abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 januari 2007 @ 16:43:05 #1
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_45634527
Naar aanleiding van de documentaire 2300 op RTL4 met als thema natural parenting, werd er in het babytjestopic wat over gepost.

Voor mij was dit gebeuren als 'theorie' onbekend, de dingen die erbij horen zijn me wel bekend.
De bevalling gebeurt zonder medisch personeel, tenzij het echt enorm noodzakelijk is dat er ingegrepen moet worden.
Het dragen in een draagdoek zodat je kindje dichtbij je is. Om die reden ook slaapt het kindje bij de ouders in het bed. (Borst)voeden gaat op verzoek (tot in lengte van jaren)
De mensen in de documentaire gebruikten ook geen luiers maar maakten hun kinderen zindelijk door ze te trainen in het plassen en poepen, met gebruik van bepaalde geluidjes of symbolen.
Ook waren er ouders die hun kind niet op het reguliere onderwijs deden, maar ze thuis lesgaven. 'Immers, het kind geeft zelf wel aan wat hij of zij leren wil.' Respect voor de ouders is iets wat verdiend moet worden en niet als vanzelfsprekend moet worden aangenomen.

Met name dat laatste deed mij met de oren klapperen. Andere dingen uit deze ''leer" spraken me wel aan, zoals het dragen van je kindje in een draagdoek (al vind ik tot 4 jaar wel erg lang).

De documentaire liet mensen zien die soms tot in het extreme hun kinderen volgens deze leer opvoeden, zoals ik nu al hier las, kan het ook op een ontspannen manier.

Dit topic, om ervaringen uit te wisselen over Attachment Parenting, te leren maar ook voor (gegronde/respectvolle en eerlijke) discussie!

Aanvulling van Macka66
Natural parenting/attachment parenting heeft als doelen: ken je kind, help je kind zich goed te voelen en geniet van het ouderschap. Om te helpen dit te bereiken zijn acht uitgangsidealen geformuleerd:
1. Blijf na de geboorte in contact met je baby. Als na de geboorte het contact om medische of sociale redenen wordt verbroken, probeer dit dan te herstellen zodra dat kan.
2. Geef gehoor aan de signalen van je kind. Laat je kind niet alleen als het huilt maar koester het, ook als je het verdriet niet kunt wegnemen.
3. Geef zolang mogelijk borstvoeding. Borstvoeding is meer dan voeding. Het is een ideaal troostmiddel en kan op verzoek van het kind gegeven worden. Geef je geen borstvoeding, probeer dan flesvoeding op verzoek te geven en doe dit als ouders zoveel mogelijk zelf.
4. Draag je kind zoveel mogelijk bij je. Je kunt een drager gebruiken waardoor je je handen vrij hebt.
5. Slaap samen met je kind of zet een co-slaper tegen je bed aan.
6. Geef ruimte aan de ontwikkeling van empathie door positief in te grijpen en geen agressie te gebruiken.
7. Vermijd vaak voorkomende of langdurige scheiding.
8. Evenwicht bewaren in gezinsleven.

Er is een nederlandstalige site met meer informatie over attachment parenting/natural parenting, www.natuurlijkouderschap.org

[ Bericht 16% gewijzigd door PM-girl op 24-01-2007 19:34:28 ]
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  woensdag 24 januari 2007 @ 16:51:08 #2
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_45634818
Uitzending niet gezien, jammer. Maar zo te lezen zal natural parenting niks voor mij en mijn dochter zijn.
Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten. Elke keer kwamen er ooms en tantes die me een por in de zij gaven en zeiden: "En nu jij hé?". Ze zijn daar mee opgehouden toen ik op begrafenissen hetzelfde ben gaan doen.
pi_45634862
Ik heb het ook gezien, maar snap het idee achter dat zindelijk maken zonder luiers niet helemaal, ja het bespaart geld, maar met 22 maanden zijn de meeste luierkinderen toch ook wel zindelijk?!
Vond het nogal raar dat ze dat kleinste jongetje van zich af liet plassen in de tuin en door zn eigen poep liet lopen.

Ik moet zeggen dat ik nogal misselijk werd van het kijken naar dat 4/5 jarige meisje dat steeds bij haar moeder aan haar borsten wou drinken, en die moeder ze dus steeds tevoorschijn haalde ook.

Denk dat 24 uur per dag voor je kinderen zorgen op de manier waarop die mensen het doen toch in mijn ogen niet de juiste manier is, ik kreeg zelf het gevoel dat ze beschermd werden tegen de boze buitenwereld en helemaal alleen in hun eigen wereldje leefden.
Het is allemaal heel mooi en goed bedoeld, maar zo werkt het niet.

En dan :''respect van je kinderen moet je verdienen'', smakelijk gelachen om die kinderen van die man die hem dus gewoon dingen naar zn hoofd gooiden en uitschelden.
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
  woensdag 24 januari 2007 @ 16:59:16 #4
94046 PM-girl
pi_45635059
Dan trap ik zelf ook maar even af! Niet meer nodig!

Op zich vind ik dat ouders hun hart moeten volgen in de opvoeding, dat de dingen die je doet moeten passen bij jou als opvoeder maar natuurlijk ook bij je kindje. En niet omdat het hoort bij een of andere leer, of omdat het CB het zo vindt (of oma, de buurvrouw of collega).
Voeden op verzoek vind ik een heel mooi iets. Zelf eet je namelijk ook een appel of iets lekkers als je trek hebt en wacht je ook niet altijd tot 17:30 omdat je dan normaal pas zou eten.
Mijn kindje vraagt redelijk op schema om eten dus zit ik wel redelijk aan vaste tijden, maar zou hij eerder of later vragen, kan dat ook.

De manier van onderwijs zoals die op tv werd besproken deed mij denken aan het iederwijs- waarbij het kind zelf kan aangeven wat het wil leren. Ik ben van mening dat je in deze maatschappij toch een aantal dingen echt zal moeten kunnen om mee te kunnen. Natuurlijk lezen en schrijven, maar daarbij de secundaire dingen die je op een reguliere school leert (hiermee bedoel dus ook een vrije school). De juf of meester heeft het voor het zeggen en zo zal het later voor de meesten ook zijn als je voor een leidinggevende werkt. Leren omgaan met autoriteit dus, evenals met andere kinderen (en dus conflicten, vriendschappen etc.)
*
pi_45635141
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:52 schreef MevrouwKoRn het volgende:
Ik moet zeggen dat ik nogal misselijk werd van het kijken naar dat 4/5 jarige meisje dat steeds bij haar moeder aan haar borsten wou drinken, en die moeder ze dus steeds tevoorschijn haalde ook.
Ik vind misselijk wel een nare uitdrukking. Dat jij het niks vindt oke maar laat een ander in zijn waarde.
grá mo chroí
  woensdag 24 januari 2007 @ 17:02:01 #6
94046 PM-girl
pi_45635148
quote:
Denk dat 24 uur per dag voor je kinderen zorgen op de manier waarop die mensen het doen toch in mijn ogen niet de juiste manier is, ik kreeg zelf het gevoel dat ze beschermd werden tegen de boze buitenwereld en helemaal alleen in hun eigen wereldje leefden.
Het is allemaal heel mooi en goed bedoeld, maar zo werkt het niet.
Het is ook mooi zolang je je kind uit de 'boze buitenwereld' kunt houden, maar op een dag moeten ze er wel in en dan kom je jezelf wel tegen denk ik, als je ouders je zo extreem dichtbij hebben gehouden.
*
  † In Memoriam † woensdag 24 januari 2007 @ 17:03:13 #7
43556 miss_dynastie
pi_45635179
Heb de documentaire ook gezien, bepaalde dingen spraken me wel aan, of in elk geval de theorie erachter, om het nou zo lang vol te houden (zoals bijv. die draagdoek, zoals jij ook al zegt. Maar dit:
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:43 schreef PM-girl het volgende:
Respect voor de ouders is iets wat verdiend moet worden en niet als vanzelfsprekend moet worden aangenomen.
vond ik toch wel erg zielig, eigenlijk. Een kind hoeft echt niet monddood te worden gemaakt, maar soms zijn dingen gewoon zo omdat een autoriteit dat zegt. Ik zie al een dreinende 16-jarige voor me in d'r eerste baantje, dat tegen d'r baas zegt: mijn respect moet je verdienen, dus ik doe dat niet. Nee, daar is de maatschappij niet echt op ingericht. En ook in het gezin al, een kind dat over de tafel heen kruipt en jij kan er als ouder niks van zeggen, dat vind ik echt té (en gevaarlijk!). Vader zelf leek mij zo af en toe wel cynisch, trouwens, als ie vertelde dat hij er niks te zeggen had en zo. Dus of hij er echt helemaal achter staat?
  woensdag 24 januari 2007 @ 17:03:16 #8
94046 PM-girl
pi_45635180
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:01 schreef mama_van_pepijn het volgende:

[..]

Ik vind misselijk wel een nare uitdrukking. Dat jij het niks vindt oke maar laat een ander in zijn waarde.
Ik vond het er ook niet goed uitzien (en ze kan er toch misselijk van worden?), maar dat had misschien ook meer te maken dat het kind volop bepaalde en het leek dat moeder dat toeliet.
*
  woensdag 24 januari 2007 @ 17:04:25 #9
94046 PM-girl
pi_45635212
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Heb de documentaire ook gezien, bepaalde dingen spraken me wel aan, of in elk geval de theorie erachter, om het nou zo lang vol te houden (zoals bijv. die draagdoek, zoals jij ook al zegt. Maar dit:
[..]

vond ik toch wel erg zielig, eigenlijk. Een kind hoeft echt niet monddood te worden gemaakt, maar soms zijn dingen gewoon zo omdat een autoriteit dat zegt. Ik zie al een dreinende 16-jarige voor me in d'r eerste baantje, dat tegen d'r baas zegt: mijn respect moet je verdienen, dus ik doe dat niet. Nee, daar is de maatschappij niet echt op ingericht. En ook in het gezin al, een kind dat over de tafel heen kruipt en jij kan er als ouder niks van zeggen, dat vind ik echt té (en gevaarlijk!). Vader zelf leek mij zo af en toe wel cynisch, trouwens, als ie vertelde dat hij er niks te zeggen had en zo. Dus of hij er echt helemaal achter staat?
Nee dat dacht ik ook al. Maar waarschijnlijk had moeder de toon gezet en volgde hij die maar. Diep in zijn hart wilde hij het anders denk ik.
*
  woensdag 24 januari 2007 @ 17:14:07 #10
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_45635499
Als het beestje maar een naam heeft, maar ik vind deze manier van opvoeden niet bepaald 'natural'. Een kind kan zijn eigen grenzen niet bepalen, het lijkt mij juist heel natuurlijk dat een ouder die grenzen stelt en respect mag vragen. Kinderen kunnen niet beoordelen of een ouder respect verdiend. Op basis waarvan zouden zij dat eigenlijk moeten doen? Op het feit of ze wel of geen snoepje krijgen?
Laast zag ik ook een documentaire (misschien wel dezelfde) van ouders die beiden niet werkten omdat ze er voor hun kinderen wilden zijn. Beide thuisblijven voor je kinderen, is dat nou het juiste voorbeeld? Ouders die niet werken en onnodig een uitkering trekken van de staat? Dat lijkt me toch niet.
Wat betreft borstvoeding, ook eens een documentaire gezien. Een meisje van 7 jaar was zojuist van de borst af. Ik ben zeker voor borstvoeding, het is gewoon het allerbeste voor een kindje (ook voor dreumesen), maar tot 7 jaar gaat me echt te ver.
History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
  † In Memoriam † woensdag 24 januari 2007 @ 17:19:11 #11
43556 miss_dynastie
pi_45635637
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:14 schreef BettyR het volgende:
Laast zag ik ook een documentaire (misschien wel dezelfde) van ouders die beiden niet werkten omdat ze er voor hun kinderen wilden zijn. Beide thuisblijven voor je kinderen, is dat nou het juiste voorbeeld? Ouders die niet werken en onnodig een uitkering trekken van de staat? Dat lijkt me toch niet.
Volgens mij was dat een andere, naar aanleiding daarvan was op een ander forum een hele discussie over borstvoeding bij zevenjarigen ontstaan en deze kinderen waren nog geen zeven. Deze vader had trouwens ook altijd gewerkt voor zover ik heb begrepen, maar kon thuis blijven door een erfenis.
pi_45635661
uitzending niet gezien...maar ik heb wel mijn theorie op dat zindelijk zijn.
Koters die katoenen luiers (die wasbare) aanhebben zijn eerder zindelijk dan pamper dragers.

Aangaande respect voor ouders.... dat dient niet verdient maar geleerd te worden. Je kind is niet je gelijke, en iemand anders kind <=16jr is al helemaal niet mijn gelijke.

Klinkt me een beetje te wollig allemaal.
Net zoiets al die corrigerende tik die niet meer mag.
Toch zou ik liever een tik gehad hebben (kreeg ik niet omdat er geitewollen familie bijzat) dan de verkleuring die ik nu heb op mijn borstkas als ik bruin word, tengevolge van die kokend hete koffie.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  woensdag 24 januari 2007 @ 17:25:54 #13
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45635857
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:19 schreef desiredbard het volgende:
uitzending niet gezien...maar ik heb wel mijn theorie op dat zindelijk zijn.
Koters die katoenen luiers (die wasbare) aanhebben zijn eerder zindelijk dan pamper dragers.

Aangaande respect voor ouders.... dat dient niet verdient maar geleerd te worden. Je kind is niet je gelijke, en iemand anders kind <=16jr is al helemaal niet mijn gelijke.

Klinkt me een beetje te wollig allemaal.
Net zoiets al die corrigerende tik die niet meer mag.
Toch zou ik liever een tik gehad hebben (kreeg ik niet omdat er geitewollen familie bijzat) dan de verkleuring die ik nu heb op mijn borstkas als ik bruin word, tengevolge van die kokend hete koffie.
ten eerste vind ik geitenwollen een nare bewoording, noem het dan antroposofisch oid.
Dat met die luiers heb ik geen ervaring in, dus dat kan best.
Ik vind het sneu dat je koffie over je heen gekregen hebt.
Maar een tik had dat niet opgelost.
Je kan een kind heel goed iets duidelijk maken door te zeggen dat het niet mag en waaromn het niet mag ( bijv. Nee dat mag niet want dat doet zeer of nee dat mag niet is van papa etc.. ) en simpelweg uit de situatie halen.
Daarvoor is een tik niet nodig daar maak je de dingen alleen erger mee..

Ik vind zoals ik op internet vind het AP niet mijn ding, ik durf echt niet met een kind in mijn bed te slapen bijv.
Maar denk dat het ook allemaal veel aan je kindje ligt wat hij/zij wel fijn vind en wat niet.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 24 januari 2007 @ 17:26:18 #14
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_45635882
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:19 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Volgens mij was dat een andere, naar aanleiding daarvan was op een ander forum een hele discussie over borstvoeding bij zevenjarigen ontstaan en deze kinderen waren nog geen zeven. Deze vader had trouwens ook altijd gewerkt voor zover ik heb begrepen, maar kon thuis blijven door een erfenis.
Die vrouw die borstvoeding gaf aan haar 7-jarige (verder had ze alleen tienerdochter meende ik) is toch echt op televisie geweest.
Die man en vrouw die niet werkten zijn niet uit dezelfde docu trouwens.
History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
pi_45635913
quote:

[..]

Zie niet in dat ik door deze uitspraak iemand niet in zn waarde laat, ik zet er toch duidelijk bij waarom ik er een raar gevoel bij had, dat het kind macht leek te hebben over moeder, ik scheld toch niemand uit ofzo.
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
pi_45636022
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:25 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Ik vind het sneu dat je koffie over je heen gekregen hebt.
Maar een tik had dat niet opgelost.
Je kan een kind heel goed iets duidelijk maken door te zeggen dat het niet mag en waaromn het niet mag ( bijv. Nee dat mag niet want dat doet zeer of nee dat mag niet is van papa etc.. ) en simpelweg uit de situatie halen.
Daarvoor is een tik niet nodig daar maak je de dingen alleen erger mee..
Met een tweejarige kun je niet redeneren, bovendien is pijn iets dat je snel vergeet.
Een kies trekken of je stoten kan erg zeer doen maar een week later ben je dat ook weer vergeten.
Een tik op een hand had dit miz wel opgelost, de tijdelijke pijn en of schrik van het gevolg van het niet luisteren naar "niet doen" "ga daar weg" weegt niet op tegen het door schade en schande wijs worden.
  † In Memoriam † woensdag 24 januari 2007 @ 17:31:30 #17
43556 miss_dynastie
pi_45636067
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:26 schreef BettyR het volgende:

[..]

Die vrouw die borstvoeding gaf aan haar 7-jarige (verder had ze alleen tienerdochter meende ik) is toch echt op televisie geweest.
Die man en vrouw die niet werkten zijn niet uit dezelfde docu trouwens.
Oh ja, verrek, de papa en mama hadden het meeste indruk op me gemaakt, sorry
pi_45636114
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:27 schreef MevrouwKoRn het volgende:

[..]

Zie niet in dat ik door deze uitspraak iemand niet in zn waarde laat, ik zet er toch duidelijk bij waarom ik er een raar gevoel bij had, dat het kind macht leek te hebben over moeder, ik scheld toch niemand uit ofzo.
Zo staat het daar boven niet. Het kwam op mij over alsof puur het beeld van een 4 jarige die bij zijn/haar moeder drinkt jou misselijk maakt en dat vond ik raar.
grá mo chroí
  woensdag 24 januari 2007 @ 17:36:18 #19
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45636221
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:30 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Met een tweejarige kun je niet redeneren, bovendien is pijn iets dat je snel vergeet.
Een kies trekken of je stoten kan erg zeer doen maar een week later ben je dat ook weer vergeten.
Een tik op een hand had dit miz wel opgelost, de tijdelijke pijn en of schrik van het gevolg van het niet luisteren naar "niet doen" "ga daar weg" weegt niet op tegen het door schade en schande wijs worden.
een kind van 2 snapt heel goed, alleen vergeten kinderen wat sneller, maar dan herhaal je.. opvoeding is duidelijk zijn en herhalen. pijn krijg je weerstand door.
Het geven van een tik is de ongeduld van de ouder.
Mijn kind is 1 jaar en luisterd naar nee, weet wta nee is.
Tuurlijk soms lusiterd ze niet even goed, dan halen we haar weg uit de situatie leggen het uit kort maar duidelijk.
En ja dit betekend op een slechte dag dat je echt 200 keer nee zegt nou en!
  † In Memoriam † woensdag 24 januari 2007 @ 17:37:06 #20
43556 miss_dynastie
pi_45636240
Overigens had ik ook geen prettig gevoel bij dat kind, MevrouwKoRn. Buiten het feit dat ik twijfel aan het nut van borstvoeding voor vijfjarigen, eigenlijk vooral omdat de ouders al aangaven dat ze alleen bv wilde omdat ze jaloers was op d'r zusje. Ik heb geen problemen met lang voeden (alleen, zoals gezegd, twijfel ik aan de meerwaarde voor kinderen van vijf), maar ik heb wel moeite met kleine dwingelandjes die hun moeder om de minuut in hun 'tietie' grijpen, zoals ze het zelf noemden.
pi_45636311
quote:
Eensch
quote:

[..]

Mummy Bitty Bitty? LOL
http://www.videovat.com/v(...)-breast-feeding.aspx
pi_45636765
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:39 schreef desiredbard het volgende:
Mummy Bitty Bitty? LOL
http://www.videovat.com/v(...)-breast-feeding.aspx
Wat is dat nou voor een onzin reactie omdat ik uitspreek hoe iets op me overkwam? Had ik het tegen jou? Nee dus geef me dan ook niet zo'n kinderachtige reactie.

Ik heb de betreffende docu niet gezien maar ik persoonlijk zou het niet misselijk makend vinden om een 4/5 jarige bij z'n moeder te zien drinken. Ik heb mijn kind 13 maanden borstvoeding gegeven en had dit nog heel lang vol willen/kunnen houden ware het niet dat mij dit niet gegund is door het lot. Een reactie van een ander dat zij het misselijk makend vindt om mijn kind dan bij mij te zien drinken zou ik dan zeker als kwetsend hebben ervaren. Maar mevrouwkorn heeft inmiddels uitgelegd dat de situatie waarin dit alles plaats vond niet geheel normaal was en haar uitspraak vooral daarop betrekking had.
grá mo chroí
  woensdag 24 januari 2007 @ 17:56:39 #23
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45636828
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:54 schreef mama_van_pepijn het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor een onzin reactie omdat ik uitspreek hoe iets op me overkwam? Had ik het tegen jou? Nee dus geef me dan ook niet zo'n kinderachtige reactie.

Ik heb de betreffende docu niet gezien maar ik persoonlijk zou het niet misselijk makend vinden om een 4/5 jarige bij z'n moeder te zien drinken. Ik heb mijn kind 13 maanden borstvoeding gegeven en had dit nog heel lang vol willen/kunnen houden ware het niet dat mij dit niet gegund is door het lot. Een reactie van een ander dat zij het misselijk makend vindt om mijn kind dan bij mij te zien drinken zou ik dan zeker als kwetsend hebben ervaren. Maar mevrouwkorn heeft inmiddels uitgelegd dat de situatie waarin dit alles plaats vond niet geheel normaal was en haar uitspraak vooral daarop betrekking had.
desire kan niet normaal reageren dus trek je daar niets van aan..

En ik denk ook dat de achtergrond erbij bij desbtreffende vrouw van docu een hoop verklaart..
pi_45637081
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:03 schreef PM-girl het volgende:
Ik vond het er ook niet goed uitzien (en ze kan er toch misselijk van worden?), maar dat had misschien ook meer te maken dat het kind volop bepaalde en het leek dat moeder dat toeliet.
Dat, dus... En eigenlijk vind ik dat ook helemaal niet "natuurlijk". Ik bedoel, wie een keer een nest puppy's of kittens heeft gezien, weet dat in de natuur moeders de jongen gewoon in hun nek pakt als ze vervelend zijn, en dat als ze groot genoeg zijn moeders de jongen ook echt niet meer laat drinken. Kijk, da's dus instinct...
pi_45637374
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:54 schreef mama_van_pepijn het volgende:

[..]

Och mens kom van je kast af.
Ieder website die informatie verstrekt over bortsvoeding legt duidelijk uit dat het niet een sgezond is om zo lang bortsvoeding te geven

Het is gewoon OTT wat dat mens doet en daar had dit videootje ook betrekking op.

Ik vind chocolade ook lekker ...dat wil toch zeker niet zeggen dat dat alles is wat ik moet eten, of dat ik er verstandig aan doe het te doen wanneer ik er ook maar zin in heb?

Vind het een tamelijk overdreven reactie die jij gaf
En nee je reageerde niet op mij, maar je plaatst je reactie wel op een publiek forum en het staat mij dus vrij te reageren, net zoals het jou vrij stond te reageren op de reactie van MevrouwKoRn die ook niet direct aan jou gericht was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')