quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:13 schreef Moja het volgende:[..]
Milagro, een vraagje puur uit
nieuwsGierigheid, ben jij zelf ooit gedumpt door iemand waarbij het gevoel weg was of heb je zelf om die reden een relatie beeindigd?
![]()
sch, foei!
nou, beide logischerwijze, ik bedoel , relaties worden meestal beeindigd toch, omdat het gevoel weg is
![]()
maar als beeindiger heb ik bij mezelf iig ervaren dat op het moment dát je het écht uitspreekt het eigenlijk al einde oefening is.
en bij mij, maar ook bij anderen die je er zo over spreekt door de jaren heen, krijg je , ongeacht hoe lang je het voor je gehouden hebt, het zelfde commentaar/reactie van de partner : denk er over na, please, iedereen heeft die gevoelens wel eens, dat is normaal, dat gaat weer over, je moet er aan werken, ons een kans geven etc etc"
natuurlijk zegt de ander dat, die zal bij wijze van ALLES zeggen om je maar om te praten, niet waar, hij of zij wil jou immers niet kwijt, en bij die eerste poging dan bimd je weer in, je durft niet door te drammen erover, je wil de ander niet kwetsen, je ziet de paniek al in diens ogen als je het heel vootzichtig laat vallen en dus zeg je "ja, ms heb je wel gelijk, sorry, ik doe raar, vergeet het maar, kom, we gaan iets leuks doen'...
ik denk, eigen ervaring (als dader én slachtoffer), dat het moment dat je het niet meer trekt vaak ook het moment is dat je het uitspreekt én je niet meer af laat schepen met "dat komt in iedere relatie voor, dat betekent niet dat je dan meteen moet opgeven".
vage twijfels houd je vaak voor je, omdat ook jij wel weet dat die soms de kop op steken, en feitelijk los staan van je relatie.
als je het serieus te berde brengt bij derden, wil je eigenlijk niet omgepraat meer worden, je weet het al, je weet wat je wil,je wil weg.
je hoort jezelf nu echter hardop praten, en ondanks de adviezen van anderen (doe het niet!) , eigenlijk juist dóór die adviezen, raak je meer overtuigt, ieder advies doet je meer beseffen wat je niet wil, en dat is dus in die relatie blijven.
je gaat in je hoofd de scenario's afspelen wat er zou gebeuren als je blijft, het nog eens probeert, en alles in je verzet zich ertegen, al spreek je dat ms niet uit.
en waarom niet, omdat het zo bot en egoistisch overkomt, ook na derden toe, hoe reageert immers het gros "jezus, dat kun je toch niet maken, geef die ander een kans " etc.
en soms is die kans er gewoon niet meer, je hebt geen argumenten echt over het waarom van die verdwenen gevoelens, je hebt ze niet meer, punt.
en blijkbaar is het onacceptabel om met die woorden uit de relatie te stappen, je MOET er een vinger op kunnen leggen, anders ben je de klootzak of de bitch die totaal geen rekening houdt met de ander, diens recht op uitleg.
De verlatene in spé zal smeken om een reden, krijsen van woede om een uitleg, ja en soms zeg je dan maar wat, wat dan ook niet geaccepteerd wordt, de waarheid zou dat overigens ook niet worden, want als je iemand niet kwijt wil, is niets acceptabel tenslotte, je hart breekt.
Er zijn situaties waarbij er gewoon geen uitleg te geven is, je weet het niet , wat je wel weet is dat je het niet meer voelt, dat je je vrijheid terug wil, en (stiekem, meestal spreek je dat niet uit, ook niet op het moment supreme) zo snel mogelijk.
Kortom, ik denk dat de twijfels die erbij horen, nooit uitgesproken worden omdat je zelf onbewust weet dat die niet the real deal zijn.
Op het moment dat je ze wel uitspreekt is het meestal (niet altijd dus) einde oefening, en geen weg meer terug.