abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46500575
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 18:46 schreef Leonidas het volgende:

[..]

Nu wordt Mmach vast n SUPERheld, klust er niet alleen op los, maar vindt ook nog de tijd nieuwe woorden te creëren.
Is er nog plaats op dat T-shirt van Angelina Jolie voor het prachtige "onbalans" ?
MMach vernederlandst met de dag

www.vandale.nl

on·ba·lans (de ~)
1 het niet uitgebalanceerd zijn <=> balans
pi_46500872
ok ok het woord bestaat, maar t is toch n heel lelijk ding hoor. Ik heb dat in België echt nog nooit gehoord?

Vernederlandsen doet ie inderdaad, ik krijg er soms de kriebels van. "Vet" is n heel fout woord, maar helaas (pindakaas) vindt Mmach het leuk (en wss nog leuker omdat ik t ieuwieuwieuw vind)

Maar euh, ik ga mn mond beetje houden, want dit heeft helemaal niets met klussen te maken
Vivez si m'en croyez, n'attendez à demain, ceuillez les aujourd'hui les roses de la vie (P. de Ronsard)
pi_46501291
MMach wil je vootaan meer vlaams en vooral gents gaan schrijven hier. Enne ook in real life feestje = vuif, fiets = velo, snel = subiet ....
pi_46501457
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:00 schreef MMach het volgende:
Echt, no way dat ik ga zagen in die spant. Die spant is er voor een reden, en is een serieus structureel onderdeel van dat huis.
Het enige wat een sta in de weg is van die spant is dat kleine balkje, hier rechtsboven op de foto te zien:
[afbeelding]
Het is maar met een paar dikke nagels vast gemaakt voor zover ik zie. Geen idee of dat ook een nut heeft, maar het brengt alles wel in onbalans.
Maak driehoeken van OSB Zoveel dat ze op elkaar de dikte krijgen van de staander/Makelaar Dat is dus die van de nok in het spant naar beneden loopt.
Lijm en tack deze op elkaar. Maak ze zo hoog dat je als je op het vloertje staat en nog makkelijk onderdoor kunt lopen. Aan beide zijden van de staander/makelaar en het spantbeen de driehoeken er tussen.
Maak een grote driehoek van OSB van spantbeen naar spantbeen en naar de nok. Gelijk met de onderkant van de driehoeken
Zet de driehoeken er tussen en met de grote driehoek vast op staander/makelaar en op de spantbenen.
De grote vangt al veel op, de kleiner driehoeken doen de rest.
Spanten is iets van vroeger omdat ze toen geen veredelde platen zoals OSB/underlayment hadden.
Veelal wordt nu als men kepers legt Boven in de driehoek met plaatwerk de boel bij elkaar geschroeft/getackt

Balkje kan nu weg. Ben je daar al zeker van.

Zoals Tnimble ook als schreef die "paal" in het midden hoort daar niet. Onderaan het spant aan de spantbenen dient een zogenoemde Kreupele stijl te zitten. Bij jou zitten die ook verkeerd om.
Zie foto vorige pagina waar Dorothee met bezem op staat. Die lopen die bij jou van links onder naar rechts boven. Is er volgens mij ook naderhand in gezet.
Deze dienen van rechtsonder naar linksboven te lopen. Als het ware een knik in het been.
Dus zeg maar ong een 1/2 meter van de zijmuur naar boven naar het spantbeen.

Als het goed is lopen de spantbenen van de nok tot.......... Waar zitten die tegen aan???????
En zit er daar onder (onder de vloer) een draagmuur

Of wou je zoiets.Wat maakt een balkje meer of minder nou uit

[ Bericht 6% gewijzigd door Solingjan op 20-02-2007 20:57:13 ]
pi_46504194
wat een klus. Heb je al een idee hoeveel uren je ongevere nodig gaat hebben?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 20 februari 2007 @ 21:28:34 #171
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46505119
Jo moatjes. Kstop ermee vuur vandoag, kzijn muug en kwil murgenunchtink uitgesloapen zijne. Vandoag nog last gehad mee de bankoarte. Kzat uver de tuugeloaten limiete per week, nie normoal. Mor tzou intusse upgelost zoan.
Vuur vandoage ister niet te vele gebuurd, moar den elft vant dak zit al onder betimmeringe, gud e.
Ge moet nekier kaaken nor mn utgebalaceerde stellinge:

Twas nudig om tot buuven te geroaken, mor kzijnder niet afgetjoeft
Vandoage uuk het twieduuste noagelke deringepoeft: viva den tacker

Alle gekheid op een stokje, het woord 'onbalans' heb ik echt al veel gehoord, in België, tkomt in elke cursus wel meerdere malen voor.
En dit is een panoramatje van het frame dat al af is langs 1 kant (met de nodige stichfouten van het panoramaprogramma).
pi_46507729
hmm k had toch een langere slang aan je compressor gedaan

heb bij mijn compresser een kleine 25 meter slang
pi_46512164
Khebt ge toch veul inkeslagen datkge al uver de limiete van debankoarte zat. Kgaat neker rap kzon tacker, kpoef der uuk vele van den noagelkes in. kneem uuk ene langere darm vuur den tacker.

@Jan: Leuk het OSB driehoeken idee maar het dak mag ook niet te stijf worden dan kan het minder krachten opvangen bij wind. Verder helemaal met je eens
  woensdag 21 februari 2007 @ 01:53:07 #174
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46514974
@Solingjan: Begrijp ik het goed dat je gesloten OSB driehoeken bedoeld? Of eerder open driehoeken met een dikke rand van OSB zoals het nu een beetje is?
In elk geval raak ik niet aan dat spantgeval. Het is geen trekspant, maar het is een staketsel dat de balken bijna in het midden ondersteunt tegen doorbuiging. En je ziet welke balken welke krachten opnemen.
De balk tot op de vloer draagt de nokbalk. Rechtstreeks, dus het is 1 balk van boven naar beneden. De schoren voor die verticale steunbalk lijken me wel niet nodig, het dak kan immers zoals reeds gezegd, niet echt omklappen. Dan zijn er nog de schuine balken. Die schuine balken hebben steunpunten waarop de balken van het dak steunen en houden dus de doorbuiging tegen. De schuine balke vertakken nog naar onderen toe.
Toegegeven, het staat een beetje in de weg, maar er is zeker mee te leven. Ik wil alleszins het dak niet verzwakken. Iets dat zijn functie vervult, daar moet je afblijven. Zeker als een en ander onduidelijk is over de vorm van dat balkenwerk (a la: normaal gezien moet die balk niet naar onder lopen) is het voor mij duidelijk dat die balken zo gemaakt zijn omdat daar een goede reden voor was. Misschien is het te verbeteren, maar het kan gruwelijk fout lopen zulke verbeteringswerken. Een no go voor het aanpassen van het dakgebinte. Je zal het toch niet meer zien.

Verder heb ik vandaag gemerkt dat het dak niet symmetrisch is. De ene kant, langs de achterkant van het huis, is een 20 tal centimeter langer, net de kant waar dat kleine horizontale balkje zit.
Misschien zagen ze tijdens de bouw dat het gebinte niet volstond en hebben ze er zo'n klein balkje aangehangen, je ne sais pas. Ik ga wss wel es bij de buren kijken, want die hebben ook zo'n spant heb ik gezien.

Ik was daarnet ook met de eigenaresse aan het brainstormen over licht en verlichting. Ik heb nu een idee in m'n hoofd voor de afscheiding van de kamer van het kleintje. Ik zou daar zo'n 3 grote gotische ramen maken, van de grond tot de nok, in melkglas. Van dat soort ramen dat je dus ziet bij kerken; hoog en smal, en op het einde bogen die spits toelopen. Dat moet vrij imposant ogen denk ik.

Dan is er nog de zaak van verlichting. Yasmina is een groot voorstander van spaarzaamheid en moderne technieken, dus het is vrijwel zeker dat er ledlicht zal komen. Nu zijn mijn ervaringen met ledlicht lauw. Ik hou niet van het koele licht, ik weet dat er gelere varianten bestaan, maar die geven dan weer minder licht. Ik hou niet van de smalle stralingsbundel, ik hou niet van de hoge prijs (die je er wel weer uithaalt na een aantal jaar welliswaar). Hoeveel lampen ga ik daar wel niet nodig hebben in zo'n gigantische ruimte. Met al die kleine ledlampjes en smalle stralingsbundels zie ik dat toch niet zitten. En om nog maar te zwijgen van de zware investering die dat zal zijn. Ok, na een tijdje win je het terug, net zoals bij isolatie, maar je moet er het geld eerst kunnen leggen (dat is deze keer niet mijn probleem, maar ik zou niet willen dat Bieke zich zwaar mispakt aan het kostenplaatje)

En ja, kheb een langere slang nodig voor de compressor, ik weet het

@komrad: heel veel uren. Nu zit ik aan 36u, en je ziet wat er nog maar is. Electriciteit, balkenwerk, gyproc, valse wanden, glaswerk, afvoer, aanvoer, het moet allemaal nog gebeuren.
pi_46515657
Haha, geweldig dat platte Vlaams. Ik geloof dat je pralineetje zich nog geen zorgen hoeft te maken over je vernederlandsing

Hier weer even een leken-opmerking hoor.. maar als dat dak niet recht te krijgen is, is het dan niet mooier om die balkenstructuur zichbaar te laten? Als het helemaal met gipsplaat betegeld wordt, dan zou dat het schotse-en-scheve maar benadrukken, terwijl de rustieke structuur van die balken er juist een 'excuus' voor biedt en er misschien een bepaalde charme aan kan geven.
pi_46518365
@dvr vooral nu er ook gesproken word over gotische ramen bij de afscheiding tussen de 2 delen.

LED verlichting zou ik ook nog niet doen als basis, is vooral zeer geschikt voor accenten uit te lichten of als orientatie verlichting langs een looppad in of langs de vloer enzo.

Je zou hier een combi kunnen maken tussen getinte TS lampen voor basis verlichting die via het plafond licht geven in de ruimte, spaarlampen in b.v. staande lamp, halogeen verlcithing spots tegen muren en evt LED verlichting ala je bij de zetel hebt toegepast.
  woensdag 21 februari 2007 @ 18:39:26 #177
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46533807
Het is niet omdat de balken scheef zijn dat de voorzetwand van gyproc dat ook zal zijn, en het is niet omdat je gotische ramen kent van kerken ed, dat ze daarom ook vol tierlantijntjes zullen zijn. Strak is het sleutelwoord, zowel voor mij, als voor diegene die er zal wonen. Ik hou niet van rustieke interieurs zoals bv die foto van de zolderbetimmering die solingjan heeft gepost. Het heeft zeker zijn charme, en ik kan er zeker het vakmanschap in bewonderen, maar ik zou dat echt nooit willen in m'n eigen huis. Restaurants en oude panden die rustiek zijn, daar kan ik wel degelijk van genieten omdat het maar voor even is.
Vanavond werk ik niet, kga wel es even vlug kijken hoe alles er in 3D zou uit zien.
Geen zichtbare balken en alles strak, zo wil de toekomstige bewoonster het, en daar kan ik mij perfect in vinden. Sommigen zullen het zonde vinden, anderen niet, je kan niet iedereen tevreden houden natuurlijk

@tnimble; zo denk ik er ook over over de verlichting. Ik wil ook lichtjes in de nok. Omdat de nok zo hoog is en het dus een ware acrobaten toer zou zijn om die lampjes daar te vervangen als ze kapot zijn, moeten dat Led lichten zijn die niet kapot gaan, of toch heel veel langer meegaan.
pi_46534558
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 18:39 schreef MMach het volgende:
Geen zichtbare balken en alles strak, zo wil de toekomstige bewoonster het, en daar kan ik mij perfect in vinden. Sommigen zullen het zonde vinden, anderen niet, je kan niet iedereen tevreden houden natuurlijk
Mijn opmerking was eigenlijk vooral ingegeven door de verwachting dat je dat gewoon nooit strak krijgt..

("je" in algemene zin he - ik bereid me er alvast op voor dat jij een handige truc met strakke touwtjes of lasergeleide apparatuur gaat bedenken waarmee je alsnog een plafond zo strak als een spiegel fabriceert.)

[ Bericht 14% gewijzigd door dvr op 21-02-2007 19:14:38 ]
pi_46538205
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 19:05 schreef dvr het volgende:

[..]

Mijn opmerking was eigenlijk vooral ingegeven door de verwachting dat je dat gewoon nooit strak krijgt..

("je" in algemene zin he - ik bereid me er alvast op voor dat jij een handige truc met strakke touwtjes of lasergeleide apparatuur gaat bedenken waarmee je alsnog een plafond zo strak als een spiegel fabriceert.)
Straks, vlak en haaks zul je alles krijgen zelfs zonder veel moeite je kan er alleen veel ruimte mee verlzien omdat een muur door een verloop die 3 balken b.v. 60cm dik moet zijn. Links onder steekt de ene uit naar voren, de andere leunt naar achten en de andere staat er een beetje als schoor tegen aan b.v.
pi_46538916
En Mmach merk je nu al dat het er warmer is. Behaaglijker, geen tocht. En stiller?
Ik kan je idd verzekeren dat dat een hels karwei is geweest om het dak bij ons zo te betimmeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')