Bij het cb staat er een aantekening in het dossier denk ik 'niet beginnen over bijvoeding'.
![]()
Twee weken terug kreeg ik zelfs het advies juist niet met bijvoeding te beginnen tot de zes maanden, omdat er in bv meer energie zit.
Met de Kerst heeft Anna wel potjes vanaf vier maanden gehad, die staan nog in de kast. Mijn moeder wilde die ook kopen (of heeft ze misschien al in huis), maar ik heb gezegd dat ze die toch niet gaat krijgen.
De kogel is hier door de kerk: na de zes maanden gaat er een bv af als Anna dan nog zo vaak wakker gemaakt moet worden. Het gaat echt niet goed met me. J. wilde nu al af gaan bouwen, maar dat weiger ik pertinent. Als er 1 voeding minder is, kan ik veel meer slapen en dan gaat het vast een stuk beter. Eigenlijk hoop ik dat ze dan nog maar 1 nachtvoeding nodig heeft. Alleen ben ik nu aan het uitzoeken welke voeding ik het beste kan vervangen en waarmee.
Nu hebben we meestal ongeveer zoiets:
6.30 kolven
7.00 drinken (wakker maken)
11.00 drinken
15.30 drinken
19.00-21.00 clusteren
21.30 slapen
0.30 drinken (wakker maken)
4.00 drinken (wakker maken)
's Avonds heb ik de minste productie. Ik begreep dat je die dan het beste kunt schrappen. Dat zou het clusteren zijn. Nadeel daarvan vind ik dat ik niet meer kan slapen, want ze is dan erg wakker en daardoor slaap ik niet. Daar heb ik zelf weinig aan. Een nachtvoeding (0.30 of 4.00 uur) door J. laten doen kan ook, maar dan is mijn productie juist goed. Dit zorgt wel dat ik zeker anderhalf uur extra slaap per nacht heb.
En dan de vraag waardoor te vervangen. Zoals jullie hebben gezien
![]()
staat er een paar liter melk in de viezer. Ik kan denk ik zeker twee weken hiermee een voeding vervangen. Dat betekent langer enkel bv (en een beetje bijvoeding dan, maar dat zal niet veel zijn), maar als de voorraad dan op is, krijgt ze meer kv 'ineens'. Ik kan ook een voeding vervangen door kv om haar te laten wennen en langer te kunnen doen met de voorraad.
Even voor de duidelijkheid: ik wil zeker niet verder af gaan bouwen dan 1 voeding. Eigenlijk hoop ik dat die zelfs kan verdwijnen doordat Anna hem niet meer nodig heeft, maar als ze het wel nodig heeft, wil ik wel weten wat ik beste kan gaan doen. Wie zei dat bv makkelijk is?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*