abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46189655
Wat ik zelf merk is dat mensen met PDD-NOS vaker een gemiddelde intelligentie hebben, tegenover mensen met Asperger die volgens mij toch meestal een bovengemiddelde intelligentie hebben.
Is dat eigenlijk toeval, of is dat een statistisch feit?
pi_46190886
foutje

[ Bericht 98% gewijzigd door Juup© op 11-02-2007 00:25:11 ]
  maandag 12 februari 2007 @ 17:45:32 #253
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_46244380
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 22:58 schreef Poncho het volgende:
[quote]
. Ze weet ook de dag erna wat ze gezegd heeft en ze staat er nog volledig achter,
Dat vind ik knap.. ik mis dat hier dus volledig..

Hoe vaak dat er niet iets ter sprake komt, en wordt er gezegd..
Ik..."Ja maar gister wou je toch... blablabla..."
Mijn neefje " nee hoor, dat zou ik nooit gezegd hebben..want ik wil ...blablabla..."
Ik "we hebben het er uitgebreid over gehad"
Hij kijkt me aan met een blik van"... waar heeft ze het over?
Het lijkt wel of alles maar ff blijft hangen..waaruit je dan moet opmaken dat je alles tig keer moet herhalen..zodat er wel iets blijft hangen.. heel frustrerend soms..

Of zoals dit weekend..
ik "ik heb liever dat je geen fles cola mee naar boven neemt, want elke keer als je inschenkt knoei je over je toetsenbord, neem een glas en zet dat dáár neer! "
Hij "ja.. dat is goed"

Om vervolgens in de loop van de avond met een pak ijsthee naar boven te gaan..

Hij "ja maar .. jij zei "neem geen fles cola mee"

*zucht.. klopt ik zei ook Cola.. stom van me .. denk ik dan bij mezelf..
Love can move you..take you deeper everytime
Love can move you..to a place inside your heart
pi_46245077
quote:
Op maandag 12 februari 2007 17:45 schreef _Cara_ het volgende:

[..]

Mijn neefje " nee hoor, dat zou ik nooit gezegd hebben..want ik wil ...blablabla..."
Het lijkt wel of alles maar ff blijft hangen..waaruit je dan moet opmaken dat je alles tig keer moet herhalen..zodat er wel iets blijft hangen.. heel frustrerend soms..

Of zoals dit weekend..
ik "ik heb liever dat je geen fles cola mee naar boven neemt, want elke keer als je inschenkt knoei je over je toetsenbord, neem een glas en zet dat dáár neer! "
Hij "ja.. dat is goed"

Herkenbaar.
  maandag 12 februari 2007 @ 19:03:39 #255
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_46246987
quote:

[..]

Of zoals dit weekend..
Hij "ja.. dat is goed"

hehe zou ik ook zeggen
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  donderdag 15 februari 2007 @ 01:58:26 #256
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_46320040
Aspie meldt zich .
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_46320257
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 01:58 schreef Sitethief het volgende:
Aspie meldt zich .
Aangenaam kennis te maken
pi_46326585
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 01:58 schreef Sitethief het volgende:
Aspie meldt zich .
Hello

Je komt me zoooo bekend voor

Heb je altijd in Zwolle gewoond, of kom je eigenlijk ergens anders vandaan mss?
#geen
  donderdag 15 februari 2007 @ 12:12:01 #259
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_46326853
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 12:02 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Hello

Je komt me zoooo bekend voor

Heb je altijd in Zwolle gewoond, of kom je eigenlijk ergens anders vandaan mss?
Ik ben in Eindhoven geboren ja, maar daar heb ik maar 2 jaar gewoont, .
pi_46338858
Hier ook autist met relatie. Grootste probleem is communicatie. Verbaal ben ik zeer sterk, maar tussen de regels door lezen of subtiele hints goed interpreteren is lastig. Ik neem situaties vaak te letterlijk.
  donderdag 15 februari 2007 @ 20:12:29 #261
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_46343212
quote:

Cola is dan ook erger voor je toetsenbord als ijsthee, dus het is niet eens zo heel gek.
[KNE]-Mod
  vrijdag 16 februari 2007 @ 11:32:02 #262
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_46361998
Net "het wonderbarelijke voorval met de hond in de nacht "uit, indrukwekkend boek .
pi_46366258
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 11:32 schreef Sitethief het volgende:
Net "het wonderbarelijke voorval met de hond in de nacht "uit, indrukwekkend boek .
Ik ben bijna klaar met "Autisme verteld". Enorm herkenbare verhalen daarin.
pi_46366470
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 13:44 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ik ben bijna klaar met "Autisme verteld". Enorm herkenbare verhalen daarin.
wanneer uitslag?
pi_46366782
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 13:50 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

wanneer uitslag?
Ik zit spreekwoordelijk gezien op hete kolen. Ik verwacht komende week aangezien het 4 weken zou duren. Ik laat het weten
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:01:47 #266
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_46366881
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 20:12 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Cola is dan ook erger voor je toetsenbord als ijsthee, dus het is niet eens zo heel gek.
Als ik water en ijsthee had gezegd was de reactie hetzelfde gebleven..
Het gaat erom dat je alles specifiek moet noemen... en dat moet je leren. daar moet je constant aan denken. duidelijk zijn..
pi_46366977
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 13:58 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ik zit spreekwoordelijk gezien op hete kolen. Ik verwacht komende week aangezien het 4 weken zou duren. Ik laat het weten
Sterkte alvast. Ja, idd benieuwd.....
pi_46367913
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 11:32 schreef Sitethief het volgende:
Idd! 'Een vreemde wereld' is ook erg interessant.
pi_46368205
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:01 schreef _Cara_ het volgende:

[..]

Als ik water en ijsthee had gezegd was de reactie hetzelfde gebleven..
Het gaat erom dat je alles specifiek moet noemen... en dat moet je leren. daar moet je constant aan denken. duidelijk zijn..
Ik vind dit af en toe ontzettend vermoeiend. Vroeger dacht ik nog dat mijn man een mierenneuker was en kon ik er nog eens boos om worden, maar nu ik weet dat mijn man asperger heeft (wrs) mag ik dat niet meer van mijzelf
#geen
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:44:12 #270
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_46368367
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:39 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Ik vind dit af en toe ontzettend vermoeiend. Vroeger dacht ik nog dat mijn man een mierenneuker was en kon ik er nog eens boos om worden, maar nu ik weet dat mijn man asperger heeft (wrs) mag ik dat niet meer van mijzelf
Ik wéét het.. dit is ook héél vermoeiend.. kost ontzettend veel energie. Soms denk ik dat het zo overduidelijk is, maar achteraf blijkt van niet.. Dus nóg beter en duidelijker formuleren en de dingen bij hun naam noemen..
pi_46368605
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:39 schreef DuchessX het volgende:
Begrip scheelt wel. Het heeft hier een maand of 8 geduurd voor mijn vriendin wilde aannemen dat ik een vorm van autisme heb. Nu komt er langzaam maar zeker iets meer begrip, maar moeizaam.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:59:23 #272
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_46368801
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:52 schreef VD het volgende:

[..]

Begrip scheelt wel. Het heeft hier een maand of 8 geduurd voor mijn vriendin wilde aannemen dat ik een vorm van autisme heb. Nu komt er langzaam maar zeker iets meer begrip, maar moeizaam.
Het is ook niet gemakkelijk...je neemt zo snel aan dat alles wat je doet en zegt en vraagt aan iemand, duidelijk is.
Om je vervolgens te realiseren..hoe ingewikkeld de simpelste dingen voor iemand met asperger kunnen zijn. Neem het "eenvoudige boodschappen " doen..Hier is dat een ingewikkelde bezigheid, tenzij je telkens naar dezelfde winkel gaat..
pi_47280378
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:04 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Sterkte alvast. Ja, idd benieuwd.....
Uitkomst is HFA (Hoog Functionerend Autisme). Wil zeggen dat ik een "normale" autist ben zonder verstandelijke handicap. Mijn intelligentie is meer dan normaal, maar ik ben geen einstein
Gelukkig ben ik niet enorm star en kan ik veel handvatten aanleren. Desalniettemin dien ik rekening te houden met mijn beperkingen.

Maar het bovenstaande is voor mij niets nieuws

Ik ben aangemeld voor een cursus psycho-educatie doen om zo meer inzicht in mezelf te krijgen en dus ook handvatten aan te leren. En daar heb ik echt veel zin in
  woensdag 14 maart 2007 @ 21:51:08 #274
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_47280613
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:45 schreef Juup© het volgende:

[..]

Uitkomst is HFA (Hoog Functionerend Autisme). Wil zeggen dat ik een "normale" autist ben zonder verstandelijke handicap. Mijn intelligentie is meer dan normaal, maar ik ben geen einstein
Gelukkig ben ik niet enorm star en kan ik veel handvatten aanleren. Desalniettemin dien ik rekening te houden met mijn beperkingen.

Ik ben aangemeld voor een cursus psycho-educatie doen om zo meer inzicht in mezelf te krijgen en dus ook handvatten aan te leren. En daar heb ik echt veel zin in
Wat verwacht je daarvan?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_47281001
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:51 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Wat verwacht je daarvan?
Meer inzicht krijgen in waarom ik op bepaalde manieren reageer. En misschien leren om met mijn frustraties om te gaan.
pi_47281258
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:45 schreef Juup© het volgende:

[..]

Je wist het dus eigenlijk al...

Nou ik hoop toch maar even dat je het goed gaat verwerken....Maaruh: is er eignelijk wle ene verschil tussne Aspergers en HFA? Begrijp ik dat je gene Aserger bent. Hebben ze daar iets over gezegd?
quote:
Das een goed idee. Nog nooit van gehord. Waar kan je dat doen?
pi_47282762
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:03 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je wist het dus eigenlijk al...

Nou ik hoop toch maar even dat je het goed gaat verwerken....Maaruh: is er eignelijk wle ene verschil tussne Aspergers en HFA? Begrijp ik dat je gene Aserger bent. Hebben ze daar iets over gezegd?
[..]

Das een goed idee. Nog nooit van gehord. Waar kan je dat doen?
Men vermoedt dat HFA zich van AS zou kunnen onderscheiden op o.a. de volgende punten:

• Slechtere verbale vaardigheden (lager verbaal IQ) dan bij AS
  • Betere visueel-ruimtelijke vaardigheden (hoger performantie-IQ) dan bij AS
  • Minder slechte motoriek dan bij AS
  • Aspergers kunnen zich beter in de ander inleven of hanteren hiervoor andere/betere strategieën
  • HFA'ers hebben vaker problemen met zelfstandigheid
  • Aspergers kunnen vaak staren en zoeken oogcontact zonder contact te maken, HFA'ers vermijden vaak oogcontact
  • Aspergers kunnen vaak wel sociale contacten onderhouden, HFA'ers moeilijk of niet.

Hier kun je het uitgebreider lezen.

Ik hoef het niet te verwerken, want ik weet wie ik ben en een label verandert daar niets aan. Het label zorgt er alleen maar voor dat ik de juiste hulp kan krijgen die ik nodig heb.

Ik ben wel blij dat er nu eindelijk duidelijkheid en erkenning is na jaren van zoeken en schoppen tegen schenen van hulpverleners (hadden ze maar een ander vak moeten kiezen ), en dat ik daar mee verder kan gaan.

De psycho-educatie word (voor zover mij bekend is) via/bij het GGZ gegeven, maar daar moet ik de papieren nog van binnen krijgen dus meer weet ik er ook niet over helaas.

Het was wel leuk om het verslag te lezen dat ze over mij gemaakt hebben m,.b.t. het vormen van de diagnose. Wat er in staat is volledig correct en ik kan mezelf er ook in vinden. Ik wist niet dat andere mensen (familie van mij die door hen ook gesproken zijn) dingen wisten van mij waar ik niet van wist dat hun het wisten (zoiets ). Enorm interessant allemaal.

[ Bericht 10% gewijzigd door Juup© op 15-03-2007 00:07:54 ]
  •   woensdag 14 maart 2007 @ 22:41:05 #278
    155006 Aoristus
    SPelen is delen
    pi_47282997
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 21:58 schreef Juup© het volgende:

[..]

Meer inzicht krijgen in waarom ik op bepaalde manieren reageer. En misschien leren om met mijn frustraties om te gaan.
    Ja, dat snap ik. Maar in welke situatie denk je hulp te kunnen krijgen?
    Ik denk zo dat je binnenkort aangeboden zal krijgen dat je een persoonsgebonden budget mag invullen (bijvoorbeeld hulp in de huishouding e.d.).

Als ik jou was, dan zou ik alvast wat gaan shoppen bij de betere boekhandel. Peter Vermeulen heeft tal van (dunne) boekjes geschreven waarin zaken als 'theory of mind' heel duidelijk naar voren komt. Dat kan je in je eigen vertrouwde omgeving al bestuderen en aan de hand van de informatie wat meer specifieke vragen stellen. Je moet namelijk wel een heel uur vullen straks
    De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
    Laat duizend balletjes stuiteren.
    pi_47286409
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 22:41 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik. Maar in welke situatie denk je hulp te kunnen krijgen?
    Ik denk zo dat je binnenkort aangeboden zal krijgen dat je een persoonsgebonden budget mag invullen (bijvoorbeeld hulp in de huishouding e.d.).

Als ik jou was, dan zou ik alvast wat gaan shoppen bij de betere boekhandel. Peter Vermeulen heeft tal van (dunne) boekjes geschreven waarin zaken als 'theory of mind' heel duidelijk naar voren komt. Dat kan je in je eigen vertrouwde omgeving al bestuderen en aan de hand van de informatie wat meer specifieke vragen stellen. Je moet namelijk wel een heel uur vullen straks
    Ben ik al mee bezig

Hulp in de huishouding heb ik niet nodig, maar er zijn wel andere praktische dingen waar ik hulp bij kan gebruiken. En op sociaal en relationeel vlak kan ik ook wel wat hulp gebruiken.

De bibliotheek heeft ook veel boeken, en hij zit er ook tussen. En wat ik daar niet kan vinden dat schaf ik zelf gewoon aan.

[ Bericht 8% gewijzigd door Juup© op 14-03-2007 23:57:28 ]
    pi_47294097
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 22:36 schreef Juup© het volgende:

[..]

Men vermoedt dat HFA zich van AS zou kunnen onderscheiden op o.a. de volgende punten:

• Slechtere verbale vaardigheden (lager verbaal IQ) dan bij AS
  • Betere visueel-ruimtelijke vaardigheden (hoger performantie-IQ) dan bij AS
  • Minder slechte motoriek dan bij AS
  • Aspergers kunnen zich beter in de ander inleven of hanteren hiervoor andere/betere strategieën
  • HFA'ers hebben vaker problemen met zelfstandigheid
  • Aspergers kunnen vaak staren en zoeken oogcontact zonder contact te maken, HFA'ers vermijden vaak oogcontact
  • Aspergers kunnen vaak wel sociale contacten onderhouden, HFA'ers moeilijk of niet.

Hier kun je het uitgebreider lezen.
  • Bedankt. Weer wat geleerd.
    quote:
    Ik hoef het niet te verwerken, want ik weet wie ik ben en een label verandert daar niets aan. Het label zorgt er alleen maar voor dat ik de juiste hulp kan krijgen die ik nodig heb.
    Das mooi
    quote:
    Ik ben wel blij dat er nu eindelijk duidelijkheid en erkenning is na jaren van zoeken en schoppen tegen schenen van hulpverleners (hadden ze maar een ander vak moeten kiezen ), en dat ik daar mee verder kan gaan.
    Ja, erkenning is erg belangrijk, zodat je er idd aan kan werken.
    quote:
    De psycho-educatie word (voor zover mij bekend is) via/bij het GGZ gegeven, maar daar moet ik de papieren nog van binnen krijgen dus meer weet ik er ook niet over helaas.
    Nooit van gehoord. Zal het ook ff navragen.
    quote:
    Het was wel leuk om het verslag te lezen dat ze over mij gemaakt hebben m,.b.t. het vormen van de diagnose. Wat er in staat is volledig correct en ik kan mezelf er ook in vinden. Ik wist niet dat andere mensen (familie van mij die door hen ook gesproken zijn) dingen wisten van mij waar ik niet van wist dat hun het wisten (zoiets ). Enorm interessant allemaal.
    Ja, zeker erg interessant.
      vrijdag 16 maart 2007 @ 14:20:24 #281
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_47336585
    TVP.

Gister is zeker geworden dat mijn ene kind het zeker weten, mijn andere kind het waarschijnlijk heeft. Hun vader (van wie ik ben gescheiden) heeft het waarschijnlijk ooit, maarzal zich nooit laten testen... :|

Ik moet nu even de brokstukken na al die jaren zoeken om hulp, "er is iets met dat kind", commentaar van derden die het zo goed weten, een kapot huwelijk en vechten tegen bierkaaien bij elkaar vegen en aan elkaar lijmen.

Dit topic kan me daar goed bij helpen misschien. Ik lurk mee met een doos kleenex bij de hand.
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
      vrijdag 16 maart 2007 @ 14:32:43 #282
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_47337030
    quote:
    Op maandag 29 januari 2007 10:12 schreef Floripas het volgende:
    Ik wil nog een gevoelig punt aansnijden. Ik hoop dat ik niemand kwets, want dat is niet de bedoeling.

Ik wil later best prima kinderen met Rein. Of met iemand anders, en, hell, de kans dat dat een Aspergerpapa wordt is niet gering, in mijn sociale omgeving.

Nu lijkt het er sterk op dat autisme erfelijk is. Ik heb Aspergervrienden die ook klassiek autistische kinderen kregen met een heel lage ontwikkeling. En dan bedoel ik dus: in een hoekje zitten draaien, niet mee te communiceren, agressief.

Eerlijk gezegd maak ik me er zorgen over, of ik zo'n kind krijg als ik met een Asperger verder zou gaan. Het is niet niks, zoiets.
    Ik heb een ex met aan zekerheid grenzende Asperger.
    De kinderen (alle 2) hebben gister een aan zekerheid grenzende voorlopige diagnose Asperger gekregen.
    Ze zijn niet klassiek autistisch met een lage ontwikkeling, zoals jij vreest. Dat scheelt dus weer...

Nee, het is niet niks, ook niet als je kids "alleen maar" Asperger over erfen.
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
    pi_47337232
    Ik heb een keer een korte relatie gehad met een jongen, niet echt een succes (al kwam ik pas later achter de waarheid).
    pi_47342631
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 22:36 schreef releaze het volgende:

[..]
    Heh, had zojuist mn vriend aan de telefoon, hij is een weekje in frankrijk met iemand. ik helemaal sip, want ja, hij is weg! Maar is dan ook weer typisch iets voor hem om het gesprek aan de telefoon zo te houden alsof hij bij de albert heijn staat om te vragen of we nou nog wc papier nodig hadden of niet. En dan, hij: "Nou, dan spreken we elkaar volgende week weer." ik zwaar emo: "Okay ", "Oke, doei! *klik*"
    en ik echt " MIJN AFSCHEID! WAT DOE JE!"
    O, maar dat zou ik ook zo kunnen doen.
    pi_47342835
    quote:
    Op maandag 29 januari 2007 10:51 schreef Floripas het volgende:

[..]

Goed punt, ik ga me inlezen.

Maar toch: in mijn familie zit een enorme aanleg tot reumatiek. Zou ik verliefd worden op iemand die dat ook had, dan zou ik een zaaddonor zoeken of adopteren. Je wil een kind geen reuma aandoen.
    Waarom zou je sowieso niet uit voorzorg maar adopteren?
    pi_47343200
    quote:
    Op zondag 28 januari 2007 15:03 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Maar is dat dan omdat ze gewoon een bot karakter hebben of is dat omdat ze autistisch zijn.
    En sommige vind ik helemaal niet bot, die van die Groenlinksers is toch gewoon leuk. Zoiets zou ik ook zeggen.
    Ja, die over Bin Laden ook niet.

Ik vind dat Asperger vaak zwalkt van serieuze stoornis naar gewoon een "negatieve karaktereigenschap". Het spectrum is wel heeeel erg breed.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')