abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45704132
Ik zit met een klote-gevoel. Het zit namelijk zo: Een tijdje nadat ik mn rijbewijs haalde (een paar jaar geleden), heb ik de toenmalige auto van mn ouders overgekocht voor een leuk prijsje. Ze kochten een nieuwe, zouden niet veel terugkrijgen bij het inruilen, en dus werd ik de nieuwe eigenaar voor (ik geloof zo'n) 1.250 euro.

Nu is mn zusje dus ook aan het lessen, en gaat binnenkort voor de eerste keer op. Ondanks dat, kreeg ze vandaag plotseling een autootje van mn ouders. Min of meer hetzelfde verhaal al een paar jaar geleden: Mn tante wil haar wagen inruilen, krijgt niet veel terug, dus gaat ie voor de inruilprijs (eveneens 1.250 euro) naar mn zusje. Ik ben blij voor haar (en vooral dat ze niet in mijn auto hoeft te rijden ), maar kon het niet laten om even tussen neus en lippen door te vragen waarom zij em eigenlijk krijgt (mn ouders betalen immers), en ik er destijds voor moest dokken.

Het antwoord luidde: "Zij leert nog, dus moeten we haar wat helpen. Maar ze betaalt een gedeelte terug, dat hebben we afgesproken!" Jaja, dat ken ik... Als m'n ouders over 40 jaar onder de grond liggen, is er nog steeds niks terugbetaalt. Ik had het eigenlijk kunnen weten, want ze wordt altijd gematst. Ze is immers een meisje, de jongste thuis, en een echt "papa's kindje". En ze is toch zo zielig, want ze heeft nooit geld omdat ze nog op school zit :'( Vijf keer in de week stadten, naar de bios gaan, en zuipen in de kroeg is overigens geen probleem. Ze koopt gewoon alles wat los en vast zit, want desnoods legt pappie wel weer wat bij

Voor de duidelijkheid: Ik kan een stuk makkelijker leren, maar heb mn (vervolg)opleiding niet afgemaakt, en werk daardoor al een jaar of vijf. Zij doet al jaren een of andere mbo-school, maar heeft met stage en vakantiewerk ook heus wel wat centjes verdiend. Maar goed, min of meer is dat dus de reden dat ik genaaid wordt. Want zo voelt het toch wel.

Aan de ene kant wil ik het laten varen, aangezien ik al mn hele jeugd nooit iets te klagen heb gehad, en geen zin heb in ruzie om wat euros. Maar aan de andere kant kan ik niet tegen dit onrecht, en zou ik mn ouders het liefst eens flink verrot schelden!

Hoe denken jullie erover, en wat adviseren jullie me te doen?
pi_45704208
Sja, het is oneerlijk, maar je kunt er niks aan doen.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 19:03:46 #3
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_45704261
ge frus treeeeeeeeerd
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
pi_45704264
herkenbaar. TVP.
pi_45704309
hehe, dag broeder?
Op 09-11-2006 23:08 schreef Chriz2k
Jij bent te sexii voor Fok :{w.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 19:07:31 #6
106355 Topmaat
Ja toch? Niet dan?
pi_45704393
Zeggen dat je NU 1250 euro wilt en dat je anders voor een trein springt (eentje die op volle toeren rijdt wel te verstaan).

Als ze zeggen: Dat doe je toch niet, jongen.
Dan doe jij dat !!! Dat zal ze leren
Zo niet, dan toch...
pi_45704427
daar kan je gewoon niets aan doen, hoogstens ze eens flink verrot schelden.

Mijn zus is op 18jarige leeftijd thuis vertrokken, en buiten haar studiekosten hebben mijn ouders niets meer aan haar uitgegeven.

Ik studeer wel nog (bijna 21), krijg dus al 3 jaar langer zakgeld, studiekosten en voor de rest alles wat maar met mijn studie te maken heeft en daarbuiten het meeste dat ik hen gewoon vraag. Ik heb deze zomer de auto kapot gereden en ik krijg een nieuwe... als ik alles optel wat ze aan mij gegeven hebben en wat ze aan mijn zus gegeven hebben ben ik inderdaad ook financiëel serieus voorgetrokken op haar. Mijn ouders hun reactie daarop is; als zij thuis gebleven was, hadden we dat voor haar ook allemaal betaald. Het is dus haar eigen keuze.

Ik denk dat het in jouw situatie ongeveer hetzelfde is, had jij gestudeerd had je ook veel meer gekregen dan nu, aangezien het logisch is dat als je werkt je ook wat kosten draagt.

edit; het is inderdaad moeilijk om gelijk te geven aan je kinderen. Zij krijgt nu mss een auto van 1250¤, maar jij hebt vroeger misschien meer medische kosten veroorzaakt. Moet je al die dingen gaan optellen om dan beiden evenveel te geven? Ik bedoel, zolang het om kleine bedragen gaat (en ja, 1250¤ lijkt mss veel, maar op zich heb je dat best snel bijeen) zou ik daarvoor zeker de relatie met m'n ouders niet op het spel zetten.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_45704469
quote:
Aan de ene kant wil ik het laten varen, aangezien ik al mn hele jeugd nooit iets te klagen heb gehad
Zeik dan niet.

Verschillende kinderen, verschillende situaties. Live with it.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  vrijdag 26 januari 2007 @ 19:11:16 #9
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_45704524
dit is Absolut een foute actie van deze ouders zo goed als ze het ook bedoelen. Jij denkt dat je achter gestelt word wat ook zo is ,en zij word een verwend nest zonder rugegraat
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
  vrijdag 26 januari 2007 @ 19:38:45 #10
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_45705307
Ik word ook altijd gematst. Liever wel als niet.
Thinking about thinking of you.
pi_45705426
Dat verwende nest vindt het nog de gewoonste zaak van de wereld ook
pi_45705922
Je moet gewoon niet zeiken en harder werken.
pi_45706008
ja tering zeur niet, ik ben de oudste van 4 en de rest word tin alles ook voorgetrokken enzo
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:06:51 #14
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_45706039
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:08 schreef Athmozz het volgende:
maar jij hebt vroeger misschien meer medische kosten veroorzaakt. Moet je al die dingen gaan optellen
Lekkere verglijking zeg, medische kosten en een auto.
silence can say more than thousand words
pi_45706314
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 20:06 schreef 61neorej het volgende:
Lekkere verglijking zeg, medische kosten en een auto.
Op zich zijn sommige medische kosten (beugels voor je tanden ed.) ook niet nodig, en zo'n behandeling kan makkelijk meer kosten dan die wagen van 1250¤. Je kan gewoon niet voor iedereen hetzelfde doen, dus ik zie het probleem niet in. Als zijn zus die auto nu nodig heeft voor school (en ja, dat kan best, volgend jaar heb ik ook een nodig) en ze werkt niet kan ze hem anders amper zelf betalen.

Ze studeert nog, en ik vind het logisch dat ouders net zolang voor hun kinderen betalen tot ze stoppen met studeren. Als je ze alletwee laat studeren is het hun eigen keuze, dus dan moeten ze maar de daaraan verbonden consequenties dragen.

Zoals de TS zelf aangeeft dat hij heel zijn jeugd genoeg gehad heeft, zou ik het dom vinden om door te drammen over een betrekkelijk klein bedrag.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:19:39 #16
69559 61neorej
pi_45706467
Dat je niet voor iedereen hetzelfde kan doen heb je helemaal gelijk in.
Je moet ook gewoon per kind afwegen wat ze nodig hebben.
Maar medische kosten zijn gewoon noodzaak vaak en daar kan het kind niks aan doen. Ook een beugel kan noodzaak zijn. Dat kan je dus niet verglijken met iets wat geen noodzaak is zoals een auto. (Buiten het geval dat de auto is voor iemand die niet kan fietsen ofzo.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:20:46 #17
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_45706511
Tja, hier gaat het ook zo. Ik ging op mijn 18de het huis uit en vanaf toen heb ik alles zelf moeten betalen. Kreeg 4 jaar collegegeld, dat wel. Maar mijn zus van 23 en broer van 21 wonen nog thuis en krijgen gratis kost en inwoning. Mijn zus is na haar HBO een WO-studie gaan doen en ook dat krijgt ze helemaal betaald. Ze hebben dus geen kosten, terwijl mijn zusje een bijbaan heeft en mijn broertje zelfs fulltime werkt. Toen mijn ouders een keer op vakantie gingen, kwam ik langs en ging ik boodschappen doen met mijn zus. Ton ik mijn portemonnee wilde trekken, zei mijn zus dat dat niet hoefde en haalde zo een briefje van 100 tevoorschijn. Hadden mijn ouders achtergelaten voor ze. Ze zouden eens verhongeren...Ook kregen zij op de middelbare school al merkkleding, terwijl mijn tweelingzus en ik het zelf moesten betalen als we LA Gears of Levi's wilden (ja, andere generatie)
Ik vind het soms wel eens steken maar zal er nooit over beginnen, het zij nou eenmaal zo. Wellicht een consequentie van het ouder zijn.
pi_45706654
Herkenbaar is het wel, ook voor mij nu. Bij mij is de situatie nu zo:
M'n zus heeft inmiddels vier maal geprobeerd een HBO-opleiding te volgen waarvan ze van slechts één haar propedeuse heeft behaald. Alle kosten die daaraan verbonden waren (inclusief boeken dus) namen mijn ouders voor hun rekening. Naast die schoolkosten heeft ze ook al een borstvergroting vergoed gekregen (twv. 2000+ euro) en een auto (twv. 2000 euro, ongeveer) total loss gereden. Dus ja, ik word ook behoorlijk achtergesteld. Nu moet ik erbij zeggen dat m'n ouders het wel met allerlei kleinere dingen proberen goed te maken, maar de grotere zaken die ik geleend heb (basgitaar, PC etc.) heb ik allemaal moeten terugbetalen.

Dus in z'n totaliteit word ik wel achtergesteld, maar zo serieus neem ik het niet. M'n ouders nemen gewoonweg beslissingen die voor hen op dat moment nuttig lijken. En ja, daarmee word ik ook wel eens genaaid, maar dat moet ik maar accepteren uiteindelijk.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:25:47 #19
107521 Furia
snoopy weer
pi_45706685
Je kunt het ook leuk vinden voor je zus en denken "ik zou hem niet hebben gekregen, dus ik word er niet minder van dat ZIJ hem krijgt". Jij hebt immers al een auto. Ik kan me voorstellen hoe vervelend het moet voelen, maar wat heb je eraan? Uit ervaring weet ik ook wel dat ouders (onbewust?) kinderen voor kunnen trekken, maar dat zullen ze toch nooit volmondig erkennen, dus het lijkt me de moeite niet.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:26:12 #20
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_45706697
Wtf, een borstvergroting? Vind ik wel heel extravagant...En dan ook nog door de ouders laten betalen
Je zus heeft het goed voor mekaar..
pi_45706707
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 20:19 schreef 61neorej het volgende:
Maar medische kosten zijn gewoon noodzaak vaak en daar kan het kind niks aan doen. Ook een beugel kan noodzaak zijn.
Het kan, maar 99% van de keren is het puur esthetisch
quote:
Dat kan je dus niet verglijken met iets wat geen noodzaak is zoals een auto.
Voor mijn eindwerk moet ik een project ontwikkelen in een bedrijf dat in de havenzone gevestigd is (45 km van hier), en waar het openbaar vervoer op zijn dichtst 7 km vandaan is, én dan nog maar om het uur rijdt. ik heb dus keuze tussen 90km fietsen of 14km wandelen. Dan is een auto gewoon een noodzaak.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:30:00 #22
69559 61neorej
pi_45706819
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 20:26 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Het kan, maar 99% van de keren is het puur esthetisch
[..]

Voor mijn eindwerk moet ik een project ontwikkelen in een bedrijf dat in de havenzone gevestigd is (45 km van hier), en waar het openbaar vervoer op zijn dichtst 7 km vandaan is, én dan nog maar om het uur rijdt. ik heb dus keuze tussen 90km fietsen of 14km wandelen. Dan is een auto gewoon een noodzaak.
In die gevallen is het idd noodzaak en is er ook niks mis mee om in het geval dat de situatie nu zo is en vroeger niet zo het ene kind (deels) wel een auto te geven terwijl de ander het niet kreeg.
pi_45706973
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 20:26 schreef Aventura het volgende:
Wtf, een borstvergroting? Vind ik wel heel extravagant...En dan ook nog door de ouders laten betalen
Je zus heeft het goed voor mekaar..
Onzekerheid kruipt waar het niet gaan kan, geloof me. Maar ja, dat is nu dus een 'lening'. Ben benieuwd in welk leven ze dat terugbetaald..
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:34:27 #24
151036 Gluckskafer
How would it be?
pi_45706979
Gelijk hebben ze.
Dochters zijn toch ook altijd veel liever dan zoons.
Bovendien werk je al een jaar of 5
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:36:45 #25
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_45707054
Maar goed, meisjes hebben het dus niet altijd beter voor elkaar, zie mijn situatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')