FOK!forum / Literatuur, Taal en Kunst / Raster-Noton.
zodiakkzondag 4 februari 2007 @ 14:44
quote:
rastermusic/noton is a label cooperation for electronic music based in germany. in 1999 both artist labels rastermusic and noton.archiv für ton und nichtton merged and the foundation stone for a co-work uniting sound and art design with strong attention to scientific sequences was laid down.

Since then olaf bender and carsten nicolai together have been running the label raster-noton as a platform for innovative digital music.

Bron
Raster-Noton is inderdaad veel meer dan een muzieklabel, het is een kunstenaarscollectief dat een platform biedt voor diegenen die altijd de grenzen opzoeken van geluid en ontwerp. Mensen als Ryoji Ikeda, Ruichi Sakamoto, Alva Noto, CoH en Senking hebben bij Raster-Noton een uitlaatklep gevonden voor hun extreme en digitale geluidsexperimenten. Bij de meerderheid van de R-N uitgaves is muzikale compositie op de achtergrond geraakt en worden structuur en textuur vermengt tot krachtige demonstraties in geluid. R-N is abstract, provocatief, creatief, brutaal, stijlvol en indrukwekkend.

Sommigen vinden het doodsaaie herrie, slaapverwekkend in zijn monotonie, terwijl anderen hier een autonome eigenzinnigheid herkennen die intrigeert en tot denken aanzet.

Enkele uitgaven op het Raster-Noton platform:


Kangding Ray - Stabil


Ryoji Ikeda - Dataplex


CoH - Patherns EP
zwareshagzondag 4 februari 2007 @ 15:04
Ik ken tot dusver alleen Pixel - Set Your Center Between Your Parts In Order To van het label maar die vind ik ook erg goed.
Automatic_Rockzondag 4 februari 2007 @ 17:06
Klinkt interessant! Is het ook ergens te beluisteren?
JAMzondag 4 februari 2007 @ 20:27
-knip-.

[ Bericht 96% gewijzigd door JAM op 06-02-2007 12:01:32 ]
De-oneven-2maandag 5 februari 2007 @ 21:29
Ik vind de hoesjes wel aardig...
Gelliusmaandag 5 februari 2007 @ 22:04
Ik heb nog geen noot gehoord, maar is dit niet gewoon een soort eigentijds Kraftwerk?
zodiakkmaandag 5 februari 2007 @ 22:26
quote:
Op maandag 5 februari 2007 22:04 schreef Gellius het volgende:
Ik heb nog geen noot gehoord, maar is dit niet gewoon een soort eigentijds Kraftwerk?
Nee, .
Gelliusmaandag 5 februari 2007 @ 22:36
O.
zodiakkdinsdag 6 februari 2007 @ 09:27
quote:
Op maandag 5 februari 2007 22:36 schreef Gellius het volgende:
O.
Mag ik veronderstellen dat je, hoewel je geen noot gehoord hebt, wél hebt geluisterd? De muziek op Raster-Noton is doorgaans a-tonaal van aard.
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:29 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik vind de hoesjes wel aardig...
Nu weet je waar de ontwerpers van de Ipod de mosterd vandaan hebben...

Voor de beginneling:
CoH (cyrillisch!) - Above Air
Kangding Ray - Stabil
Alva Noto & Ruichi Sakamoto - Insen

Maar eigenlijk kan je geen beginneling zijn, er móét enige muzikale rijping plaatsgevonden hebben voordat de muzikale taal van Raster-Noton begrijpelijk wordt.

[ Bericht 45% gewijzigd door zodiakk op 06-02-2007 09:32:05 ]
JAMdinsdag 6 februari 2007 @ 10:02
Kijk nu! Zij er zo twee posts van me gecensureerd! Verwijderd! Zo de Fokkozmidat op m'n dak! Ze hebben m'n gedachten gestolen, hoe vind je die!

.
JAMdinsdag 6 februari 2007 @ 10:04
Wat is dat dan toch; die muzikale taal? Ik vind dat zoiets raars, dat eeuwige verhaal dat muziek talig zou zijn. Ook dat van abstract geluid; dat heb ik ook nog nooit moge begrijpen.
zodiakkdinsdag 6 februari 2007 @ 13:27
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:04 schreef JAM het volgende:
Wat is dat dan toch; die muzikale taal? Ik vind dat zoiets raars, dat eeuwige verhaal dat muziek talig zou zijn. Ook dat van abstract geluid; dat heb ik ook nog nooit moge begrijpen.
Ik zou wel een poging willen wagen om het uit te leggen, maar je bent de moeite niet waard.
JAMdinsdag 6 februari 2007 @ 14:02
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:27 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Ik zou wel een poging willen wagen om het uit te leggen, maar je bent de moeite niet waard.
Ik denk ook dat je inderdaad niet verder zou komen dan het wagen van een poging.
broerdinsdag 6 februari 2007 @ 14:16
quote:
Op zondag 4 februari 2007 14:44 schreef zodiakk het volgende:
Bron
Wat een fijne site om in te grasduinen. Ik kende het collectief niet, maar er staan leuke dingen tussen. Persoonlijk hou ik het meest van de stukken waar - om het zo maar te noemen - 'ritme' in te ontwaren is. De soundscapes doen mij niet zoveel. Ik ben te ongeduldig om daar de spanning in te horen.
JAMdinsdag 6 februari 2007 @ 14:44
Nu ja; je kan muziek natuurlijk wel talig noemen, dat geef ik je wel, net zoals je stoomboten en geiligheid talig kan noemen; maar zelf een taal, dat lijkt me larie. Ga je gang.
Isabeaudinsdag 6 februari 2007 @ 16:25
quote:
Op zondag 4 februari 2007 14:44 schreef zodiakk het volgende:

Sommigen vinden het doodsaaie herrie, slaapverwekkend in zijn monotonie, terwijl anderen hier een autonome eigenzinnigheid herkennen die intrigeert en tot denken aanzet.
Ik ben wel wat gewend van wat Seborik me allemaal heeft voorgeschoteld Kan ik dit ook ergens online vinden, zodiakk?

Alhoewel, ik kan waarschijnlijk hier wel wat vinden zeker: http://www.raster-noton.de/start.html
zodiakkdinsdag 6 februari 2007 @ 17:54
Ik raad mensen wel echt aan om eens iets te downloaden in fatsoenlijke geluidskwaliteit. Er staat niet voor niets op bijvoorbeeld op de Patherns EP van Coh 'play loud if you can'. De kracht van deze muziek komt pas écht over bij helder en snoeihard geluidsniveau, niet via gare mp3-previews.

En ik neem aan dat jullie allemaal wel bekend zijn met het downloaden van muziekbestanden.
Isabeaudinsdag 6 februari 2007 @ 19:09
Ik heb erg weinig ervaring met downloaden van mp3's
Ik heb oprecht, voor het laatst gedownload met ehm....Napster Ik geloof dat dat 5-6 jaar terug was.
De-oneven-2woensdag 7 februari 2007 @ 00:05
Heeft 't iets weg van Farben ( aka Jan Jelinek ), zodiakk?

[ Bericht 43% gewijzigd door De-oneven-2 op 07-02-2007 00:27:28 ]
gdaywoensdag 7 februari 2007 @ 02:46
Dit is eh.. nogal apart..

Op wat voor moment moet je het draaien of in wat voor toestand moet je zijn als je deze muziek wilt kunnen waarderen?
zodiakkwoensdag 7 februari 2007 @ 13:08
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 02:46 schreef gday het volgende:
Dit is eh.. nogal apart..

Op wat voor moment moet je het draaien of in wat voor toestand moet je zijn als je deze muziek wilt kunnen waarderen?
Er is geen handleiding.
gdaywoensdag 7 februari 2007 @ 13:10
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 13:08 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Er is geen handleiding.
Ik zal nog even wat trial-and-error'en want vannacht bliefde ik het niet zo.
#ANONIEMwoensdag 7 februari 2007 @ 16:34
Ik heb inmiddels naar Insen geluisterd maar het heeft nog geen gevoelige snaar geraakt. Wel herkende ik bepaalde aspecten terug uit Aphex Twin en Autechre, dus daar luister ik nu weer fanatiek naar. Wanneer ik eens straalbezopen ben probeer ik het opnieuw.
MeneerTimvrijdag 9 februari 2007 @ 17:37
Hahaha zodiakk, luister je nog steeds naar die epileptische knipper en piep muziek die verdacht veel lijkt op het vastlopen van een MS DOS computer?
zodiakkvrijdag 9 februari 2007 @ 18:43
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 17:37 schreef MeneerTim het volgende:
Hahaha zodiakk, luister je nog steeds naar die epileptische knipper en piep muziek die verdacht veel lijkt op het vastlopen van een MS DOS computer?
Niet nog steeds. Dit is nieuw voor me. Dit is geluid met visie. En visie mis je vaak bij epileptische knipper en piep muziek. En de doelgroep is qua leeftijd tussen de 25 en 40 jaar in plaats van 15-24. Nog even rijpen dus in jouw geval, .
Ringovrijdag 9 februari 2007 @ 18:56
Toffe hoesontwerpen. Het geluid zal ik nog even tot me door moeten laten dringen.
Ringovrijdag 9 februari 2007 @ 18:58
Tis wel erg piepkrasknor, maar dat hoeft geen negatief waarde-oordeel te heten.
zodiakkvrijdag 9 februari 2007 @ 20:32
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 18:58 schreef Ringo het volgende:
Tis wel erg piepkrasknor, maar dat hoeft geen negatief waarde-oordeel te heten.
Een stukje uit een interview met Carsten Nicolai, een van de oprichters:
quote:
Regelmatig wordt Nicolai de vraag gesteld waarom hij en zijn trawanten in dezelfde minimalistische stijl blijven werken, en waarom ze zich nooit eens aan iets meer baroks of melodieus wagen. Zoiets zou onmogelijk zijn, beweert Nicolai. “We zijn geen supergetalenteerde goeroes die elke ochtend kiezen wat ze die dag eens gaan doen: filmmuziek, dansmuziek of achtergrondmuziek voor een reclamespot. We zijn een kunstenaarscollectief, geen dienst. Ons label werkt nog steeds als een artistiek gezelschap,

De bedoeling is dus niet om iemand 'van dienst' te zijn (het is vaak moeilijk genietbaar). Het is reductie van muziek tot in het extreme doorgevoerd. En mensen als Alva Noto en Ryoji Ikeda doen dat bijzonder strikt; hun werk heeft soms meer weg van gehoortesten dan muziek.

[ Bericht 4% gewijzigd door zodiakk op 09-02-2007 20:52:54 ]
Zvrijdag 9 februari 2007 @ 22:41
Zegt het iets over MUZ dat dit in TTK staat? Ik ga eens op zoek naar die Patherns EP.
zodiakkvrijdag 9 februari 2007 @ 22:44
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 22:41 schreef Z het volgende:
Zegt het iets over MUZ dat dit in TTK staat? Ik ga eens op zoek naar die Patherns EP.
Nee, hoor. Raster-Noton heeft meer van doen met geluidskunst dan muziek.
Zvrijdag 9 februari 2007 @ 22:53
Doorgaans heb ik het niet zo op 'die' geluidskunstenaars, ik ben nog wel een tijdje geboeid geweest door Excepter (http://www.excepter.com/), maar dat heeft dan weer niets met minimal te maken. Ik beschouw mezelf als een geoefende luisteraar dus ben benieuwd wat is ervan ga vinden.
OllieAvrijdag 9 februari 2007 @ 22:54
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 22:44 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Nee, hoor. Raster-Noton heeft meer van doen met geluidskunst dan muziek.
Geluidskunst, geluidskunst? WTF is dat nou weer!
De-oneven-2zaterdag 10 februari 2007 @ 00:00
Zodiakk heeft Jazz nog niet ontdekt. Daar zit 't probleem.
Bazyxzaterdag 10 februari 2007 @ 00:43
Ik snap echt helemaal niks van geluidskunst. Ik ben zelf tamelijk visueel ingesteld, dus ik neem aan dat het voor mij simpelweg niet weggelegd is. Maar ik vraag me wel oprecht af op welke manier liefhebbers hier van genieten?
Wat ik me wel voor kan stellen is dat het leuk is om iets 'lekker weirds' te maken, of om daar van te houden. Het is natuurlijk turboprima om een subcultuur te scheppen of om daar bij te houden. En toch denk ik dat er meer moet zijn.
Hoe werkt dat nou, met die geluidskunst? Ga je zitten met je koptelefoon op en luister je intens? Word je dan enthousiast over het verrassende 'brom'-'woesj' in plaats van het conventionelere 'woesj'-'brom'? Of let je meer op het geheel, op de emoties die de geluiden in je los maken? Of zet je de geluidskunst op als je een boek leest omdat je je dan beter kunt concentreren? Of vind je het eigenlijk ook herrie en is het een leuke grap om mensen op te roepen om het op "helder en snoeihard geluidsniveau" af te spelen omdat het dan pas "ècht goed over komt"? Nou ik trap er mooi niet in!
Ik zoek dus geen recept of een handleiding, maar ik ben echt benieuwd hoe liefhebbers dit lief hebben.
De-oneven-2zaterdag 10 februari 2007 @ 00:47
Maar je zou Jan Jelinek eens moeten beluisteren, zodiakk.
Ik heb zo'n vermoeden dat ie jou ook wel ligt.
( En dan met name Textstar, Kosmischer Pitch en Loop-finding-jazz-records...)

Briljante platen.

Dat wilde ik toch nog even gezegd hebben.
broerzaterdag 10 februari 2007 @ 02:00
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:43 schreef Bazyx het volgende:
Ik zoek dus geen recept of een handleiding, maar ik ben echt benieuwd hoe liefhebbers dit lief hebben.
Ik had een handleiding in pdf. Heel duidelijk. Die ben ik helaas kwijt.

Persoonlijk geniet ik, zoals ik hierboven ook al zei, niet van de drones en de soundscapes, de constante brom en meer van dat soort 'noise'. Ik wil graag een soort ritme herkennen. Iets als Bit van Alva Noto (10 MB) vind ik heerlijk om gewoon als muziek te luisteren. Voor mij is het niets anders dan mooie geluiden op een mooie manier samengesmolten. Ik ben het ook niet met zodiakk eens als hij zegt dat het geen muziek is maar kunst. Het is gewoon muziek, maar dan anders dan wat je al kent uit de Top 2000. (Even los van de vraag in hoeverre muziek kunst is op zichzelf.)
Ringozaterdag 10 februari 2007 @ 02:33
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 02:00 schreef broer het volgende:
Iets als Bit van Alva Noto (10 MB) vind ik heerlijk om gewoon als muziek te luisteren.
Het klinkt als de binnenkant van mijn laptop.
broerzaterdag 10 februari 2007 @ 02:36
Mooi, hè?
Ringozaterdag 10 februari 2007 @ 02:39
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 02:36 schreef broer het volgende:
Mooi, hè?
Intrigerend, dat wel. Intrigerend.
OllieAzaterdag 10 februari 2007 @ 03:00
Atonaal.
Niet mooi.
broerzaterdag 10 februari 2007 @ 03:01
Dan kom je toch weer op de 'kunst'-kwestie uit, OllieA. Want moet 'kunst' mooi zijn? Moet het behagen? Moet het bevestigen wat je al wist?
Automatic_Rockzaterdag 10 februari 2007 @ 07:34
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 03:01 schreef broer het volgende:
Dan kom je toch weer op de 'kunst'-kwestie uit, OllieA. Want moet 'kunst' mooi zijn? Moet het behagen? Moet het bevestigen wat je al wist?
Zonet zei je nog dat dit muziek was en geen kunst. Dus hoe kunnen we dan nu op 'de kunstkwestie' uitkomen broer?
zodiakkzaterdag 10 februari 2007 @ 12:07
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:43 schreef Bazyx het volgende:
Ik zoek dus geen recept of een handleiding, maar ik ben echt benieuwd hoe liefhebbers dit lief hebben.
Ik vind het een prikkelend idee om dingen als frequentie, golflengte, amplitude, snelheid en periode als instrument kan gebruiken, in plaats van dat je die dingen als eigenschappen van een instrument ziet. Je stript het geluid helemaal totdat het weinig anders meer is dan frequenties met een bepaalde golflengte, amplitude, etc. en begint vervolgens op dat niveau te verkennen wat er allemaal mee kan.

Ik vind het kunstzinnig, origineel en bovendien goed uitgevoerd als men op dat abstracte niveau de luisteraar kan verrassen, boeien en nieuwsgierig maken. En bij mij zijn ze daar in geslaagd. En een hard geluidsniveau voor Raster-Noton is als het met je eigen ogen zien van een schilderij in plaats van via een zwart-wit televisie.
zodiakkzaterdag 10 februari 2007 @ 12:08
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:47 schreef De-oneven-2 het volgende:
Maar je zou Jan Jelinek eens moeten beluisteren, zodiakk.
Ik heb zo'n vermoeden dat ie jou ook wel ligt.
( En dan met name Textstar, Kosmischer Pitch en Loop-finding-jazz-records...)

Briljante platen.

Dat wilde ik toch nog even gezegd hebben.
Die platen staan hier al jaren in de kast, DO2.
De-oneven-2zaterdag 10 februari 2007 @ 12:32
Heel goed, zodiakk.
broerzaterdag 10 februari 2007 @ 13:06
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 07:34 schreef Automatic_Rock het volgende:
Zonet zei je nog dat dit muziek was en geen kunst. Dus hoe kunnen we dan nu op 'de kunstkwestie' uitkomen broer?
Ik had moeten zeggen: "Ik ben het ook niet met zodiakk eens als hij zegt dat het geen muziek is maar geluidskunst." Daar maak ik geen onderscheid tussen. Ik vind muziek op zichzelf wél kunst.
zodiakkzaterdag 10 februari 2007 @ 13:18
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 13:06 schreef broer het volgende:

[..]

Ik had moeten zeggen: "Ik ben het ook niet met zodiakk eens als hij zegt dat het geen muziek is maar geluidskunst." Daar maak ik geen onderscheid tussen. Ik vind muziek op zichzelf wél kunst.
De meeste mensen hebben andere associaties bij geluidskunst dan bij muziek. Door het woord geluidskunst zijn ze wellicht wat minder achterdochtig over iets wat ze niet kennen.
Bazyxzondag 11 februari 2007 @ 02:19
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:07 schreef zodiakk het volgende:
Ik vind het een prikkelend idee om dingen als frequentie, golflengte, amplitude, snelheid en periode als instrument kan gebruiken, in plaats van dat je die dingen als eigenschappen van een instrument ziet. Je stript het geluid helemaal totdat het weinig anders meer is dan frequenties met een bepaalde golflengte, amplitude, etc. en begint vervolgens op dat niveau te verkennen wat er allemaal mee kan.

Ik vind het kunstzinnig, origineel en bovendien goed uitgevoerd als men op dat abstracte niveau de luisteraar kan verrassen, boeien en nieuwsgierig maken. En bij mij zijn ze daar in geslaagd. En een hard geluidsniveau voor Raster-Noton is als het met je eigen ogen zien van een schilderij in plaats van via een zwart-wit televisie.
Begrijp ik dus goed dat je een grote afstand bewaart tot de geluiden en dat je je gevoel er niet bij betrekt? Dan denk ik dat geluidskunst toch een beter woord is dan muziek, omdat muziek vaak toch prettig moet klinken of gevoelens op moet wekken. Van kunst geniet je eerder op een 'abstract niveau' dan van muziek, zou ik denken.
Ringozondag 11 februari 2007 @ 04:21
Muziek is toch gewoon kunst?
Bazyxzondag 11 februari 2007 @ 11:02
Uhh ja. Natuurlijk. 'Muziek' is een deelverzameling van 'kunst met geluid', en dat is een deelverzameling van 'kunst'. Volgens mij kan je die atonale herrie (zoals sommigen het zo mooi noemen) het best in de categorie 'kunst met geluid' laten vallen, maar niet in de categorie muziek. Zo bedoelde ik het eigenlijk.
Zzondag 11 februari 2007 @ 11:09
Die Paterns EP vind ik nou niet echt wereldschokkend, ik verwacht ieder moment de bassdrum die vervolgens niet komt. Ook zodiakk's betoog over golfjes laat mijn hart niet sneller kloppen bij het beluisteren van de EP.
zodiakkzondag 11 februari 2007 @ 11:34
quote:
Op zondag 11 februari 2007 02:19 schreef Bazyx het volgende:
Begrijp ik dus goed dat je een grote afstand bewaart tot de geluiden en dat je je gevoel er niet bij betrekt?
Nee, tenzij je 'verrassen, boeien en nieuwsgierig maken' geen emoties vindt.
Automatic_Rockzondag 11 februari 2007 @ 11:34
Nu ja, z'n betoog over golfjes rammelt, technisch gezien, ook wat. Maar ik snap wel wat hij met prikkelend bedoeld..

Misschien Z, moet je ook niet gaan wachten op een bassdrum, en genieten van wat je wel krijgt
zodiakkzondag 11 februari 2007 @ 11:40
quote:
Op zondag 11 februari 2007 11:09 schreef Z het volgende:
Die Paterns EP vind ik nou niet echt wereldschokkend, ik verwacht ieder moment de bassdrum die vervolgens niet komt. Ook zodiakk's betoog over golfjes laat mijn hart niet sneller kloppen bij het beluisteren van de EP.
Nee, duh. Ik geef eerder in dit topic aan dat deze muziek geen handleiding heeft. Het trekt je aan, of niet. En het is bijzonder moeilijk uit te leggen wat dat dan precies is. Als mij dan gevraagd wordt waarom het mij aantrekt, dan probeer ik wel wat toelichting te geven, maar uiteindelijk levert het geen dieper begrip op van de muziek.
zodiakkzondag 11 februari 2007 @ 11:41
quote:
Op zondag 11 februari 2007 11:34 schreef Automatic_Rock het volgende:
Misschien Z, moet je ook niet gaan wachten op een bassdrum, en genieten van wat je wel krijgt
Of juist niet. Je hoeft het niet mooi te vinden.
Zzondag 11 februari 2007 @ 12:22
Misschien wil ik het inderdaad wel te graag mooi vinden.
JAMmaandag 12 februari 2007 @ 02:07
Zeg, zodiakk, neem je al dat gelul van je zelf ook serieus, of zal ik dan maar zeggen dat het eigenlijk een grapje is, allemaal.
Claudia_xmaandag 12 februari 2007 @ 08:45
Rot toch lekker op, JAM.
gdaymaandag 12 februari 2007 @ 11:35
Het voornaamste effect tot nu toe is dat huisdieren heel apart kunnen reageren op deze muziek geluiden.
Automatic_Rockmaandag 12 februari 2007 @ 16:10
JAM, doe je even een beetje rustig jongen!
Claudia_xmaandag 12 februari 2007 @ 22:50
quote:
Op maandag 12 februari 2007 11:35 schreef gday het volgende:
Het voornaamste effect tot nu toe is dat huisdieren heel apart kunnen reageren op deze muziek geluiden.
Nr. 1 was meer geïnteresseerd in de kast.
Nr. 2 wist even niet wat hij ermee moest, maar leek wél geboeid.
Nr. 3 bleef op veilige afstand.
MeneerTimvrijdag 16 februari 2007 @ 17:26
Zodiakk, had je dit al gezien?
I.R.Baboonmaandag 19 februari 2007 @ 01:39
Kijk, dát is nou wel leuke zodiakkmuziek, MT.
zodiakkmaandag 19 februari 2007 @ 10:41
quote:
Op maandag 19 februari 2007 01:39 schreef I.R.Baboon het volgende:
Kijk, dát is nou wel leuke zodiakkmuziek, MT.
De zodiakk die jij kent en waarmee jij 8bit-muziek associeert is al een tijd dood.
I.R.Baboonmaandag 19 februari 2007 @ 10:43
Wil je er over praten?
Automatic_Rockmaandag 19 februari 2007 @ 11:29
He, Gagarin!
Ringomaandag 19 februari 2007 @ 18:47
quote:
Op maandag 19 februari 2007 10:41 schreef zodiakk het volgende:

[..]

De zodiakk die jij kent en waarmee jij 8bit-muziek associeert is al een tijd dood.
Wij hebben hem gedood, -- jullie en ik! Wij allen zijn zijn moordenaars!
Zwoensdag 7 november 2007 @ 10:18
Op de 3voor12 luisterpaal is COH - Strings te beluisteren. Ik kan er nog steeds weinig mee.
broerwoensdag 7 november 2007 @ 22:00
Goeie tip, Z. Ik heb hem pas één keer geluisterd, maar voorlopig vind ik het wel een fijn plaatje.
zodiakkdonderdag 13 december 2007 @ 22:35
Een interview met de mannen achter Raster-Noton HIER.
gdaydonderdag 13 december 2007 @ 23:50
404
broerdonderdag 13 december 2007 @ 23:57
Een uurtje geleden stond hij er nog wel.
wyccievrijdag 14 december 2007 @ 00:17
Wat ik zo van Youtube hoor (ik ben niet zo'n held in downloaden) is prachtig. Kippenvel en pijn op mijn borst. Best raar, maar dat heb ik ook bij Canon van Pachelbel. Auw.
zodiakkzondag 1 juni 2008 @ 19:01
En wederom is Raster-Noton in 'full swing' met albums van Kangding Ray (zeer toegankelijk en smaakvol), Alva Noto en natuurlijk de onvergelijkelijke Ryoji Ikeda. Die laatste heeft met 'Test Patterns' wederom een overdonderend avontuur in de digitale glitch gemaakt.

Er is een uitgebreide review gepubliceerd van 'Test Pattern' in The Wire, waarin duidelijk wordt waarom dit veel meer is dan pretentieuze ruis:
quote:
The Wire Magazine, # 292, june 2008,

Ikeda's latest Datamatics release channels raw digital information into eardrum - bursting al By David Stubbs

Ryoji Ikeda
Test Patterns
RASTER-NOTON CD

The New Yorked based Japanese composer Ryoji Ikeda has always been concerned with the nature of sound, from its basic constitution to its outer limits, as well as testing the very act of listening itself. On his 1996 album +/- he took music to the threshold of inaudibility, culminating in a high frequency tone which, Ikeda stated in his sleevenotes, "the listener becomes aware of only upon its disappearance". Paradoxically, 'listening' is not exactly what one does to the sound data generated by Ikeda, with all the dumb envelopment that term implies.
This is the second CD release as part of Ikeda's ongoing Datamatics project - the first was Dataplex, also released on Raster-Noton in 2005, Contemporary digital life is buoyed along on a vast, invisible wash and flow of data, in the form of texts, music, photos, films and so on. The idea of Test Patterns is to take extracts of this data and convert it into binary patterns, as demonstrated in the album's barcode cover artwork, and then into digital audio files. To listen to Test Patterns is to listen to the very stuff, the hitherto unheard chatter of the modern world.
All of this is granular grist to Raster-Noton, many of whose releases deal in lower case minimal extremism, raw essences and music as numeracy, The results can be as dry as dead mathematicians' bones. Test Patterns is certainly not that. It is exhilarating, shocking, wholly satisfying. You are warned - a sticker on the album cover advises against high volume listening to Test Patterns, as this may cause damage both to your electronic equipment and your eardrums. There are 16 tracks. From opener "test pattern #0001" through to "test pattern #0000", their titles represent all the possible permutations of a four digit sequence using the numbers one and zero. Attempts to convey imagistically what is going on bounce off these frictionless sound surfaces: the likes of "test pattern 1111" spurt spider's kneecap-sized particles in a fury of straight lines and intricately patterned intervals, black, white, black, black, black, white,
But what is going on, what struggles to go on, is quite astonishing. The rapidfire patter comes at you from an angle, at a pace, with an insistence that begs a new mode of listening. It's as if the very fur of the eardrum is being pricked upright for the very first time. That's down to the sheer velocity of these audio files, which proceed at a rate of some hundreds of frames per second.
By the fourth track, "test pattern #0100", the seemingly irregular but mathematically determined sequences take on remotely funky properties, of riffs and loops. Momentarily, you could be listening to Autechre - the sound matter begins to make sense as music, and as the logical patterns emerge, they excite a cerebral equivalent of the butt twitch, This is at once warmly welcomed and a little disappointing: it's a relief, but you don't want these pieces to settle into precedent grooves, you want its pristine alienness to be preserved. One harbours similarly ambivalent feelings about "test pattern #1010", which threatens to fall into the clavichord funk mode of Steve Wonder's "Superstition". That it doesn't is all the better - one of the great joys of Test Patterns is that of pleasure glimpsed through the bars of digital code, but categorically and altogether denied.
If this is not exactly music, then there are certainly parallels - the way the album accrues momentum as it carries through, culminating in the seismographic fury and granular whirlwind of "test pattern #1001" and the dousing frenzy of "test pattern #0000". But Test Patterns, in its own, scrupulous, methodical way does pose questions about the relationship between the listener and the listened-to. It's to be distinguished from certain extreme noiseniks, or the likes of Mattin, where the music is too often no more than a sado-masochistic test of endurance. Catch Test Patterns in the wrong frame of mind, or with inappropriate expectations, and it will probably seem waspishly, pointlessly dissonant, too intrusive to be Ambient, too lacking in obvious handles for it to serve any other function. This is not an album to be 'used' in that way. Rather, it asks to be contemplated. There are doubts as to what is sound art and what is not - Test Patterns undoubtedly is, and as such, its place (home? Headphones? Visual art gallery?) has not yet quite been found.
But then, what does contemplation of Test Patterns yield? On one level it could be seen as a critique of digital sound. These tracks bring home the fundamental limitations of its binary system one and zero, that's your lot. No nuance, no shades of grey, no waste product, no arcs or bends, none. of the myth of grace or spheres, and, lower case god forbid, no tunes. However, what it does achieve in spite of those limitations is breathtaking. Following exposure to Test Patterns, you feel not only that your capacity to experience contemporary sonic ranges has been enlarged, but also that your capacity to take in sound has been encouraged to a pinpoint sharpness. You come away, immaterially, a little richer and wiser.
Claudia_xzondag 1 juni 2008 @ 19:04
quote:
Op zondag 1 juni 2008 19:01 schreef zodiakk het volgende:

Er is een uitgebreide review gepubliceerd van 'Test Pattern' in The Wire, waarin duidelijk wordt waarom dit veel meer is dan pretentieuze ruis:
[..]
zodiakkdonderdag 10 juli 2008 @ 18:07
Een paar weken geleden is er een artikel over Raster-Noton verschenen in de Groene Amsterdammer. http://www.groene.nl/2008/25/POPMUZIEK_Raster-Noton .
MeneerTimvrijdag 11 juli 2008 @ 12:27
Zodiakk, ik woon nu in Berlijn en hier geven ze regelmatig gratis concerten met experimentele muziek waar jij ongetwijfeld hitsig van zou worden.
Zvrijdag 11 juli 2008 @ 12:59
Verkapte 'kijk mij eens in Berlijn wonen' post.

Ik dacht laatst een nieuwe Raster-Noton te horen, bleek het de droge kogellagers van de kinderwagen te zijn.
zodiakkvrijdag 11 juli 2008 @ 15:53
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 12:59 schreef Z het volgende:
Ik dacht laatst een nieuwe Raster-Noton te horen, bleek het de droge kogellagers van de kinderwagen te zijn.
Het brengt je blijkbaar voldoening om flauwe grapjes te maken over Raster-Noton. Maar het maakt niet uit, het is vaak zo dat als iemand iets niet begrijpt hij een reden zoekt waarom hij het niet wil begrijpen, om zo geen gezichtsverlies te hoeven lijden. Heel menselijk, maar niettemin kleinzielig.
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 12:27 schreef MeneerTim het volgende:
Zodiakk, ik woon nu in Berlijn en hier geven ze regelmatig gratis concerten met experimentele muziek waar jij ongetwijfeld hitsig van zou worden.
Been there, done that, MeneerTim . En ik word niet hitsig van experimentele muziek, maar blijkbaar bedoel je het zelfde als wanneer je iets subliems ervaart. Of zoals Ryoji Ikeda zegt over zijn in Amsterdam tentoongestelde lichtblokken: "Zo zal het kunstwerk het gevoel opwekken van iets onbeschrijflijks, onvergetelijks en onaards. Het zal subliem zijn."
Zvrijdag 11 juli 2008 @ 16:27
Als kleinzielig zou jouw reactie ook getypeerd kunnen worden, niettemin is het natuurlijk een flauw grapje, en nog gejat ook. Het is niet een kwestie van willen begrijpen denk ik, de muziek spreekt me gewoon niet aan.
Zvrijdag 11 juli 2008 @ 16:28
En ik begrijp wel dat je dit fantastisch zou kunnen vinden.
zodiakkzaterdag 28 februari 2009 @ 11:03
Zo, ik wil jullie even wijzen op nieuwe releases van Raster-Noton. Als eerste Atom, ofwel Uwe Schmidt (die onder zijn Senor Coconut-alias (relatief) bekend werd met latin-covers van Kraftwerk-nummers). Daarnaast is er nog SND, die met "Atavism" die technomuziek herinterpreteert, minimaliseert en digitaliseert. Aanraders!
Bakkeivrijdag 13 maart 2009 @ 16:41
Was Atom ook niet diegene die de firmware van CD-spelers herprogrammeerde om met allerhande generatieve algrorithmes de inhoud van audio-cd's volautomatisch te recyclen tot nieuwe tracks of verwar ik hem met een andere held?
Bakkeivrijdag 13 maart 2009 @ 17:00
Om mijn vraag te beantwoorden: Nee, je bent in de war met Oval (Markus Popp). Atom is de man die ondermeer ook bekend is onder de naam Atom Heart en samen met Peter Kuhlmann ook wat briljantjes op z'n naam heeft staan.
Gelliusvrijdag 13 maart 2009 @ 17:28
Bakkei! De man van het servertje! .
Bakkeizaterdag 14 maart 2009 @ 08:25
Ik ben in mijn nopjes met het feit dat mijn naam die associatie oproept. Blijkbaar zijn mijn zondes nu eindelijk in vergetelheid geraakt.

Ergens ligt nog een harde schijf met een directory \Upload_#Filosofie;. Een mooi verzameling van drs. P., minimale techno, Bach en marsmuziek.
Claudia_xzaterdag 14 maart 2009 @ 08:35
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:28 schreef Gellius het volgende:
Bakkei! De man van het servertje de magnetronkoffie! .
Bakkeizaterdag 14 maart 2009 @ 09:06
*Zucht*. Hoe jammer.

Maar om terug te komen op Atom: Ik ben ondertussen thuis en heb kunnen grasduinen in de kast op zoek naar wat werk van Atom en kwam daar tegen "Jet Chamber IV" van Atom Heart en Pete Namlook. Een album wat bij mij de laatste jaren een tikje in de vergetelheid was geraakt maar nu mijn woonmaker weer heerlijk vult. De eerste track "Zappel Jazz" bewijst op niet misteverstane wijze dat een EMS VCS-3 buitengewoon geschikt is als jazz instrument.