Ik zit met een klote-gevoel. Het zit namelijk zo: Een tijdje nadat ik mn rijbewijs haalde (een paar jaar geleden), heb ik de toenmalige auto van mn ouders overgekocht voor een leuk prijsje. Ze kochten een nieuwe, zouden niet veel terugkrijgen bij het inruilen, en dus werd ik de nieuwe eigenaar voor (ik geloof zo'n) 1.250 euro.
Nu is mn zusje dus ook aan het lessen, en gaat binnenkort voor de eerste keer op. Ondanks dat, kreeg ze vandaag plotseling een autootje van mn ouders. Min of meer hetzelfde verhaal al een paar jaar geleden: Mn tante wil haar wagen inruilen, krijgt niet veel terug, dus gaat ie voor de inruilprijs (eveneens 1.250 euro) naar mn zusje. Ik ben blij voor haar (en vooral dat ze niet in mijn auto hoeft te rijden
![]()
), maar kon het niet laten om even tussen neus en lippen door te vragen waarom zij em eigenlijk
krijgt (mn ouders betalen immers), en ik er destijds voor moest dokken.
Het antwoord luidde: "Zij leert nog, dus moeten we haar wat helpen. Maar ze betaalt een gedeelte terug, dat hebben we afgesproken!" Jaja, dat ken ik... Als m'n ouders over 40 jaar onder de grond liggen, is er nog steeds niks terugbetaalt. Ik had het eigenlijk kunnen weten, want ze wordt altijd gematst. Ze is immers een meisje, de jongste thuis, en een echt "papa's kindje". En ze is toch zo zielig, want ze heeft nooit geld omdat ze nog op school zit :'( Vijf keer in de week stadten, naar de bios gaan, en zuipen in de kroeg is overigens geen probleem. Ze koopt gewoon alles wat los en vast zit, want desnoods legt pappie wel weer wat bij
![]()
Voor de duidelijkheid: Ik kan een stuk makkelijker leren, maar heb mn (vervolg)opleiding niet afgemaakt, en werk daardoor al een jaar of vijf. Zij doet al jaren een of andere mbo-school, maar heeft met stage en vakantiewerk ook heus wel wat centjes verdiend. Maar goed, min of meer is dat dus de reden dat ik genaaid wordt. Want zo voelt het toch wel.
Aan de ene kant wil ik het laten varen, aangezien ik al mn hele jeugd nooit iets te klagen heb gehad, en geen zin heb in ruzie om wat euros. Maar aan de andere kant kan ik niet tegen dit onrecht, en zou ik mn ouders het liefst eens flink verrot schelden!
Hoe denken jullie erover, en wat adviseren jullie me te doen?