abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 februari 2007 @ 16:49:50 #1
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45887310
Mijn vriendin is dit jaar begonnen met werken, ze is net afgestuurd en het is nu haar eerste echt baan.

Helaas vindt ze werkt niets en raakt de ene naar de andere collega overspannen of ziek... Ze wil daar dus weg. Ze heeft een halfjaar contract ondertekend waarin geen opzegtermijn besproken wordt. Ze ging er dus vanuit dat ze per direct weg kon.

Nu heeft ze vorige week een sollicitatiegesprek gehad en zojuist heeft ze te horen gekregen dat ze is aangenomen. Ze is nu helemaal in extace en blij dat ze weg kan... echter zegt het bedrijf waar ze zojuist is aangenomen dat ze waarschijnlijk het halfjaar contract moet uitdienen bij haar huidige baas omdat er geen opzegtermijn in staat... Mocht dit inderdaad zo zijn dan gaat de nieuwe baan niet door werd haar verteld.

Heeft ze nu een probleem??
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_45887489
Ja dit klopt. Een bepaalde tijd moet je normaliter uitzitten.... mits je in goed overleg er onder uit kan
pi_45887776
naar mijn weten heb je een maximale uitwerktijd van 1 maand, maar nooit langer
pi_45887854
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 17:01 schreef Poogie het volgende:
naar mijn weten heb je een maximale uitwerktijd van 1 maand, maar nooit langer
nee hoor, bij ons is het bijvoorbeeld zo dat je met een dienstverband van 5 jaar of minder 1 maand opzegtermijn hebt, vanaf 5 tot 10 jaar 2 maanden, en vanaf 10 jaar 3 maanden opzegtermijn.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_45887916
in je contract zal het staan, maar volgens mij is de opzeg termijn een maand voor werk nemer! dit is wettelijk volgens mij wel ergens geregeld!
pi_45887935
Kan ik een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tussentijds opzeggen?
Nee, in principe niet. Als u dit van tevoren schriftelijk met elkaar bent overeengekomen, kan het wel. U moet dan wel een ontslagvergunning bij het CWI aanvragen. Daarnaast kunt u altijd de kantonrechter verzoeken om ontbinding wegens gewichtige redenen.

Volgens zibb.nl

Goed gesprek aangaan met werkgever lijkt me zinvol. Of zorgen dat ze op staande voet wordt ontslagen
pi_45888078
Bij mij werken er zat mensen met een jaar of halfjaarcontract en die hebben allemaal een opzegtermijn van 1 maand.

Ik zie dus geenb probleem, maar als je een cao hebt zou ik daar eens naar kijken. Anders moet je het nagaan bij P&O.
pi_45888295
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 17:09 schreef assepoes het volgende:
Bij mij werken er zat mensen met een jaar of halfjaarcontract en die hebben allemaal een opzegtermijn van 1 maand.
Dan zal er in hun contracten ongetwijfeld een bepaling over de opzegtermijn zijn opgenomen. In het contract van TS is dat niet het geval en dan kun je - voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden - een contract niet zomaar tussentijds opzeggen.
pi_45888335
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 17:15 schreef BettyWeter het volgende:

[..]

Dan zal er in hun contracten ongetwijfeld een bepaling over de opzegtermijn zijn opgenomen. In het contract van TS is dat niet het geval en dan kun je - voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden - een contract niet zomaar tussentijds opzeggen.
Juist.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 1 februari 2007 @ 17:29:00 #10
105719 WaterOx
Observe and learn
pi_45888736
Het loont om het Burgerlijk Wetboek erop na te slaan. Het contract kan zeker wel eenzijdig opgezegd worden. Juist, omdat er enige nadere bepaling ontbreekt, gelden automatisch de wettelijke opzegtermijnen. Dat zal voor haar een maand zijn.

Succes.

Links:
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34660
http://www.arbeidsrechter.nl/w/bw.htm
I am the watcher. Let things take their own course of action...
pi_45888814
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 17:15 schreef BettyWeter het volgende:

[..]

Dat zei ik
pi_45889033
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 17:29 schreef WaterOx het volgende:
Het loont om het Burgerlijk Wetboek erop na te slaan. Het contract kan zeker wel eenzijdig opgezegd worden. Juist, omdat er enige nadere bepaling ontbreekt, gelden automatisch de wettelijke opzegtermijnen. Dat zal voor haar een maand zijn.

Succes.

Links:
In de eerste link van je staat zelfs nog:

"Hebt u een tijdelijk contract, dan kunt u alleen eerder weg als dat in het contract is afgesproken. Staat er niet zo'n afspraak in uw tijdelijke contract? Dan kan de werkgever u verplichten om uw contract 'uit te dienen'."
  donderdag 1 februari 2007 @ 17:38:20 #13
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_45889078
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 17:29 schreef WaterOx het volgende:

Succes.

Links:
Ja, lekker nutteloos om het hele burgerlijk wetboekgedeelte over arbeidsrecht te spammen.

En wat staat er in die eerste link?
quote:
Hebt u een tijdelijk contract, dan kunt u alleen eerder weg als dat in het contract is afgesproken. Staat er niet zo'n afspraak in uw tijdelijke contract? Dan kan de werkgever u verplichten om uw contract 'uit te dienen'.
Wat lul je dan over wettelijke opzegtermijnen zonder enige onderbouwing?
  donderdag 1 februari 2007 @ 17:55:58 #14
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45889668
Ze is nu haar contract aan het doorspitten. Ik zal posten wat er in staat zodra ik het van haar heb ontvangen. Hopelijk staat er iets in waar we wat mee kunnen Ze zit ook bij een CAO, weet zo niet welke maar dat zal ik ook posten zodra ik deze info heb.

Ik zou het erg lullig vinden voor haar als ze er nog 5 maand aan vast zit...
pi_45890137
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 17:55 schreef IkWilbert het volgende:

Ik zou het erg lullig vinden voor haar als ze er nog 5 maand aan vast zit...
Lullig?

Dan had ze maar beter moeten onderhandelen. Ik bedoel het komt je niet aanwaaien natuurlijk
  donderdag 1 februari 2007 @ 18:19:59 #16
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45890413
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:10 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Lullig?

Dan had ze maar beter moeten onderhandelen. Ik bedoel het komt je niet aanwaaien natuurlijk
Tja... ik kan het haar ook niet kwalijk nemen... eerste baan, nul komma nul ervaring op dat gebied. We zien wel hoe het loopt.
pi_45892237
zit ze niet nog toevallig in de proeftijd?
pi_45894340
In welke branche werkt ze? De CAO's zeggen ook wanneer je kan stoppen.
P&O raadplegen, als je dat nog niet gedaan hebt.
En normaal gesproken heb je ook een proeftijd van een maand en dan kan je gewoon zeggen, ik kom morgen niet meer.
  donderdag 1 februari 2007 @ 20:12:19 #19
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45894564
Ze is nu onderweg met haar contract... even rustig doorlezen hoe en wat precies.

Straks een update met meer info.
  donderdag 1 februari 2007 @ 20:20:22 #20
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45894860
Het betreft een contract voor bepaalde tijd (6 maand) ingangsdatum 1 januari 2007. Betreft CAO voor de kartonnage- en flexibele verpakking

Onder het kopje "Opzegtermijn" staat letterlijk het volgende:

Opzegging door werknemer en werkgever zal uitsluitend kunnen geschieden met in acht name van een opzegtermijn van minimaal 2 maanden, te rekeken vanaf de eerste dag van de maand volgend op de opzegging. Voor dit contract (voor bepaalde tijd) is geen opzegging vereist.

Ik vind het dikgedrukte een beetje vaag...

Wie oh wie??? Lijkt mij dat ze gewoon weg kan...

[ Bericht 5% gewijzigd door IkWilbert op 01-02-2007 20:31:52 ]
pi_45895300
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 20:20 schreef IkWilbert het volgende:
Het betreft een contract voor bepaalde tijd (6 maand) ingangsdatum 1 januari 2007. Betreft CAO voor de kartonnage- en flexibele verpakking

Onder het kopje "Opzegtermijn" staat letterlijk het volgende:

Opzegging door werknemer en werkgever zal uitsluitend kunnen geschieden met in acht name van een opzegtermijn van minimaal 2 maanden, te rekeken vanaf de eerste dag van de maand volgend op de opzegging. Voor dit contract (voor bepaalde tijd) is geen opzegging vereist.

Ik vind het dikgedrukte een beetje vaag...

Wie oh wie???
ze kan dus WEL tussentijds van dit contract af, alleen met een opzegtermijn van 2 maanden (is dit niet langer dan wettelijk is toegestaan??)

Alleen voor afloop van het contract (per vooraf vastgestelde einddatum is dus GEEN specifieke opzegging nodig.

Ze is nu te laat met opzeggen per 1 febr. Eerstvolgende mogelijkheid is dus per 1 maart. Tel daar dan 2 maanden bij op, dan kan ze dus weg per 1 mei a.s.

Zoals eerder al gemeld mag alleen de 2 maanden opzegtermijn niet in combinatie met een 6 maanden contract. Misschien weten anderen hier meer van?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  donderdag 1 februari 2007 @ 20:36:54 #22
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45895474
Normaal is de opzegtermijn 2 maand, er staat echter in haar contract: Voor dit contract (voor bepaalde tijd) is geen opzegging vereist.
pi_45896044
oftewel, het eindigt van rechtswege na 6 maanden.

werkgever kan een tijdelijk contract niet opzeggen, werknemer alleen als er dit schriftelijk overeengekomen is. in dit geval dus van toepassing en dus 2 maanden.
elk oordeel heeft z'n nadeel
pi_45896274
Een half jaar contract en ze moet nog vijf maanden, dan zit ze toch nog in haar proefperiode?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_45896365
standaard is een proeftijd van 1 maand, maar volgens de cao is een proeftijd van 2 maanden mogelijk, dus misschien heeft ze "geluk"?

http://www.sdu.nl/staatscourant/cao/caopdf/10609.pdf
elk oordeel heeft z'n nadeel
pi_45897748
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 20:36 schreef IkWilbert het volgende:
Normaal is de opzegtermijn 2 maand, er staat echter in haar contract: Voor dit contract (voor bepaalde tijd) is geen opzegging vereist.
Morgen gewoon melden dat ze per direct stopt, kan toch volgens de vetgedrukte zin.
  donderdag 1 februari 2007 @ 22:07:54 #27
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45899324
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 21:33 schreef klipper het volgende:

[..]

Morgen gewoon melden dat ze per direct stopt, kan toch volgens de vetgedrukte zin.
Ja, zo lees ik het ook... En zo heeft zei het ook gelezen toen ze het tekende. Iemand met kennis van zaken die wat duidelijkheid kan scheppen? Wat kan/moet ze nu doen?

[ Bericht 8% gewijzigd door IkWilbert op 01-02-2007 22:47:19 ]
pi_45901431
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 22:07 schreef IkWilbert het volgende:

[..]

Ja, zo lees ik het ook... En zo heeft zei het ook gelezen toen ze het tekende. Iemand met kennis van zaken die wat duidelijkheid kan scheppen? Wat kan/moet ze nu doen?
Nou gewoon opzeggen, eventueel van te voren bij de rechtswinkel informeren.
Maar lijkt me sterk dat ze deze zin tweeledig kunnen uitleggen.
Er wel vanuit gaande dat deze zin er letterlijk zo instaat.
pi_45901649
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 20:32 schreef Essebes het volgende:

[..]

ze kan dus WEL tussentijds van dit contract af, alleen met een opzegtermijn van 2 maanden (is dit niet langer dan wettelijk is toegestaan??)

Alleen voor afloop van het contract (per vooraf vastgestelde einddatum is dus GEEN specifieke opzegging nodig.

Ze is nu te laat met opzeggen per 1 febr. Eerstvolgende mogelijkheid is dus per 1 maart. Tel daar dan 2 maanden bij op, dan kan ze dus weg per 1 mei a.s.

Zoals eerder al gemeld mag alleen de 2 maanden opzegtermijn niet in combinatie met een 6 maanden contract. Misschien weten anderen hier meer van?
Volgens mij ben je wat betreft opzegtermijnen en bepaalde contracten vrij om af te spreken wat beide partijen willen. Immers in de wet geregeld dat er geen opzegtermijn is, tenzij beide partijen anders overeenkomen. Voorzover ik weet stelt de wet geen eisen aan onderlinge afspraken.

Proeftijd is wel per type contract wettelijk vastgesteld. Zo kan er bij een half jaar contract max. één maand proeftijd worden afgesproken, geen twee maanden. Als er in een half jaar contract een proeftijd staat van meer dan een maand is het contract niet rechtsgeldig.

TS die vriendin van je moet zsm naar P&O toe. ZOals Essebes schrijft zal ze nog wel een tijdje moeten blijven. Hopen dat haar nieuwe werkgever zolang wil/kan wachten.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 00:54:22 #30
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_45905215
Hmm klinkt als een CAO van de publieke omroep. Als ik mij niet vergis is wettelijk geregeld dat er bij een half jaar contract een opzegtermijn van max 1 maand mag gelden. En wet gaat nog altijd boven CAO.

Heeft een van jullie of een bekende een rechtsbijstandverzekering? Zou die even bellen.
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
pi_45907306
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 21:33 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik denk dat er met de dikgedrukte zin bedoeld wordt dat er niet opgezegd hoeft te worden in de zin van: als er niet expliciet aangegeven wordt dat het contract verlengd wordt, eindigt het dienstverband na 6 maanden.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 08:24:51 #32
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45907723
ik vind het maar krom, ze gaat straks naar iemand van HR. Kijken wat ze zeggen...
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 08:30:54 #33
5428 crew  miss_sly
pi_45907778
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 07:31 schreef Serinde het volgende:

[..]

Ik denk dat er met de dikgedrukte zin bedoeld wordt dat er niet opgezegd hoeft te worden in de zin van: als er niet expliciet aangegeven wordt dat het contract verlengd wordt, eindigt het dienstverband na 6 maanden.
Ja, dat denk ik inderdaad ook.
Verder had ze misschien iets eerder actief kunnen worden, zodat ze bijvoorbeeld had geweten of ze een proeftijd had en dan had ze zonder problemen tot 31 januari kunnen opstappen; 1 februari is dan net dat tikje te laat....
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_45907796
Belangrijke les voor de toekomst. Als je aan het eind van de maand een nieuwe baan vindt zorg er dan iig voor dat je je huidige baan voor het ingaan van de nieuwe maand opzegt. Dat gedoe van 1e dag van de nieuwe maand staat in heel veel contracten en kost je nu gewoon een extra maand werk.

Verder is het misschien verstandig om met de baas te overleggen? Wellicht is hij/zij heel coulant en krijg je gewoon een maandopzegtermijn?
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_45907814
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 08:30 schreef miss_sly het volgende:
Ja, dat denk ik inderdaad ook.
Verder had ze misschien iets eerder actief kunnen worden, zodat ze bijvoorbeeld had geweten of ze een proeftijd had en dan had ze zonder problemen tot 31 januari kunnen opstappen; 1 februari is dan net dat tikje te laat....
Voor het contract is geen opzegging vereist betekent denk ik eerder (zoals ook al aangegeven) dat het contract gewoon eindigt na 6 maanden en er geen automatisch verlenging aan vast zit.
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 08:45:00 #36
5428 crew  miss_sly
pi_45907896
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 08:34 schreef FJD het volgende:

[..]

Voor het contract is geen opzegging vereist betekent denk ik eerder (zoals ook al aangegeven) dat het contract gewoon eindigt na 6 maanden en er geen automatisch verlenging aan vast zit.
Ik reageerde op iemand die dat dus ook zei
pi_45907925
Verkeerd gelezen. Vroeg en geen koffie enzo
  vrijdag 2 februari 2007 @ 08:55:30 #38
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45908014
het vage is, ik hoor net zoveel mensen die zeggen dat ze per direct weg kan, als dat ze er gewoon nog 5 maand aan vast zit. Ik zal eens bellen met de bond, kijken wat zij er van zeggen.
pi_45908051
Ik zie nergens staan dat ze al überhaupt met haar baas gesproken heeft. Probeer dat eerst eens in plaats van je juridisch helemaal in te dekken. Wellicht zegt haar baas gewoon dat ze na 1 maand mag vertrekken.
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 09:23:55 #40
5428 crew  miss_sly
pi_45908436
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 08:55 schreef IkWilbert het volgende:
het vage is, ik hoor net zoveel mensen die zeggen dat ze per direct weg kan, als dat ze er gewoon nog 5 maand aan vast zit. Ik zal eens bellen met de bond, kijken wat zij er van zeggen.
Probleem met deze zaken is dat veel mensen iets roepen maar eigenlijk geen idee hebben waar ze het over hebben. Zoals ik al vaak heb gezien, weten veel mensen niet dat als er geen opzegtermijn in het contract staat bij een contract voor bepaalde tijd, er eigenlijk tussentijds niet opgezegd kan worden. Maar overleg met de werkgever kan soms best tot goede afspraken leiden.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 09:27:59 #41
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45908511
net even gebelt met de bond, miss_sly heeft inderdaad gelijk. Ze moet inderdaad maar even met haar baas gaan praten. Allen bedankt voor zover!
pi_45908522
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 09:27 schreef IkWilbert het volgende:
Ze moet inderdaad maar even met haar baas gaan praten. Allen bedankt voor zover!
Ik snap dat niet, is dat niet sowieso de juiste volgorde?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:07:16 #43
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45909339
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 09:28 schreef FJD het volgende:

[..]

Ik snap dat niet, is dat niet sowieso de juiste volgorde?
Ze wilde gewoon eerst even haar opties/mogelijkheden op een rij hebben. Dit is voor haar ook geen dagelijkse korst en ik heb er te weinig verstand van. En dan zijn mijn lieve fok vriendjes en vriendinnetjes er altijd nog
pi_45909390
Ze heeft toch nog niet getekend bij haar nieuwe baan toch?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:27:50 #45
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45909725
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:09 schreef FJD het volgende:
Ze heeft toch nog niet getekend bij haar nieuwe baan toch?
Nee, dat heeft ze nog niet gedaan. Ze wil eerst graag weten waar ze aan toe is bij haar huidige baan. Ik zal het straks wel horen wat ze nu gaat doen.
pi_45909778
Slim Anders zit je met twee getekende contracten en als beide bedrijven dan lullig gaan doen heb je een klein probleempje
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:39:04 #47
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45909985
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:30 schreef FJD het volgende:
Slim Anders zit je met twee getekende contracten en als beide bedrijven dan lullig gaan doen heb je een klein probleempje
haha, ok Ik denk ze de volgende keer wel twee keer kijkt voordat ze een contract ondertekend.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 09:44:40 #48
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_46032334
Zo even een update, dat vind ik altijd wel zo netjes

Ze heeft gisteren haar huidige werk opgezegd en met goed overleg een opzegtermijn van een maand eruit kunnen krijgen. Per 1 april begint ze met haar nieuwe baan

Ze vonden het erg jammer dat ze weg gaat maar ze begrepen het wel.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 6 februari 2007 @ 09:55:19 #49
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_46032550
Prettig opgelost in overleg... netjes hoor
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')