Mijn dochter was verteld dat oma een sterretje was geworden en aan de hemel stond en op haar neer keek. Maar Samara hoorde op een gegeven moment over een sterrenregen en was daarna steeds bang dat oma naar beneden zou vallen. Soms overzie je van tevoren echt niet wat ze met bepaalde symboliek of troostende verhalen doen.quote:Op maandag 23 januari 2012 22:44 schreef livelink het volgende:
Het is misschien een zijstapje in dit topic, maar probeer er iets later achter te komen wat het kind nu werkelijk van het verhaal gemaakt heeft.
Mijn schoonmoeder is begin december overleden en we dachten dat we het met Job allemaal goed hadden besproken en uitgelegd en zo. En dat we uiteindelijk allemaal wel ongeveer hetzelfde beeld hadden van wat hij daarvan begreep.
Werden we een paar dagen na de begrafenis gebeld door de groep dat Job over de dood van zijn oma de meest waanzinnige fantasieen had. Toen bleek dat hij alles wat tijdens de afscheidsdienst door de pastoor was gezegd had vermengd met onze verhalen en het was een volkomen bizarre mix geworden in zijn hoofd.
Het was ook echt een puzzel om erachter te komen waar sommige gedachten vandaan kwamen en hoe het was ontstaan en hoe we dat weer recht moesten trekken.
Nou zal dat voor een kind als Job anders zijn dan voor de meeste kinderen, maar wij hadden totaal geen rekening gehouden met wat er nog in die dienst naar voren zou komen. En zo'n dienst is één en al symboliek natuurlijk.
Ben ik het ook wel mee eens.quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:28 schreef erodome het volgende:
Ik moet zeggen dat ik al voordat hij geboren was heb besloten om nooit te verbloemd antwoord te geven, maar altijd eerlijk te antwoorden waarbij ik wel rekening hou met de leeftijd en wat ze kunnen bevatten.
Dat heeft voor mij en hem altijd gewerkt, ik vind het persoonlijk erg fijn.
Och jee. Het tactische en subtiele gedeelte van het verhaal was niet blijven hangenquote:Op woensdag 25 januari 2012 11:56 schreef moussy het volgende:
Ik heb ooit eens met een enorme omweg uitgelegd wat cremeren was, Cas was 6 denk ik, ik dacht echt dat ik het met bloemetjes en vioolmuziek uitgelegd had, toen bleek bij de kinderarts, die vroeg hoeveel broers en of zusjes hij had dat er te weinig vioolmuziek en bloemetjes aan te pas waren gekomen. "Ik heb een zus, die is op school, en een broer, die hebben ze in de fik gestoken!"
Ik kan het me goed voorstellen Livelink dat je zo gereageerd hebt! het is ook niet niks als je kind je zoiets verteld. En ik denk dat je op zich best een pedagogisch verantwoord antwoord gegeven hebt door te zeggen dat er vandaag ook iemand in dat huis bezig is geweest en dat je denkt dat hij deze persoon heeft gezien.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 21:38 schreef livelink het volgende:
Jullie hebben gelijk, ik zal er normaal met Job over praten en hem verder zoveel mogelijk naar J. verwijzen.
Op het moment dat ik de voordeur opendeed vanavond overviel hij me er meteen mee, dus ik heb niet handig gereageerd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |