abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 februari 2007 @ 01:12:27 #101
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46388444
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:02 schreef tnimble het volgende:
Hoe meer isoleren hoe meer ventuleren van wege vocht wat anders niet wgkan.

@MMach: miniun aan vocht? bij regen of ergen mist op een koude dag een lucht vochtigheid van rond de 90% die condenseer geeft snel enkele liters over een oppervlak als een dak. Alle fabrikanten zeggen ook dampdicht folie (of klimaat folei) aan de binnenkant gebruiken. Aan de buitenkant mag geen folie worden geplaatst. Platte daken mogn niet zomaar van binnen uit geisoleert worden omdat daar door de bitumen laag een dampdicht laag aanwezig is. Bij schuine daken dient een folie of bitumen laag onder de dakpannen indien aanwezig verwijdert of doorprikt te worden. Om het goed isoleren makkelijker te maken en problemen te voorkomen wordt een omgekeert of warm dak aangeraden. Ook door rockwool en isover. Hier heb je geen problemen met een dampdichte laag aan de koude kant omdat de isolatie aan de buiten kant van het dak zit.

Ervaring met isolatie is er ondertussn al vele tientallen jaren. Waarbij ook hgebleken is dat bij verkeert isoleren waarbij platte daken het berugste zijn binnen enkele jaren je dak geheel door gerot is.

Dat de rockwol zelf niet kan rotten betekent nog niet dat er geen schimmels in kunnen nestelen en dit als lekker warm en vochtig huis gaan gebruiken en van uit daar 'uitstapjes' gaan maken naar je houten dakbeschot en balklaag als luxe restaurant.
Ja, enkele liters vallen toch in het niets bij de 10tallen liters direct vocht van regen of zo. En bij zo'n groot oppervlak verdampen zelfs enkele liters snel genoeg (afhankelijk van de temperatuur enzo natuurlijk); Maar wat is weinig en wat niet, dat is een subjectief begrip.
Wat je daar zegt over wat de fabrikanten zeggen is helemaal waar, en daar houd ik mij ook aan.
dakpannen-Dampopen-isolatie-damdicht-afwerking. Bij hellende daken dan.
En wat is lang en wat niet is even subjectief als anders. Enkele tientallen jaren voor een constructie als een huis is niks. Dat zijn dingen waarvan de levensduur in honderd(en) jaren wordt uitgedrukt. In feite is dus zelfs 50 jaar isolatieervaring in mijn ogen niet voldoende om te weten wat isolatie zal doen binnen 70 jaar na installatie. Maar dat maakt niet dat er geen gevallen bestaan waarin het niet versneld fout gaat zodat je weet wat je niet moet doen (zoals je aangeeft bij platte daken).
pi_46388487
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:10 schreef Solingjan het volgende:
Even rechtzetten over dat spauw spouw spou spautje.
Er wordt altijd gesproken over een luchtspouw tussen de muur en de isolatie van 3-4 cm.
Weet je waar dit voor is.

VOOR DIE ........ METSELAARS DAT ZE HUN VINGERTJES ERTUSSEN KUNNEN KRIJGEN OM TE METSELEN.

sorry moest er even uit
Klopt, glas en steen wol mogen alleen niet tegen het buitenblad strak aan gedrukt zitten. Door drukverschillen worden de stenen aan het oppervlak iets nat wat anders in de isolatie komt ipv weer netjes naar buiten kan via de stenen bij ander weer.
pi_46388581
Vroeger ja vroeger haden ze geen spouewe!!
Toen kwam een spouw
Maar ja daar had je dus het probleem van de warme en de koude kant.
Dus. Ventileren
Onder stootvoegen open en boven stootvoegen open. en het kon ventileren doorwaaien.

Toen weer later kram er isolatie. en ja men was eenmaal gewend aan die open nstoovoegen dus kwamen er ook open stootvoegen.

Maar waarom

Want de isolatie hield de warmte toch tegen ?????????

Neeeeeeee er moet toch een minimale spouw van 3-4 cm zijn riep iemand( Harrie van de METSELAARSBOND) Maar dat wisten de heren constructeurs/tekenaars niet en dus werd er weer een spouwtje getekend.

Todat.....
  zaterdag 17 februari 2007 @ 01:18:11 #104
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46388594
Oh, en luchtspouwen kunnen ook best impressive zijn.
Dubbel glas bijvoorbeeld, tussen die 2 glasplaten zit ook maar een dun laagje lucht (of een ander stilstaand en droog gas). En ik dacht dat de isolatiewaarde overeen kwam met een muur van 1m dikte. Maar dit is dan weer niet te vergelijken met een luchtspouw bij een muur omdat die laatste niet perfect afgedicht is natuurlijk.
Maar bon, je vais dormir, morgen er weer vroeg uit. Slaapwel
pi_46388686
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:12 schreef MMach het volgende:

[..]

Ja, enkele liters vallen toch in het niets bij de 10tallen liters direct vocht van regen of zo. En bij zo'n groot oppervlak verdampen zelfs enkele liters snel genoeg (afhankelijk van de temperatuur enzo natuurlijk); Maar wat is weinig en wat niet, dat is een subjectief begrip.
Wat je daar zegt over wat de fabrikanten zeggen is helemaal waar, en daar houd ik mij ook aan.
dakpannen-Dampopen-isolatie-damdicht-afwerking. Bij hellende daken dan.
En wat is lang en wat niet is even subjectief als anders. Enkele tientallen jaren voor een constructie als een huis is niks. Dat zijn dingen waarvan de levensduur in honderd(en) jaren wordt uitgedrukt. In feite is dus zelfs 50 jaar isolatieervaring in mijn ogen niet voldoende om te weten wat isolatie zal doen binnen 70 jaar na installatie. Maar dat maakt niet dat er geen gevallen bestaan waarin het niet versneld fout gaat zodat je weet wat je niet moet doen (zoals je aangeeft bij platte daken).
Wel als in die 50 jaar blijkt een niet voldoende damp open laag aan de buiten kant al na een paar jaar grote problemen met als enige redding volledige sloop van het dak en balk laag nodig zal zijn. en als blijkt na reeds een jaar problemen onstaan als er geen folie aan de warme kant is toegepast.

Wat de mening van jan een beetje is om de isolatie te voorzien van een volledig dicht laag aan zowel binnen als buitenkant omdat er dan geen vocht bij zal kunnen komen door de hermitische luchtdichtheid. De febrikanten en alle test wijzen uit dat de buitenkant voldoende dampopen moet zijn.

Als de dakplaten bij deze zolder volgens de fabrikant damp open zijn kan daar bedoelt worden dat de platen zelf dampopen zijn, of de totaal constructie dampopen is via de naden tussen de platen. Hoe specifceert de fabrikant dit? Aangezien dit niet altijd even duidelijk is wordt een omgekeerd of warm dak geprevereerd omdat je dat dit niet hoeft te weten.
pi_46388707
http://alexandria.tue.nl/extra2/redes/hendriks2005.pdf
Leuk artikel
Ergens in het midden over dat spouwtje
pi_46388751
De platen die bij Bieke op het dak liggen zijn echt hard en helemaal dicht. Juist daarom naden dichtkitten.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 01:27:17 #108
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46388819
quote:
1. Menuiserite onderdakplaten zijn waterdicht en blijven dampdoorlatend;
2. Menuiserite onderdakplaten zijn schimmel- en rotvrij;
3. Menuiserite onderdakplaten absorberen de dampproductie van de binnenruimte;
4. Een Menuiserite onderdakplaat is een zeer stevig onderdak;
5. Menuiserite onderdakplaten worden uit milieuvriendelijk materiaal vervaardigd;
6. Bovendien bieden Menuiserite onderdakplaten een meerwaarde voor uw huis op lange termijn, ze hebben immers dezelfde levensduur als uw dakbedekking.
Fabrikant: eternit
Dus dampopen langs de platen zelf, en niet gespecifieerd via de naden (ze zijn trouwens gelegd met forse overlap)
Meer plaatsingsdetails hier
pi_46388899
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:17 schreef Solingjan het volgende:
Vroeger ja vroeger haden ze geen spouewe!!
Toen kwam een spouw
Maar ja daar had je dus het probleem van de warme en de koude kant.
Dus. Ventileren
Onder stootvoegen open en boven stootvoegen open. en het kon ventileren doorwaaien.

Toen weer later kram er isolatie. en ja men was eenmaal gewend aan die open nstoovoegen dus kwamen er ook open stootvoegen.

Maar waarom

Want de isolatie hield de warmte toch tegen ?????????

Neeeeeeee er moet toch een minimale spouw van 3-4 cm zijn riep iemand( Harrie van de METSELAARSBOND) Maar dat wisten de heren constructeurs/tekenaars niet en dus werd er weer een spouwtje getekend.

Todat.....
otaal raar om 3-4cm spouw toe te passen en openstoot voegen. isolatie een beetje losjes er tussen zodat het niet klem tussen de muren zit. en koekoen in metselen voor ventualtie onder de vloer voor het afdrijven van vocht wat uit de bodem opstijgt en allerhande gassen meenemt en of ventualtie van de kelder. Net zoals je je huiskamer enz ventuleert.
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:18 schreef MMach het volgende:
Oh, en luchtspouwen kunnen ook best impressive zijn.
Dubbel glas bijvoorbeeld, tussen die 2 glasplaten zit ook maar een dun laagje lucht (of een ander stilstaand en droog gas). En ik dacht dat de isolatiewaarde overeen kwam met een muur van 1m dikte. Maar dit is dan weer niet te vergelijken met een luchtspouw bij een muur omdat die laatste niet perfect afgedicht is natuurlijk.
Stilstaande lucht isoleert behoorlijk daar is glas-, steenwol en piepschuim ook opgebaseert, lucht in een cel structuur inpakken zodat het stil staat. maar andere matrialen zoals een aantal gassen, vacuum en producten als PIR isoleren beter.
quote:
Maar bon, je vais dormir, morgen er weer vroeg uit. Slaapwel
Goed idee morgen veel te doen, sleuven frezen enzo.
pi_46389090
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:27 schreef MMach het volgende:

[..]

Fabrikant: eternit
Dus dampopen langs de platen zelf, en niet gespecifieerd via de naden (ze zijn trouwens gelegd met forse overlap)
Meer plaatsingsdetails hier
Leuk maar onder welke onstandeigheden is dat getest? Testen ze dit op de cel structuur of op platen? Maakt nogal uit en dat is vaak niet openbaar bekent en wordt een warm dak aangeraden en wordt bij een koud dak constructie aangeraden de dampdicht lagen open te maken cq te verwijderen en de instructie van de fabrikant van de dampopen laag strikt aan te houden. Zijn de platen volgens de instructie van eternit gelegt nu? Moeten ze overlappen, hoeveel en moeten naden worden dicht gezet? Instrueren ze dat niet dan mag dat dus niet en geldt de regel van de fabrikant van de isolatie een dampopen constructie te maken door te verwijderen of te doorprokken.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 01:49:03 #111
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46389303
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:39 schreef tnimble het volgende:

[..]

Leuk maar onder welke onstandeigheden is dat getest? Testen ze dit op de cel structuur of op platen? Maakt nogal uit en dat is vaak niet openbaar bekent en wordt een warm dak aangeraden en wordt bij een koud dak constructie aangeraden de dampdicht lagen open te maken cq te verwijderen en de instructie van de fabrikant van de dampopen laag strikt aan te houden. Zijn de platen volgens de instructie van eternit gelegt nu? Moeten ze overlappen, hoeveel en moeten naden worden dicht gezet? Instrueren ze dat niet dan mag dat dus niet en geldt de regel van de fabrikant van de isolatie een dampopen constructie te maken door te verwijderen of te doorprokken.
Allee, nog even dan, en dan ga ik toch echt slapen
Op je eerste vraag kan ik niet antwoorden, maar dat staat vast beschreven in de iso normen.

Voor de rest van de vragen, zie de 2de link. Er staat daar (figuur 5) een verticale overlap. Er staat zelfs: (eventuele) dichtingsband, tussen de plaatoverlap. Dus je mag ze afkitten. De overlap is er om tussensijpelend water toch af te voeren en hangt af van de dakhelling. Bij 42° zoals het hier het geval is moet de overlap minstens rond de 45-47mm liggen. En dat is hier ook voldaan. De platen zijn dus goed gelegd, er zijn in de 2de link zelfs complete doorsnedes te vinden van dak inclusief isolatie. Alles op en top correct dus.
pi_46389374
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:22 schreef Solingjan het volgende:
http://alexandria.tue.nl/extra2/redes/hendriks2005.pdf
Leuk artikel
Ergens in het midden over dat spouwtje
mooi document bevestig netjes dat een spouw van 3-4cm geventuleert door open stootvoegen absurd is bij geisoleerde muren. Wat alleen een beetje jammer is van dit raport is dat er heel senl alleen over nieuwbouw met prefab beton muren waar de isolatie als hardschuim vorm in ingoten zit.. en er nauwelijk tot geen aandacht besteed wordt aan renovatie en restauratie wekren waar per tijdsvak ook compleet andere stenen en mortels in verwerkt zitten met compleet andere fysische eigenschappen.

Zo is al reeds enkele jaren bekent dat panden van voor de 20ste eeuw problemen geven waneer de volle gemetselde muren (zonder spouw) geisoleerd worden dmv raggelwerkt, steenwol, folie en gipsplaat. De vochthuishouding wordt versoort waardoor de mortel tussen de stenen vandaan komt en de muren verzwakken en gaan inzakken.
pi_46389436
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:49 schreef MMach het volgende:

[..]

Allee, nog even dan, en dan ga ik toch echt slapen
Op je eerste vraag kan ik niet antwoorden, maar dat staat vast beschreven in de iso normen.

Voor de rest van de vragen, zie de 2de link. Er staat daar (figuur 5) een verticale overlap. Er staat zelfs: (eventuele) dichtingsband, tussen de plaatoverlap. Dus je mag ze afkitten. De overlap is er om tussensijpelend water toch af te voeren en hangt af van de dakhelling. Bij 42° zoals het hier het geval is moet de overlap minstens rond de 45-47mm liggen. En dat is hier ook voldaan. De platen zijn dus goed gelegd, er zijn in de 2de link zelfs complete doorsnedes te vinden van dak inclusief isolatie. Alles op en top correct dus.
Voor jouw specifieke dak situatie is het dus nu

En blijft over raggelwerk van normaal vuren aanbrangen, verder isoleren, dampdichtlaag door de dampdichtefolie of de nieuwe verbeterde klimaat folie aanbrengen volgens instructie van de fabrikant van de folie / isolatie, en afwerken.

En nu
pi_46389588
quote:
En denk ook aan een kunstuktie in de nok. Afsteken. Kepers van keper naar keper en daarboven helemaal opvullen met isolatie. Wel zorgen dat de naad boven de Nokgording helemaal dicht is.
Eventueel die naad inspuiten met PUR.
Dit soort stoere vaktaal geeft me soms het gevoel dat ik in een aflevering van Jiskefet ben beland.
Ik heb echt geen flauw idee wat er gezegd wordt, maar het klinkt goed. Opwindend haast, met dat inspuiten enzo. Maar ik ben wel mooi de draad kwijt en vraag me toch af hoe dat dak zodadelijk nou in elkaar steekt, qua laagjes. Het begint van buiten met dakpannen, en eindigt van binnen met gipsplaten neem ik aan, maar wat zit daartussen nog allemaal aan folie, eternietplaten, riggels en raggels, pur, steenwol, glaswol, schapenwol, etc? Een tekeningetje met een dwarsdoorsnede zou voor leken als mij wel leuk zijn. Niet dat we er dan iets mee kunnen, maar gewoon om er toch een beetje bij betrokken te blijven..
  zaterdag 17 februari 2007 @ 10:41:13 #115
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46392612
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 02:05 schreef dvr het volgende:

[..]

Dit soort stoere vaktaal geeft me soms het gevoel dat ik in een aflevering van Jiskefet ben beland.
Ik heb echt geen flauw idee wat er gezegd wordt, maar het klinkt goed. Opwindend haast, met dat inspuiten enzo. Maar ik ben wel mooi de draad kwijt en vraag me toch af hoe dat dak zodadelijk nou in elkaar steekt, qua laagjes. Het begint van buiten met dakpannen, en eindigt van binnen met gipsplaten neem ik aan, maar wat zit daartussen nog allemaal aan folie, eternietplaten, riggels en raggels, pur, steenwol, glaswol, schapenwol, etc? Een tekeningetje met een dwarsdoorsnede zou voor leken als mij wel leuk zijn. Niet dat we er dan iets mee kunnen, maar gewoon om er toch een beetje bij betrokken te blijven..
Zulke taal is echt nodig om te weten over wat precies je aan het praten bent. Er zit vrij veel hut in het skelet van het dak, en al die baken en kleine balkjes hebben namen om te weten over welk balkje het juist gaat. Maar tis misschien inderdaad niet zo leuk om mee te lezen.

De doorsnede van het dak (in dit geval l!):

Het enige verschil met de tekening is dat bij mij de isolatielaag (7) uit 2 lagen zal bestaan. Eerst 6cm rockwool, en dan een houten kaderwerk (=raggelwerk / rachelwerk) met daartussen nog eens 6cm rockwool, met aluminiumrug. Die aluminiumrug is dan meteen het dampscherm (8).
pi_46393601
Goede morgen

Tussen de lagen geen alukraft(maar dat wist je al)
Kijk als je isolatie gaat halen dat je die hebt met die omslag aan de zijden. Die kunnen mekaar mooi overlappen.
Ik heb bij mij voor de voorkonstruktie balkjes 44x44 gebruikt op afstanden van 60 cm. Van badding naar badding en onder en boven op de badding van links naar rechts met inkepingen om de 60 cm waar de verticale in komen. Zodoende komt die flap op het balkje. Die ernaast komt weer over die flap en dan aftapen. Achter het balkje een strookje van 4.5cm breed.
Mocht de rol te breed zijn snij dan de isolatie met een Kartelbroodmes/ of breekmesje weg
maar snij niet in de alukraft.
Naden aftapen.
Mocht je met de dikte niet helemaal uitkomen bijv 11cm dikke en je hebt maar 6 nodig snij dan eerst het stuk op maat en haal dan het plak van 5 cm er af met een beetje piemelen lukt dat redelijk.
Isolatie NOOIT aandrukken/persen dan gaat de isolatie waarde omlaag.

Jij had het over die termophane ramen met maar 2 cm lucht.
Juist de lucht en welteverstaan STILSTAANDE lucht isoleert
Daarom voorzetramen nooit meer afstand dan 25mm Anders gaat de lucht circuleren.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 13:38:38 #117
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46396890
Een volle bestelbus met rockwool, hout, én mn tacker. Wat een heerlijk geluid maakt dat. 'psssjj TAK'

Kan nagels en nietjes tot 50mm aan, impressive om het met een stopwoordje te zeggen.

[ Bericht 40% gewijzigd door MMach op 18-02-2007 00:22:38 ]
pi_46400780
Bedankt voor de uitleg, ik kan het weer volgen! Leuk dat je het zo met je opdrachtgeefster getroffen hebt.
pi_46402148
Erg leuk van de loonsopslag En het werkt heerlijk zo'n tacer wil nooit meer zonder (tenzij er iets nog mooiers komt natuurlijk )
pi_46403220
Mmach wat ik me zo afvroeg.
Zolder is derde etage!!!!!! Hoe krijg je dat allemaal boven. Mijn g.. Alleen dat al, breekt me het zweet uit.
Maar ja ik ben ook geen 21 meer


Zo he effe 25% loonsverhoging. Dat wordt een schone keuken

En ja die tacker daar zul je veel profijt van hebben. Al dat MDF wat je al gemaakt hebt.
Montagekit met spuit erop opde juiste plaatszetten effe aanduwen en tacktacktacktack.

Als je spijkers/nagels daar voor koopt, kijk dan of je "Gold"kunt krijgen. Dat zijn nagels met een laagje hars eroverheen. Bij het inschieten warmt die hars op. Is als het ware lijm. Zit het nog beter vast.

[ Bericht 30% gewijzigd door Solingjan op 17-02-2007 17:49:46 ]
pi_46403767
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:41 schreef Solingjan het volgende:
Als je spijkers/nagels daar voor koopt, kijk dan of je "Gold"kunt krijgen. Dat zijn nagels met een laagje hars eroverheen. Bij het inschieten warmt die hars op. Is als het ware lijm. Zit het nog beter vast.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:09:05 #122
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_46403958
Ik zie dit topic nu pas Daar issie weer, onze klusheld

Ik haal ze er nog maar weer even bij ter inspiratie MMach:



  zondag 18 februari 2007 @ 00:38:58 #123
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46415313
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:41 schreef Solingjan het volgende:
Mmach wat ik me zo afvroeg.
Zolder is derde etage!!!!!! Hoe krijg je dat allemaal boven. Mijn g.. Alleen dat al, breekt me het zweet uit.
Maar ja ik ben ook geen 21 meer
Zo he effe 25% loonsverhoging. Dat wordt een schone keuken
En ja die tacker daar zul je veel profijt van hebben. Al dat MDF wat je al gemaakt hebt.
Montagekit met spuit erop opde juiste plaatszetten effe aanduwen en tacktacktacktack.
Als je spijkers/nagels daar voor koopt, kijk dan of je "Gold"kunt krijgen. Dat zijn nagels met een laagje hars eroverheen. Bij het inschieten warmt die hars op. Is als het ware lijm. Zit het nog beter vast.
Ja, dat naar boven sleuren is minder leuk natuurlijk, zeker met die nauwe zoldertrap er ook nog bij, maar ja, het hoort erbij.
Die tacker, dat weet ik nu al, dat gaat een van mn meestgebruikte dingen worden. Maar als ik die nageltjes zo zie dan twijfel ik wel of die zo sterk hechten als echte nagels. Het is een kwestie van scheef inschieten of nietjes gebruiken dan denk ik maar. Ik ben ook wel benieuwd naar hoe dat gaat in combinatie met MDF en hoe het dan zit met de sterkte ivgl met het schroeven dat ik altijd doe.
De weerslag van de loonsverhoging zal nihil zijn op de keukenwerken. Ik wil niet teveel eigen geld in de keuken steken. Ik heb nog steeds voldoende over van het beginbedrag dat 2800¤ was. Net voldoende om het grootste gedeelte van de kasten en werkbladen te maken volgens mn berekeningen.
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:09 schreef twentemeisje het volgende:
Ik zie dit topic nu pas Daar issie weer, onze klusheld
Ik haal ze er nog maar weer even bij ter inspiratie MMach:
[afbeelding]
[afbeelding]
Mwehehe, ze blijven wel grappig

Tomorrow (of eigenlijk al vandaag) is een werkdag van 11u tot 23u gepland . Dan wil ik zeker gedaan hebben met het hele dak en de eerste isolatielaag. Daarna is het frame voor de 2de isolatielaag aan de beurt. Ik zal het maken van planken (dus geen standaard balkvorm), omdat die makkelijker te verwerken zijn, en hout isoleert slechter dan het isolatiemateriaal zelf, dus liefst zo weinig mogelijk hout. Ze verkochten geen hout van 60mm in plankvorm. Ik heb nu planken van 90mm, welke dus nog allemaal in de lengte verzaagd moeten worden. Het zaagtafeltje zal overuren draaien. Met het resthout dat dat zal opleveren, zal ik de eerste isolatielaag fixeren (latjes over de platen). Dat is eigenlijk niet nodig want rockwoolplaten zouden niet doorzakken na verloop van tijd, maar die 3hoekige platen zijn wel minder klemvast dan van die platen. Ik vertrouw het zaakje niet als dat er zoveel jaar moet tussenhangen. Met de latjes erover ben ik tenminste zeker dat doorzakken geen probleem zal zijn. Kan je het niet voorstellen wat ik bedoel, dan zullen foto's morgen een en ander verduidelijken.
  zondag 18 februari 2007 @ 00:46:33 #124
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_46415520
Volgens mij had ik er nog ergens een... ff zoeken... found it!



Nu ga je helemaal als een dolle natuurlijk!
pi_46416205
Zo... ik zit het topic even te lezen.... En ik kan niets uitbrengen van bewondering...
Do you know the difference between commitment and involved?
Think of bacon and eggs, the chicken is involved, the pig was committed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')