FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Lasapparaat kopen
mighty_mytemaandag 29 januari 2007 @ 18:52
Ik wil een lasapparaat kopen om wat fietsframes en plaatwerk aan mijn auto te lassen.
Na wat gezoek op internet blijft het nog steeds wazig wat wat allemaal is,
dus misschien dat iemand me kan vertellen wat ik moet hebben.

Waar moet ik op letten bij zo'n ding? Kan ik 2e hands iets op marktplaats kopen of beter niet?
Als ik MIG/MAG wil lassen met gas, is dat dan veel duurder in aanschaf?
vragen zat.

Blue_eimaandag 29 januari 2007 @ 18:59
Heb ten eerste wel eens gelast1
mighty_mytemaandag 29 januari 2007 @ 19:00
quote:
Op maandag 29 januari 2007 18:59 schreef Blue_ei het volgende:
Heb ten eerste wel eens gelast1
Nee nog nooit!

edit: ja een keer geprobeerd, laste de electrode aan mjin kunstwerk.
Wojworshebnmaandag 29 januari 2007 @ 19:06
Ten eerste fietsframes kun je niet lassen. Ten tweede verdiep je eerst eens in de wereld van het lassen. Voor elk apparaat is er weer een andere toepassing.
Athmozzmaandag 29 januari 2007 @ 19:07
ik kan je toch aanraden om te beginnen met elektrodelassen, dat is echt het eenvoudigste wat er maar is. Electrode aan je kunstwerk vastlassen komt heel waarschijnlijk doordat je je lasstroom te klein genomen hebt. Iets grotere lasstroom instellen dus.
Verder altijd mooi schuin je elektrode aanstrijken, eens ze goed gestart is en de juiste lasstroom staat op je lastransfo, dan kan er niet zoveel verkeerd gaan.

Met gas lassen is sowieso vervelender omdat je met lege en volle flessen zal moeten sleuren na een tijdje. Ik heb dus een serieuze voorkeur voor elektrisch lassen.
Doe je medeweggebruikers trouwens een lol en las enkel je fiets. Als daar iets mis gaat val je er gewoon door, als het een carosserieonderdeel is kan het nog een ongeluk veroorzaken.

Waarom zou je geen fietsframes kunnen lassen? Van het moment je 2 stalen buizen hebt krijg je die sowieso aan elkaar gelast
mighty_mytemaandag 29 januari 2007 @ 19:10
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:06 schreef Wojworshebn het volgende:
Ten eerste fietsframes kun je niet lassen.
vast wel!
quote:
Ten tweede verdiep je eerst eens in de wereld van het lassen. Voor elk apparaat is er weer een andere toepassing.
ik verdiep me er in dmv dit topic.
mighty_mytemaandag 29 januari 2007 @ 19:13
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:07 schreef Athmozz het volgende:
ik kan je toch aanraden om te beginnen met elektrodelassen, dat is echt het eenvoudigste wat er maar is. Electrode aan je kunstwerk vastlassen komt heel waarschijnlijk doordat je je lasstroom te klein genomen hebt. Iets grotere lasstroom instellen dus.
Verder altijd mooi schuin je elektrode aanstrijken, eens ze goed gestart is en de juiste lasstroom staat op je lastransfo, dan kan er niet zoveel verkeerd gaan.

Met gas lassen is sowieso vervelender omdat je met lege en volle flessen zal moeten sleuren na een tijdje. Ik heb dus een serieuze voorkeur voor elektrisch lassen.
Doe je medeweggebruikers trouwens een lol en las enkel je fiets. Als daar iets mis gaat val je er gewoon door, als het een carosserieonderdeel is kan het nog een ongeluk veroorzaken.

Waarom zou je geen fietsframes kunnen lassen? Van het moment je 2 stalen buizen hebt krijg je die sowieso aan elkaar gelast
hier heb ik wat aan.
elektrodelassen, is dat met die staafjes die je in dat handvat moet steken?
dat lijkt me ook redelijk eenvoudig. wat kost zoiets?

met 'met gas lassen' bedoelde ik electrisch lassen met een inert gas erbij.
je hebt van die apparaten die electrisch met en zonder gas kunnen lassen,
ik neem aan dat dat gas nuttig is voor nog effectiever/sneller blabla? heb ik daar wat aan?
Blue_eimaandag 29 januari 2007 @ 19:15
Kilk eens op deze link prachtigen uitleg

http://www.lerenlassen.nl/
VjenneKloetnmaandag 29 januari 2007 @ 19:17
Met elecktrode beginnen is echt niet makkeljker hoor. Gewoon beginnen met Mig/Mag lassen, is veel makkelijker onder de knie te krijgen.
Dat gas waar je het over hebt is bescherm gas. Je hebt Inert en Actief gas (mIg/mAg). Een inert gas is bv helium en een actief gaf meestal een mengas (koolzuur met zuurstof en argon whatever.
mighty_mytemaandag 29 januari 2007 @ 19:20
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:15 schreef Blue_ei het volgende:
Kilk eens op deze link prachtigen uitleg

http://www.lerenlassen.nl/
da's een goeie.
booglassen met electrode moet ik dus hebben.

maar nu de vraag waar ik op moet letten als ik zo'n ding wil kopen.
Wojworshebnmaandag 29 januari 2007 @ 19:20
Omdat de meeste fiets frame's van chrome-mobyleen zijn. Dit wordt hard-gesoldeerd volgens mij.
Als je goed naar een fiets frame kijkt zie je ook dat de buizen niet koud aan elkaar zijn gemaakt maar in een soort van hulpstukken zitten.

Voor een paar knaken is er bij de bouwmarkt al een lastrafootje te koop. Maar ging zelf liever voor iets (semi)professioneels van marktplaats/.
raimenmaandag 29 januari 2007 @ 19:22
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:06 schreef Wojworshebn het volgende:
Ten eerste fietsframes kun je niet lassen. Ten tweede verdiep je eerst eens in de wereld van het lassen. Voor elk apparaat is er weer een andere toepassing.
Fietsframe's kun je zeker wel lassen. Maar je moet op veel dingen letten. die ga ik hier nu niet uitleggen duurt veel te lang
quote:
Omdat de meeste fiets frame's van chrome-mobyleen zijn
Tegenwoordig zijn de meeste frame's van aluminium

Het is idd wel handig als je weet waar je mee bezig bent
dopmaandag 29 januari 2007 @ 19:27
even over makkelijk moeilijk

lassen is makkelijk als je weet wat je last en hoe je je apparatuur moet instellen

als je dunnebuis en plaatstaal gaat lassen valt electrode lassen (booglassen) af met mig kun je dan nog wel een eind komen

de meeste ander vormen worden al snel te prijzig ben ik bang
De_Melkboermaandag 29 januari 2007 @ 19:30
Die hulpstukken waar de buizen van fietsframes in zitten heten Lugs, bij het maken van die frames gaat het hele spul de oven in en dan mag het soldeermiddel gaan vloeien.
maar er zijn ook fietsframes die gewoon gelast zijn.

Je kan heel veel materialen lassen, maar dat hangt wel van je vakkennis af, staal is goed te doen, RVS is lastiger en aluminium heel lastig, dat moet je tig lassen. Je kan globaal op 3 manieren lassen:

Met gas: Autogeen
Elektrisch met elektroden
MIG, met een lasdraad en een schermgas.

Met de laatste heb ik wel de beste ervaring met autoplaat, je gaat er niet meteen doorheen als je niet over het roest heen wil lassen. Alleen zijn de kleine flessen schermgas nogal duur, kijk dan even voor een grotere CO2 fles.
Voor de rest, gewoon proberen en ervaring opdoen, zorg voor een goede laskap en handschoenen want lasogen is heel akelig, dat voelt dagenlang alsof er schuurpapier op je ogen zit.

Succes
-chefke-maandag 29 januari 2007 @ 19:30
je kunt ook een gelijkstroom electrode inverterkopen met los tig stuk erbij dan kun je electrode lassen + tig.

ongeveer een 500 euro investering maar dan heb je ook wat.
Wojworshebnmaandag 29 januari 2007 @ 19:30
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:22 schreef raimen het volgende:

[..]

Fietsframe's kun je zeker wel lassen. Maar je moet op veel dingen letten. [sub]die ga ik hier nu niet uitleggen duurt veel te lang

Tegenwoordig zijn de meeste frame's van aluminium

Het is idd wel handig als je weet waar je mee bezig bent
Ja maar die handeling heet dan hardsolderen.

Aluminium kan wel worden gelast d.m.v. TIG lassen.
dopmaandag 29 januari 2007 @ 19:30
de makkelijkste vorm van lassen is overigens puntlassen
raimenmaandag 29 januari 2007 @ 19:35
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:30 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Ja maar die handeling heet dan hardsolderen.

Aluminium kan wel worden gelast d.m.v. TIG lassen.
I know
VjenneKloetnmaandag 29 januari 2007 @ 19:37
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:30 schreef Wojworshebn het volgende:

Aluminium kan wel worden gelast d.m.v. TIG lassen.
Aluminium kan je ook mag lassen.
Martijn_77maandag 29 januari 2007 @ 19:43
Voor plaatwerk van een auto zou ik mig / mag nemen. Want met electrode lassen loop je een grote kans om daar je plaatwerk heen te stoken
-chefke-maandag 29 januari 2007 @ 19:46
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:37 schreef VjenneKloetn het volgende:

[..]

Aluminium kan je ook mag lassen.
maar dan wel wisselstroom met superpulsje derbij

denk dat je met een tig/electrode apparaat het meest flexibele bent een mig/mag apparaat is kwa toepassingen wat beperkt omdat het wat groffer is en meer zooi geeft dan tig.
Blue_eimaandag 29 januari 2007 @ 19:47
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:20 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

da's een goeie.
booglassen met electrode moet ik dus hebben.

maar nu de vraag waar ik op moet letten als ik zo'n ding wil kopen.
Op de prijs hier kan je poffen
http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_kenmerkadviseur.asp?BC=&Page=WIN&CC=C08&HC=HVT&SC=O01&KAC=O14&SSC=&SLC=&BAC=&NoFrames=&cm_mmc_o=7BBTkwCjCZB__Y,%20l5wk&MinPrijs=&MaxPrijs=&SM=


Lassen met electrodes is bij uitstek geschikt voor het wat groffere werk.
Hoeklijnen en dikwandige pijp, dat werk. Voor dunne plaat is dat minder
geschikt omdat je er in no-time dwars doorheen bakt, ook op de lage stand.

Het allerbeste voor dunne plaat is autogeen (werkt met gas en een
toevoerdraad die je handmatig toevoegd, beetje als solderen, met relatief
weinig warmwerking wat als voordeel heeft dat je plaat niet zo snel
vervormd), maar daar moet je wel wat ervaren in zijn. Net als electrisch
trouwens.

MIG (ook wel CO2 genaamd) is een tussenvorm waar ook iemand die geen ervaren
lasser is vrij goed mee kan omgaan en na wat oefenen snel een mooie rups mee
kan trekken zonder slakvorming. Overigens kunnen professionele, zware MIG
toestellen de taak van elektrisch lassen aardig overnemen, tegenwoordig
lassen ze er hele schepen mee in elkaar (stam zelf nog uit het tijdperk dat
dat electrisch werd gedaan).
VjenneKloetnmaandag 29 januari 2007 @ 19:53
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:46 schreef -chefke- het volgende:

[..]

maar dan wel wisselstroom met superpulsje derbij

denk dat je met een tig/electrode apparaat het meest flexibele bent een mig/mag apparaat is kwa toepassingen wat beperkt omdat het wat groffer is en meer zooi geeft dan tig.
Aluminium las je altijd met wisselstroom
dopmaandag 29 januari 2007 @ 20:21
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:53 schreef VjenneKloetn het volgende:

[..]

Aluminium las je altijd met wisselstroom
niet bij TIG
VjenneKloetnmaandag 29 januari 2007 @ 20:27
Ik wil jou wel aluminium Tig zien lassen met gelijkstroom
raimenmaandag 29 januari 2007 @ 20:38
quote:
Op maandag 29 januari 2007 20:27 schreef VjenneKloetn het volgende:
Ik wil jou wel aluminium Tig zien lassen met gelijkstroom
IDD

Het moet wisselstroom zijn om door de bescherming van het alu te komen.
Met gelijk stroom krijg je dit niet voor elkaar hoor
dopmaandag 29 januari 2007 @ 21:26
quote:
Op maandag 29 januari 2007 20:38 schreef raimen het volgende:

[..]

IDD

Het moet wisselstroom zijn om door de bescherming van het alu te komen.
Met gelijk stroom krijg je dit niet voor elkaar hoor
bij TIG lassen kan zowel met wisselstroom als gelijkstroom
ook al gebruiken ze bij de meeste goedkope setjes wisselstroom omdat je dan makkelijker aan hoge vlamboog temperaturen komt
Wojworshebnmaandag 29 januari 2007 @ 21:31
Voor alle duidelijkheid dan maar:

Blokvormige wisselstroom - "Square wave" - bronnen of schakelende gelijkstroombronnen zijn bijzonder aantrekkelijk voor het lassen van aluminium. Door direct van polariteit om te schakelen wordt het herontsteken vergemakkelijkt zodat de HF kan worden verkort dan wel in het geheel worden weggelaten. De mogelijkheid om de balans van de beide polariteiten, de verhouding positief/negatief, in te stellen, is van belang om de warmte in het werkstuk en in de elektrode te kunnen doseren.
dopmaandag 29 januari 2007 @ 21:34
quote:
Op maandag 29 januari 2007 21:31 schreef Wojworshebn het volgende:
Voor alle duidelijkheid dan maar:

Blokvormige wisselstroom - "Square wave" - bronnen of schakelende gelijkstroombronnen zijn bijzonder aantrekkelijk voor het lassen van aluminium. Door direct van polariteit om te schakelen wordt het herontsteken vergemakkelijkt zodat de HF kan worden verkort dan wel in het geheel worden weggelaten. De mogelijkheid om de balans van de beide polariteiten, de verhouding positief/negatief, in te stellen, is van belang om de warmte in het werkstuk en in de elektrode te kunnen doseren.
hint pulserende gelijkstroom
VjenneKloetnmaandag 29 januari 2007 @ 21:45
Hmmz, dat van schakelende gelijkstroombronnen kende ik nog niet. Is dat dan hetzelfde als puls lassen?
Wojworshebnmaandag 29 januari 2007 @ 21:47
Als jij dat onder puls lassen verstaat wel ja.,,
VjenneKloetnmaandag 29 januari 2007 @ 22:00
Wat ik altijd begreep van puls lassen (bij tig) is dat je heel even met een hoger amperage last en dan weer een lage, en dan om en om.
Aluminium kan je dus gewoon puls lassen met tig?
The_Smaandag 29 januari 2007 @ 22:07
vjennekloetn, ga je nog die achterbrug lassen voor mij? wel met wisselstroom hè
VjenneKloetnmaandag 29 januari 2007 @ 22:12
quote:
Op maandag 29 januari 2007 22:07 schreef The_S het volgende:
vjennekloetn, ga je nog die achterbrug lassen voor mij? wel met wisselstroom hè
Joun achterbrug las ik gewoon tig wisselstroom. Garantie tot de deur want gegarandeerd dat de las vroeg of laat knapt waar die gelast is
The_Smaandag 29 januari 2007 @ 22:14
i know , maar tis maar voor reserve
Foo_niksmaandag 29 januari 2007 @ 22:28
Heel verhaal interessant maar wat kan hij ?ik nou het beste kopen voor fietsframes?
Plaatwerk vind ik persoonlijk CO2 het lekkerste .
Fietspijp is vrij dun ,blaas je niet gauw een gat electrisch?

Verder vind ik die honderd knaken lastrafoos bagger ! Start slecht!
VjenneKloetnmaandag 29 januari 2007 @ 22:34
De fiets ben ik dus ook nog niet uit ivm dat puls verhaal enzo
Mijn mountainbike is wel gelast (aluminium frame) maar weet dus niet hoe (tig, mig/mag). Het zal vast wel op een lasrobot zijn gelast iig.
En normale fiets word dus gesoldeerd zoals Wojworshebn een heel stuk hierboven al heeft aangegeven.

Plaatwerk aan een auto kan je gerust met mig/mag lassen. Meestal is het toch plaatje vasthechten en de rest plamuren als je het hebt over roest wegwerken.
Foo_niksmaandag 29 januari 2007 @ 22:40
quote:
Op maandag 29 januari 2007 22:34 schreef VjenneKloetn het volgende:

En normale fiets word dus gesoldeerd zoals Wojworshebn een heel stuk hierboven al heeft aangegeven.

Met koper en gas en zuurstof dus ?Gezeik met flessenhuur

Plaatwerk aan een auto kan je gerust met mig/mag lassen. Meestal is het toch plaatje vasthechten en de rest plamuren als je het hebt over roest wegwerken.
He,niet butteren h,en dubbelen is ook vies..
Netjes koelen en puntsgewijs aflassen .
Beetje dichtsmeren ,bah!
mighty_mytemaandag 29 januari 2007 @ 23:01
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:47 schreef Blue_ei het volgende:

[..]

Op de prijs hier kan je poffen [link]
niet duur en ziet er fatsoenlijk uit, is dat een goed ding?
dopdinsdag 30 januari 2007 @ 06:15
quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:01 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

niet duur en ziet er fatsoenlijk uit, is dat een goed ding?
dat is een bagger ding maar kwaliteit heeft hier gewoon een prijskaartje
wimmel_1dinsdag 30 januari 2007 @ 06:33
Voor wat TS wil is Acetyleen nog steeds het mooiste middel, maar da's persoonlijk.

oftewel de goodkoopste methode van smeltbad/autogeen lassen

[edit] Linkje waar zo'n beetje de meeste las technieken wel netjes beschreven staan. [/edit]

[ Bericht 33% gewijzigd door wimmel_1 op 30-01-2007 06:40:49 ]
mighty_mytedinsdag 30 januari 2007 @ 16:43
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 06:33 schreef wimmel_1 het volgende:
Voor wat TS wil is Acetyleen nog steeds het mooiste middel, maar da's persoonlijk.

oftewel de goodkoopste methode van smeltbad/autogeen lassen

[edit] Linkje waar zo'n beetje de meeste las technieken wel netjes beschreven staan. [/edit]
eigenlijk lijkt me dat ook nog best prima.
van die complete sets met slangen, drukregelaars, etc zijn betaalbaar op marktplaats.
maar waar haal je flessen gas en wat kost dat?
Foo_niksdinsdag 30 januari 2007 @ 16:49
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 16:43 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

eigenlijk lijkt me dat ook nog best prima.
van die complete sets met slangen, drukregelaars, etc zijn betaalbaar op marktplaats.
maar waar haal je flessen gas en wat kost dat?
Hier een voorbeeldje wat prijzen flessenhuur/koop en vullingen :http://www.kuipersgassen.nl/Producten.aspx?groep=Lasgereedschap

(Tip) Bij Air Products in Waddinxveen mocht je vroeger zelf je flessen pakken,
medicinale zuurstof last een stuk mooier

Plaatwerk auto lassen is nog een sport hoor autogeen je brengt zoveel hitte in je materiaal ,
is Co2 een stuk eenvoudiger.
The_Sdinsdag 30 januari 2007 @ 19:09
bij Co2 lassen moet je wel al je huid bedekken want je verbrand levendig
dopdinsdag 30 januari 2007 @ 20:31
geen autogeen, probeer daar mee maar eens snel een paar hegtjes te zetten , je hebt nooit een vrijehand om je werk mee vast te houden.
en de kans dat je teveel hitte in je werk brengt is inderdaat een stuk groter.
ook heb je voor verschillende soorten werk verschillende pitten nodig, je kunt niet even het amperage opschroeven of juist wat lager zetten.
mighty_mytewoensdag 31 januari 2007 @ 19:58
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:31 schreef dop het volgende:
geen autogeen, probeer daar mee maar eens snel een paar hegtjes te zetten , je hebt nooit een vrijehand om je werk mee vast te houden.
en de kans dat je teveel hitte in je werk brengt is inderdaat een stuk groter.
ook heb je voor verschillende soorten werk verschillende pitten nodig, je kunt niet even het amperage opschroeven of juist wat lager zetten.
dus ik moet wel electrode hebben?
en waarom is een ding van 100 euro prut? kan me niet voorstellen dat het veel meer is dan een trafo.
Foo_nikswoensdag 31 januari 2007 @ 20:03
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 19:58 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

dus ik moet wel electrode hebben?
en waarom is een ding van 100 euro prut? kan me niet voorstellen dat het veel meer is dan een trafo.
Nee je moet mig/mag ,co2 voor jou toepassingen.
Allemaal te licht ,start niet snel op,
koop dan zo'n drama op marktplaats,als je er een knaak vijftig voor over hebt .
Staan er zat ,van types die nu in therapie zitten door hun te goedkope lasbakkie
dopwoensdag 31 januari 2007 @ 20:33
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:27 schreef dop het volgende:

als je dunnebuis en plaatstaal gaat lassen valt electrode lassen (booglassen) af met mig kun je dan nog wel een eind komen
als jij denkt dat het alleen een trafo is en je met ¤100 goed kunt lassen dan moet je het zeker niet laten
dat word een ervaring rijker en ¤100 armer

ik ben een ervaren lasser die met vele soorten apparaten heeft gelast, en ik kan je dit zeggen telkens als ik z'n goedkoop bouwmarkt ding in mijn handen krijg dan begin ook ik weer te vloeken
arnold-ddonderdag 1 februari 2007 @ 23:09
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:06 schreef Wojworshebn het volgende:
Ten eerste fietsframes kun je niet lassen. Ten tweede verdiep je eerst eens in de wereld van het lassen. Voor elk apparaat is er weer een andere toepassing.
hoe zo niet?
mijn fiets is nog gelast... frame gebroken
maar de fiets is al wat jaartjes oud.. nog modern staal van toen..
j0rritzondag 4 februari 2007 @ 14:40
quote:
Op maandag 29 januari 2007 18:52 schreef mighty_myte het volgende:
Ik wil een lasapparaat kopen om wat fietsframes en plaatwerk aan mijn auto te lassen.
Waarom zou je een fietsframe aan je auto lassen?


Maar je moet even goed overwegen wat je wilt. Elektrode is goedkoper. Je hebt alleen wat elektrodestaven nodig en een apparaat. Bij MIG/MAG heb je een apparaat, spoel, acethyleen cilinder en een mondstuk waar je als beginner je draad aan vast bakt. Je hebt dus nieuwe draadgeleiders nodig op een gegeven moment. Neemt niet weg dat het erg fijn werkt zo'n apparaat. Echter, wanneer je buiten wilt gaan lassen krijg je een probleem met je insnoeringsgas die je vlamboog moet beschermen tegen zuurstof. Het gas waait weg in de buitenlucht. Wat dit betreft is elektrode beter omdat dit een slak achter laat op de las. Als je heet genoeg last dan valt de slak er vanzelf vanaf tijdens het afkoelen. Vergt echter wel iets meer oefening. TIG zou ik echter niet doen als beginnend lasser. Je wolfraam puntje bak je geheid vast aan je werkstuk. Let trouwens ook even op dat je een 220v kiest, want 380v heb je niet denk ik?

En gewoon 45° + 45° aanhouden met je toorts, dan zit je altijd goed. En niet te druk zwaaien natuurlijk. Vanuit de pols opbrengen, krijg je een mooie golfbeweging.
KeessieKzondag 4 februari 2007 @ 14:44
quote:
Op zondag 4 februari 2007 14:40 schreef j0rrit het volgende:

[..]

Waarom zou je een fietsframe aan je auto lassen?
+2 scherp
Ou-Tannuzondag 4 februari 2007 @ 14:44
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:22 schreef raimen het volgende:

[..]

Fietsframe's kun je zeker wel lassen. Maar je moet op veel dingen letten. die ga ik hier nu niet uitleggen duurt veel te lang
[..]

Tegenwoordig zijn de meeste frame's van aluminium

Het is idd wel handig als je weet waar je mee bezig bent
dan LAST de TS een nieuw frame van metaal
bonkezondag 4 februari 2007 @ 14:46
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:30 schreef -chefke- het volgende:
je kunt ook een gelijkstroom electrode inverterkopen met los tig stuk erbij dan kun je electrode lassen + tig.

ongeveer een 500 euro investering maar dan heb je ook wat.
voor die 500 euro heb je ook een redelijk goed 2de hands mig/mag apperaat
en die is veeeeel makkelijker in gebruik dan electrode lassen

maar tis wel aan te raden om een klein beetje basiservaring in mig/mag te hebben
voor deze heb ik toendertijd 900 gulden betaald met fles, reduceer en een rol 0,8 mm draad

Foo_nikszondag 4 februari 2007 @ 15:01
quote:
Op zondag 4 februari 2007 14:46 schreef bonke het volgende:

[..]

voor die 500 euro heb je ook een redelijk goed 2de hands mig/mag apperaat
en die is veeeeel makkelijker in gebruik dan electrode lassen

maar tis wel aan te raden om een klein beetje basiservaring in mig/mag te hebben
voor deze heb ik toendertijd 900 gulden betaald met fles, reduceer en een rol 0,8 mm draad

[afbeelding]
Wat een gezellig hobbyhok heb jij
bonkezondag 4 februari 2007 @ 15:17
quote:
Op zondag 4 februari 2007 15:01 schreef Foo_niks het volgende:

[..]

Wat een gezellig hobbyhok heb jij
dat was meer ff noodzaak
rookgat openhaard
sybsybzondag 4 februari 2007 @ 19:28
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:33 schreef dop het volgende:

[..]

als jij denkt dat het alleen een trafo is en je met ¤100 goed kunt lassen dan moet je het zeker niet laten
dat word een ervaring rijker en ¤100 armer

ik ben een ervaren lasser die met vele soorten apparaten heeft gelast, en ik kan je dit zeggen telkens als ik z'n goedkoop bouwmarkt ding in mijn handen krijg dan begin ook ik weer te vloeken
je lijkt m'n zwager wel
die heeft er zelf een zo groot als een kruiwagen