Leuk stukje over hoe Brown uitgekotst wordt in het AD:
quote:
DOHA - Met zijn linkerarm in een mitella, verstopt onder zijn trainingsjack, beende een kokende Tom Steels gisteravond...
,,Hé, jij, grote idioot,’’ beet Steels de Australiër Graeme Brown toe. ,,Het is altijd wat met jou.’’ Er volgden nog wat scheldwoorden, voordat de Vlaming onder luid applaus van vrijwel alle aanwezigen terug liep naar zijn eigen ploegmaten.
,,Ik denk niet dat het veel zal helpen,’’ zei Steels naderhand. ,,Die vent is te dom om het te begrijpen. Brown is een cowboy die niets of niemand ontziet. Van enkele personen bij Rabobank weet ik dat men vorig jaar niet eens meer de sprint wilde voorbereiden, omdat er toch narigheid van zou komen.’’
De confrontatie rond etenstijd was een min of meer logisch gevolg van de gebeurtenissen eerder op de dag, tijdens de finale van de tweede etappe in de Ronde van Qatar. Vanuit een al kansloze positie besloot Brown in de laatste honderd meter drastisch van zijn rechte lijn af te wijken. Hij kwam achter de rug van Alessandro Petacchi vandaan, stuurde zijn fiets een meter of drie naar rechts en bracht zo Steels – die zich aan zijn achterwiel had vastgeklampt – ten val.
De geroutineerde coureur van Predictor-Lotto werd kort daarop, terwijl Tom Boonen de dagprijs en de leiderstrui in ontvangst nam, per ambulance afgevoerd. Onderzoek in het ziekenhuis wees uit dat Steels het linkersleutelbeen had gebroken.
Voor hem zit de eerste koers van het seizoen er alweer op. Vandaag of morgen stapt Steels op het vliegtuig richting België waar hem een operatie wacht.
,,Dan kan die Brown mooi gelijk mee terug naar Europa. Weg met die kerel, dat is wat ik erover wil zeggen,’’ sprak Aart Vierhouten van Skil-Shimano heel gedecideerd. ,,Brown? Levensgevaarlijk, die kerel,’’ vond ook Andreas Klier (T-Mobile). En Gert Steegmans van Quick-Step: ,,Brown heeft dit seizoen nog wat kwakken van mij tegoed.’’
Hun commentaren sloten naadloos aan bij de ovatie die Steels even eerder ten deel was gevallen. Het merendeel van het peloton heeft schoon genoeg van Browns fratsen zodra de finishlijn in zicht komt. En dat drong gisteravond in het kamp van Rabo ook goed door. ,,Dat belooft nog wat voor de rest van de week. Maar ach, ik heb al wel wat meer met hem meegemaakt. Al had dat applaus van al die andere tafels wel achterwege mogen blijven,’’ mompelde Thorwald Veneberg, teamgenoot van Brown.
,,Wie nu een oranje truitje draagt,’’ oordeelde Gerben Löwik, ,,hoeft niet blij te zijn.’’
Rabo’s ploegleider Frans Maassen verklaarde niets van het incident te hebben gezien. ,,Verschillende mensen die ik heb gesproken zeiden dat het niet netjes was wat Graeme deed. Ik heb het er met hem over gehad. Als hij inderdaad fout zit, is dat Rabobank-onwaardig.’’
Brown zelf reageerde laconiek. ,,Ik heb iedereen over me heen gekregen. Het zal wel. Wat kan ik er nu nog aan veranderen? Laat ik vaststellen dat het nooit mijn bedoeling is iemand ten val te brengen,’’ besloot de ‘Aussie’.
![]()
LastFM03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor