abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45698675
Op mijn zoldertje moet nog een kamer worden geisoleerd. zelf zit ik te denken om pirplaten met een alu-laag te monteren aangezien die hard zijn en de beste isolatiewaarde hebben . Bovendien verlies ik zo weinig ruimte(tis een heeeel klein kamertje...)
Wat ook handig is dat die platen 1.2m lan zijn en de ruimte tussen de balken hier is dat ook.
Vraag 1: waar wordt pir-plaatmateriaal verkocht aan particulieren? (Niet bij Gamma of Karwei)
Vraag 2: kun je het gewoon schroeven of moet ik het lijmen?
Vraag 3: is het daarna beschilderbaar of moet er nog iets overheen timmeren?
laat me toch, ben een blindganger
pi_45698993
tvp
ik heb ook nog een zolder op de nominatie staan voor isolatie, maar zat zelf te denken aan steenwol / gipsplaat
pi_45699194
Pir-platen hebben een 1,5 X hogere isolatiewaarde dan glas- of steenwol. Bovendien is het makkelijker te verwerken. Je hoeft geen dampscherm te maken en het kan niet uitzakken.

nadeel:milieuonvriendelijk

Het wordt overal in bedrijfshallen gebruikt. maar ligt bijna nergens bij de DHZ-zaak
pi_45700642
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 16:13 schreef bomberman het volgende:
Pir-platen hebben een 1,5 X hogere isolatiewaarde dan glas- of steenwol. Bovendien is het makkelijker te verwerken. Je hoeft geen dampscherm te maken en het kan niet uitzakken.

nadeel:milieuonvriendelijk

Het wordt overal in bedrijfshallen gebruikt. maar ligt bijna nergens bij de DHZ-zaak
klinkt goed (op het milieu-onvriendelijke deel na dan )
en dan nu de ham-vraag.... wakosda??
pi_45705030
Ik denk dat je moet kijken bij de professionele bowmarkt:
  • Bouwmaat (Bedrijfspas nodig)
  • Imabo

En hoewel de isolatiewaarde beter is, moet je bij hardschuimisolatie goed aan de naden denken. Dat is moeilijker dicht te krijgen dan met glas- of steenwol.
  • pi_45706924
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 19:28 schreef Marsepein het volgende:
    Ik denk dat je moet kijken bij de professionele bowmarkt:
  • Bouwmaat (Bedrijfspas nodig)
  • Imabo

En hoewel de isolatiewaarde beter is, moet je bij hardschuimisolatie goed aan de naden denken. Dat is moeilijker dicht te krijgen dan met glas- of steenwol.
  • Deze worden gedicht met PUR schuim

http://www.weston.nl/isolatie/pir-isolatie.php

O ja. Stoot er niet tegen want dan zijn ze kapot.
    Dus net zoals Kroegtijger als schreef waarom geen glaswol en gipsplaten.
    Is
    a. goedkoper
    b. netter afgewerkt
    c. Brandveilig

[ Bericht 12% gewijzigd door Solingjan op 26-01-2007 20:38:22 ]
    pi_45776069
    Denk bij het naisoleren van wat voor ongeisoleerde constructie dan ook aan mogelijke vochtproblemen. Doordat je je isolatie aan de binnenzijde van je dakconstructie aanbrengt (meest praktisch) zal deze constructie net als zonder isolatie koud blijven. Zoals je misschien weet zal vocht op een koud vlak condenseren (denk maar aan enkel glas of de beslagen spiegel in de badkamer). Bij een ongeisoleerde constructie kan dit condensatievocht over het algemeen wel weer verdampen. Op het moment dat je echter isolatie aan de binnenzijde plaatst, sluit je het condensatievocht op. Afhankelijk van de hoeveelheid vocht die condenseerd en de kwaliteteit van je dakconstructie, zal dit vroeg of laat onvermijdelijk tot schade lijden (dit heet ook wel inwendige condensatie en is één van de meest belangrijke aandachtspunten bij het bouwkundig uitwerken van met name houten constructies).

Als je deze ellende wilt vermijden moet je aan de binnenzijde van je isolatie (dus aan de warme kant!) een dampremmende folie plaatsen. Deze folie voorkomt dat waterdamp door je isolatie naar buiten stroomt en op je dakconstructie condenseerd. De langsnaden van de folies even met goede dubbelzijdige tape dichtplakken en het geheel afwerken met gipsplaten. Let hierbij wel op dat je de folie niet beschadigd, anders loop je alsnog tegen mogelijke vochtschade aan.

Oja, dis is mijn eerste post hier. Na af en toe eens doorlezen van een thread (en vaak de neiging hebben te willen reageren :p) toch maar eens een account aangemaakt.

Edit: Als je een zo dun mogelijke isolatielaag wil hebben zou je kunnen overwegen om resolschuim te gebruiken als isolatiemateriaal. Met een lambda-waarde van ca. 0.02 isoleert dit materiaal ongeveer 2 keer zo goed als de meest gangbare kunstof isolatie (EPS) of minerale wol. Je kan dus voor eenzelfde isolatiewaarde met de helft van de dikte volstaan. Wel is resolschuim isolatie iets 2 keer zo duur als EPS (bij gelijke dikte). Als je ook nog iets om het milieu geeft kan je ook vlas of cellulose isolatie overwegen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Walter-Ego op 28-01-2007 23:20:53 ]
    pi_45778557
    @Solingjan

PIR is juist ook een brandveilige plaat.
    pi_45781115
    quote:
    Op zondag 28 januari 2007 23:11 schreef Walter-Ego het volgende:
    Denk bij het naisoleren van wat voor ongeisoleerde constructie dan ook aan mogelijke vochtproblemen.
    de platen zijn tijdens de constructie al afgekit, daar gaat geen condenswater door. Een van de redenen dat ik platen wilde is deze, het condensatieverhaal. aangezien de meeste platen messing en groef heben is het vrij snel en makkelijk dicht te krijgen. Overigens geloof ik dat overmatige condensatie voorkomen kan worden door goede ventilatie.
    quote:
    Oja, dis is mijn eerste post hier. Na af en toe eens doorlezen van een thread (en vaak de neiging hebben te willen reageren :p) toch maar eens een account aangemaakt.
    Welkom! en veel schrijfplezier
    quote:
    Edit: Als je een zo dun mogelijke isolatielaag wil hebben zou je kunnen overwegen om resolschuim te gebruiken als isolatiemateriaal. Met een lambda-waarde van ca. 0.02 isoleert dit materiaal ongeveer 2 keer zo goed als de meest gangbare kunstof isolatie (EPS) of minerale wol. Je kan dus voor eenzelfde isolatiewaarde met de helft van de dikte volstaan. Wel is resolschuim isolatie iets 2 keer zo duur als EPS (bij gelijke dikte). Als je ook nog iets om het milieu geeft kan je ook vlas of cellulose isolatie overwegen.
    Zie TS: waar te halen? hoeveel kostta? Ik wil maximaal 5 cm kwijt zijn aan isolatie EN afwerking. Gipsplat valt eigenlijk al af vanwege de dikte en afwerking. ik heb nog dun board liggen met een fineerlaagje, dit zat er eerst tegenaan. ik denk dat ik dat op de isolatie lijm en het latex.
    pi_45781516
    Ik doelde specifiek op vochttransport van binnen naar buiten. Als je een damp-open isolatiemateriaal gebruikt zal er altijd damptransport door je constructie plaatsvinden. Dat is iets wat je moet voorkomen. Dat kan alleen door een dampscherm aan de binnenzijde van je isolatie aan te brengen en niet anders.Het is wel zo dat veel vochtproblemen voorkomen kunnen worden door goed ventileren. Bij goede ventilatie vind ca. 98% van de vochtafvoer (uit m'n hoofd) plaats via ventilatie en de overige 2% gaat toch door je constructie.

Oh, ik zie nu pas dat de dampdichtheid al aan de orde geweest is. 't Was al laat gisteren...

5 cm voor zowel isolatie als afwerking is erg dun. Ik weet niet of het toegestaan is om in dit geval een produktlink te geven. Als dat niet toegestaan is moet ie maar weggemod worden (ik heb geen relatie met dit bedrijf. 't is denk ik gewoon het meest geschikte product voor wat TS wil). Kijk eens in deze link:

http://www.tonzon.nl/Dakisolatie.htm

Dit is één van de snelste en meest milieuvriendelijke manieren om een constructie aan de binnenzijde te isoleren.Voor prijzen e.d. zou ik even met die fabrikant contact opnemen. Ik meende me wel te herinneren dat het ook een redelijk betaalbare oplossing was.
      Moderator maandag 29 januari 2007 @ 11:10:35 #11
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_45783910
    Vergeet ook bij het isoleren van ruimtes niet dat je moet ventileren; denk dus ook daaraan
    pi_45946197
    vraag 1: http://www.recticelinsulation.com/NL/NL/Dealers
    vraag 2: http://www.recticelinsula(...)+manuals/Hellend+dak
    vraag 3: Dat kan ik niet meteen vinden, ik zou eens contact opnemen.

Voor de rest is het wel een goede oplossing als het echt zo dun mogelijk moet zijn, het is natuurlijk wel duurder.
    pi_46050494
    Vandaag is de vlinylvloerboer langs geweest en heeft het op de hele zolder ingesneden. Het is erg mooi geworden (houtprint). Nus 2/3e klaar behalve de laatste kleine kamer.
    Omdat ik eigenlijk nu toch wel HEEL snel klaar wil zijn (ben al sinds juni aant prutsen) laat ik isolatie achterwege en ga het gewoon afwerken. Kans is groot dat er een dakkapel in komt over 3 jaar. De CV ketel staat ook in deze kamer en die zorgt ervoor dat dit gedeelte van het dak geen condensatiepunt wordt. Nu is mijn dak dus voor 2/3e geisoleerd en alleen de minst koude kant moet het dus doen met 2cm isolatie.
    (BTW huis is 270 kuub en ik verbruik 1100 kuub gas waarbij er bijna altijd iemand in huis is ivm een kind)
    pi_46060253
    Kun je een paar foto's plaatsen. Dan zien we hoe de konstruktie is.

Doordat je dat ene gedeelte niet geisoleerd hebt , krijg je een ontzettend groot wamte verlies.
    Zie het als een raam wat konstant open staat.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')