quote:
Natural parenting/attachment parenting heeft als doelen: ken je kind, help je kind zich goed te voelen en geniet van het ouderschap. Om te helpen dit te bereiken zijn acht uitgangsidealen geformuleerd:
Hier 'doen' we niet aan AP. We doen het hier op z'n Jonnes en Rommes
![]()
Wel onderschrijf ik de doelen met alle strepen en vette letters die ik kon vinden
![]()
-Ken je kind (en handel daar naar in zijn/haar belang)
-help je kind zich goed te voelen (handel daarnaar, maar vergeet ook niet jezelf goed te voelen dus:)
-Geniet van het ouderschap.
Wel vind ik het belangrijk om ook die 'idealen' als idealen te zien. Niet zaligmakend, maar helpend bij het bereiken van je doelen
![]()
quote:
1. Blijf na de geboorte in contact met je baby. Als na de geboorte het contact om medische of sociale redenen wordt verbroken, probeer dit dan te herstellen zodra dat kan.
Hier kan ik me op elke wijze in vinden en hier hebben we ook zoveel mogelijk naar gehandeld. Maar dit vind ik wel een uitgangspunt voor elke ouder. Of je nu wel of niet je weg kan en wil vinden met AP.
quote:
2. Geef gehoor aan de signalen van je kind. Laat je kind niet alleen als het huilt maar koester het, ook als je het verdriet niet kunt wegnemen.
Dit vind ik dus een lastige. Fysieke aanwezigheid helpt. Absoluut. Maar ik vind het soms wel heel lastig om de grens te vinden tussen troosten vanwege verdriet oid of de gewenning van het alleen maar willen slapen/spelen/wakker zijn wanneer er een ouder in de buurt is. Ik ben er op zich niet voor om een kind heel erg lang te laten huilen. Maar ik denk dat er soms ook gewoonweg geen andere keuze is. Bv. bij een huilbaby, een kindje dat het nodig heeft om een half uurtje te huilen om zichzelf te ontlasten van indrukken en ga zo maar door.
quote:
3. Geef zolang mogelijk borstvoeding. Borstvoeding is meer dan voeding. Het is een ideaal troostmiddel en kan op verzoek van het kind gegeven worden. Geef je geen borstvoeding, probeer dan flesvoeding op verzoek te geven en doe dit als ouders zoveel mogelijk zelf.
lastig punt.... (emotioneel gezien dan he. Voor mijzelf persoonlijk)
quote:
4. Draag je kind zoveel mogelijk bij je. Je kunt een drager gebruiken waardoor je je handen vrij hebt.
Daar voel ik mij lang niet altijd even prettig bij. Mss ook omdat we twee kinderen hebben en ik per definitie dus een kind kan teleurstellen door aandacht te geven aan het andere kind.
Zorg dat je kind je zoveel mogelijk kan zien (of voelen
![]()
) wanneer het wakker is en het overdag is, vind ik voor ons wel redelijk goed werkbaar.
![]()
quote:
5. Slaap samen met je kind of zet een co-slaper tegen je bed aan.
Ze slapen allebei op hun eigen kamertjes, maar de muren zijn zo dun dan we alles meekrijgen
![]()
Nee, serieus: Ik merkte dat ik heel zenuwachtig werd van het bij ons op de kamer slapen. Ik kreeg nachtmerries dat Romme bij ons in bed lag en dat ik er bovenop lag, hoorde elk geluidje en daar werd ik weer wakker of Romme werd weer wakker van het gepiep van kozakkenman. Vanaf het moment dat hij op zijn eigen kamertje slaapt, is de rust in het hele huis wedergekeerd. Dus wel geprobeerd (rooming in, noemt het CB het geloof ik) Maar goed, hier werkte na drie maanden rooming out beter.
![]()
quote:
6. Geef ruimte aan de ontwikkeling van empathie door positief in te grijpen en geen agressie te gebruiken.
En dat prober ik zoveel mogelijk. Maar goed.. bijna elk kind is nogal goed in het zoeken van grenzen. En ik wil best heel positief in te grijpen, maar er zijn wel grenzen aan mijn eigen empathie wanneer er bv. voor de zoveelste keer iets stouts wordt gedaan. En echt... ik weet niets positiefs te melden wanneer ik voor de zoveelste keer zoonlief met klompen hard de houten vloer zie bewerken. ('schattig lieverd dat mooie patroon van deukjes'
![]()
)
Wel probeer ik met alle macht juist heel positief te zijn over datgene wat hij kan, durft en ook wat hij niet durft. Agressie vind ik per definitie fout. (ook die af en toe uitbarsting van mezelf) punt.
quote:
7. Vermijd vaak voorkomende of langdurige scheiding.
Niet altijd even haalbaar. Maar elk contact, ook telefonisch, zorgt voor zekerheid lijkt het wel. In ieder geval hier.
![]()
(En enorme dikke knuffels wanneer ik bv. iets langer of vaker van huis ben dan vooral de oudste gewend is)
quote:
8. Evenwicht bewaren in gezinsleven.
Evenwicht bestaat hier voor een groot gedeelte ook uit balans en in duidelijkheid. Er wordt aan tafel gegeten met elkaar en we blijven zitten tot iedereen klaar is. (zoveel mogelijk
![]()
).
Ik denk dat ik best af en toe heel duidelijk kan zijn over wat ik wel en niet wil. Maar schijnkeuze werkt wel geweldig.
"Goed... jij mag kiezen. Loop je zelf de trap op naar je bed of moet papa je dragen?
![]()
"
Wel regelmaat, maar geen al te vast schema.
En verder hier natuurlijk een groot verschil tussen een jongetje van al bijna drie
![]()
en een jongetje van 5,5 maand. Oudste heeft sterkte behoefte aan duidelijkheid, regelmaat en aandacht. Jongste van aandacht, liefde, regelmaat en ook wel duidelijkheid... beetje stilvalt...
..eigenlijk dus hetzelfde, maar de vorm is iets anders.
Heel lang verhaal geworden. Maar ik vind het zo interessant omdat ik ten dele me er zo in kan vinden en in andere dingen (zoveel mogelijk onderlegd) weet dat het voor ons niet goed werkt. Maar wel bijzonder interesant vind hoe dat dus werkt (of niet-werkt) voor en bij andere gezinnen.
En zindelijkheidstraining is zowiezo een lastig punt. Want ook al kun je de signalen van je kind dromen, dan nog heeft een kind zelf pas zo rond de twee jaar bewuste controle over zijn/haar sluitspieren. Dus tja.. ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet.
Hier dus maar gewoon niet
![]()
Er is maar een weg en dat is je eigen weg.