abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45979013
Naar aanleiding van een onderzoek op school moet ik meer als 500+ enquetes verwerken. De enquetes zijn op straat afgenomen (niet digitaal) waardoor ik dus een hele stapel a4tjes met antwoorden heb liggen. De enquete betreft 10 vragen met 2 antwoordmogelijkheden.

Nu vraag ik mij af hoe ik deze het beste kan verwerken. Ik kan ze natuurlijk alle 500 handmatig in Word gaan invoeren o.i.d., maar weet iemand of er ook een programma is waarmee je eenmalig de enquete vragen invoert, vervolgens de antwoorden aanklikt waardooor het programma een uiteindelijk resultaat uitrekent?

Andere handige methodes zijn ook welkom.
pi_45979070
Spss is een makkelijk programma daar voor.
gebruiken wij ook op school voor enquetes
pi_45979193
SPSS is daar inderdaad ideaal voor.Kun je ook gelijk 'n aantal formules op loslaten en diagrammen/grafieken mee maken.
pi_45979428
Bedankt . Ben nu een evaluatieversie van het programma aan het downloaden (164 mb).
pi_45984636
quote:
Op zondag 4 februari 2007 18:29 schreef XiChico het volgende:
Bedankt . Ben nu een evaluatieversie van het programma aan het downloaden (164 mb).
Programma is wel wat lastiger als ik dacht.. Iemand een Nederlandse uitleg om een beetje op weg te komen o.i.d?
  zondag 4 februari 2007 @ 22:39:03 #6
135333 SpaRood
Spa Blauw met bubbeltjes!
pi_45991661
Je moet het toch handmatig invoeren in SPSS...erg vervelend klusje, want het is saai. Ik zou een student-assistent vragen...anders toch een dagje nemen om alle resultaten in te voeren.

Ik zou per kolom de antwoorden van een vraag verwerken. Dus je hebt dan 10 kolommen, die bestaan uit 500 rijen. Vervolgens kun je wat analyses uitvoeren per vraag. Ik weet niet welke toets je het beste kunt gebruiken in dit geval. Een ANOVA?
Drink ik.
pi_45992175
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_45992677
spss
  zondag 4 februari 2007 @ 23:07:26 #9
135333 SpaRood
pi_45992927
toch handig programma...SPSS is niet z'on ingewikkeld programma...het weten wanneeer je welke toets moet gebruiken en hoe je de resultaten op waarde moet schatten is het lastigst.
Drink ik.
pi_46003219
Voor nu is het helaas even te veel om allemaal door te nemen (SPSS).. dus heb van de vragenlijst een sjabloon gemaakt.. ik open dan deze telkens en maak vervolgens de antwoorden vet en onderstreept. Is er misschien een mogelijkheid in Word dat je dit ook kunt doen door het antwoord aan te klikken?
pi_46003521
Dan kun je het nog beter in Excel gaan verwerken. Dan kun je er tenminste nog enkele bewerkingen op uitvoeren
pi_46003936
Hm ja maar ik moet eerst alle antwoorden digitaliseren, vraag en antwoord dus.. om dat Excel te doen lijkt me een beetje lastig? Het zijn namelijk 10 vragen met elke 2 keuzeantwoorden, dus bijvoorbeeld:

Wat vindt je van Fok!?
A) Goed
B) Slecht

Is Fok! snel genoeg?
A) Ja
B) Nee

enzevoorts..
pi_46004338
Goed = 1
Slecht = 0

Zo kun je gemakkelijk bekijken welk percentage bijvoorbeeld 1 heeft gekozen.
pi_46004386
Dat is wel een goede idd.
pi_46005256
Is Excel geen optie?
En that's the bottem line, cause pcmaniac said so!!
pi_46006720
Wat is eigenlijk het nut van zo'n groot aantal enquetes verwerken voor een onderzoek op school?
pi_46013606
Weet niet wat er in die bovenstaande link staat, maar SPSS Data Entry is echt PRECIES wat je nodig hebt...

Je kunt een invoerscherm ontwerpen dat er exact zo uitziet als het papieren formulier (dus met aanvink-knoppen (als meerdere antwoorden kunnen zijn ingevuld), of van die bolletjes als maar 1 antwoord mogelijk is etcetc.)

't ziet r ongeveer zo uit:

(natuurlijk kun je alle text die in het plaatje staat helemaal zelf invullen, maar zoals je ziet is hier vraag 1 een meerkeuze vraag en is bij vraag 2 slechts 1 antwoord mogelijk)

Alles wat je invult wordt automatisch omgezet in een SPSS-tabel waar je dan mee kunt gaan analyseren (als dit nodig is)

Voor meer hulp: geef een gil..

succes!
pi_46017680
quote:
Op maandag 5 februari 2007 17:51 schreef Irakkie het volgende:
Weet niet wat er in die bovenstaande link staat, maar SPSS Data Entry is echt PRECIES wat je nodig hebt...

Je kunt een invoerscherm ontwerpen dat er exact zo uitziet als het papieren formulier (dus met aanvink-knoppen (als meerdere antwoorden kunnen zijn ingevuld), of van die bolletjes als maar 1 antwoord mogelijk is etcetc.)

't ziet r ongeveer zo uit:

[afbeelding]

(natuurlijk kun je alle text die in het plaatje staat helemaal zelf invullen, maar zoals je ziet is hier vraag 1 een meerkeuze vraag en is bij vraag 2 slechts 1 antwoord mogelijk)

Alles wat je invult wordt automatisch omgezet in een SPSS-tabel waar je dan mee kunt gaan analyseren (als dit nodig is)

Voor meer hulp: geef een gil..

succes!
Ben het aan het downloaden.. ik ben benieuwd. Bedankt alvast!
pi_46018055
Hm, heb ik een demo versie van Entry Builder gedownload volgens de officiele SPSS site, zegt winrar dat er een fout in het archief zit. Verder is er ook op weinig plekken een trial te vinden.. links zijn dood.

Edit: Gelukt, even een andere mirror gepakt.

[ Bericht 11% gewijzigd door XiChico op 05-02-2007 20:29:08 ]
pi_46020165
Ik zit nu wel een beetje vast . Heb het geinstalleerd.. SPSS Data Entry Builder & SPSS Data Entry Staiotn, vervolgens knal ik er een paar testvragen in . .maar wat dan? Ik kan het opslaan alleen hoe verwerk ik het zeg maar vervolgens.
pi_46032685
Iemand die hier wat van af weet.
pi_46049416
Als je het programma opent en je hebt zo'n scherm ongeveer als hierboven, dan kun je d.m.v. 3 knoppen aan de rechterkant van de bovenste knoppenrij ((1.) muiscursor + stipje, (2.) rooster en (3.) geo-driehoekje + potlood) naar de 3 schermen (resp. 1. het scherm om uiteindelijk in te vullen, 2. de tabel en 3. het scherm om het invoerscherm te ontwerpen)

Als je dus in het ontwerpscherm (3) een invoerscherm ontworpen hebt dan kun je dat vervolgens gaan gebruiken door het te gaan invullen in het invulscherm (1) en dan komt alle info uiteindelijk in een SPSS-tabel (2).

Je ziet steeds als je iets opslaat dat er 2 bestanden worden opgeslagen: een .sav-file (dat is de SPSS tabel) en een andere extensie (weet ff niet uit mn hoofd welke, maar dat is het invulformuler op zich)

Het .sav bestand is een gewoon SPSS bestand wat je gewoon als zodanig kunt gebruiken...

beeetje ingewikkeld, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is...laat anders maar weten
  dinsdag 6 februari 2007 @ 22:08:29 #23
135333 SpaRood
pi_46056794
word je dan op den duur niet gek van het doorlopen van het formulier 500 keer?
Drink ik.
pi_46063221
Als je SPSS wilt leren, kan ik je Inleiding SPSS van Eelko Huizingh aanraden.
Kost je wel een paar tientjes, maar je haalt er veel bruikbare informatie uit
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_46064420
quote:
Op zondag 4 februari 2007 18:18 schreef XiChico het volgende:

Andere handige methodes zijn ook welkom.
Als je het echt snel wilt doen: Neem een teksteditor of desnoods MS Word. Laat die laatste het Courier font gebruiken zodat alle tekens even breed zijn. Begin dan met invoeren: simpelweg tien tekens per regel, waarbij je 1 voor Ja gebruikt en 0 voor Nee. Je kunt een formulier in twee keer lezen en invoeren, want het onthouden van 5 gegeventjes is niet moeilijk. Je leest dus bijvoorbeeld 'Ja Ja Nee Ja Nee' en typt dan: 11010. Herhaal dat voor de volgende vijf vragen en je hebt het eerste formulier af. Doe het volgende formulier op de volgende regel, enzovoort. Zo heb je die 500 formulieren in twee uurtjes wel ingevoerd (nog sneller gaat het als je de antwoorden aan je laat voorlezen!). Je krijgt dan zoiets:

1101000101
0110111001
1100001110
1010010001
0111000010 (etc)

Met een teksteditor zoals Boxer kun je kolommen markeren en direct de waardes laten optellen. Doe dat tien keer en je weet hoe vaak elk van de vragen met Ja is beantwoord (immers, iedere Ja telt voor 1). En als je dat getal van 500 aftrekt weet je natuurlijk hoevaak er Nee geantwoord is.

Ik ben niet zo ingevoerd in Word, maar misschien kan het daar ook mee. Een iets ingewikkeldere aanpak voor Word is deze: Voeg tabs in tussen alle antwoorden, en doe dan Tabel | Invoegen | Tabel en maak een tabel van 10 kolommen en 501 rijen (dus: één extra rij). Markeer de ingevoerde gegevens en kopieer ze. Markeer dan de tabel van Kolom 1, Rij 1 t/m Kolom 10, Regel 500 en plak de gegevens erin. Ga nu naar de onderste (501e) rij en zet je cursor in de eerste cel. Doe Tabel | Formule en zet, zonder de aanhalingstekens, deze formule neer: "=SUM(ABOVE)". Klik op OK en de totaaltelling van de 500 rijen erboven verschijnt. Zet ook in de negen andere cellen die formule, en voila. Ik doe het hieronder wel even met 5 rijtjes voor ter verduidelijking.

nb: Je kunt de met tabs gescheiden gegevens ook in Excel of Access gebruiken, of in SPSS als je er ingewikkeldere dingen mee wilt doen.

woensdag 7 februari 2007 @ 10:30:15 #26
135333 SpaRood
pi_46067361
coole animatie!
Drink ik.
  woensdag 7 februari 2007 @ 17:57:46 #27
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_46080855
Die versie van SPSS die je gedownload hebt, is dat wel de complete versie? Het is namelijk een duur programma wat ik nergen compleet op internet kon vinden en dus via de uni heb gekocht (studentenlicentie, 50 euro per jaar). Maar, staat het op je school niet gewoon op de pc?

En, excel werkt ook prima. Maak een tabel met onder elkaar je proefpersonen (1-500) en daarnaast één kolom per enquetevraag. En dan ga je invullen, elke keuze heeft een nummertje (a =1, b=2 etc etc). Et voila... Een mooie tabel. Dan zoek je ff een excel op spss handleidinkje om de gewenste analyses te kunnen doen...
pi_46122848
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 17:57 schreef mousemicky het volgende:
Die versie van SPSS die je gedownload hebt, is dat wel de complete versie? Het is namelijk een duur programma wat ik nergen compleet op internet kon vinden en dus via de uni heb gekocht (studentenlicentie, 50 euro per jaar). Maar, staat het op je school niet gewoon op de pc?

En, excel werkt ook prima. Maak een tabel met onder elkaar je proefpersonen (1-500) en daarnaast één kolom per enquetevraag. En dan ga je invullen, elke keuze heeft een nummertje (a =1, b=2 etc etc). Et voila... Een mooie tabel. Dan zoek je ff een excel op spss handleidinkje om de gewenste analyses te kunnen doen...
Spss kon ik via surfspot toen voor 15 euro kopen ofzo. Illegale versies zijn er wel maar dat is niet voor niets illegaal en voor 15 euro hoef je het niet te downloaden. Maar SPSS is echt HET programma om het makkelijk in te voeren, en grafisch uit te voeren zeg maar
pi_46162222
kheb laatst zelf iets van 83 enquetes, 16 vragen met 3-5 keuzes mogen invoeren.
heb toen de enquete nagemaakt in acces met groepsvakken.
toen elke enquete gewoon overgenomen en de tabel van acces die ik daaruit kreeg gekopieerd naar SPSS.
het invoeren van die enquetes kostte minder dan 45 min en scheelde ook heel wat cijfertjes intikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')