@Solingjan: Begrijp ik het goed dat je gesloten OSB driehoeken bedoeld? Of eerder open driehoeken met een dikke rand van OSB zoals het nu een beetje is?
In elk geval raak ik niet aan dat spantgeval. Het is geen trekspant, maar het is een staketsel dat de balken bijna in het midden ondersteunt tegen doorbuiging. En je ziet welke balken welke krachten opnemen.
De balk tot op de vloer draagt de nokbalk. Rechtstreeks, dus het is 1 balk van boven naar beneden. De schoren voor die verticale steunbalk lijken me wel niet nodig, het dak kan immers zoals reeds gezegd, niet echt omklappen. Dan zijn er nog de schuine balken. Die schuine balken hebben steunpunten waarop de balken van het dak steunen en houden dus de doorbuiging tegen. De schuine balke vertakken nog naar onderen toe.
Toegegeven, het staat een beetje in de weg, maar er is zeker mee te leven. Ik wil alleszins het dak niet verzwakken. Iets dat zijn functie vervult, daar moet je afblijven. Zeker als een en ander onduidelijk is over de vorm van dat balkenwerk (a la: normaal gezien moet die balk niet naar onder lopen) is het voor mij duidelijk dat die balken zo gemaakt zijn omdat daar een goede reden voor was. Misschien is het te verbeteren, maar het kan gruwelijk fout lopen zulke verbeteringswerken. Een no go voor het aanpassen van het dakgebinte. Je zal het toch niet meer zien.
Verder heb ik vandaag gemerkt dat het dak niet symmetrisch is. De ene kant, langs de achterkant van het huis, is een 20 tal centimeter langer, net de kant waar dat kleine horizontale balkje zit.
Misschien zagen ze tijdens de bouw dat het gebinte niet volstond en hebben ze er zo'n klein balkje aangehangen, je ne sais pas. Ik ga wss wel es bij de buren kijken, want die hebben ook zo'n spant heb ik gezien.
Ik was daarnet ook met de eigenaresse aan het brainstormen over licht en verlichting. Ik heb nu een idee in m'n hoofd voor de afscheiding van de kamer van het kleintje. Ik zou daar zo'n 3 grote gotische ramen maken, van de grond tot de nok, in melkglas. Van dat soort ramen dat je dus ziet bij kerken; hoog en smal, en op het einde bogen die spits toelopen. Dat moet vrij imposant ogen denk ik.
Dan is er nog de zaak van verlichting. Yasmina is een groot voorstander van spaarzaamheid en moderne technieken, dus het is vrijwel zeker dat er ledlicht zal komen. Nu zijn mijn ervaringen met ledlicht lauw. Ik hou niet van het koele licht, ik weet dat er gelere varianten bestaan, maar die geven dan weer minder licht. Ik hou niet van de smalle stralingsbundel, ik hou niet van de hoge prijs (die je er wel weer uithaalt na een aantal jaar welliswaar). Hoeveel lampen ga ik daar wel niet nodig hebben in zo'n gigantische ruimte. Met al die kleine ledlampjes en smalle stralingsbundels zie ik dat toch niet zitten. En om nog maar te zwijgen van de zware investering die dat zal zijn. Ok, na een tijdje win je het terug, net zoals bij isolatie, maar je moet er het geld eerst kunnen leggen (dat is deze keer niet mijn probleem, maar ik zou niet willen dat Bieke zich zwaar mispakt aan het kostenplaatje)
En ja, kheb een langere slang nodig voor de compressor, ik weet het
![]()
@komrad: heel veel uren. Nu zit ik aan 36u, en je ziet wat er nog maar is. Electriciteit, balkenwerk, gyproc, valse wanden, glaswerk, afvoer, aanvoer, het moet allemaal nog gebeuren.