Vanavond bij Top Gear op BBC2...
quote:
De crash van Hammond
Je hebt bikkels, je hebt grote bikkels en je hebt Richard ‘The Hamster’ Hammond. Deze Top Gear-presentator is niet vies van een halsbrekende toer op z'n tijd. Vorig jaar waagde hij zich aan de ultieme stunt: hij stapte in een Vampire Dragster om daarin met 450 kilometer per uur over een vliegveld te razen. Helaas voor hem liep dat niet goed af. De stunt mondde uit in een enorme crash toen het scheurijzer op topsnelheid meerdere malen over de kop sloeg. De oorzaak van de crash was een kapotte band, hoewel medepresentator Jeremy Clarkson in het ziekenhuis tegen Richard Hammond grapte dat het te wijten was aan het feit dat hij zo’n beroerde chauffeur was.
Kapot
Waar het ook aan lag, de Vampire Dragster was heel erg kapot en in de eerste seconden na het ongeluk gaf niemand nog een penny voor het leven van Hammond. Maar de schade bleek relatief mee te vallen: zijn hersenen waren weliswaar beschadigd, maar dit was van tijdelijke aard en een paar weken na het ongeluk was Hammond alweer thuis. Sterker nog: luttele maanden na de crash gaat Hammond weer aan het werk voor Top Gear.
Kamphues
In Nederland hebben we met PK ook een autoprogramma waarin de presentatoren de nodige stunts uithalen. Rob Kamphues is één van hen en hij heeft al de nodige hachelijke toeren uitgehaald. Maar een stunt als die van Hammond, daar zou hij absoluut niet aan beginnen. “Sterker nog: ik heb vorige week nog een vergelijkbare stunt geweigerd”, vertelt hij TVGids.nl. “Het is niet verantwoord om met zo’n snelheid in een voertuig te klimmen dat niet langzamer kan gaan rijden. En of ik ervoor zou kiezen om beelden van zo’n crash op tv te vertonen, weet ik eerlijk gezegd ook niet. Dat zou afhangen van de manier waarop het gedaan wordt.”
Beelden
Hammond heeft er in ieder geval voor gekozen om de beelden van zijn bijna fatale crash wel te laten zien. In de eerste Top Gear van het nieuwe seizoen zie je het ongeluk en blikt Hammond terug op zijn crash. Op de BBC dan, want de kijkers die het programma bij Veronica volgen, moeten tot het najaar geduld hebben. [RR]