abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 februari 2007 @ 14:39:12 #1
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_45917009
Op een Engels natuurforum waar ik zit is een heel populair topic: "what birds have been in your garden today?" Aangezien niet iedereen een tuin heeft, maak ik het wat algemener, en vraag ik: welke vogels zag je vandaag allemaal?

Hier een lijstje van de meest voorkomende vogels (bron: tuinvogeltelling.nl)

vlnr: Ekster, Gaai, Groenling

vlnr: Grote Bonte Specht, Houtduif, Huismus

vlnr: Kauw, Koolmees, Koperwiek

vlnr: Kramsvogel, Merel, Pimpelmees

vlnr: Ringmus, Roodborst, Sperwer

vlnr: Spreeuw, Staartmees, Turkse Tortel

vlnr: Vink, Winterkoning

Geluiden hierbij te vinden op http://www.tuinvogeltelling.nl/Vogelgids

-----------------------

Begin ik zelf maar eens:

Net in de binnentuinen aan de achterkant van mijn appartement in Amsterdam:

een paar duiven
heel wat spreeuwen
een koolmees
volgens mij mevrouw merel
een ekster

Aardig wat gekwetter, gepiep en gepiew!

[ Bericht 64% gewijzigd door Ezri op 02-02-2007 19:32:15 (plaatjes toegevoegd) ]
pi_45917092
Vier dode en een levende...

balen van die levende
pi_45917132
Ik zag vanochtend vroeg een koolmeesje voorbij hupsen
En een reiger in de mist.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 14:46:44 #4
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_45917232
Ik zag een kipfilet.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_45917527
Ik zie hier wel eens van die groene vogeltjes, best groot lijkt een beetje op een papagaai/parkiet achtig.

Die vind ik zelf wel stoer!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 14:57:28 #6
72762 marq
Mr. Psychonaut
pi_45917542
een vreemde vogel
een een raaf
Sigmoid: f(x) = 1 / (1 + 2.718281828458# ^ -x)
  vrijdag 2 februari 2007 @ 14:58:19 #7
137621 SignOff
Build God Then We'll Talk
pi_45917573
een duif
If You Can't Convince Them, Confuse Them...
pi_45917606
een vliegende
peace, nd suck a !@$%
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:02:34 #9
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_45917704
een schijtlijster

owh en een kalkoen.....echter die was in plakjes gesneden en op mijn broodje beland

[ Bericht 73% gewijzigd door davako op 02-02-2007 15:03:56 (extra) ]
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_45917784

Vlaamse gaai
| ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^|
| who gives a fuck-truck | '|""";.., ___.
|_... _ ... _11:11__ = = = | = _|__|..., ]
"(@ )'(@ )" " " " * | (@ )(@ )* * * * * (@ )
pi_45918052
Kleine bonte specht, merel, pimpelmeesje, boomklever, en nog wat standaard vogeltjes.
  † In Memoriam † vrijdag 2 februari 2007 @ 15:35:12 #12
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_45918684
Vandaag een ernstig slappe dag, zelfs de ekster uit de buurt heeft zich niet laten zien

Maar wat ik doorgaans op mijn dagelijkse trip Leiden-Capelle ad IJssel tegenkom is wel leuk:
- gebruikelijke grut: eksters, kauwen, merels, spreeuwen, reigers, eenden, meerkoeten, ganzen
- wat zeldzamer/exotischer: ooievaars, aalscholvers, echte kraaien, halsbandparkieten

en een enkele keer een torenvalkje, vinkje of buizerd.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:46:37 #13
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_45918970
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:56 schreef DutchPlayer het volgende:
Ik zie hier wel eens van die groene vogeltjes, best groot lijkt een beetje op een papagaai/parkiet achtig.

Die vind ik zelf wel stoer!
Halsbandparkieten.

quote:
De Halsbandparkiet komt sinds 1968 in het wild voor in Nederland. Het eerste exemplaar zag men in Ockenburg bij Den Haag. Grote populaties leven momenteel onder andere in Amsterdam en Den Haag.
Ja, die zie ik hier in Amsterdam ook wel veel inderdaad.
pi_45919018
Ik zag een katvogel het was een soort kat waar een vogel uit de bek groeide!
Kirby is gemaakt voor knuff. Ze noemen hem wel eens, huggy the bär!
<( ^__^ )>: wub woo
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 16:00:32 #15
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45919345
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:48 schreef Haaarbal het volgende:
Ik zag een katvogel het was een soort kat waar een vogel uit de bek groeide!
Ha ha

Reageer dan niet

Ik heb grotendeels binnen gezeten vandaag, een hoop werklui in huis, ik heb dus niet veel vogels gezien behalve de doorsnee, meeuwen en zo.
Oh en lijstjes met foto's is misschien ook leuk?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:04:20 #16
136738 peleetje
He is a big mouth...
pi_45919425
ik zag vandaag toen ik op m'n werk kwam -om 08:00u- een paar vroege vogels.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 19:43:29 #17
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_45923830
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:00 schreef senesta het volgende:

[..]
Wat een goed idee! Bij deze OP aangepast! Als ik nog iets kan toevoegen / veranderen hoor ik dat graag.

Ontopic: ik zag wat halsbandparkieten overvliegen, luid schreeuwend, of hoe-noem-je-dat, piepend?
pi_45924367
Ik zag vandaag een vink, mussen, goudvink, merels, zanglijsters, putter, keep en kauwen
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 20:36:37 #19
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45924767
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 19:43 schreef Ezri het volgende:

[..]

Wat een goed idee! Bij deze OP aangepast! Als ik nog iets kan toevoegen / veranderen hoor ik dat graag.

Ontopic: ik zag wat halsbandparkieten overvliegen, luid schreeuwend, of hoe-noem-je-dat, piepend?
Leuk
Ik zal er eens op gaan letten
pi_45925164
Meeuwen een hele zooi
Bonte kraaien stuk of 8
Mussen stuk of 10
Merels 2
Mezen 3
Duif 1
Kauwen 6
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_45930924
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:46 schreef Ezri het volgende:

[..]

Halsbandparkieten.

[afbeelding]
[..]

Vandaag drie halsbandparkieten in mijn straat gezien. Bij Amsterdam Centrum. Ik weet dat er een grote kolonie van een stuk of 50 vlakbij woont. Verder zag ik 2 zwanen, ontelbare meeuwen van diverse soorten, een troep waterhoenen, een paar gewone eenden, een flink stel stadsduiven, 5 meesjes, 2 merels en 3 eksters, 3 reigers en 2 kraaien.

Doe jaarlijks mee aan de vogeltelling. Vandaar dat sijsies en drijfsijsies mij dagelijks opvallen.
  zaterdag 3 februari 2007 @ 01:08:46 #22
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_45933744
Ha stadsgenoot! Wat leuk dat je zoveel vogels ziet daar! Offuh, sijssies dus.
Ik heb dit jaar voor het eerst meegedaan aan de tuinvogeltelling, maar niet in Amsterdam maar in het oosten van het land. Erg leuk om te doen, ga ik zeker volgend jaar weer doen.
pi_45933811
De laatste tijd zie ik steeds vaker een winterkoninkje in onze tuin. Het is zo'n scheetje!
En natuurlijk onze veels te tamme en bijdehandte Meneer en Mevrouw Merel.
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_45933834
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:00 schreef senesta het volgende:

[..]

Ha ha

Reageer dan niet

Ik heb grotendeels binnen gezeten vandaag, een hoop werklui in huis, ik heb dus niet veel vogels gezien behalve de doorsnee, meeuwen en zo.
Tssk
is het weer die tijd van de maand?

Ik heb vandaag overigens nog een duif gezien, misschien wel twee. Ze zaten op het dak.
Kirby is gemaakt voor knuff. Ze noemen hem wel eens, huggy the bär!
<( ^__^ )>: wub woo
  zaterdag 3 februari 2007 @ 01:21:16 #25
110304 bima
Jepiamadogfan
pi_45934030
Fazant
Volgens de statistieken is 98% van de moderators dit gaan doen vanwege het machtsgevoel.
Weer iets offtopic verklaard (en verwijderd), wat niet grof/beledigend was, maar het naampje is tata humor.onderzoek5303
pi_45934394
Ik zie in de tuin regelmatig deze soorten:

Koolmees, pimpelmees, zwarte mees, merel, zanglijster, gaai, ekster, vink, goudvink, groenling, spreeuw, houtduif, roodborstje, huismus en heggenmus.

En af-en-toe zie ik een vogeltje dat verdacht veel op de goudhaan lijkt. Winterkoning ben ik volgens mij ook wel eens tegengekomen.

Oh ja... en een keer een groepje pestvogels...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_45934725
van die dikke vieze roeken. 20 per dag, die alle mussen verjagen, en 2 turkse tortels die alles volschijten, ik wist niet dat die zo genoemd werden, verder een mezenpaartje. geen mussen, helemaal niks, stadstuin met struiken, en bomen.
een fles met vogelzaad, verder niets meer . die roeken mogen ze afschieten. er zijn er veel te veel.
De Puta Madre
  zaterdag 3 februari 2007 @ 12:01:35 #28
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_45938602
Winterkoninkjes zijn inderdaad echt superlief! Dat rechtopstaande staartje is zo cute!

Roeken, ik hoor daar wel eens vaker over dat die voor overlast zorgen, maar persoonlijk zie ik ze eigenlijk nooit. Zitten die alleen in een bepaald deel van Nederland vooral ofzo, of let ik gewoon niet goed op?

Net toen ik hier langs een gracht de hond uitliet zag ik eenden, waterhoentje, meerkoeten, meeuwen. En natuurlijk op straat wat duiven.
pi_45938945
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 12:01 schreef Ezri het volgende:
Winterkoninkjes zijn inderdaad echt superlief! Dat rechtopstaande staartje is zo cute!

Roeken, ik hoor daar wel eens vaker over dat die voor overlast zorgen, maar persoonlijk zie ik ze eigenlijk nooit. Zitten die alleen in een bepaald deel van Nederland vooral ofzo, of let ik gewoon niet goed op?

Net toen ik hier langs een gracht de hond uitliet zag ik eenden, waterhoentje, meerkoeten, meeuwen. En natuurlijk op straat wat duiven.
Paar weekjes geleden zag ik nog een Staartmees, die is ook veuls te schattig! Net zoals Roodborstjes ! We hebben een Roodborstje die standaard elke ochtend bij ons in de tuin komt eten en die komt nog net niet op je arm zitten! Die beestjes zijn zo brutaal.

Paar jaar geleden hadden wij een konijn in de tuin. De Koolmezen, die standaard bij ons in de tuin een nestje hebben, plukten hem gewoon kaal! Toen de kleintjes uitgevlogen waren, opende ik ons vogelhuisje en die zat propvol met konijnenvacht.
  zaterdag 3 februari 2007 @ 12:19:24 #30
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_45939004
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 01:11 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
De laatste tijd zie ik steeds vaker een winterkoninkje in onze tuin. Het is zo'n scheetje!
En natuurlijk onze veels te tamme en bijdehandte Meneer en Mevrouw Merel.
Ik heb hier ook een Meneer en Mevrouw Merel Net zat Meneer nog heel assertief om zich heen te kijken op mijn tuinhek en nam afscheid met een dikke witte poepflats
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  zaterdag 3 februari 2007 @ 16:09:12 #31
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_45943833
lol

Staartmezen zijn ook supercute ja! Die hebben we veel in de tuin van het weekendhuisje van mijn ouders (oost-NL).

En hier in Amsterdam had ik vorig jaar op mijn balkon een nestje roodborstjes! Toen het jong uitvloog zat hij eerst een tijdje op mijn balkon, en kon ik foto's maken:

Helaas zijn ze een beetje onscherp, ik spaar nog voor een betere camera. Opvallend hoe anders een jong roodborstje eruit ziet dan zijn ouders!
Dit is papa roodborst, die luid zat te kwetteren (tsjik, tsjik) als mijn kat met grote belangstelling op de vensterbank zat te kijken:

Moderator zaterdag 3 februari 2007 @ 17:04:03 #32
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45945198
Wat een leuke foto's zeg
pi_45971537
Wij hebben sinds kort twee spreeuwtjes in de tuin die een heel repetoire aan imitaties hebben. Ze doen heel overtuigend een kip (dat is echt heel bizar), kraaien, merels, mijn piepende fiets, onze telefoon en het gillende overbuurmeisje na.
pi_45972249

Vorig jaar had ik deze in mijn tuin, Merel

Maar goed vandaag:

Wij hebben een struik en daar zitten altijd huismussen in.

Veel houtduiven, kauwen, wat meeuwen en een aantal merels.

We hebben helemaal geen roodborstjes meer en koolmezen zien we ook nauwlijks.
(2 jaar geleden hadden ze een nestje gemaakt in de broedkast)
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_45972404
Toen ik in de spiegel keek, zag ik een vreemde vogel.
  zondag 4 februari 2007 @ 15:58:10 #36
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_45973857
Ik heb meeuwen gezien
  zondag 4 februari 2007 @ 19:40:47 #37
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_45982273
quote:
Op zondag 4 februari 2007 14:46 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Wij hebben sinds kort twee spreeuwtjes in de tuin die een heel repetoire aan imitaties hebben. Ze doen heel overtuigend een kip (dat is echt heel bizar), kraaien, merels, mijn piepende fiets, onze telefoon en het gillende overbuurmeisje na.
haha, die zijn gaaaaf ja! Geweldig!

Vandaag heb ik niet zoveel vogels gezien als normaal, om een of andere reden was het opeens veel rustiger in de binnentuinen hier. Geen idee waarom.

Wel gezien toen ik met de hond rondliep door Amsterdam:
Meerkoet, meeuwen, ekster. En ik hoorde een merel.
  Moderator zondag 4 februari 2007 @ 19:43:28 #38
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45982385
Meeuwen en een ekster in de tuin, meer niet.
pi_45982636
Ik zie regelmatig een uil de laatste tijd

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  Moderator zondag 4 februari 2007 @ 19:50:43 #40
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45982719
Wow, Mirage, dat is gaaf.
Ik zat laatst nog te denken om eens met Joey het bos in te gaan, kijken voor uilenballen.

Edit: Oke, ik zie hoe dat verkeerd opgevat kan worden, ik bedoel braakballen
pi_45983131
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:50 schreef senesta het volgende:
Wow, Mirage, dat is gaaf.
Ik zat laatst nog te denken om eens met Joey het bos in te gaan, kijken voor uilenballen.

Edit: Oke, ik zie hoe dat verkeerd opgevat kan worden, ik bedoel braakballen
Ow, dat is ontzettend leuk !

en (sorry voor de mensen die dit smerig vinden) lekker laten uitpluizen !
Doe ik ook met egelpoep als we die tegenkomen... lekker uit elkaar trekken met een stokje ofzo.

Het is erg grappig om te zien wt je daar allemaal in tegenkomt.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  Moderator zondag 4 februari 2007 @ 20:07:14 #42
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45983360
quote:
Op zondag 4 februari 2007 20:01 schreef Mirage het volgende:

[..]

Ow, dat is ontzettend leuk !

en (sorry voor de mensen die dit smerig vinden) lekker laten uitpluizen !
Doe ik ook met egelpoep als we die tegenkomen... lekker uit elkaar trekken met een stokje ofzo.

Het is erg grappig om te zien wt je daar allemaal in tegenkomt.
Precies, ik vond het ook altijd erg leuk
Al die botjes en zo.
  zondag 4 februari 2007 @ 21:54:20 #43
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_45989373
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:46 schreef Ezri het volgende:

[..]

Halsbandparkieten.

[afbeelding]
[..]

Wist niet dat die in Nederland in het wild voorkwamen!

Die zijn in het verleden ontsnapt en daarna goed ingeburgerd?
.
..
...
....
  zondag 4 februari 2007 @ 22:50:25 #44
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_45992160
quote:
Op zondag 4 februari 2007 21:54 schreef Sandertje21 het volgende:

[..]

Wist niet dat die in Nederland in het wild voorkwamen!

Die zijn in het verleden ontsnapt en daarna goed ingeburgerd?
Jep. Er gaan allemaal verhalen de ronde over. Zo leeft hier in Amsterdam het verhaal dat een oud vrouwtje op de Overtoom 2 van die parkieten in een kooitje had, die zijn ontsnapt en zich hebben voortgeplant. Maar anderen zeggen weer dat ze uit Den Haag komen, toen een vrachtauto met halsbandparkieten kantelde, ofzoiets. En andere bronnen zeggen weer dat ze oorspronkelijk uit Brussel komen waar ze zijn losgelaten. Wie mij kan vertellen wat nou het echte verhaal is, ben ik dankbaar want ik ben wel benieuwd.

Beetje achtergrond over de Halsbandparkiet: Op vogelbescherming.nl staat er oa dit over:
quote:
Ze zijn knalgroen, luidruchtig en assertief. Halsbandparkieten zijn tropische vogels, afkomstig uit Zuid-Azië en Centraal-Afrika. Door toedoen van de mens heeft deze papegaai op sommige plaatsen permanent weten te vestigen: het gaat om ontsnapte en losgelaten kooivogels. Halsbandparkieten zijn holenbroeders, die ook in nestkasten broeden. In Groot-Brittannië lijkt de halsbandparkiet te concurreren met kauwtjes, spechten en uilen om beschikbare broedholten, in Nederland is daarvan slechts in geringe mate sprake. Het broedsucces van de halsbandparkiet lijkt vrij laag te zijn.
(...)
Nadat de eerste halsbandparkieten in de jaren 1960 door de mens zijn losgelaten bleek de soort zich in Nederland vrij goed te kunnen handhaven. In Amsterdam en Den Haag bevinden zich inmiddels ware bolwerken van deze groene papegaai en de soort breidt zich nog altijd uit. De voortdurende bijvoedering in de stadse bolwerken dragen daaraan zeker bij; zonder bijvoedering zou de soort zich slechts moeilijk kunnen handhaven.
En tellingen:
2004: R'dam 282, A'dam 1800, Den Haag 3200, Haarlem 67, Rijswijk 0, Totaal NL: 5349
2006: R'dam 868, A'dam 1950, Den Haag 1700, Haarlem 149, Rijswijk 10, Totaal NL: 4677
  maandag 5 februari 2007 @ 23:33:56 #45
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_46026727
Vandaag niet zo veel gezien: 2 eksters, 2 duiven, een spreeuwtje, een koolmees.
pi_46027135
Met die eksters bij ons in de buurt ben ik niet zo blij. Die hebben er nogal een handje naar om kleinere vogeltjes met z'n 4en tegelijk aan te vallen.
Zo heb ik al twee jonge mereltjes moeten redden en een doodgepikt koolmeesje gevonden. Jammer.

Vandaag meneer en mevrouw Merel, de twee spreeuwtjes, een koolmeesje en een paar hangmussen in de achtertuin.
pi_46031501
Er hipsen nu een merel, een mus en een onbekend soort door de tuin..

Die merel en mus komen bijna dagelijks op bezoek. En af en toe vliegen er ook een paar koolmeesjes voorbij.

Misschien weet iemand hier wat die onbekende soort is?
Het is een klein vogeltje, ongeveer de helft van de mus. Een egaal bruin verenkleed op de rug, op de buik een egaal geel/bruinig kleurtje. Het beestje is heel erg compact, amper staart, en zijn hoofd en lichaam is 1 pingpongbal-achtige massa, op pootjes...
Iemand enig idee?
pi_46031969
Tijdens mijn Pauze zie ik veel van die vliegende ratten

| ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^|
| who gives a fuck-truck | '|""";.., ___.
|_... _ ... _11:11__ = = = | = _|__|..., ]
"(@ )'(@ )" " " " * | (@ )(@ )* * * * * (@ )
  dinsdag 6 februari 2007 @ 10:43:51 #49
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_46033552
Deepfreeze, was het geen winterkoninkje?
http://users.bart.nl/~vanleest/Het%20winterkoninkje.htm
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_46033719
Goudhaan, misschien? Al heeft die wel een kenmerkende streep op z'n kop.

Probeer hem eens te vinden mbv vogelvisie's vogelvinder
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')