abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45868304
Ik was van plan alle drempels uit de deuropeningen te halen en het laminaat door te leggen.
Nu zegt een ervaren klusser dat dat niet kan omdat de ene kamer kleiner is dan de andere kamer en dat er dan een te grote spanning op het laminaat komt te staan met uitzetten en krimpen.
Sterker nog hij wilt de drempels die ik er al uitgehaald heb terugplaatsen!

Klopt dit? Of valt het allemaal wel mee?
  Licht Ontvlambaar woensdag 31 januari 2007 @ 23:15:15 #2
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_45868423
Vier jaar geleden laminaat gelegd op de bovenverdieping, geen drempels gewoon doorgelegd. Geen problemen, behalve dan dat het leggen soms niet de meest makkelijke klus was...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:15:37 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45868438
Ja dat merk ik ook bij die laminaat leggerts. Ze willen echt dat je overal van die lelijke kutdrempels neerlegt. Nahja

TVP dus.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45868544
De afmeting van de ruimtes is niet het probleem. Waar het mis kan gaan (let op, ik zeg kan gaan) is in ruimtes die niet dezelfde temperatuur en vochtigheid hebben, waardoor de vloeren in de verschillende vertrekken niet op dezelfde manier rekken/krimpen. Hier zal je meer last mee hebben als je deuren dicht doet of in een deel van het huis niet stookt, etc .....
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  Licht Ontvlambaar woensdag 31 januari 2007 @ 23:20:23 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_45868586
Je stalkt me
pi_45868674
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:20 schreef Sjeen het volgende:
Je stalkt me
Echt niet

en niet baggeren hier Sjeen
  Licht Ontvlambaar woensdag 31 januari 2007 @ 23:25:23 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_45868731
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:23 schreef Lucille het volgende:

[..]

Echt niet

en niet baggeren hier Sjeen
Nu moet ik zeker iets verzinnen om het goed te maken

OT:
Ik weet niet of het feit dat wij een nieuwbouwhuis zonder drempels hadden verder nog iets uitmaakt... Het is wel zo dat er voldoende ventilatieruimte is onder de deuren en dat de temperatuur op de boven verdieping eigenlijk vrij constant is...
pi_45868861
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:25 schreef Sjeen het volgende:

Ik weet niet of het feit dat wij een nieuwbouwhuis zonder drempels hadden verder nog iets uitmaakt... Het is wel zo dat er voldoende ventilatieruimte is onder de deuren en dat de temperatuur op de boven verdieping eigenlijk vrij constant is...
In mijn geval heb ik 2 ruimtes in huis die geen verwarming hebben en waarbij de deuren altijd dicht zijn (het zijn bergruimtes), dus mij is door de leverancier afgeraden om drempelvrij het laminaat door te leggen.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:33:00 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45868969
Volgens mij kan je het prima doorleggen hoor...
Ja, krimpen uitzetten maar in de tegenwoordige huizen is er vaak niet enorm veel 'klimaat'-verschil dat het echt verschillen op gaat leveren.
Gewoon eerst echt braaf dat laminaat laten acclimatiseren in je huis en dan gaan leggen. Zonder drempels!
pi_45869036
Bij het doorleggen van vertrek naar vertrek worden vaak de kozijnen iets ingekort zodat je het laminaat onder het kozijn doorlegt ipv er tegen aan (Met een afdekplintje). Als je het onder het kozijn legt, kun je de kier tussen kozijn en laminaat mooi afkitten.

Verder heb je wel wat stofverplaatsing door het niet plaatsen van een drempel. Het heet ook niet voor niets een stofdrempel

Blauw topic
pi_45869427
Ik heb het nu al 4 jaar liggen op de bovenverdieping, gang en vier kamers allemaal in een keer doorgelegd.
Mij was het ook afgeraden, maar niet naar geluisterd.
In de diverse kamers heersen diverse temperaturen, maar dit heeft nooit tot problemen geleid.

Mijn manier van het geheel was:
Laminaat uitgezocht en gekocht.
De pakketten 4 weken in de verpakking laten acclimatiseren in 1 ruimte op de bovenverdieping.
In de grootste slaapkamer begonnen en van hieruit ook de andere ruimten aangekoppeld.
Bij de dorpels iets meer ruimte gehouden en de plinten op kleine stukjes kit vastgelijmd.
plinten zijn gewoon van die smalle plakplintjes, maar doordat ik bij de deuren iets meer ruimte overhield, wat nog net binnen de plintjes viel heb ik hier steeds een klodder kit onder gelegd en daar de plint opgedrukt.

Ik heb het dus langs het kozijn gelegd en er niet onderdoor, maar de manier van Marsepein kan natuurlijk ook heel goed.
pi_45869436
Wij hebben ook gewoon door gelegd en dat levert geen problemen op.
De enige uitzondering is de slaapkamer, daar zit wel een drempel voor omdat we daar geen verwarming aan hebben en het raam meestal open staat.

Tochten onder een deur door is natuurlijk heel makkelijk te voorkomen door er een borstel onder te maken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_45869657
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:35 schreef Marsepein het volgende:
Bij het doorleggen van vertrek naar vertrek worden vaak de kozijnen iets ingekort zodat je het laminaat onder het kozijn doorlegt ipv er tegen aan (Met een afdekplintje). Als je het onder het kozijn legt, kun je de kier tussen kozijn en laminaat mooi afkitten.

Verder heb je wel wat stofverplaatsing door het niet plaatsen van een drempel. Het heet ook niet voor niets een stofdrempel

Blauw topic
Laminaat afkitten?
Is dit niet vragen om uitzet/krimp problemen?
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:56:33 #14
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45869684
nergens last van
Klaar?
Ik niet!
pi_45869741
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:55 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Laminaat afkitten?
Is dit niet vragen om uitzet/krimp problemen?
Er bestaat ook speciale kit juist om kleine ruimtes op te vullen die je bij laminaat leggen kan krijgen (zoals een radiatorbak die op de grond staan). Werkt prima dus met rek/krimp.
pi_45869896
Kit is juist bedacht om krimp en rek op te kunnen vangen.

Zelf blijf ik het een wonder vinden dat mensen nog plakplinten gebruiken. Volgens mij fixeer je daarmee nog meer je vloer dan met kit. Ik bedoel, je laat overal 1 cm vrij zodat het laminaat vrij kan bewegen, en vervolgens klem je het laminaat met een plakplint strak tegen de muur.
pi_45870004
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 00:04 schreef Marsepein het volgende:

Zelf blijf ik het een wonder vinden dat mensen nog plakplinten gebruiken. Volgens mij fixeer je daarmee nog meer je vloer dan met kit. Ik bedoel, je laat overal 1 cm vrij zodat het laminaat vrij kan bewegen, en vervolgens klem je het laminaat met een plakplint strak tegen de muur.
Plakplinten hoef je niet te plakken aan het laminaat, dat kan ook op een andere manier zodat je vloer er gewoon onder schuift als het ware..

Maar de term plakplint weet iedereen wel gelijk wat er bedoeld word.
En lucille je heb gelijk.

[ Bericht 6% gewijzigd door klipper op 01-02-2007 00:23:56 ]
pi_45870011
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 00:04 schreef Marsepein het volgende:

De meeste plakplinten hebben een lijmlaag die flexibel blijft en dus niet de boel klemzetten.
  Licht Ontvlambaar donderdag 1 februari 2007 @ 00:26:16 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_45870525
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 00:08 schreef Lucille het volgende:

[..]

De meeste plakplinten hebben een lijmlaag die flexibel blijft en dus niet de boel klemzetten.
Nee, dat laat gewoon los als de zooi uitzet
pi_45870555
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 00:26 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Nee, dat laat gewoon los als de zooi uitzet
Je zou natuurlijk ook voor kwaliteit kunnen gaan i.p.v. kwantiteit.
  Licht Ontvlambaar donderdag 1 februari 2007 @ 00:28:35 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_45870578
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 00:27 schreef klipper het volgende:

[..]

Je zou natuurlijk ook voor kwaliteit kunnen gaan i.p.v. kwantiteit.
Mja... dat heb ik beneden gedaan... Mooie vernagelde en verlijmde eikenhouten vloer, boven vond ik niet zo belangrijk
pi_45870690
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 00:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Mja... dat heb ik beneden gedaan... Mooie vernagelde en verlijmde eikenhouten vloer, boven vond ik niet zo belangrijk
Ja wie niet.....
Beneden heb ik ook een hardhouten vloer liggen, en boven gewoon laminaat.
Maar bij plakplinten is het wel zo dat er best wel kwaliteitsverschil is tussen het ene en het andere.
Twee kamers heb ik de plint aan de muur vastgemaakt, waar de vloer als het ware onder kan schuiven, en in de andere ruimten wel de plinten geplakt, en deze zitten nog steeds net zo vast als in het begin maar kunnen wel bewegen zonder los te laten.
Terwijl inderdaad bij veel mensen de plakplinten na verloop van tijd wel los laten.
En dat lijkt dan toch eerder een kwestie van kwaliteitsverschil dan van verkeerd gemonteerd zijn.
pi_45870799
Wij hebben op de bovenverdieping ook bijna 70 m2 Quickstep laminaat doorgelegd. Op de grote slaapkamer begonnen en daarna gewoon doorgelegd via de hal naar de andere 2 slaapkamers. Ons was dit ook afgeraden maar gewoon schijt aan hebben en doen wat je zelf wil! Ligt er nu bijna een jaar en nergens last van. Denk dat het er ook aan ligt dat Quickstep laminaat toch vrij dik en kwalitatief best goed is, weet natuurlijk niet hoe het zou hebben uitgepakt met laminaat van ¤ 4,95 / m2

Mijn advies: gewoon doen!
pi_45875062
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 00:37 schreef Openminded het volgende:
Wij hebben op de bovenverdieping ook bijna 70 m2 Quickstep laminaat doorgelegd. Op de grote slaapkamer begonnen en daarna gewoon doorgelegd via de hal naar de andere 2 slaapkamers. Ons was dit ook afgeraden maar gewoon schijt aan hebben en doen wat je zelf wil! Ligt er nu bijna een jaar en nergens last van. Denk dat het er ook aan ligt dat Quickstep laminaat toch vrij dik en kwalitatief best goed is, weet natuurlijk niet hoe het zou hebben uitgepakt met laminaat van ¤ 4,95 / m2

Mijn advies: gewoon doen!
ik heb bijna overal alles gewoon in 1 stuk neer gelegd, en inderdaad, het is een klote-klus. In de meeste huizen is het vrijwel overal redelijk constant qua temp en lucht-vochtigheid, dus is het geen enkel prolbeem.
Ook met laminaat van 5 euro per m2 geen enkel probleem ermee gehad
pi_45876455
gewoon alles een beetje ruim leggen (iets van 2cm van de muren af is een must!) en het is echt geen probleem. Ik heb ook alles doorgelegd.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')