abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45799436
Aanstaande zaterdag begint het Six Nations 2007 toernooi. De zes beste rugbylanden van het noordelijk halfrond strijden 5 weekenden lang om de Six Nations Trophy en de officieuze Europese landentitel. In het jaar van het Wereldkampioenschap Rugby is de Six Nations een belangrijk toernooi om te zien hoe de landen ervoor staan. Titelverdediger Frankrijk opent het toernooi zaterdag met een uitwedstrijd tegen Italie. Op diezelfde dag zal Engeland het in een uitverkocht Twickenham (82.000 man) onder de nieuwe bondscoach Brian Ashton opnemen tegen Schotland. Een dag later zal Wales rugbyen tegen Ierland.

Deelnemende landen:

- Engeland
- Wales
- Ierland
- Schotland
- Frankrijk
- Italie

Schema:

Saturday, 03 February 2007
England v Scotland, 17:00
Italy v France, 14:30

--------------------------------------------------------------------------------

Sunday, 04 February 2007
Wales v Ireland, 16:00

--------------------------------------------------------------------------------

Saturday, 10 February 2007
England v Italy, 14:30
Scotland v Wales, 16:30

Sunday, 11 February 2007
Ireland v France, 16:00

Saturday, 24 February 2007
France v Wales, 21:00
Ireland v England, 18:30
Scotland v Italy, 16:00

Saturday, 10 March 2007
Italy v Wales, 16:30
Scotland v Ireland, 14:30

Sunday, 11 March 2007
England v France, 16:00

Saturday, 17 March 2007
France v Scotland, 16:30
Italy v Ireland, 14:30
Wales v England, 18:30

Veel van de wedstrijden zullen worden uitgezonden op de BBC. Om te kijken welke wedstrijd wanneer wordt uitgezonden, klik hier.
pi_45799527
Owja, en ik heb vandaag kaartjes weten te bemachtigen voor Engeland - Schotland dit weekend!!! Hoewel ik hoop dat Wales het toernooi wint, zal ik het zaterdag zeker naar m'n zin hebben! Tevens is deze wedstrijd de comeback van Jonny Wilkinson, die na de door hem gewonnen WK finale van Engeland tegen Australie in 2003 door blessureleed geen wedstrijd meer voor Engeland speelde. Wat zal dat een kabaal worden in Twickers !

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2007 19:14:32 ]
pi_45799628
Leuk.

Ik moet zeggen dat ik Rugby de laatste tijd niet echt meer heb gevolgd.

Heeft Engeland inmiddels weer een team dat om de hoofdprijs kan meestrijden, of is Frankrijk opnieuw torenhoog favoriet?
pi_45799888
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:16 schreef Leatherface het volgende:
Leuk.

Ik moet zeggen dat ik Rugby de laatste tijd niet echt meer heb gevolgd.

Heeft Engeland inmiddels weer een team dat om de hoofdprijs kan meestrijden, of is Frankrijk opnieuw torenhoog favoriet?
Engeland heeft sinds deze wedstrijd niet voor niets een nieuwe bondscoach. De vorige werd na de November Test series ontslagen omdat het dramatisch ging. Het team is niet echt veranderd, al zijn er enkele debutanten en comebacks. Dus wie weet.
pi_45860358
Misschien moet ik het maar eens beter gaan volgen. De sport en de sfeer eromheen houden me altijd wel aan de buis als ik toevallig langs BBC zap.
Mooie clashes met de Keltische landen tegen Engeland.

Hoe zit het eigenlijk precies met het wereldkampioenschap? Hoe plaats je je daarvoor? Hoeveel landen mogen er mee doen? Hoevaak wordt het gehouden?
Is er een vergelijkbaar 'Six-nations tournament' voor de landen van het zuidelijk halfrond? Wie doen daar dan aan mee behalve Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en Australië?
pi_45864588
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 19:52 schreef Cruoninga het volgende:

Hoe zit het eigenlijk precies met het wereldkampioenschap? Hoe plaats je je daarvoor? Hoeveel landen mogen er mee doen? Hoevaak wordt het gehouden?
De 8 kwartfinalisten van het vorige toernooi plaatsen zich sowieso, de rest via kwalificatie. Er zijn 20 deelnemers, en het WK wordt iedere vier jaar gehouden. Dit jaar is het in Frankrijk, in september en oktober.
quote:
Is er een vergelijkbaar 'Six-nations tournament' voor de landen van het zuidelijk halfrond? Wie doen daar dan aan mee behalve Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en Australië?
Ja, de Tri Nations. Daar doen NZ, Aus en Z-Af aan mee.
pi_45874844
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 19:52 schreef Cruoninga het volgende:

Er doen de laatste jaren wat geruchten de ronde dat een gezamenlijk team van Fiji, Tonga en Samoa (The Pacific Islands) mee gaat doen aan de Tri-Nations. Of dit ook echt gaat gebeuren valt nog te bezien ivm het niveauverschil.
pi_45876314
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 09:35 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Er doen de laatste jaren wat geruchten de ronde dat een gezamenlijk team van Fiji, Tonga en Samoa (The Pacific Islands) mee gaat doen aan de Tri-Nations. Of dit ook echt gaat gebeuren valt nog te bezien ivm het niveauverschil.
Zou leuk zijn.

Een beetje hetzelfde idee als het cricket team van de West Indies.

Misschien dat dit het rugby op die eilanden een boost kan geven.

In de 7s is met name Fiji trouwens behoorlijk sterk. Hopelijk dat op die manier het rugby union ook in de lift komt.
pi_45878107
Ik heb er ook weer zin in

Ben natuurlijk voor Ierland (woon in Dublin) en de mannen van Brian O'Driscoll maken dit jaar zeker een kans op het kampioenschap. Ze deden het erg goed tijdens de herfst internationals dus dat beloofd wat. Spannend gaat het in ieder geval wel worden.

Het meest kijk ik uit naar Ierland - Engeland. Het normale rugby station (Landsdowne road) is namelijk dicht om verbouwd te worden, vandaar dat ze spelen in Croke Park. Dit is het stadion van het Gaelic voetbal, wat in Ierland de de meest populaire sport is. In 1920 opende de Engelsen het vuur op het publiek tijdens een Gaelic voetbal wedstrijd, iets wat in Ierland nog steeds erg gevoelig ligt.

Anyway, die wedstrijd wordt een event waar heel het land naar gaat kijken. Ik woon niet ver van het stadion dus wij gaan ook de straat op. Hebben helaas geen kaartjes kunnen bemachtigen .

Laten we ook niet te veel op de zaken vooruit lopen. De eerste wedstrijd is Wales in Cardiff en dat zal nog best lastig voor ze worden denk ik. Wales heeft weer een sterk team dit jaar.
pi_45880745
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 12:04 schreef Everia het volgende:
Het meest kijk ik uit naar Ierland - Engeland. Het normale rugby station (Landsdowne road) is namelijk dicht om verbouwd te worden, vandaar dat ze spelen in Croke Park. Dit is het stadion van het Gaelic voetbal, wat in Ierland de de meest populaire sport is. In 1920 opende de Engelsen het vuur op het publiek tijdens een Gaelic voetbal wedstrijd, iets wat in Ierland nog steeds erg gevoelig ligt.
En dan te bedenken dat voetballen op Croke Park gevoelig ligt o.a. omdat er dan een kans is dat Engeland langskomt, inclusief Engelse fans met union jacks en 'god save the queen'. Croke Park is immers een symbool van Iers nationaal bewustzijn/verzet. De staantribune is gebouwd van de brokstukken van de paasrevolutie.
Wel een erg mooi stadion trouwens. Komt het vol (80.000 man) voor die rugby interland?

Zijn de landen van de six- en tri-nations automatisch elk jaar voor dat toernooi geplaatst? Zijn er geen enkele andere uitdagers die eventueel aan het niveau van de toplanden kunnen komen?
Opvallend is dat al die 9 toplanden onder Engelse invloedsfeer hebben gestaan, behalve Frankrijk en Italë. Hoe komt het dat zij goed zijn? Komen de beste Franse clubs toevallig uit Bretagne?
pi_45881117
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 13:36 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

En dan te bedenken dat voetballen op Croke Park gevoelig ligt o.a. omdat er dan een kans is dat Engeland langskomt, inclusief Engelse fans met union jacks en 'god save the queen'. Croke Park is immers een symbool van Iers nationaal bewustzijn/verzet. De staantribune is gebouwd van de brokstukken van de paasrevolutie.
Wel een erg mooi stadion trouwens. Komt het vol (80.000 man) voor die rugby interland?

Zijn de landen van de six- en tri-nations automatisch elk jaar voor dat toernooi geplaatst? Zijn er geen enkele andere uitdagers die eventueel aan het niveau van de toplanden kunnen komen?
Opvallend is dat al die 9 toplanden onder Engelse invloedsfeer hebben gestaan, behalve Frankrijk en Italë. Hoe komt het dat zij goed zijn? Komen de beste Franse clubs toevallig uit Bretagne?
De scene van die aanval op Croke Park is ook opgenomen in de film 'Michael Collins' met Liam Neeson en Alan Rickman, meen ik.

De landen die meedoen aan de six- en tri-nations staan gewoon vast. Het niveauverschil tussen deze zes en drie landen met de rest is gewoon te groot. Toch worden er af en toe veranderingen doorgevoerd. Voor het jaar 2000 was de Six Nations namelijk nog de Five Nations, zonder Italie. Hoewel Italie een goed rugbyland is, is het verschil met de andere vijf deelnemers aan de Six Nations nog best groot, al lijkt dat verschil ieder jaar iets kleiner te worden. Op het zuidelijk halfrond maakt Argentinie de laatste jaren veel progressie. In november 2006 won dit land zelfs uit tegen Engeland een belangrijke oefenwedstrijd.

Er worden geloof ik ook nog een B en C Six Nations gespeeld, waar landen wel kunnen promoveren en degraderen. Ik weet dit trouwens niet heel zeker.

De beste Franse clubs komen uit Parijs (Stade Francais), Toulouse en Biarritz.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2007 13:50:52 ]
pi_45881486
quote:

[..]

Italië is van oudsher in ieder geval geen traditioneel rugbyland, maar ze waren altijd de beste van de niet - traditionele Europese landen (Frankrijk en de British Isles dus) en dus werd het 5 Nations Tournament uitgebreid met Italië. Waarschijnlijk ook om de sport wat meer te internationaliseren.

In Frankrijk was rugby in de eerste instantie vooral populair in Normandië en Bretagne, dus inderdaad de gebieden die dicht bij Engeland liggen. Het zijn ook Engelse kooplui die de sport daar hebben geintroduceerd. Maar tegenwoordig is rugby zo'n beetje overal in Frankrijk populair. Er zijn ook sterke clubs uit Biarritz (Frans Baskenland), Perpignan (dicht bij Catalonië) en Clermont Ferrand (in het midden van het land). En interlands in Parijs of Marseille zijn vaak ook volledig uitverkocht.
pi_45881599
Croke Park zit al vol. Probeer maar eens kaartjes te krijgen; onmogelijk. Iedereen die ik ken wil er heen, ook de mensen die niet eens van rugby houden.

Ook wat betreft het rugby was er nog heel wat gedoe. De GAA (Gaelic voetbal en hurling bond) die eigenaar is van Croke Park wilde eigenlijk niet dat er 'engelse sporten' in hun stadion gespeeld zouden worden. Uiteindelijk zijn ze er min of meer toe gedwongen, omdat het enige andere stadion dat nog een redelijk formaat heeft dus een tijd dicht is voor uitbreidingen.

Die film is idd met Liam Neeson (als Michael Collins) en Alan Rickman (De Valera). Zeker de moeite waard, die film!

Ik hoorde trouwens dat Belgie Argentinie heeft aangeboden dat het stadions kon gebruiken zodat dat land aan de six nations mee zou kunnen doen? Het lijkt mij logischer dat Argentinie aan de tri nations zou gaan deelnemen. En wat heeft Belgie hier nou weer mee te winnen...
Nou ja, het zal ook wel niet meer dan een gerucht zijn, hoewel het de competitie potentieel wel interessanter zou kunnen maken.
pi_45882140
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:03 schreef Everia het volgende:

Ik hoorde trouwens dat Belgie Argentinie heeft aangeboden dat het stadions kon gebruiken zodat dat land aan de six nations mee zou kunnen doen? Het lijkt mij logischer dat Argentinie aan de tri nations zou gaan deelnemen. En wat heeft Belgie hier nou weer mee te winnen...
Nou ja, het zal ook wel niet meer dan een gerucht zijn, hoewel het de competitie potentieel wel interessanter zou kunnen maken.
Belgie ligt centraal ten opzichte van Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Drie thuiswedstrijden voor Argentinie in een Belgisch stadion betekent toch veel inkomsten van supporters die naar Belgie komen. Wat rugby betreft heeft Belgie er niets mee te maken, maar financieel slim is het wel. Misschien moet Amsterdam ook eens kijken of ze wat dat betreft niet wat centen kunnen verdienen. Veel goedkope luchtvaartmaatschappijen vliegen op Schiphol. Ik zie het wel zitten om Argentinie - Wales te gaan bekijken in de ArenA.
  Moderator / Redactie Sport zondag 4 februari 2007 @ 14:50:34 #15
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_45971691
leuk
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 5 februari 2007 @ 21:08:50 #16
135316 phish852
Tiocfaidh ár Lá
pi_46020809
Na een lange tijd van afwezigheid op FokForum, doe ik tijdens de Six Nations toch weer even mee.

Want wat beloven deze Six Nations toch mooi te worden!
Eerst Frankrijk die erg sterk speelden (uiteraard wel tegen Italië, maar het zag er goed uit) toen de daadwerkelijke comeback van Engeland (die straks wat mij betreft een goede kans maken op het WK en nu toch ook al tijdens dit toernooi) en dan de wedstrijd van gisteren: Wales - Ierland; zo'n sterke wedstrijd had ik om eerlijk te zijn nog niet vaak gezien!

Ik denk dat Ierland en Frankrijk de beste kaarten hebben om de Six Nations binnen te halen. En wil het toeval dat beide teams elkaar volgende week treffen in Dublin!
Last.FM
Everybody seems to think I'm lazy
I don't mind, I think they're crazzy
pi_46028063
Het was erg gaaf afgelopen weekend op Twickenham. 82000 man in zo'n stadion blijft toch indrukwekkend. De zeer succesvolle terugkeer van Wilkinson was mooi om mee te maken. Hij kreeg echt een staande ovatie tijdens zijn publiekswissel. Het rugby zag er goed uit, het weer was lekker en de sfeer prima. Kortom, een geslaagde dag. Dit weekend weer gewoon 6 Nations op TV kijken.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 09:31:52 #18
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_46032260
Hij maakte zelfs een try die eigenlijk geen try was ! Toch slecht dat de video referee dat niet zag, maar het was wel mooi voor Jonno zelf

http://www.youtube.com/watch?v=p9IGBC7aqFk
pi_46032535
Aanstaande zondag dus de topper tussen Ierland en Frankrijk. Beide teams zien er goed uit, al zal Ierland het wel moeilijk krijgen als Brian O'Driscoll echt niet kan spelen vanwege een blessure. Engeland zal het op zaterdag denk ik niet heel moeilijk krijgen tegen Italie als ze net zo spelen als afgelopen zaterdag. Wales tegen Schotland kan nog wel eens gelijk opgaan, maar ik denk toch dat Wales hem gaat pakken.

[ Bericht 82% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2007 09:57:44 ]
pi_46032656
Hopelijk is het net zo'n wedstrijd als vorig jaar tussen Ierland en Frankrijk, maar van mij mag Ierland uiteindelijk winnen
pi_46032980
quote:

[..]

Juist niet met Union Jacks, maar met vlaggen met St. George's Cross erop (witte achtergrond, rood kruis).
pi_46033934
Zaterdag en dan ben ik in Twickenham om Engeland Italie te zien!
pi_46034928
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:58 schreef Chillmeister het volgende:
Zaterdag en dan ben ik in Twickenham om Engeland Italie te zien!
Veel plezier! Ik vind Twickenham echt een geweldig stadion.
pi_46034976
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 11:32 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Veel plezier! Ik vind Twickenham echt een geweldig stadion.
Ik ga liever voor Bóthar Lansdún
pi_46035272
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 11:34 schreef sjimz het volgende:

[..]

Ik ga liever voor Bóthar Lansdún
Gaat een beetje lastig dit jaar
pi_46035284
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 11:43 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Gaat een beetje lastig dit jaar
Ja maar ik ben er al een keer geweest
pi_46038517
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:54 schreef Nielsch het volgende:
Aanstaande zondag dus de topper tussen Ierland en Frankrijk. Beide teams zien er goed uit, al zal Ierland het wel moeilijk krijgen als Brian O'Driscoll echt niet kan spelen vanwege een blessure. [...]
Zoals het er nu naar uitziet kan O'Driscoll misschien wel spelen; zijn blessure is minder erg dan oorspronkelijke gedacht. Er is dus nog hoop

Helaas is nu gebleken dat Peter Stringer (scrum half voor Ierland) een 'hair line fracture' (sorry, zou niet weten hoe ik dat moet vertalen) in zijn rechterhand heeft opgelopen in de wedstrijd van zondag, en het is maar de vraag of hij tegen Frankrijk kan uitkomen. Geen goed nieuws voor Ierland dus.
pi_46040483
Het zou mooi zijn voor Ierland (en het publiek en het rugby in het algemeen) als O'Driscoll dit weekend kan spelen. Laten we het hopen. Heb net nog een keer zijn try tegen Wales gezien, wat een geweldige aanval. De voorbereidende trap van Murphy op zichzelf was magnifiek en de pass van O'Gara op O'Driscoll was mooi getimed.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:06:34 #30
168160 brc
Bredase Rugby Club
pi_46045256
hey mensen!

iedereen nu denkt dat Engeland gaat winnen omdat johnny weer terug is want iedereen heeft het over hem enzo maar let maar op engeland wordt 2/3 ofzo want Johnny kan niet in zijn 1tje de Six nation winnne

maar ik zeg niet dat johnny slecht is hij is tog wel 1 van de beste kickers van de wereld
zelf hoop ik dat Ierland wint

greatz my
pi_46045296
Ik denk dat bijna niemand verwacht dat Engeland gaat winnen hoor.
De grote favoriet is nog steeds Frankrijk en in mindere mate Ierland.
pi_46047667
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:06 schreef brc het volgende:
hey mensen!

iedereen nu denkt dat Engeland gaat winnen omdat johnny weer terug is want iedereen heeft het over hem enzo maar let maar op engeland wordt 2/3 ofzo want Johnny kan niet in zijn 1tje de Six nation winnne

maar ik zeg niet dat johnny slecht is hij is tog wel 1 van de beste kickers van de wereld
zelf hoop ik dat Ierland wint

greatz my
Niet in z'n eentje nee. Maar Jason Robinson is ook terug. Wanneer Engeland er op let dat ze niet meer zulke schoonheidsfoutjes maken als tegen Schotland (eerste try tegen), dan kunnen ze nog best wel eens winnen.
pi_46061775
* knnth meldt

Zoals altijd voor Ierland.
pi_46099263
We doen bij onze club al een aantal jaren mee met de fantasyleague van scrum.com. Erg leuk en je gaat op een heel andere manier naar de six-nations kijken. Je bent niet voor een land maar voor individuele spelers.

http://scrum.fantasyleague.com/Index.aspx
pi_46103647
Injury update: Lewis Moody zal deze 6 Nations niet meer in actie komen voor Engeland na een schouderoperatie. Italie zal tegen Engeland niet kunnen beschikken over flanker Mauro Bergamasco en center Andrea Masi. Fly-half Andrea Scanavacca is echter weer terug na een blessure opgelopen in de eerste wedstrijd tegen Frankrijk. Peter Stringer en Brian O'Driscoll zijn nog steeds onzeker voor Ierland.
pi_46104475
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 13:25 schreef Nielsch het volgende:
Injury update: Lewis Moody zal deze 6 Nations niet meer in actie komen voor Engeland na een schouderoperatie. Italie zal tegen Engeland niet kunnen beschikken over flanker Mauro Bergamasco en center Andrea Masi. Fly-half Andrea Scanavacca is echter weer terug na een blessure opgelopen in de eerste wedstrijd tegen Frankrijk. Peter Stringer en Brian O'Driscoll zijn nog steeds onzeker voor Ierland.
Maar Shane Horgan ('Shaggy') is weer terug voor Ierland! Nou nog hopen dat O'Driscoll en Stringer fit zijn en Ierland heeft beschikking over alle topspelers.
pi_46140288
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 13:48 schreef Everia het volgende:

[..]

Maar Shane Horgan ('Shaggy') is weer terug voor Ierland! Nou nog hopen dat O'Driscoll en Stringer fit zijn en Ierland heeft beschikking over alle topspelers.
Lees net op de BBC website dat O'Driscoll en Stringer niet zullen meedoen tegen Frankrijk. Dat is een flinke aderlating voor Ierland en erg jammer voor de wedstrijd op zich, aangezien het vaak een genot is om O'Driscoll bezig te zien.
pi_46140513
Ow, dat had ik nog niet gezien. Das geen best nieuws idd.
pi_46142204
Oei ... zou nog zomaar eens een beslissend pot kunnen worden ... balen
pi_46166931
Vanmiddag om half drie de kick-off van Engeland - Italie (op BBC 1) gevolgd door Schotland - Wales. Mijn voorspelling is dat Engeland de eerste wedstrijd wint en Wales de tweede!
  Trouwste user 2022 zondag 11 februari 2007 @ 05:01:53 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_46194738
Schotland doet het goed in tegenstelling tot jouw voorspelling.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 11 februari 2007 @ 12:04:41 #42
130081 manou
me love me boyfriend
pi_46197399
EIRE EIRE EIRE EIRE!!
pi_46197410
quote:
Op zondag 11 februari 2007 12:04 schreef manou het volgende:
EIRE EIRE EIRE EIRE!!
pi_46197985
quote:
EIRE EIRE EIRE EIRE!!
pi_46198015
quote:
EIRE EIRE EIRE EIRE!!
Zit "helaas" bij Sparta-PSV, maar hopen op 'n overwinning, zij het zonder Stringer en BOD. Kan nu al 'n beslissende wedstrijd zijn!
pi_46198035
Voorpret @ http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/rugby_union/default.stm .

15.30 uur NL tijd begin van de uitzending @ BBC1; aftrap om 16.00 uur.

Jammer dat dit niet beschikbaar is:
quote:
On the red button, the tournament will be presented in a multi-screen format for the first time - with live network coverage, alternative commentaries, updated highlights of the match in progress, and highlights from earlier games, plus live stats for every match.
pi_46205386
Uitzending @ BBC1 begint zo .
pi_46205438
Het gaat beginnen
* sjimz heeft ierland shirtje al aan!
pi_46205453
woei, ga zeker kijken
Werewolf
pi_46205492
Dik 80.000 man in Croke Park .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties