Halsbandparkieten.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 14:56 schreef DutchPlayer het volgende:
Ik zie hier wel eens van die groene vogeltjes, best groot lijkt een beetje op een papagaai/parkiet achtig.
Die vind ik zelf wel stoer!
Ja, die zie ik hier in Amsterdam ook wel veel inderdaad.quote:De Halsbandparkiet komt sinds 1968 in het wild voor in Nederland. Het eerste exemplaar zag men in Ockenburg bij Den Haag. Grote populaties leven momenteel onder andere in Amsterdam en Den Haag.
Ha haquote:Op vrijdag 2 februari 2007 15:48 schreef Haaarbal het volgende:
Ik zag een katvogelhet was een soort kat waar een vogel uit de bek groeide!
Wat een goed idee! Bij deze OP aangepast!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:00 schreef senesta het volgende:
[..]
Oh en lijstjes met foto's is misschien ook leuk?
Leukquote:Op vrijdag 2 februari 2007 19:43 schreef Ezri het volgende:
[..]
Wat een goed idee! Bij deze OP aangepast!Als ik nog iets kan toevoegen / veranderen hoor ik dat graag.
Ontopic: ik zag wat halsbandparkieten overvliegen, luid schreeuwend, of hoe-noem-je-dat, piepend?
Vandaag drie halsbandparkieten in mijn straat gezien. Bij Amsterdam Centrum. Ik weet dat er een grote kolonie van een stuk of 50 vlakbij woont. Verder zag ik 2 zwanen, ontelbare meeuwen van diverse soorten, een troep waterhoenen, een paar gewone eenden, een flink stel stadsduiven, 5 meesjes, 2 merels en 3 eksters, 3 reigers en 2 kraaien.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 15:46 schreef Ezri het volgende:
[..]
Halsbandparkieten.
[afbeelding]
[..]
Ja, die zie ik hier in Amsterdam ook wel veel inderdaad.
Tsskquote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:00 schreef senesta het volgende:
[..]
Ha ha![]()
Reageer dan niet![]()
Ik heb grotendeels binnen gezeten vandaag, een hoop werklui in huis, ik heb dus niet veel vogels gezien behalve de doorsnee, meeuwen en zo.
Oh en lijstjes met foto's is misschien ook leuk?
Paar weekjes geleden zag ik nog een Staartmees, die is ook veuls te schattig! Net zoals Roodborstjesquote:Op zaterdag 3 februari 2007 12:01 schreef Ezri het volgende:
Winterkoninkjes zijn inderdaad echt superlief!Dat rechtopstaande staartje is zo cute!
![]()
Roeken, ik hoor daar wel eens vaker over dat die voor overlast zorgen, maar persoonlijk zie ik ze eigenlijk nooit. Zitten die alleen in een bepaald deel van Nederland vooral ofzo, of let ik gewoon niet goed op?
Net toen ik hier langs een gracht de hond uitliet zag ik eenden, waterhoentje, meerkoeten, meeuwen. En natuurlijk op straat wat duiven.
Ik heb hier ook een Meneer en Mevrouw Merelquote:Op zaterdag 3 februari 2007 01:11 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
De laatste tijd zie ik steeds vaker een winterkoninkje in onze tuin.Het is zo'n scheetje!
En natuurlijk onze veels te tamme en bijdehandte Meneer en Mevrouw Merel.![]()
haha, die zijn gaaaaf ja! Geweldig!quote:Op zondag 4 februari 2007 14:46 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Wij hebben sinds kort twee spreeuwtjes in de tuin die een heel repetoire aan imitaties hebben.Ze doen heel overtuigend een kip (dat is echt heel bizar), kraaien, merels, mijn piepende fiets, onze telefoon en het gillende overbuurmeisje na.
Ow, dat is ontzettend leuk !quote:Op zondag 4 februari 2007 19:50 schreef senesta het volgende:
Wow, Mirage, dat is gaaf.
Ik zat laatst nog te denken om eens met Joey het bos in te gaan, kijken voor uilenballen.
Edit: Oke, ik zie hoe dat verkeerd opgevat kan worden, ik bedoel braakballen![]()
Precies, ik vond het ook altijd erg leukquote:Op zondag 4 februari 2007 20:01 schreef Mirage het volgende:
[..]
Ow, dat is ontzettend leuk !
en (sorry voor de mensen die dit smerig vinden) lekker laten uitpluizen !
Doe ik ook met egelpoep als we die tegenkomen... lekker uit elkaar trekken met een stokje ofzo.
Het is erg grappig om te zien wt je daar allemaal in tegenkomt.
Wist niet dat die in Nederland in het wild voorkwamen!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 15:46 schreef Ezri het volgende:
[..]
Halsbandparkieten.
[afbeelding]
[..]
Ja, die zie ik hier in Amsterdam ook wel veel inderdaad.
Jep. Er gaan allemaal verhalen de ronde over. Zo leeft hier in Amsterdam het verhaal dat een oud vrouwtje op de Overtoom 2 van die parkieten in een kooitje had, die zijn ontsnapt en zich hebben voortgeplant.quote:Op zondag 4 februari 2007 21:54 schreef Sandertje21 het volgende:
[..]
Wist niet dat die in Nederland in het wild voorkwamen!
Die zijn in het verleden ontsnapt en daarna goed ingeburgerd?
En tellingen:quote:Ze zijn knalgroen, luidruchtig en assertief. Halsbandparkieten zijn tropische vogels, afkomstig uit Zuid-Azië en Centraal-Afrika. Door toedoen van de mens heeft deze papegaai op sommige plaatsen permanent weten te vestigen: het gaat om ontsnapte en losgelaten kooivogels. Halsbandparkieten zijn holenbroeders, die ook in nestkasten broeden. In Groot-Brittannië lijkt de halsbandparkiet te concurreren met kauwtjes, spechten en uilen om beschikbare broedholten, in Nederland is daarvan slechts in geringe mate sprake. Het broedsucces van de halsbandparkiet lijkt vrij laag te zijn.
(...)
Nadat de eerste halsbandparkieten in de jaren 1960 door de mens zijn losgelaten bleek de soort zich in Nederland vrij goed te kunnen handhaven. In Amsterdam en Den Haag bevinden zich inmiddels ware bolwerken van deze groene papegaai en de soort breidt zich nog altijd uit. De voortdurende bijvoedering in de stadse bolwerken dragen daaraan zeker bij; zonder bijvoedering zou de soort zich slechts moeilijk kunnen handhaven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |