abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45798679
Ik wil een lasapparaat kopen om wat fietsframes en plaatwerk aan mijn auto te lassen.
Na wat gezoek op internet blijft het nog steeds wazig wat wat allemaal is,
dus misschien dat iemand me kan vertellen wat ik moet hebben.

Waar moet ik op letten bij zo'n ding? Kan ik 2e hands iets op marktplaats kopen of beter niet?
Als ik MIG/MAG wil lassen met gas, is dat dan veel duurder in aanschaf?
vragen zat.

Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  maandag 29 januari 2007 @ 18:59:33 #2
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_45798922
Heb ten eerste wel eens gelast1
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
pi_45798956
quote:
Op maandag 29 januari 2007 18:59 schreef Blue_ei het volgende:
Heb ten eerste wel eens gelast1
Nee nog nooit!

edit: ja een keer geprobeerd, laste de electrode aan mjin kunstwerk.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_45799231
Ten eerste fietsframes kun je niet lassen. Ten tweede verdiep je eerst eens in de wereld van het lassen. Voor elk apparaat is er weer een andere toepassing.
pi_45799255
ik kan je toch aanraden om te beginnen met elektrodelassen, dat is echt het eenvoudigste wat er maar is. Electrode aan je kunstwerk vastlassen komt heel waarschijnlijk doordat je je lasstroom te klein genomen hebt. Iets grotere lasstroom instellen dus.
Verder altijd mooi schuin je elektrode aanstrijken, eens ze goed gestart is en de juiste lasstroom staat op je lastransfo, dan kan er niet zoveel verkeerd gaan.

Met gas lassen is sowieso vervelender omdat je met lege en volle flessen zal moeten sleuren na een tijdje. Ik heb dus een serieuze voorkeur voor elektrisch lassen.
Doe je medeweggebruikers trouwens een lol en las enkel je fiets. Als daar iets mis gaat val je er gewoon door, als het een carosserieonderdeel is kan het nog een ongeluk veroorzaken.

Waarom zou je geen fietsframes kunnen lassen? Van het moment je 2 stalen buizen hebt krijg je die sowieso aan elkaar gelast
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_45799390
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:06 schreef Wojworshebn het volgende:
Ten eerste fietsframes kun je niet lassen.
vast wel!
quote:
Ten tweede verdiep je eerst eens in de wereld van het lassen. Voor elk apparaat is er weer een andere toepassing.
ik verdiep me er in dmv dit topic.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_45799507
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:07 schreef Athmozz het volgende:
ik kan je toch aanraden om te beginnen met elektrodelassen, dat is echt het eenvoudigste wat er maar is. Electrode aan je kunstwerk vastlassen komt heel waarschijnlijk doordat je je lasstroom te klein genomen hebt. Iets grotere lasstroom instellen dus.
Verder altijd mooi schuin je elektrode aanstrijken, eens ze goed gestart is en de juiste lasstroom staat op je lastransfo, dan kan er niet zoveel verkeerd gaan.

Met gas lassen is sowieso vervelender omdat je met lege en volle flessen zal moeten sleuren na een tijdje. Ik heb dus een serieuze voorkeur voor elektrisch lassen.
Doe je medeweggebruikers trouwens een lol en las enkel je fiets. Als daar iets mis gaat val je er gewoon door, als het een carosserieonderdeel is kan het nog een ongeluk veroorzaken.

Waarom zou je geen fietsframes kunnen lassen? Van het moment je 2 stalen buizen hebt krijg je die sowieso aan elkaar gelast
hier heb ik wat aan.
elektrodelassen, is dat met die staafjes die je in dat handvat moet steken?
dat lijkt me ook redelijk eenvoudig. wat kost zoiets?

met 'met gas lassen' bedoelde ik electrisch lassen met een inert gas erbij.
je hebt van die apparaten die electrisch met en zonder gas kunnen lassen,
ik neem aan dat dat gas nuttig is voor nog effectiever/sneller blabla? heb ik daar wat aan?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  maandag 29 januari 2007 @ 19:15:35 #8
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_45799592
Kilk eens op deze link prachtigen uitleg

http://www.lerenlassen.nl/
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
pi_45799682
Met elecktrode beginnen is echt niet makkeljker hoor. Gewoon beginnen met Mig/Mag lassen, is veel makkelijker onder de knie te krijgen.
Dat gas waar je het over hebt is bescherm gas. Je hebt Inert en Actief gas (mIg/mAg). Een inert gas is bv helium en een actief gaf meestal een mengas (koolzuur met zuurstof en argon whatever.
pi_45799802
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:15 schreef Blue_ei het volgende:
Kilk eens op deze link prachtigen uitleg

http://www.lerenlassen.nl/
da's een goeie.
booglassen met electrode moet ik dus hebben.

maar nu de vraag waar ik op moet letten als ik zo'n ding wil kopen.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_45799818
Omdat de meeste fiets frame's van chrome-mobyleen zijn. Dit wordt hard-gesoldeerd volgens mij.
Als je goed naar een fiets frame kijkt zie je ook dat de buizen niet koud aan elkaar zijn gemaakt maar in een soort van hulpstukken zitten.

Voor een paar knaken is er bij de bouwmarkt al een lastrafootje te koop. Maar ging zelf liever voor iets (semi)professioneels van marktplaats/.
  maandag 29 januari 2007 @ 19:22:51 #12
27148 raimen
SPEED IS SWEET
pi_45799903
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:06 schreef Wojworshebn het volgende:
Ten eerste fietsframes kun je niet lassen. Ten tweede verdiep je eerst eens in de wereld van het lassen. Voor elk apparaat is er weer een andere toepassing.
Fietsframe's kun je zeker wel lassen. Maar je moet op veel dingen letten. die ga ik hier nu niet uitleggen duurt veel te lang
quote:
Omdat de meeste fiets frame's van chrome-mobyleen zijn
Tegenwoordig zijn de meeste frame's van aluminium

Het is idd wel handig als je weet waar je mee bezig bent
Bruno....Ik zal je missen vriend
To Protect and to Serve
U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
Toezicht is gezond!
  maandag 29 januari 2007 @ 19:27:56 #13
545 dop
:copyright: dop
pi_45800112
even over makkelijk moeilijk

lassen is makkelijk als je weet wat je last en hoe je je apparatuur moet instellen

als je dunnebuis en plaatstaal gaat lassen valt electrode lassen (booglassen) af met mig kun je dan nog wel een eind komen

de meeste ander vormen worden al snel te prijzig ben ik bang
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_45800194
Die hulpstukken waar de buizen van fietsframes in zitten heten Lugs, bij het maken van die frames gaat het hele spul de oven in en dan mag het soldeermiddel gaan vloeien.
maar er zijn ook fietsframes die gewoon gelast zijn.

Je kan heel veel materialen lassen, maar dat hangt wel van je vakkennis af, staal is goed te doen, RVS is lastiger en aluminium heel lastig, dat moet je tig lassen. Je kan globaal op 3 manieren lassen:

Met gas: Autogeen
Elektrisch met elektroden
MIG, met een lasdraad en een schermgas.

Met de laatste heb ik wel de beste ervaring met autoplaat, je gaat er niet meteen doorheen als je niet over het roest heen wil lassen. Alleen zijn de kleine flessen schermgas nogal duur, kijk dan even voor een grotere CO2 fles.
Voor de rest, gewoon proberen en ervaring opdoen, zorg voor een goede laskap en handschoenen want lasogen is heel akelig, dat voelt dagenlang alsof er schuurpapier op je ogen zit.

Succes
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  maandag 29 januari 2007 @ 19:30:35 #15
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_45800206
je kunt ook een gelijkstroom electrode inverterkopen met los tig stuk erbij dan kun je electrode lassen + tig.

ongeveer een 500 euro investering maar dan heb je ook wat.
pi_45800212
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:22 schreef raimen het volgende:

[..]

Fietsframe's kun je zeker wel lassen. Maar je moet op veel dingen letten. [sub]die ga ik hier nu niet uitleggen duurt veel te lang

Tegenwoordig zijn de meeste frame's van aluminium

Het is idd wel handig als je weet waar je mee bezig bent
Ja maar die handeling heet dan hardsolderen.

Aluminium kan wel worden gelast d.m.v. TIG lassen.
  maandag 29 januari 2007 @ 19:30:59 #17
545 dop
:copyright: dop
pi_45800217
de makkelijkste vorm van lassen is overigens puntlassen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 29 januari 2007 @ 19:35:35 #18
27148 raimen
SPEED IS SWEET
pi_45800370
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:30 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Ja maar die handeling heet dan hardsolderen.

Aluminium kan wel worden gelast d.m.v. TIG lassen.
I know
Bruno....Ik zal je missen vriend
To Protect and to Serve
U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
Toezicht is gezond!
pi_45800426
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:30 schreef Wojworshebn het volgende:

Aluminium kan wel worden gelast d.m.v. TIG lassen.
Aluminium kan je ook mag lassen.
  maandag 29 januari 2007 @ 19:43:22 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_45800646
Voor plaatwerk van een auto zou ik mig / mag nemen. Want met electrode lassen loop je een grote kans om daar je plaatwerk heen te stoken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 29 januari 2007 @ 19:46:06 #21
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_45800735
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:37 schreef VjenneKloetn het volgende:

[..]

Aluminium kan je ook mag lassen.
maar dan wel wisselstroom met superpulsje derbij

denk dat je met een tig/electrode apparaat het meest flexibele bent een mig/mag apparaat is kwa toepassingen wat beperkt omdat het wat groffer is en meer zooi geeft dan tig.
  maandag 29 januari 2007 @ 19:47:44 #22
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_45800794
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:20 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

da's een goeie.
booglassen met electrode moet ik dus hebben.

maar nu de vraag waar ik op moet letten als ik zo'n ding wil kopen.
Op de prijs hier kan je poffen
http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_kenmerkadviseur.asp?BC=&Page=WIN&CC=C08&HC=HVT&SC=O01&KAC=O14&SSC=&SLC=&BAC=&NoFrames=&cm_mmc_o=7BBTkwCjCZB__Y,%20l5wk&MinPrijs=&MaxPrijs=&SM=


Lassen met electrodes is bij uitstek geschikt voor het wat groffere werk.
Hoeklijnen en dikwandige pijp, dat werk. Voor dunne plaat is dat minder
geschikt omdat je er in no-time dwars doorheen bakt, ook op de lage stand.

Het allerbeste voor dunne plaat is autogeen (werkt met gas en een
toevoerdraad die je handmatig toevoegd, beetje als solderen, met relatief
weinig warmwerking wat als voordeel heeft dat je plaat niet zo snel
vervormd), maar daar moet je wel wat ervaren in zijn. Net als electrisch
trouwens.

MIG (ook wel CO2 genaamd) is een tussenvorm waar ook iemand die geen ervaren
lasser is vrij goed mee kan omgaan en na wat oefenen snel een mooie rups mee
kan trekken zonder slakvorming. Overigens kunnen professionele, zware MIG
toestellen de taak van elektrisch lassen aardig overnemen, tegenwoordig
lassen ze er hele schepen mee in elkaar (stam zelf nog uit het tijdperk dat
dat electrisch werd gedaan).
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
pi_45801005
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:46 schreef -chefke- het volgende:

[..]

maar dan wel wisselstroom met superpulsje derbij

denk dat je met een tig/electrode apparaat het meest flexibele bent een mig/mag apparaat is kwa toepassingen wat beperkt omdat het wat groffer is en meer zooi geeft dan tig.
Aluminium las je altijd met wisselstroom
  maandag 29 januari 2007 @ 20:21:48 #24
545 dop
:copyright: dop
pi_45802151
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:53 schreef VjenneKloetn het volgende:

[..]

Aluminium las je altijd met wisselstroom
niet bij TIG
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_45802408
Ik wil jou wel aluminium Tig zien lassen met gelijkstroom
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')