemaal niet eerlijk zijn. Vind ik.
Hier in de buurt zet ik overal de nachtverlaging af, veel mensen zijn om de meest uiteenlopende redenen s'nachts meer actief dan overdag schijnbaar
pi_46024226
quote:
Op maandag 5 februari 2007 22:20 schreef Wojworshebn het volgende:
Meestal worden de bewoners afgerekend op hun eigen verbruik. Doormiddel van die dingen op de verwarming of doormiddel van individuele bemetering.

Het totale verbruik delen zou al helemaal niet eerlijk zijn. Vind ik.
Hier in de buurt zet ik overal de nachtverlaging af, veel mensen zijn om de meest uiteenlopende redenen s'nachts meer actief dan overdag schijnbaar
Dan moet je wel weten hoe de berekening tot stand komt.

De berekening komt als volgt tot stand:
De meters op de radiator worden in de kosten meeberekend zeg maar vastrecht.
De meters worden allemaal opgenomen en behandeld volgens het rekentabel, dat wil zeggen mensen in de binnenste schil betalen per eenheid meer dan mensen die in de buitenste schil wonen. ( op zich maakt dit niets uit omdat mensen in de binneste schil nu eenmaal minder verbruiken door warmteoverdracht van de andere woningen, iets wat de buitenste schil niet heeft, per saldo betaal je dus ongeveer evenveel bij een gelijkwaardig gebruik)
De gasmeterstand word opgenomen en aan de hand hiervan word bepaald wat de kosten per verbruikseenheid is.
Dus iedereen betaalt gewoon mee met het dag en nacht door laten stoken van de installatie.

Je kunt zo`n ketel ook niet vergelijken met een wandketeltje wat de meeste mensen thuis hebben hangen.
Gebruik een wandketel bijvoorbeeld maar 4 m3 per uur, zo`n ketel kan al gauw 40m3 per uur gebruiken. ( afhankelijk van vermogen en belasting natuurlijk)
pi_46024333
Om eens te zien hoe de kosten berekend worden en hoe het systeem werkt van radiatormeters zie deze site bijvoorbeeld:
http://www.zwaans-concept.nl/siteBewoners/faq/home.htm
pi_46025133
Okay je hebt je er beter in verdiept dan ik zie ik
Ik werk in grote ketelhuizen. Maar de bemetering wordt hier vaak wel eerlijk gedaan dmv bemetering per woning dmv flow, delta T, en word door ons op afstand uitgelezen.
Er wordt bij ons in de woningbouw (bijna)nergens nachtverlaging toegepast omdat veel mensen sávonds werken en s'nachts thuiskomen en weet ik wat al niet meer.
Bovendien de energiewinst voor het afkoelen en opstoken is niet noemenswaardig blijkt ook uit mijn eigen waarnemingen.
pi_46025464
quote:
Op maandag 5 februari 2007 22:54 schreef Wojworshebn het volgende:
Okay je hebt je er beter in verdiept dan ik zie ik
Ik werk in grote ketelhuizen. Maar de bemetering wordt hier vaak wel eerlijk gedaan dmv bemetering per woning dmv flow, delta T, en word door ons op afstand uitgelezen.
Er wordt bij ons in de woningbouw (bijna)nergens nachtverlaging toegepast omdat veel mensen sávonds werken en s'nachts thuiskomen en weet ik wat al niet meer.
Bovendien de energiewinst voor het afkoelen en opstoken is niet noemenswaardig blijkt ook uit mijn eigen waarnemingen.
De energiewinst is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de leeftijd van een gebouw.
Zelf woon ik in een nieuwbouwwoning en verbruikt ongeveer 900 m3 per jaar, een vriend woont in een vrijwel gelijke woning alleen is deze uit de jaren 60 en zijn energieverbruik is 3500 m3 en dat met een HR ketel, zonder HR ketel verstookte hij bijna 5000 m3
Ik werk ook voornamelijk in grote ketelhuizen.
Voornamelijk in scholen, ziekenhuizen, kantoren, vve ( vereniging van eigenaren) en fabrieken.
En voornamelijk met ketels boven de 130 kW.
Voornamelijk inspecties volgens PI en in de rustige perioden ook onderhoud volgens PO.
pi_46025592
quote:
Op maandag 5 februari 2007 23:01 schreef klipper het volgende:

[..]

IIk werk ook voornamelijk in grote ketelhuizen.
Voornamelijk in scholen, ziekenhuizen, kantoren, vve ( vereniging van eigenaren) en fabrieken.
En voornamelijk met ketels boven de 130 kW.
Voornamelijk inspecties volgens PI en in de rustige perioden ook onderhoud volgens PO.
Dat deed ik ook, kutwerk he?
pi_46025686
quote:
Op maandag 5 februari 2007 23:05 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Dat deed ik ook, kutwerk he?
Jij deed alleen onderhoud?

Ik doe voornamelijk inspecties, ofwel ik kom meestal pas nadat de PO-er geweest is.
En dat is gelukkig geen kutwerk.
Particulieren is pas erg, denken allemaal dat ze nummer 1 zijn.
Gelukkig hebben wij geen particulieren, en weinig storingen.
pi_46026061
Nee garpje. Het is geen kutwerk als je drvan houdt. Ik mag ook PI's doen. Maar ben niet verder gegaan met EBI. Ik vind het werk te kneuterig. Bovendien valt de hele regelgeving weer eens in duigen. Hoop dat er nu eens iets echt fatsoenlijks komt.
Doe nog steeds een stukje service en steeds meer regeltechniek en W-projecten. Ook ga ik naar de grote koelmachines waar ik de laatste vrij veel mee bezig ben geweest.
pi_46026303
quote:
Op maandag 5 februari 2007 23:08 schreef klipper het volgende:

[..]

Jij deed alleen onderhoud?

Ik doe voornamelijk inspecties, ofwel ik kom meestal pas nadat de PO-er geweest is.
En dat is gelukkig geen kutwerk.
Particulieren is pas erg, denken allemaal dat ze nummer 1 zijn.
Gelukkig hebben wij geen particulieren, en weinig storingen.
Als je dat maar goed weet! Particulieren gaan voor alles.
pi_46026308
Ik ga wel starten met de EBI opleiding, maar gewoon omdat ik dat zelf wilt.
Zoals het er nu naar uit ziet, blijft de EBI- verplicht, evenals ieder jaar de PO, alleen gaat de PI naar eens in de 4 jaar.
Zelf doe ik voornamelijk storingen, PI werkzaamheden, opnames en adviezen.
Het laatste in de breedste zin van het woord.
Koeling bemoei ik me niet mee, maar dat gewoon omdat ik het zelf niet wilt.
Verwarming, bevochtiging, gbs en lbk`s vind ik meer dan genoeg.
pi_46026500
quote:
Op maandag 5 februari 2007 23:23 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Als je dat maar goed weet! Particulieren gaan voor alles.
Nou dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres
Bij mijn vorige werkgever hadden we wel particulieren, belt er sāvonds om half twaalf een op dat hij geen warm water had en dus niet kon douchen.
Dus gevraagd of hij nog een opa heeft, hierop kreeg ik een bevestigend antwoord.
Aan hem uitgelegd dat hij dan zijn opa moest bellen om te vragen hoe ze het vroeger deden........ welterusten meneer.
pi_46057645
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:31 schreef MinderMutsig het volgende:
Even ontluchten en dan de ketel bijvullen.
E = mc2, E is de energie die vrijkomt
pi_46058741
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:29 schreef oranjekoek het volgende:

[..]

Alleen kan de TS niet bij de ketel komen, als je het gehele topic gelezen had dan wist je dat ze in een flatgebouw woont.
Dus het bijvullen zal voor haar hoogstwaarschijnlijk minder uithalen.
Grote kans dat er een pneumatex in het ketelhuis staat.
Werking pneumatex:
Ze houden de druk constant, ongeacht de bedrijfstoestand. Een bijkomend voordeel is dat de volledige vatinhoud wordt benut voor wateropname (100% nuttig volume).
Zie tevens http://wwwalt.pneumatex.com/v2003/pdf/Compresso-NL.pdf
pi_46066475
ik heb het ook

maar ben het al gewoon, ik slaap gewoon door
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')