Raster-Noton is inderdaad veel meer dan een muzieklabel, het is een kunstenaarscollectief dat een platform biedt voor diegenen die altijd de grenzen opzoeken van geluid en ontwerp. Mensen als Ryoji Ikeda, Ruichi Sakamoto, Alva Noto, CoH en Senking hebben bij Raster-Noton een uitlaatklep gevonden voor hun extreme en digitale geluidsexperimenten. Bij de meerderheid van de R-N uitgaves is muzikale compositie op de achtergrond geraakt en worden structuur en textuur vermengt tot krachtige demonstraties in geluid. R-N is abstract, provocatief, creatief, brutaal, stijlvol en indrukwekkend.quote:rastermusic/noton is a label cooperation for electronic music based in germany. in 1999 both artist labels rastermusic and noton.archiv für ton und nichtton merged and the foundation stone for a co-work uniting sound and art design with strong attention to scientific sequences was laid down.
Since then olaf bender and carsten nicolai together have been running the label raster-noton as a platform for innovative digital music.
Bron
Nee,quote:Op maandag 5 februari 2007 22:04 schreef Gellius het volgende:
Ik heb nog geen noot gehoord, maar is dit niet gewoon een soort eigentijds Kraftwerk?
Mag ik veronderstellen dat je, hoewel je geen noot gehoord hebt, wél hebt geluisterd? De muziek op Raster-Noton is doorgaans a-tonaal van aard.quote:Op maandag 5 februari 2007 22:36 schreef Gellius het volgende:
O.
Nu weet je waar de ontwerpers van de Ipod de mosterd vandaan hebben...quote:Op maandag 5 februari 2007 21:29 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik vind de hoesjes wel aardig...
Ik zou wel een poging willen wagen om het uit te leggen, maar je bent de moeite niet waard.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 10:04 schreef JAM het volgende:
Wat is dat dan toch; die muzikale taal? Ik vind dat zoiets raars, dat eeuwige verhaal dat muziek talig zou zijn. Ook dat van abstract geluid; dat heb ik ook nog nooit moge begrijpen.
Ik denk ook dat je inderdaad niet verder zou komen dan het wagen van een poging.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:27 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik zou wel een poging willen wagen om het uit te leggen, maar je bent de moeite niet waard.
Wat een fijne site om in te grasduinen. Ik kende het collectief niet, maar er staan leuke dingen tussen. Persoonlijk hou ik het meest van de stukken waar - om het zo maar te noemen - 'ritme' in te ontwaren is. De soundscapes doen mij niet zoveel. Ik ben te ongeduldig om daar de spanning in te horen.quote:
Ik ben wel wat gewend van wat Seborik me allemaal heeft voorgeschoteldquote:Op zondag 4 februari 2007 14:44 schreef zodiakk het volgende:
Sommigen vinden het doodsaaie herrie, slaapverwekkend in zijn monotonie, terwijl anderen hier een autonome eigenzinnigheid herkennen die intrigeert en tot denken aanzet.
Er is geen handleiding.quote:Op woensdag 7 februari 2007 02:46 schreef gday het volgende:
Dit is eh.. nogal apart..
Op wat voor moment moet je het draaien of in wat voor toestand moet je zijn als je deze muziek wilt kunnen waarderen?
Ik zal nog even wat trial-and-error'en want vannacht bliefde ik het niet zo.quote:
Niet nog steeds. Dit is nieuw voor me. Dit is geluid met visie. En visie mis je vaak bij epileptische knipper en piep muziek. En de doelgroep is qua leeftijd tussen de 25 en 40 jaar in plaats van 15-24. Nog even rijpen dus in jouw geval,quote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:37 schreef MeneerTim het volgende:
Hahaha zodiakk, luister je nog steeds naar die epileptische knipper en piep muziek die verdacht veel lijkt op het vastlopen van een MS DOS computer?
Een stukje uit een interview met Carsten Nicolai, een van de oprichters:quote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:58 schreef Ringo het volgende:
Tis wel erg piepkrasknor, maar dat hoeft geen negatief waarde-oordeel te heten.
quote:Regelmatig wordt Nicolai de vraag gesteld waarom hij en zijn trawanten in dezelfde minimalistische stijl blijven werken, en waarom ze zich nooit eens aan iets meer baroks of melodieus wagen. Zoiets zou onmogelijk zijn, beweert Nicolai. “We zijn geen supergetalenteerde goeroes die elke ochtend kiezen wat ze die dag eens gaan doen: filmmuziek, dansmuziek of achtergrondmuziek voor een reclamespot. We zijn een kunstenaarscollectief, geen dienst. Ons label werkt nog steeds als een artistiek gezelschap,
Nee, hoor. Raster-Noton heeft meer van doen met geluidskunst dan muziek.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:41 schreef Z het volgende:
Zegt het iets over MUZ dat dit in TTK staat? Ik ga eens op zoek naar die Patherns EP.
Geluidskunst, geluidskunst? WTF is dat nou weer!quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:44 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Nee, hoor. Raster-Noton heeft meer van doen met geluidskunst dan muziek.
Ik had een handleiding in pdf. Heel duidelijk. Die ben ik helaas kwijt.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 00:43 schreef Bazyx het volgende:
Ik zoek dus geen recept of een handleiding, maar ik ben echt benieuwd hoe liefhebbers dit lief hebben.
Het klinkt als de binnenkant van mijn laptop.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 02:00 schreef broer het volgende:
Iets als Bit van Alva Noto (10 MB) vind ik heerlijk om gewoon als muziek te luisteren.
Zonet zei je nog dat dit muziek was en geen kunst. Dus hoe kunnen we dan nu op 'de kunstkwestie' uitkomen broer?quote:Op zaterdag 10 februari 2007 03:01 schreef broer het volgende:
Dan kom je toch weer op de 'kunst'-kwestie uit, OllieA. Want moet 'kunst' mooi zijn? Moet het behagen? Moet het bevestigen wat je al wist?
Ik vind het een prikkelend idee om dingen als frequentie, golflengte, amplitude, snelheid en periode als instrument kan gebruiken, in plaats van dat je die dingen als eigenschappen van een instrument ziet. Je stript het geluid helemaal totdat het weinig anders meer is dan frequenties met een bepaalde golflengte, amplitude, etc. en begint vervolgens op dat niveau te verkennen wat er allemaal mee kan.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 00:43 schreef Bazyx het volgende:
Ik zoek dus geen recept of een handleiding, maar ik ben echt benieuwd hoe liefhebbers dit lief hebben.
Die platen staan hier al jaren in de kast, DO2.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 00:47 schreef De-oneven-2 het volgende:
Maar je zou Jan Jelinek eens moeten beluisteren, zodiakk.
Ik heb zo'n vermoeden dat ie jou ook wel ligt.
( En dan met name Textstar, Kosmischer Pitch en Loop-finding-jazz-records...)
Briljante platen.
Dat wilde ik toch nog even gezegd hebben.
Ik had moeten zeggen: "Ik ben het ook niet met zodiakk eens als hij zegt dat het geen muziek is maar geluidskunst." Daar maak ik geen onderscheid tussen. Ik vind muziek op zichzelf wél kunst.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 07:34 schreef Automatic_Rock het volgende:
Zonet zei je nog dat dit muziek was en geen kunst. Dus hoe kunnen we dan nu op 'de kunstkwestie' uitkomen broer?
De meeste mensen hebben andere associaties bij geluidskunst dan bij muziek. Door het woord geluidskunst zijn ze wellicht wat minder achterdochtig over iets wat ze niet kennen.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 13:06 schreef broer het volgende:
[..]
Ik had moeten zeggen: "Ik ben het ook niet met zodiakk eens als hij zegt dat het geen muziek is maar geluidskunst." Daar maak ik geen onderscheid tussen. Ik vind muziek op zichzelf wél kunst.
Begrijp ik dus goed dat je een grote afstand bewaart tot de geluiden en dat je je gevoel er niet bij betrekt? Dan denk ik dat geluidskunst toch een beter woord is dan muziek, omdat muziek vaak toch prettig moet klinken of gevoelens op moet wekken. Van kunst geniet je eerder op een 'abstract niveau' dan van muziek, zou ik denken.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 12:07 schreef zodiakk het volgende:
Ik vind het een prikkelend idee om dingen als frequentie, golflengte, amplitude, snelheid en periode als instrument kan gebruiken, in plaats van dat je die dingen als eigenschappen van een instrument ziet. Je stript het geluid helemaal totdat het weinig anders meer is dan frequenties met een bepaalde golflengte, amplitude, etc. en begint vervolgens op dat niveau te verkennen wat er allemaal mee kan.
Ik vind het kunstzinnig, origineel en bovendien goed uitgevoerd als men op dat abstracte niveau de luisteraar kan verrassen, boeien en nieuwsgierig maken. En bij mij zijn ze daar in geslaagd. En een hard geluidsniveau voor Raster-Noton is als het met je eigen ogen zien van een schilderij in plaats van via een zwart-wit televisie.
Nee, tenzij je 'verrassen, boeien en nieuwsgierig maken' geen emoties vindt.quote:Op zondag 11 februari 2007 02:19 schreef Bazyx het volgende:
Begrijp ik dus goed dat je een grote afstand bewaart tot de geluiden en dat je je gevoel er niet bij betrekt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |