mighty_myte | maandag 29 januari 2007 @ 18:52 |
Ik wil een lasapparaat kopen om wat fietsframes en plaatwerk aan mijn auto te lassen. Na wat gezoek op internet blijft het nog steeds wazig wat wat allemaal is, dus misschien dat iemand me kan vertellen wat ik moet hebben. Waar moet ik op letten bij zo'n ding? Kan ik 2e hands iets op marktplaats kopen of beter niet? Als ik MIG/MAG wil lassen met gas, is dat dan veel duurder in aanschaf? vragen zat. ![]() ![]() | |
Blue_ei | maandag 29 januari 2007 @ 18:59 |
Heb ten eerste wel eens gelast1 | |
mighty_myte | maandag 29 januari 2007 @ 19:00 |
quote:Nee nog nooit! ![]() edit: ja een keer geprobeerd, laste de electrode aan mjin kunstwerk. ![]() | |
Wojworshebn | maandag 29 januari 2007 @ 19:06 |
Ten eerste fietsframes kun je niet lassen. Ten tweede verdiep je eerst eens in de wereld van het lassen. Voor elk apparaat is er weer een andere toepassing. | |
Athmozz | maandag 29 januari 2007 @ 19:07 |
ik kan je toch aanraden om te beginnen met elektrodelassen, dat is echt het eenvoudigste wat er maar is. Electrode aan je kunstwerk vastlassen komt heel waarschijnlijk doordat je je lasstroom te klein genomen hebt. Iets grotere lasstroom instellen dus. Verder altijd mooi schuin je elektrode aanstrijken, eens ze goed gestart is en de juiste lasstroom staat op je lastransfo, dan kan er niet zoveel verkeerd gaan. Met gas lassen is sowieso vervelender omdat je met lege en volle flessen zal moeten sleuren na een tijdje. Ik heb dus een serieuze voorkeur voor elektrisch lassen. Doe je medeweggebruikers trouwens een lol en las enkel je fiets. Als daar iets mis gaat val je er gewoon door, als het een carosserieonderdeel is kan het nog een ongeluk veroorzaken. Waarom zou je geen fietsframes kunnen lassen? Van het moment je 2 stalen buizen hebt krijg je die sowieso aan elkaar gelast | |
mighty_myte | maandag 29 januari 2007 @ 19:10 |
quote:vast wel! quote:ik verdiep me er in dmv dit topic. ![]() | |
mighty_myte | maandag 29 januari 2007 @ 19:13 |
quote:hier heb ik wat aan. elektrodelassen, is dat met die staafjes die je in dat handvat moet steken? dat lijkt me ook redelijk eenvoudig. wat kost zoiets? met 'met gas lassen' bedoelde ik electrisch lassen met een inert gas erbij. je hebt van die apparaten die electrisch met en zonder gas kunnen lassen, ik neem aan dat dat gas nuttig is voor nog effectiever/sneller blabla? heb ik daar wat aan? | |
Blue_ei | maandag 29 januari 2007 @ 19:15 |
Kilk eens op deze link prachtigen uitleg http://www.lerenlassen.nl/ | |
VjenneKloetn | maandag 29 januari 2007 @ 19:17 |
Met elecktrode beginnen is echt niet makkeljker hoor. Gewoon beginnen met Mig/Mag lassen, is veel makkelijker onder de knie te krijgen. Dat gas waar je het over hebt is bescherm gas. Je hebt Inert en Actief gas (mIg/mAg). Een inert gas is bv helium en een actief gaf meestal een mengas (koolzuur met zuurstof en argon whatever. | |
mighty_myte | maandag 29 januari 2007 @ 19:20 |
quote:da's een goeie. booglassen met electrode moet ik dus hebben. maar nu de vraag waar ik op moet letten als ik zo'n ding wil kopen. ![]() | |
Wojworshebn | maandag 29 januari 2007 @ 19:20 |
Omdat de meeste fiets frame's van chrome-mobyleen zijn. Dit wordt hard-gesoldeerd volgens mij. Als je goed naar een fiets frame kijkt zie je ook dat de buizen niet koud aan elkaar zijn gemaakt maar in een soort van hulpstukken zitten. Voor een paar knaken is er bij de bouwmarkt al een lastrafootje te koop. Maar ging zelf liever voor iets (semi)professioneels van marktplaats/. | |
raimen | maandag 29 januari 2007 @ 19:22 |
quote:Fietsframe's kun je zeker wel lassen. Maar je moet op veel dingen letten. die ga ik hier nu niet uitleggen duurt veel te lang ![]() quote:Tegenwoordig zijn de meeste frame's van aluminium Het is idd wel handig als je weet waar je mee bezig bent ![]() | |
dop | maandag 29 januari 2007 @ 19:27 |
even over makkelijk moeilijk lassen is makkelijk als je weet wat je last en hoe je je apparatuur moet instellen als je dunnebuis en plaatstaal gaat lassen valt electrode lassen (booglassen) af met mig kun je dan nog wel een eind komen de meeste ander vormen worden al snel te prijzig ben ik bang | |
De_Melkboer | maandag 29 januari 2007 @ 19:30 |
Die hulpstukken waar de buizen van fietsframes in zitten heten Lugs, bij het maken van die frames gaat het hele spul de oven in en dan mag het soldeermiddel gaan vloeien. maar er zijn ook fietsframes die gewoon gelast zijn. Je kan heel veel materialen lassen, maar dat hangt wel van je vakkennis af, staal is goed te doen, RVS is lastiger en aluminium heel lastig, dat moet je tig lassen. Je kan globaal op 3 manieren lassen: Met gas: Autogeen Elektrisch met elektroden MIG, met een lasdraad en een schermgas. Met de laatste heb ik wel de beste ervaring met autoplaat, je gaat er niet meteen doorheen als je niet over het roest heen wil lassen. Alleen zijn de kleine flessen schermgas nogal duur, kijk dan even voor een grotere CO2 fles. Voor de rest, gewoon proberen en ervaring opdoen, zorg voor een goede laskap en handschoenen want lasogen is heel akelig, dat voelt dagenlang alsof er schuurpapier op je ogen zit. Succes | |
-chefke- | maandag 29 januari 2007 @ 19:30 |
je kunt ook een gelijkstroom electrode inverterkopen met los tig stuk erbij dan kun je electrode lassen + tig. ongeveer een 500 euro investering maar dan heb je ook wat. | |
Wojworshebn | maandag 29 januari 2007 @ 19:30 |
quote:Ja maar die handeling heet dan hardsolderen. Aluminium kan wel worden gelast d.m.v. TIG lassen. | |
dop | maandag 29 januari 2007 @ 19:30 |
de makkelijkste vorm van lassen is overigens puntlassen ![]() | |
raimen | maandag 29 januari 2007 @ 19:35 |
quote:I know | |
VjenneKloetn | maandag 29 januari 2007 @ 19:37 |
quote:Aluminium kan je ook mag lassen. | |
Martijn_77 | maandag 29 januari 2007 @ 19:43 |
Voor plaatwerk van een auto zou ik mig / mag nemen. Want met electrode lassen loop je een grote kans om daar je plaatwerk heen te stoken | |
-chefke- | maandag 29 januari 2007 @ 19:46 |
quote: ![]() ![]() denk dat je met een tig/electrode apparaat het meest flexibele bent een mig/mag apparaat is kwa toepassingen wat beperkt omdat het wat groffer is en meer zooi geeft dan tig. | |
Blue_ei | maandag 29 januari 2007 @ 19:47 |
quote:Op de prijs hier kan je poffen http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_kenmerkadviseur.asp?BC=&Page=WIN&CC=C08&HC=HVT&SC=O01&KAC=O14&SSC=&SLC=&BAC=&NoFrames=&cm_mmc_o=7BBTkwCjCZB__Y,%20l5wk&MinPrijs=&MaxPrijs=&SM= Lassen met electrodes is bij uitstek geschikt voor het wat groffere werk. Hoeklijnen en dikwandige pijp, dat werk. Voor dunne plaat is dat minder geschikt omdat je er in no-time dwars doorheen bakt, ook op de lage stand. Het allerbeste voor dunne plaat is autogeen (werkt met gas en een toevoerdraad die je handmatig toevoegd, beetje als solderen, met relatief weinig warmwerking wat als voordeel heeft dat je plaat niet zo snel vervormd), maar daar moet je wel wat ervaren in zijn. Net als electrisch trouwens. MIG (ook wel CO2 genaamd) is een tussenvorm waar ook iemand die geen ervaren lasser is vrij goed mee kan omgaan en na wat oefenen snel een mooie rups mee kan trekken zonder slakvorming. Overigens kunnen professionele, zware MIG toestellen de taak van elektrisch lassen aardig overnemen, tegenwoordig lassen ze er hele schepen mee in elkaar (stam zelf nog uit het tijdperk dat dat electrisch werd gedaan). | |
VjenneKloetn | maandag 29 januari 2007 @ 19:53 |
quote:Aluminium las je altijd met wisselstroom ![]() | |
dop | maandag 29 januari 2007 @ 20:21 |
quote:niet bij TIG | |
VjenneKloetn | maandag 29 januari 2007 @ 20:27 |
Ik wil jou wel aluminium Tig zien lassen met gelijkstroom ![]() | |
raimen | maandag 29 januari 2007 @ 20:38 |
quote:IDD Het moet wisselstroom zijn om door de bescherming van het alu te komen. Met gelijk stroom krijg je dit niet voor elkaar hoor ![]() | |
dop | maandag 29 januari 2007 @ 21:26 |
quote:bij TIG lassen kan zowel met wisselstroom als gelijkstroom ook al gebruiken ze bij de meeste goedkope setjes wisselstroom omdat je dan makkelijker aan hoge vlamboog temperaturen komt | |
Wojworshebn | maandag 29 januari 2007 @ 21:31 |
Voor alle duidelijkheid dan maar: Blokvormige wisselstroom - "Square wave" - bronnen of schakelende gelijkstroombronnen zijn bijzonder aantrekkelijk voor het lassen van aluminium. Door direct van polariteit om te schakelen wordt het herontsteken vergemakkelijkt zodat de HF kan worden verkort dan wel in het geheel worden weggelaten. De mogelijkheid om de balans van de beide polariteiten, de verhouding positief/negatief, in te stellen, is van belang om de warmte in het werkstuk en in de elektrode te kunnen doseren. | |
dop | maandag 29 januari 2007 @ 21:34 |
quote:hint pulserende gelijkstroom | |
VjenneKloetn | maandag 29 januari 2007 @ 21:45 |
Hmmz, dat van schakelende gelijkstroombronnen kende ik nog niet. Is dat dan hetzelfde als puls lassen? | |
Wojworshebn | maandag 29 januari 2007 @ 21:47 |
Als jij dat onder puls lassen verstaat wel ja.,, | |
VjenneKloetn | maandag 29 januari 2007 @ 22:00 |
Wat ik altijd begreep van puls lassen (bij tig) is dat je heel even met een hoger amperage last en dan weer een lage, en dan om en om. Aluminium kan je dus gewoon puls lassen met tig? | |
The_S | maandag 29 januari 2007 @ 22:07 |
vjennekloetn, ga je nog die achterbrug lassen voor mij? wel met wisselstroom hè ![]() | |
VjenneKloetn | maandag 29 januari 2007 @ 22:12 |
quote:Joun achterbrug las ik gewoon tig wisselstroom. Garantie tot de deur want gegarandeerd dat de las vroeg of laat knapt waar die gelast is ![]() | |
The_S | maandag 29 januari 2007 @ 22:14 |
i know ![]() | |
Foo_niks | maandag 29 januari 2007 @ 22:28 |
Heel verhaal interessant maar wat kan hij ?ik nou het beste kopen voor fietsframes? Plaatwerk vind ik persoonlijk CO2 het lekkerste . Fietspijp is vrij dun ,blaas je niet gauw een gat electrisch? Verder vind ik die honderd knaken lastrafoos bagger ! Start slecht! | |
VjenneKloetn | maandag 29 januari 2007 @ 22:34 |
De fiets ben ik dus ook nog niet uit ivm dat puls verhaal enzo ![]() Mijn mountainbike is wel gelast (aluminium frame) maar weet dus niet hoe (tig, mig/mag). Het zal vast wel op een lasrobot zijn gelast iig. En normale fiets word dus gesoldeerd zoals Wojworshebn een heel stuk hierboven al heeft aangegeven. Plaatwerk aan een auto kan je gerust met mig/mag lassen. Meestal is het toch plaatje vasthechten en de rest plamuren als je het hebt over roest wegwerken. | |
Foo_niks | maandag 29 januari 2007 @ 22:40 |
quote:He,niet butteren h,en dubbelen is ook vies.. ![]() Netjes koelen en puntsgewijs aflassen . Beetje dichtsmeren ,bah! ![]() | |
mighty_myte | maandag 29 januari 2007 @ 23:01 |
quote:niet duur en ziet er fatsoenlijk uit, is dat een goed ding? | |
dop | dinsdag 30 januari 2007 @ 06:15 |
quote:dat is een bagger ding maar kwaliteit heeft hier gewoon een prijskaartje | |
wimmel_1 | dinsdag 30 januari 2007 @ 06:33 |
Voor wat TS wil is Acetyleen nog steeds het mooiste middel, maar da's persoonlijk. oftewel de goodkoopste methode van smeltbad/autogeen lassen [edit] Linkje waar zo'n beetje de meeste las technieken wel netjes beschreven staan. [/edit] [ Bericht 33% gewijzigd door wimmel_1 op 30-01-2007 06:40:49 ] | |
mighty_myte | dinsdag 30 januari 2007 @ 16:43 |
quote:eigenlijk lijkt me dat ook nog best prima. van die complete sets met slangen, drukregelaars, etc zijn betaalbaar op marktplaats. maar waar haal je flessen gas en wat kost dat? | |
Foo_niks | dinsdag 30 januari 2007 @ 16:49 |
quote:Hier een voorbeeldje wat prijzen flessenhuur/koop en vullingen :http://www.kuipersgassen.nl/Producten.aspx?groep=Lasgereedschap (Tip) Bij Air Products in Waddinxveen mocht je vroeger zelf je flessen pakken, medicinale zuurstof last een stuk mooier ![]() Plaatwerk auto lassen is nog een sport hoor autogeen je brengt zoveel hitte in je materiaal , is Co2 een stuk eenvoudiger. | |
The_S | dinsdag 30 januari 2007 @ 19:09 |
bij Co2 lassen moet je wel al je huid bedekken want je verbrand levendig | |
dop | dinsdag 30 januari 2007 @ 20:31 |
geen autogeen, probeer daar mee maar eens snel een paar hegtjes te zetten , je hebt nooit een vrijehand om je werk mee vast te houden. en de kans dat je teveel hitte in je werk brengt is inderdaat een stuk groter. ook heb je voor verschillende soorten werk verschillende pitten nodig, je kunt niet even het amperage opschroeven of juist wat lager zetten. | |
mighty_myte | woensdag 31 januari 2007 @ 19:58 |
quote:dus ik moet wel electrode hebben? en waarom is een ding van 100 euro prut? kan me niet voorstellen dat het veel meer is dan een trafo. | |
Foo_niks | woensdag 31 januari 2007 @ 20:03 |
quote:Nee je moet mig/mag ,co2 voor jou toepassingen. Allemaal te licht ,start niet snel op, koop dan zo'n drama op marktplaats,als je er een knaak vijftig voor over hebt . Staan er zat ,van types die nu in therapie zitten door hun te goedkope lasbakkie | |
dop | woensdag 31 januari 2007 @ 20:33 |
quote:als jij denkt dat het alleen een trafo is en je met ¤100 goed kunt lassen dan moet je het zeker niet laten dat word een ervaring rijker en ¤100 armer ik ben een ervaren lasser die met vele soorten apparaten heeft gelast, en ik kan je dit zeggen telkens als ik z'n goedkoop bouwmarkt ding in mijn handen krijg dan begin ook ik weer te vloeken | |
arnold-d | donderdag 1 februari 2007 @ 23:09 |
quote:hoe zo niet? mijn fiets is nog gelast... ![]() ![]() maar de fiets is al wat jaartjes oud.. nog modern staal van toen.. ![]() | |
j0rrit | zondag 4 februari 2007 @ 14:40 |
quote:Waarom zou je een fietsframe aan je auto lassen? ![]() Maar je moet even goed overwegen wat je wilt. Elektrode is goedkoper. Je hebt alleen wat elektrodestaven nodig en een apparaat. Bij MIG/MAG heb je een apparaat, spoel, acethyleen cilinder en een mondstuk waar je als beginner je draad aan vast bakt. Je hebt dus nieuwe draadgeleiders nodig op een gegeven moment. Neemt niet weg dat het erg fijn werkt zo'n apparaat. Echter, wanneer je buiten wilt gaan lassen krijg je een probleem met je insnoeringsgas die je vlamboog moet beschermen tegen zuurstof. Het gas waait weg in de buitenlucht. Wat dit betreft is elektrode beter omdat dit een slak achter laat op de las. Als je heet genoeg last dan valt de slak er vanzelf vanaf tijdens het afkoelen. Vergt echter wel iets meer oefening. TIG zou ik echter niet doen als beginnend lasser. Je wolfraam puntje bak je geheid vast aan je werkstuk. Let trouwens ook even op dat je een 220v kiest, want 380v heb je niet denk ik? En gewoon 45° + 45° aanhouden met je toorts, dan zit je altijd goed. En niet te druk zwaaien natuurlijk. Vanuit de pols opbrengen, krijg je een mooie golfbeweging. | |
KeessieK | zondag 4 februari 2007 @ 14:44 |
quote:+2 scherp ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 4 februari 2007 @ 14:44 |
quote:dan LAST de TS een nieuw frame van metaal ![]() | |
bonke | zondag 4 februari 2007 @ 14:46 |
quote:voor die 500 euro heb je ook een redelijk goed 2de hands mig/mag apperaat en die is veeeeel makkelijker in gebruik dan electrode lassen maar tis wel aan te raden om een klein beetje basiservaring in mig/mag te hebben voor deze heb ik toendertijd 900 gulden betaald met fles, reduceer en een rol 0,8 mm draad ![]() | |
Foo_niks | zondag 4 februari 2007 @ 15:01 |
quote:Wat een gezellig hobbyhok heb jij ![]() | |
bonke | zondag 4 februari 2007 @ 15:17 |
quote:dat was meer ff noodzaak ![]() rookgat openhaard | |
sybsyb | zondag 4 februari 2007 @ 19:28 |
quote:je lijkt m'n zwager wel ![]() die heeft er zelf een zo groot als een kruiwagen |