abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45737676
101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
pi_45737713
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef nebelung het volgende:

Het woord dip refereert inderdaad aan een dip in groei
In de groei of het gewicht?
Fons volgt nog steeds de bovenste lijn van lengte maar zijn gewicht duikt er ineens onder.
pi_45754439
Dit heb ik van ouders.nl

Anders voeden na 4 maanden?
Rond deze tijd, als de baby zo'n 4 maanden oud is, krijgen moeders nogal eens het advies om minder vaak te gaan voeden (op schema dus), of om te gaan starten met bijvoeding, of om over te schakelen op kunstmatige zuigelingenvoeding. Dat is jammer, want er is geen enkele reden waarom een moeder haar baby niet langer volledig zou kunnen voeden. De melk blijft van goede kwaliteit.

Wat voor persoonlijke ervaringen hebben jullie hiermee?
Ik heb geloof ik mijn geloof in het geloof verloren.
pi_45754535
Ik heb hier nooit het advies gehad om af te bouwen van het cb of huisarts. Wel vroeg het CB elke keer op hoeveel voedingen Finn zat.
Zelf vond ik het rond de 4 maanden wel moeilijker worden. Ik werkte inmiddels weer en genoeg bij elkaar kolven kostte me nogal wat moeite. Ook zelf voeden vond ik moeilijker worden, deels doordat het winter werd en Finn telkens verkouden was waardoor hij dan slecht dronk met productiedips als gevolg en ook werd hij steeds nieuwsgieriger zodat voeden af en toe een worstelpartijtje leek.
pi_45755820
Bij het cb staat er een aantekening in het dossier denk ik 'niet beginnen over bijvoeding'.
Twee weken terug kreeg ik zelfs het advies juist niet met bijvoeding te beginnen tot de zes maanden, omdat er in bv meer energie zit.
Met de Kerst heeft Anna wel potjes vanaf vier maanden gehad, die staan nog in de kast. Mijn moeder wilde die ook kopen (of heeft ze misschien al in huis), maar ik heb gezegd dat ze die toch niet gaat krijgen.

De kogel is hier door de kerk: na de zes maanden gaat er een bv af als Anna dan nog zo vaak wakker gemaakt moet worden. Het gaat echt niet goed met me. J. wilde nu al af gaan bouwen, maar dat weiger ik pertinent. Als er 1 voeding minder is, kan ik veel meer slapen en dan gaat het vast een stuk beter. Eigenlijk hoop ik dat ze dan nog maar 1 nachtvoeding nodig heeft. Alleen ben ik nu aan het uitzoeken welke voeding ik het beste kan vervangen en waarmee.
Nu hebben we meestal ongeveer zoiets:
6.30 kolven
7.00 drinken (wakker maken)
11.00 drinken
15.30 drinken
19.00-21.00 clusteren
21.30 slapen
0.30 drinken (wakker maken)
4.00 drinken (wakker maken)

's Avonds heb ik de minste productie. Ik begreep dat je die dan het beste kunt schrappen. Dat zou het clusteren zijn. Nadeel daarvan vind ik dat ik niet meer kan slapen, want ze is dan erg wakker en daardoor slaap ik niet. Daar heb ik zelf weinig aan. Een nachtvoeding (0.30 of 4.00 uur) door J. laten doen kan ook, maar dan is mijn productie juist goed. Dit zorgt wel dat ik zeker anderhalf uur extra slaap per nacht heb.
En dan de vraag waardoor te vervangen. Zoals jullie hebben gezien staat er een paar liter melk in de viezer. Ik kan denk ik zeker twee weken hiermee een voeding vervangen. Dat betekent langer enkel bv (en een beetje bijvoeding dan, maar dat zal niet veel zijn), maar als de voorraad dan op is, krijgt ze meer kv 'ineens'. Ik kan ook een voeding vervangen door kv om haar te laten wennen en langer te kunnen doen met de voorraad.
Even voor de duidelijkheid: ik wil zeker niet verder af gaan bouwen dan 1 voeding. Eigenlijk hoop ik dat die zelfs kan verdwijnen doordat Anna hem niet meer nodig heeft, maar als ze het wel nodig heeft, wil ik wel weten wat ik beste kan gaan doen. Wie zei dat bv makkelijk is?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 28 januari 2007 @ 14:30:40 #6
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45756402
Yppy: misschien een heel domme opmerking hoor, maar ik drink dus 's avonds extra veel (thee, water, vruchtensap en yoghurtdrank) en merk dat als ik dan kolf ik toch behoorlijk wat kan kolven. Het is wel ietsje minder maar niet extreem (30ml ofzo). Hoe zit dat bij jou?
Iedere golf van de zee,
Die wild op het strand wordt gesmeten,
Brengt wel iets moois voor je mee.
Wat heb jij van de zee gekregen?
pi_45764991
Yppy wat een gedoe zeg! Ik neem mijn petje voor je af want ik vind het nu best zwaar en alles loopt best voorspoedig. Sinds Tristan snachts doorslaapt kan ik de dag weer een beetje normaal doorkomen want die slaap snachts missen vond ik echt vreselijk.
Ik heb geloof ik mijn geloof in het geloof verloren.
  zondag 28 januari 2007 @ 19:25:12 #8
24188 Belana
kloon van belana
pi_45766931
neuk, had het in het oude topic al gevraagd, maar hoe gaat het nu?
stormy waters...
sailin'
  zondag 28 januari 2007 @ 19:46:05 #9
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45767544
oh hai Belana
Het gaat eigenlijk best wel OK ondanks alle zorgen. Jouw kolf werkt prima zo thuis als ik onthaast ben
Ik merk verder wel dat ik erg emo ben... en nog steeds niet weet of ik niet beter kan stoppen met BV om zelf wat meer rust in de kop te krijgen. Ik denk dat ik veel spijt krijg als ik dat doe... Dus ik ga zo maar effe door...
Iedere golf van de zee,
  zondag 28 januari 2007 @ 19:48:20 #10
24188 Belana
kloon van belana
pi_45767616
fijn dat de kolf werkt emotionele toestand kan het zijn ja. uit ervaring zeg ik, wacht nog ff met stoppen, want stoppen is definitief, geen weg terug. maarja, stress is ook niks, dus tja.
succes ermee joh! Ik hoop dat het wat makkelijker wordt allemaal
stormy waters...
sailin'
pi_45769272
Oh Neuk wat rot toch die stress. Bah.
Ik hoop dat het snel goedkomt
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_45788186
grrr post weg...

Yppy ik schreef dat ik geen advies had maar ik heb toch wat ideetjes opgedaan al schrijvende...

Het lijkt mij logisch om de voeding die het minst oplevert te vervangen al lijkt het ij ook weer niet slim omdat je produktie dan misschien wel achteruit loopt (weinig aanbod...geen vraag...nog minder aanbod).
Is het mogelijk om te kolven voordat je zelf gaat slapen? Dan kan Jarno de eerste(of enige) nachtvoeding doen jij kan dan langer slapen. Heb je al eens geprobeerd wat Anna doet als je haar laat slapen 's nachts, hoe vaak komt ze dan? Misschien komt ze dan maar een keer en drinkt dan meer? Ik heb met Emma een tijd gedaan dat ik haar uit bed haalde en voedde voordat ik naar bed ging, ze kwam dan meestal maar een keer 's nachts , ik ging om een uur of elf naar bed.

Stel je vraag ook op het sbo forum, grote kans dat je nog wat zinnige tips krijgt.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_45795866
Ik heb gekollufd
Het was nota bene met een fokking ouwe handpomp (spierpijn... ) dat er wat uitkwam (60 ml, een klein wonder) maar het lukte iig. En...ze heeft zowaar een paar slokken willen nemen (geblieft).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_45796265
Neuk, mijn productie is 's avonds echt flink lager. Het is niet zeldzaam dat Anna niet verzadigd is en dat J. weer aan het opwarmen gaat.

De vorige keer kreeg ik daar de tip te stoppen met de nachtvoedingen Jelief, maar ik heb het nog eens geprobeerd.
Ik kan wel kolven voor ik ga slapen, maar dat is dan vlak na het clusteren. De opbrengst zal dan hooguit 40 cc zijn gok ik. Ik ga zo vroeg mogelijk slapen, meestal meteen als Anna in bed ligt.
Als ik haar laat slapen, slaapt ze zo de hele nacht door. Dat hebben we een week gedaan, maar toen kwam ze nog minder aan. Ze drinkt ook dan maar 10-15 minuten (wel goed, maar daarna is rondkijken boeiender). Met een extra voeding, scheelt het gewoon in tijd en dus in wat ze binnenkrijgt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_45796394
Wat goed Mwanatabu!!! Dat is echt veel voor de eerste keer.
*OUD heilige*
pi_45798636
quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:47 schreef YPPY het volgende:
Wat goed Mwanatabu!!! Dat is echt veel voor de eerste keer.
Was het maar de eerste keer
Heb net gisteren of eergisteren zitten janken in het nieuwe moeders-topic over mijn onvermogen te kolven, en na zoveel probeersels lukt het...met een gammele ouwe handkolf
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_45799136
Mwana
Zie je! Ik krijg ook het beste effect met een handkolf. Vreemd is dat.
pi_45801104
YPPY, Je geeft het zelf al aan. Is het niet een optie om FV met BV te mengen en dan steeds een beetje meer FV te doen zodat ze aan de smaak kan wennen? (Ik meen me te herinneren dat je al eens schreef dat Anna de FV helemaal niet lekker vond) Maar het blijft in jullie geval wel moeilijk door het minder goed aankomen van Anna natuurlijk...

Je zou eens een weekje kunnen proberen om te zien wat Anna's gewicht doet als je alleen de voeding van 0.30 uur laat vallen. Dan kun je toch 6,5 uur slapen en misschien een beetje bijkomen?

Mwanatabu, Wat goed dat het kolven uiteindelijk toch gelukt is!!! Misschien heeft het geholpen om even flink te klagen.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_45803165
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:56 schreef Nanook24 het volgende:
...

Mwanatabu, Wat goed dat het kolven uiteindelijk toch gelukt is!!! Misschien heeft het geholpen om even flink te klagen.
ik heb geen miljoen euro ook En geen J-lo ass...
pi_45803356
quote:
Op maandag 29 januari 2007 20:46 schreef Mwanatabu het volgende:
ik heb geen miljoen euro ook En geen J-lo ass...
Je zou toch raar opkijken als je de eerst volgende staatsloterij zou winnen en morgen met de gewenste billen wakker wordt.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_45803377
Anna heeft nog nooit fv op, geen idee of ze het lust.

We hebben zoiets geprobeerd Nanook, met 1 nachtvoeding. Toen kwam ze maar 40 gram per week aan. Vandaar dat er nu 1 extra bij zit. Op het sbo forum kreeg ik het advies de avondvoeding (clusteren) te vervangen door gekolfde melk en dan zelf te kolven. Zodat ze sneller vol zit en misschien eerder gaat slapen.
*OUD heilige*
pi_45803576
Hoe clustert ze eigenlijk? Als ze een uur aan een borst hangt te hangen heeft dat veel minder effect op je productie dan als je haar steeds van borst laat wisselen.
  maandag 29 januari 2007 @ 20:56:54 #23
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45803628
Ik wil wel es zonder billen wakker worden!!! Wie lult er nou zo dom dat met BV geven je zo weer op je oude gewicht zit!? Leugenezen!
Iedere golf van de zee,
pi_45803918
Dat heb ik dan niet meegekregen, sorry. Maar 40 gram per week is inderdaad wel weinig en ik kan me goed voorstellen dat je Anna dan zo vaak wakker maakt om ervoor te zorgen dat die oh zo nodige extra grammetjes erbij komen.

Kan Jarno dan die voeding van half 1 gaan geven zodat jij even een paar daagjes bij kunt komen? Een paar daagjes maar??? Volgens mij ben je daar echt aan toe na al die gebroken nachten.
pi_45803947
quote:
Op maandag 29 januari 2007 20:56 schreef Neuk het volgende:
Ik wil wel es zonder billen wakker worden!!! Wie lult er nou zo dom dat met BV geven je zo weer op je oude gewicht zit!? Leugenezen!
Ja, stom is het
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')